Helkarsbilder och inredning

#1 - 13 juni 2011 06:24
Jag vill ha en tråd som är smockfull med inspiration för inredning. Hittade ingen så jag startar en :)

Syftet med denna tråden är att kunna få inspiration och att inspirera andra genom att lägga upp bilder på hela akvariet men även närbilder på vissa inredningsdetaljer. Detta hoppas jag ska kunna varvas med diskussioner om inredning.

Jag hoppas på en stor mängd bilder så att denna tråden blir något man kan komma tillbaka till för att kolla på bilder när man behöver inspiration.

Mitt bidrag kommer i kväll :)

(inspirationen kommer från en tråd på ciklid.se. den tråden är riktigt rolig att läsa, hoppas att denna blir lika rolig.)

OBS! Lägg gärna in bilder på akvarium i tråden men skriv lite till varje bild. Skriva gärna lite allmän information om varje akvarium också så som storlek, dess invånare osv.
Saker att ta upp (finns säkert fler):
[LIST]
[*]Hur ni tänkte när ni gjorde inredningen, varför ni lade stenarna som ni gjorde, varför ni valde de växterna, varför ni placerade allt där ni placerade det osv. Beskriv gärna hur ni gick tillväga om ni tex. byggde en egen grotta eller tog en gren från trädgården.
[/LIST]

[LIST]
[*]Skriv gärna något om hur resultatet blev också, tex. "mina fjärilsciklider verkar gilla den platta stenen mellan de stora växterna för de har lekt där flera gånger" eller "räkorna håller till i vattenpesten nästan hela tiden, de verkar gilla den.".
[/LIST]

[LIST]
[*]Detta kan vara ett ypperligt tillfälle att ställa frågor också. "tycker ni att jag ska ändra nåt för att mina fjärilsciklider ska trivas bättre?", "tror ni att detta stenröset kommer att passa för julidochromis?", "jag skulle vilja ha lite fler växter i detta karet, vad tycker ni skulle passa?" osv.
[/LIST]
Destå mer information som finns tillsammans med bilderna, destå intressantare blir det att titta på dem! :)
I denna tråd är inredningen i fokus!

[SIZE=3]OBS! OBS! OBS! OBS! OBS!
Denna tråden handlar om INREDNING. Lägg därför inte bara in bilder i tråden utan att diskutera inredningen på något sätt. Lista inte bara vilka fiskar och växter som finns. Det är inte i första hand VAD som finns i karet som är intressant utan det är HUR och VARFÖR.
Det är kul att titta på bilder men det är superintressant att läsa om hur ni tänkt när ni inrett![/SIZE]
Kjell Fohrman
Administrator
#3 - 13 juni 2011 07:06
Det är nog som så att många här har egna "projekttrådar" där mycket inredning har diskuterats - jag har ju t.ex. en och Mats en annan, etc. etc.

Men jag håller med vore kul om folk lägger upp lite foto här också - jag slänger upp ett dåligt foto på mitt stora akvarium
#4 - 13 juni 2011 07:35
hannesc: Ah! Där fanns en. Den ska lusläsas! Hur har jag missat den? Jag sökte men sökte på fel saker :)
Jag vill att denna tråden ska ha mer fokus på inredning och inte bara helhetsbilder. Lite närbilder på grottor, hur man löst att dölja teknik bakom inredning, placering av växter, lite hemmagjorde grottor/moduler/bakgrunder mm.

Kjell: Absolut. Finns många godbitar om inredning i tex. mats tråd om akvariestugan. Problemet är bara att den tråden är 120 sidor lång och handlar om en himla massa annat också! :)
Kanonbild att dra igång det hela med!
#5 - 13 juni 2011 07:49
Jag slänger upp några bilder jag också - det kan la va' gôtt änna!:)
#6 - 13 juni 2011 08:08
Vilken bra sammantfattning Mats!

