Fick i söndags hem en bunt guldfiskar, trodde att de menade slöjstjärtar (då vi alla vet att det är vanligt att folk kallar slöjjisar för guldisar) så jag fixade iordning akvariet dagen innan då den var i mindre bra skick. Bytte ca 40% av vattnet, och de fiskarna som redan var där blev mycket piggare.
Sen visade sig att det var guldfiskar som man haft i damm! Så där har jag fixat akvariet, och det är ca 26 grader varmt vatten. Övergången till nya akvariet är långsam, byter vatten från akvariet till hinken och tillbaka för att inte hälla i nytt kranvatten. Drog ut doppvärmaren så fort jag fick syn på dammfiskarna.
Redan då flippade fiskarna ur! De fick tokspel och simmade i 180 knyck, en dog dagen efter. Nu ligger flertalet på rygg, kommer man i närheten så simmar de iväg. Vissa ser döda ut, men när man ska fiska upp de så får de liv från ingenstans och simmar också iväg.
Har ingen aning om vad jag ska göra, för att slippa stressa fiskarna ännu mer så vill jag inte lämna tillbaka de. Men de "gamla ägarna" (bekanta till familjen) är här nu och kul för de att se att sina fiskar är halvdöda. Eller inte.
Tips? Har ingen möjlighet att kolla vattnet, men mina kinkiga tetror mår prima i vattnet. Funderar på om det är någon idé att hälla i salt?