Helknäppa guldfiskar; Snabb hjälp önskas

#1 - 16 oktober 2007 13:14
Fick i söndags hem en bunt guldfiskar, trodde att de menade slöjstjärtar (då vi alla vet att det är vanligt att folk kallar slöjjisar för guldisar) så jag fixade iordning akvariet dagen innan då den var i mindre bra skick. Bytte ca 40% av vattnet, och de fiskarna som redan var där blev mycket piggare.

Sen visade sig att det var guldfiskar som man haft i damm! Så där har jag fixat akvariet, och det är ca 26 grader varmt vatten. Övergången till nya akvariet är långsam, byter vatten från akvariet till hinken och tillbaka för att inte hälla i nytt kranvatten. Drog ut doppvärmaren så fort jag fick syn på dammfiskarna.

Redan då flippade fiskarna ur! De fick tokspel och simmade i 180 knyck, en dog dagen efter. Nu ligger flertalet på rygg, kommer man i närheten så simmar de iväg. Vissa ser döda ut, men när man ska fiska upp de så får de liv från ingenstans och simmar också iväg.

Har ingen aning om vad jag ska göra, för att slippa stressa fiskarna ännu mer så vill jag inte lämna tillbaka de. Men de "gamla ägarna" (bekanta till familjen) är här nu och kul för de att se att sina fiskar är halvdöda. Eller inte.

Tips? Har ingen möjlighet att kolla vattnet, men mina kinkiga tetror mår prima i vattnet. Funderar på om det är någon idé att hälla i salt?
#2 - 16 oktober 2007 13:20
Komma från en kall damm till ett varmt akvarium behöver lång inkoppning.
#3 - 16 oktober 2007 13:24
Jag läser ju som en kratta.

Var försiktig när jag bytte vatten, höll väl på i fyra - fem timmar, med ca 20 - 30 minuters mellanrum mellan varje gång. Vet inte direkt hur mycket jag bytte per gång, men bytte från akvarievattnet och tog bort från hinken och la det i akvarievattnet.

Men som det ser ut nu, är det kört för fiskarna?
#4 - 16 oktober 2007 14:36
Jadu... se iallafall till att få bort det eventuellt dåliga vattnet genom vattenbyten och tillsätt dubbla doser av aquatan och nitrivec! och be en stilla bön[:o]
#5 - 16 oktober 2007 15:28
Har varken aquatan eller nitrivec... Och har inte heller råd att köpa sådant just nu.

Det ser inte så bra ut för stackarna då.
#6 - 16 oktober 2007 16:56
Hur stor var temp skillnaden?
#7 - 17 oktober 2007 14:45
Oj, ja kanske minst en tio grader? Koppade ett bra tag för att få varmare temp i deras hink.

Inatt har fyra dött, de tre som kvarstår ...tja, de verkar mycket piggare än igår.
#8 - 17 oktober 2007 14:52
Vid 10 grader var fiskarna förmodligen försvagade och deras immunförsvar lågt och de blev stressade.

Annons