Ska försöka komma ihåg att leta fram lite bilder i kväll, när jag har kommit hem.
#7 - 13 juni 2011 08:11
c90368 skrev:
Vilken bra sammantfattning Mats!

Ska försöka komma ihåg att leta fram lite bilder i kväll, när jag har kommit hem.

Ja, gör det! Du har ju ett knippe grymma bilder!:)
#8 - 13 juni 2011 08:33
Mats: Wow! Grymt snygga kar! Gillar "stockarna" som ligger i discuskaren och stenbygget i nästa sista bilden. De svara stenarna och gula lelupi är läckert med.

Kul att se utvecklingen av ditt tanganyika kar. Ibland är det inte det estetiska som bestämmer hur det ska inredas som du själv sa i din tråd. Jag tycker dock att karet var riktigt snyggt hela tiden! 6e bilden ovanfrån, det var inte riktigt så du tänkt att det skulle inredas, misstänker jag? ;)
#9 - 13 juni 2011 08:44
Haha ja mats är ju den oslagbara projektkungen. Ska slänga upp på mina sen med.
#11 - 13 juni 2011 09:07
Glömde ju mitt enda vettiga kar, 54L tillväxt för SA malar och smått asien i övrigt.

http://i148.photobucket.com/albums/s1/pink_a_ngel/Aquarium/54L.jpg
#13 - 13 juni 2011 09:12
Jo minst sagt =/ fast de stod på samma bänk (inte samtidigt) så skyller på den och tänker aldrig ställa något där igen :p

Härlig färgklick du hade där!
#14 - 13 juni 2011 09:29
Nu verkar jag jävlig grinig... men asså... redan nu så ser man att tråden åker åt (mitt akvarium hållet)
När du/ni postar en bild, försök få med några rader om varför ni inredde som ni gjorde, eller en fråga om just inredningen.
Inte bara hur karen ser ut (dom är jättefina allihop) utan hur ni tänkte o gjorde osv...
Eller när nån annan lägger in bilder så frågar ni hur man gjorde...eller varför man gjorde så och så..

En sak jag tänker på... Kjell!! Varför har du så lågt vatten i ditt akvarium??
och varför täcker du inte över det där "hålet" med typ nåt skynke eller nån rullgardin eller nåt... ??

hoppas jag inte lät way för grinig nu[:o]
#15 - 13 juni 2011 09:36
Inte alls grinigt:) helt rätt :)
#16 - 13 juni 2011 09:36
Jättesköna kar ni har, Robban och Pink! Här finns massor att hämta för inspiration!

Man kan ju kolla på lite specialdetaljer i iredningarna framgent i tråden och visa bilder på detta. Det kan vara kul att diskutera och tipsa om de små detaljerna - som gör'et!

Emil - Nä, det där T-karet utvecklade sig hela tiden. En liten detalj - som jag fick ganska mycket kritik för här på zoopet - är den vita lavastenen man kan se på T-karsbilden. Den droppade jag i för att troffarna skulle kunna simma igenom och under... Jag såg det inte riktigt själv - men den passade inte in i karet alls, rent inredningsmässigt. När folk sa åt mig att den såg kass ut i sammanhanget - så såg jag det plötsligt och avlägsnade den - och allt blev bättre!:)
#17 - 13 juni 2011 09:39
Jag håller med Karro! Tråden får inte bli en "tävling" om snygga kar, utan bra bilder som ger inspiration och goda förklaringar till varför man gjort på ett visst sätt och hur och...o.s.v.:)
#18 - 13 juni 2011 10:02
Karro har så rätt så. Jag skrev till en OBS! i första inlägget.
#19 - 13 juni 2011 11:08
Nasso skrev:
Karro har så rätt så. Jag skrev till en OBS! i första inlägget.

bra tillägg där;)
#20 - 13 juni 2011 11:35
Helhetsbild + närbilder på mina rör(för malar) som jag har tillverkat själv utav lera :) jag har tänkt göra fler grejer i lera då jag har tillgång till en riktig ugn. Jag har försökt att efterlikna SA stil men mina växter kommer från lite överallt.
#21 - 13 juni 2011 11:44
Bra med rören där! Jag antar att det funkar bra med dessa till malarna? Grymt bra tips till alla som vill ge sig på att få lite t.ex. Ancistrusyngel!:)
#22 - 13 juni 2011 11:53
De ser riktigt bra ut de där rören. Tror ni det spelar någon roll för tex ancistrus om det är öppet i bägge ändar av röret? Borde ju vara lätt att platta till ena öppningen bara när man tillverkar dem i så fall.

En följdfråga. Det finns ingen lera man kan bränna i vanlig hushållsugn? :) Mina ancistrus skulle gilla nåt sånt där...
#23 - 13 juni 2011 11:59
[COLOR=#333333]Bra med rören där! Jag antar att det funkar bra med dessa till malarna? Grymt bra tips till alla som vill ge sig på att få lite t.ex. Ancistrusyngel![:)][/COLOR]

Ja jag hoppas mina Ancistrus ska gilla dom men jag har bara haft dom i ca 1 vecka så vi får hålla tummarna.

De ser riktigt bra ut de där rören. Tror ni det spelar någon roll för tex ancistrus om det är öppet i bägge ändrar av röret? Borde ju vara lätt att platta till ena öppningen bara när man tillverkar dem.

En följdfråga. Det finns ingen lera man kan bränna i vanlig hushållsugn? [:)] Mina ancistrus skulle gilla nåt sånt där...

Jag hoppas dom gillar att det är öppet men nästa gång kanske jag ska pröva att stänga ena sidan.

den leran jag använda ska brännas i 1200 grader så det gäller att ha en bra ugn hemma, men det kanske finns någon annan lera.
#24 - 13 juni 2011 12:08
1. 350L glaskub 70x70x70. vill ha en växtkub så det är trycksatt co2 till. PMDD o massa ljus. 4st 24W Aquarelle och en MH på 250W

2. Asienkub på 110L. bambustavar som ar fastskruvade i en pexiskiva under sanden.flytväxter och uppborrat strilrör för att få ner flödet.

3. Malawi på 250L. massa sten. streamer för att få bra strömt.

4. Räkvas. trollhassel och javamossa. anubias och vallisneria.
#25 - 13 juni 2011 12:09
eliyao skrev:
Ja jag hoppas mina Ancistrus ska gilla dom men jag har bara haft dom i ca 1 vecka så vi får hålla tummarna.

Jag hoppas dom gillar att det är öppet men nästa gång kanske jag ska pröva att stänga ena sidan.

Mina ancistrus har lekt ett par gånger. Det har varit i trånga och stängda utrymmen. Ett av utrymmena är lite udda och öppet från ett par håll dock. Bilder på lekplatserna kommer i kväll.

eliyao skrev:

den leran jag använda ska brännas i 1200 grader så det gäller att ha en bra ugn hemma, men det kanske finns någon annan lera.

Ok. Det var rätt varmt. Det är nog få hushållsugnar som kommer upp i den temperaturen ;)
#26 - 13 juni 2011 12:12
1. 350L glaskub 70x70x70. vill ha en växtkub så det är trycksatt co2 till. PMDD o massa ljus. 4st 24W Aquarelle och en MH på 250W

2. Asienkub på 110L. bambustavar som ar fastskruvade i en pexiskiva under sanden.flytväxter och uppborrat strilrör för att få ner flödet.

#27 - 13 juni 2011 12:14
Mina ancistrus har lekt ett par gånger. Det har varit i trånga och stängda utrymmen. Ett av utrymmena är lite udda och öppet från ett par håll dock. Bilder på lekplatserna kommer i kväll.

Blir mycket spännande att se. Tack för en bra tråd, kul med inspiration.
#28 - 13 juni 2011 12:50
hannesc skrev:

Fin fint hannes! Har sagt det innan men det tål att sägas igen, jag rådiggar bambupinnarna. Riktigt snyggt! Där har vi en klockren bild som inspirerar mig iaf! Alla karen är riktigt fina.
#29 - 13 juni 2011 13:11
tackar för komplimangerna :D :D
#30 - 13 juni 2011 15:40
Mina genom tiden :).

Här är mitt genom åren. Tanganyika hade jag 2008. Sen är det mitt nuvarande som det förändrats från september 2008 till maj 2010.

Gått från riktigt mörkt svartvatten till växtarkvarium. Är nu nystartat efter flytt, bilder på anmodan :). Bilderna kommer av någon anledning i fel ordning. Men tror ni ser utvecklingen till det 2010 där diskusen är stora.
#31 - 13 juni 2011 15:42
Man ser tydligt när jag börja med co2 och pmdd.
#32 - 13 juni 2011 16:03
Börjar med en gammal bild.

När jag återupptog det här med akvarier vintern 2005 så upptäckte jag hur mycket det hade hänt vad gäller växter. Jag riv startade med CO2 på tub direkt samt PMDD.

Jag ville få fram en Amazonas flodlagun, med mycket växter och Apistogramma som smög omkring där inne.

Det här är resultatet ca 40 dagar efter starten av akvariet. Det är ett 180 liters kar.
#33 - 13 juni 2011 16:59
riktigt nice med all grönska :D
#34 - 13 juni 2011 17:06
Här kommer mina kar!

Räk / yngel
[ATTACH=CONFIG]45287[/ATTACH]
Mitt yngelkar. Går en massa ancistrus och en del black mollys. Finns dessutom en hel hög körsbärsräkor. Rötterna så att ancistrusarna har lite att gnaga på. Växterna verkar räkorna gillar. Det befinner sig precis överallt i hela karet. Vallisneria och en liten javaormbunke på roten. Den andra växten vet jag inte vad den heter. Under sandbotten ligger det kattsand. Dåligt med ljus och ingen co2 eller näring tillsätts. Växterna verka må bra ändå. Kokosgrottan vet jag inte riktigt varför jag har där. Passar inte riktigt in. Är ingen inne i den men ancistrusarna verkar gnaga på den för den blir kalare och kalare.
[ATTACH=CONFIG]45286[/ATTACH]
Har räksäkrat mitt innerfilter genom att trä på en sån där påse som det är tänkt att man ska ha filtermedia i sitt ytterfilter i. Funkar fintfint. Innan jag hade detta så fick jag inga räklingar. Nu kryllar det av dem. Måste rengöras ganska ofta dock så filtret tappar kapacitet på 1-2 veckor till nästan stillastående.

Tanganyika

I detta karet går det 2 st julidochromis transcriptus och 4 st lamprologus multifasciatus.[ATTACH=CONFIG]45293[/ATTACH]
Jag började bygga stenröset med en skiffersten i botten. I denna silikonades de två stora stenarna fast i botten. Sen försökte jag bygga så många små gångar som möjligt mellan resten av stenarna i röset. Jullarna kan ta sig från en sida av röset till den andra. Det finns många in och utgångar och de ploppar ut huvudet lite var som helst. I botten, under sanden, lade jag lite mindre stenar för att multisarna inte ska gräva ända ner till glaset.
[ATTACH=CONFIG]45289[/ATTACH]
I med sand och multisarna gräver på för fullt. Ena änden av karet är alltså inrett för jullarna och andra för multisarna. Lite pluttiga vallisneria i ena hörnet. Får se om det tar sig.
[ATTACH=CONFIG]45290[/ATTACH]
Ingångar i ena änden av stenröset. Försökte bygga en lite större grotta mellan de två stora stenarna. Det ligger en snäcka där. Har en multis som är lite utmobbad. Försökte ge den en tillflyktsort överst på de stora stenarna då hon brukar vara där. I tacksamhetens tecken rev hon ner snäckan. Mellan stenen i förgrunden till höger och den högra stående stenen har multisarna grävt ut. Tror de kommit ändå ner till skifferstenen där. De gräver lite överallt....
[ATTACH=CONFIG]45291[/ATTACH]
En julle som tittar ut ur ett hål i högra delen av stenröset.
[ATTACH=CONFIG]45292[/ATTACH]
Här tittar bägge jullarna (ett par) ut ur sitt röse. Multisarna har ett revir precis här utanför så det är nog dem som de håller koll på.

Sällskapskaret

180 L blandat. Ancistrus lekpar, koppartetror, black mollys, mosaikgurami, marmorgurami, sterbai pansarmalar, siamesiska algätare, kuhlii ålar. Kör med pmdd och mäsk.
[ATTACH=CONFIG]45294[/ATTACH]
En översiktsbild. Svärdsplantan i mitten har blivit lite väl stor tack vara pmdd. Är en hel del tofsalger i akvariet. Till höger finns en "köpegrotta". I mitten lite sten. Till vänster en rot med lite ihåligheter där kuhlii-ålarna gillar att hålla till. Går även att gömma sig och simma under roten. Gott och blandat med växter. Anubias gillar kuhlii-ålarna att simma runt bland rötterna i.
[ATTACH=CONFIG]45295[/ATTACH]
Grottan är väl inte superrolig. Mest guramisarna som bara simmar där igenom ibland. Mossan som sitter på grottan har jag inte satt där. Vet inte var den kommer ifrån :) Har kommit med någon annan växt. Började med att det stack ut något grönt där som jag trodde var en alg och sen har den tagit sig.
[ATTACH=CONFIG]45296[/ATTACH]
Roten tar stöd mot en krukskärva. Det var tänkt att det skulle bli en grotta där men den faller bara ihop när fiskarna är där inne och gräver. Funkar inte alls bra. Har tömt den på grus ett par gånger men den bara fylls på igen. Ancistrusen har lekt där en gång. Såg riktigt trångt ut för honom..
[ATTACH=CONFIG]45297[/ATTACH]
Så han flyttade till slottet :) Har har ancistrusarna lekt två gånger. Han håller äggen längst upp i vänstra hörnet och har kroppen neråt. Man ser inte honom om man inte lyser. Är inte särskilt förtjust alls i slottet. Algigt är det också. Jag pillar inte så mycket i karet dock, det får vara som det är. Eftersom ancistrusarna gillar slottet så får det vara kvar. Annars hade det nog åkt ut.
[ATTACH=CONFIG]45298[/ATTACH]
Tar man kort med blixt så ser man hanen och ett yngel.Thats all folks!
#35 - 13 juni 2011 17:08
Några år senare blev det ett 400 liters kar på samma ställe där 180 litaren i förra inlägget stod.

De här karen stod i köket, så varje gång man gick in i köket så kom man från ingenting rakt in mot vänster sidan av akvariet, vilket störde och stressad fiskarna.

Så här löste jag det problemet.

Så här såg akvariet ut när man kom in i köket. En rejäl buske med växter skymmer hela vänstra hörnet.

[ATTACH=CONFIG]45300[/ATTACH]

Ser man det från höger så ser det ut så här. Det öppnar sig hela vägen in i hörnet, för att fiskarna ska kunna smita bakåt/inåt om de trots allt blir rädda.

[ATTACH=CONFIG]45301[/ATTACH]

Tittar vi lite närmare in i hörnet så ser man att hela botten är full av stenar och rötter. Eftersom jag i stort sett bara hade små fiskar, så slank de ner mellan stenarna och gjorde vad fiskar brukar göra när man inte ser dem.

[ATTACH=CONFIG]45302[/ATTACH]

En närbild på hörnet, det är flodstenar som har slipats i forsar, inhandlade i akvarieaffär.

[ATTACH=CONFIG]45303[/ATTACH]

Ja, så tänkte jag när det fanns ett problem som stressade fiskarna, det fungerade alldeles utmärkt och jag tycker att det blev ganska snyggt också.
#36 - 13 juni 2011 17:15
Här kommer mitt bidrag till inspiration.

Detta är mitt 220 liters, det är med bottenfilter och filterkammare bakom bakgrunden.
Har aquarellelysrör i båda ramperna, jag har en ramp som är 110 cm lång med 2 rör i och en på 60 cm med 1 rör i.

När jag inredde detta kar så ville jag att det skulle finnas många gömställen och "gångar" i och under rothögarna, har stora lavastenar under rötterna för att bygga lite på höjden med.
#37 - 13 juni 2011 17:17
Mitt 400 liters idag, har flyttat en gång sen de förra bilderna togs. Fortsätter i ungefär samma stil.
#38 - 13 juni 2011 17:26
Här kommer bilder på mina andra kar (tänkt bort alla reflexer bara [:o])

1. 54 liters där det är en glödlampsramp som ljus och ett innerfilter och rådasand, inredningen är mot SA och skulle gillas av dvärgciklider.

2. 30 liters Dennerle-kub, går endast räkor där i, bottenfilter och filter bakom bakgrunden. Fanns ingen speciell tanke bakom denna inredning.

3. 105 liters Asien kar, fiskar och växter från Asien, med råda sand och ett (kasst) innerfilter (dock går det några Libertymollysar där just nu med)
Detta kar skall göras om till ett SA kar till hösten med bottenfilter.
#39 - 13 juni 2011 17:29
Nasso skrev:
hannesc: Ah! Där fanns en. Den ska lusläsas! Hur har jag missat den? Jag sökte men sökte på fel saker :)

Jag vill att denna tråden ska ha mer fokus på inredning och inte bara helhetsbilder. Lite närbilder på grottor, hur man löst att dölja teknik bakom inredning, placering av växter, lite hemmagjorde grottor/moduler/bakgrunder mm.

Kjell: Absolut. Finns många godbitar om inredning i tex. mats tråd om akvariestugan. Problemet är bara att den tråden är 120 sidor lång och handlar om en himla massa annat också! :)

Kanonbild att dra igång det hela med!

tråden akvariestugan jorde att mannen fick mata lilltösa,lägga na å inpå natta vid 3 draget kunde ja pusta ut av läsning på ett par timmar men en kan ju inte bara lägga ner de,man liksom sögs in i varje del :)))))
#40 - 13 juni 2011 17:54
Jätte kul tråd :). Alltid kul att se hur andra inreder sina akvarium, det ger en massa nya tips.
Själv har jag ett SA på 420 L
#41 - 13 juni 2011 18:19
PiaJo skrev:
Här kommer bilder på mina andra kar (tänkt bort alla reflexer bara [:o])

1. 54 liters där det är en glödlampsramp som ljus och ett innerfilter och rådasand, inredningen är mot SA och skulle gillas av dvärgciklider.

2. 30 liters Dennerle-kub, går endast räkor där i, bottenfilter och filter bakom bakgrunden. Fanns ingen speciell tanke bakom denna inredning.

3. 105 liters Asien kar, fiskar och växter från Asien, med råda sand och ett (kasst) innerfilter (dock går det några Libertymollysar där just nu med)

Detta kar skall göras om till ett SA kar till hösten med bottenfilter.

Snygga kar, de är lika snygga i verkligheten ;)
#42 - 13 juni 2011 18:20
Har haft så många olika akvarium genom åren men detta är mitt senaste som jag är mycket nöjd med :).
#43 - 13 juni 2011 18:29
nu har jag också hittat hit :)

mitt kar är ett 60liters med innriktning på sydamerika. framförallt fiskarna. växterna kommer lite från här och lite från där.
jag har en BTN slimline röd gnejs/basalt som bakgrund. i ena hörnan har jag gjort en filterkammare. där finns en doppvärmare och en eheim compact 300 pump som pumpar vattnet genom ett raster, sen genom filtermatrial.
lysröret är ett Life-Glo från Hagen.
karet har varit igång sedan februari i år tror jag ;) har glömmt exakt när jag startade det.
[ATTACH=CONFIG]45317[/ATTACH]
[ATTACH=CONFIG]45316[/ATTACH] bakgrunden+filterkammare

såhär ser karet ut idag.
tanken är att nu när jag har bytt lysrör (gjorde det förra veckan) så ska alla växterna ta fart i växandet så det blir lite mer lummigt. innan har det inte växt så mycket. men jag kan redan nu se att dom tar fart för min H. zosterifolia har växt 3cm sen förra veckan. göder med PMDD.

när jag innredde så tänkte jag göra det så bra som möjligt för apistosarna, mycket grottor och så. innredningen består därför av ett stort stenröse av lavasten där det finns en massa olika gångar där dom kan få vara ifred. röset är uppbyggt snett bakåt upp mot bakgrunden så pristellorna får plats att simma framför.

[ATTACH=CONFIG]45311[/ATTACH] sorry för kvalitén, försök tänka bort reflexerna.

innvånarna är; 1 par Apistogramma Macmasteri
11 st pristellor.
en liten ancistrus som ska flytta när den blir för stor. har den bara för att dom är så bra algätare.
och sen får jag inte glömma alla malaysiska sandsniglar som kryper omkring under sanden.

[ATTACH=CONFIG]45312[/ATTACH] hanen
[ATTACH=CONFIG]45315[/ATTACH] hanen igen
[ATTACH=CONFIG]45313[/ATTACH] honan

växterna är lite blandat; anubias, anubias coffefolia, H. zosterifolia, tiger valle, någon okänd cryptocoryne, en flytormbunke, andmat. tror det var allt..
#44 - 13 juni 2011 18:49
mitt killikar

[ATTACH=CONFIG]45319[/ATTACH] riktigt dålig bild men den bästa jag kunde få. eftersom karet är 6-kantigt så blir det en massa reflexer innuti karet och då fattar kameran inte ett skit och så blir bilden som ett enda bluuur...

innredning; ormhassel/trolhassel pinnar (vet inte vilket det är, någon?) med javamossa och javaurmbunke winderlöv på

julas blästersand på botten blandat med ca 1/4 rundad engelsksjösten. det för att jag helatiden har tänkt skaffa elephantsnäckor men det har inte blivit av.

en mindre rot med javaormbunke på.

några cryptocoryne bekeetii

hassel löv

en jädra massa flytväxter.

Teknik; två små glödlampor till belysning. duger till javaurmbunke och cryptocoryne. mossan hade det lite segt i början men den kommer..
en tetratec doppvärmare som nog alldrig har varit på. det blir så varmt under rampen ändå.
en aqael fan+1 innerfilter. riktigt dåligt men duger bra till tre fiskar ;)

Innvånare; tre aphyosemion australe (kap lopezkilli). 1 hane 2 honor
2 anatome helena snäckor (snigelätande snäcka)
1 zebrasnäcka
en hel drös med kaxiga körsbärsräkor. dom skiter fullstänndigt att killisarna är framme och nafsar på dom!

detta karet fick jag i julklapp förra året. gjorde en omminnredning i april innan mässan i malmö :)
byter vatten 1 gång i veckan. försöker hålla det hyffsat "low tec" för det är ju knappast någon belastning.

göder med PMDD. innan även med easycarbo men har slutat med det för räkornas bästa.
#45 - 13 juni 2011 19:14
Freddi och macke: jag har också det filtret i tanganyika karet, kolla bilderna tidigare. Det blir mycket bättre om man plockar bort filterkåpan och låter filtermattebiten vara i direktkontakt med vattnet. Dagens tips ;)
#46 - 13 juni 2011 19:18
Wow! Det här blev en riktigt kul, intressant och inspirerande tråd. Jag hade mina aningar om fina inspirationstips i början av tråden - men jisses vad mycket bra idéer man kan hämta här - oavsett hur driven man är som "inredare". Riktigt härligt att kolla på!

Det kan bli spännande senare om diskussioner om olika inredningsdetaljer dyker upp - lite hur och varför sådär!:)
#47 - 13 juni 2011 19:21
Nasso skrev:
Freddi och macke: jag har också det filtret i tanganyika karet, kolla bilderna tidigare. Det blir mycket bättre om man plockar bort filterkåpan och låter filtermattebiten vara i direktkontakt med vattnet. Dagens tips ;)

bra idé! det är ju faktiskt bara 3 små springor i botten som vattnet åker in genom så det blir nog mycket bättre utan kopan.
ska testa! :)

det bästa med det är att man kan vrida utblåset samt att man kan rikta det uppåt.
#48 - 13 juni 2011 20:52
freddi36 skrev:
bra idé! det är ju faktiskt bara 3 små springor i botten som vattnet åker in genom så det blir nog mycket bättre utan kopan.

ska testa! :)

det bästa med det är att man kan vrida utblåset samt att man kan rikta det uppåt.

Japp. Vill du tweaka till det ännu mer så kan du byta ut filtermatte biten. Köp en ny, stick en kökskniv genom den och du har ett nytt och större filter :)
#49 - 13 juni 2011 22:39
Pink_Tess skrev:

Tänkte att jag skulle lägga till lite beskrivningar, i det första karet satsade jag på att få inredningen att matcha den frostade kanten. Som temat var genomgående vitt med skogsgröna växter. Samtidigt som jag la fokus på det rent estetiskt ville jag även skapa en miljö som räkor/snäckor kunde trivas i.

Det andra karet byggde jag helt och hållet på bakgrunden som är min tolkning av en solnedgång i ett berg någonstans som jag såg foto på. Sen ville jag ha mycket gömställen på botten pga mkt aktiv bottenfisk. Skifferplattan var kanon, både att gömma sig under för en del, äta på för andra och hälla på vid vattenbyten för mig.

Till det sista karet hämtade jag inspiration ur John Bauers värld, jag ville ha en mörk och lite halvkuslig skog. Mycket lätt att fixa, i med lite sten, mossa och snabbväxande, låt "ogräset" andmat göra sitt och skit i algerna, voila! Fixat ;) Upplever även att räkorna trivs mycket bra i detta kar då det alltid finns lite alger å skit att äta vilket gör att räklingarna brukar klara sig väldigt bra. Minus är väl dock att man typ inte ser något i karet :P har rainbow räkor som typ e gröna haha.
#50 - 13 juni 2011 22:52
Pink_Tess skrev:
Glömde ju mitt enda vettiga kar, 54L tillväxt för SA malar och smått asien i övrigt.

http://i148.photobucket.com/albums/s1/pink_a_ngel/Aquarium/54L.jpg

Lite om det här karet också... detta kar är till större delen anpassat efter dess invånare. Vilket har varit en utmaning eftersom det är lite överbefolkat pga lite strul med hus osv vilket gör att vi måste flytta och inte har kunnat dra igång 220L+540L vilket var planerat. De olika arterna som går där har dessutom olika krav.

Rötter på botten: Eftersom där går både albino longfin ancistrus och L015 på tillväxt, samt 2 häxmalar. Dessa vill kunna gömma sig och gnaga lite på träet emmelanåt. När man har så mycket rötter så känner de sig dessutom trygga vilket gör att man får se dem mycket mer.

Den fria simytan till höger är till för stimmet med risfiskar som går i karet. Ormbunken till vänster är för att små fiskar (dvärgchokladgurami) ska kunna gömma sig och roten som går upp mot filterhörnet är för filterräkorna.

Tycker faktiskt att det blev änna ganska snyggt ;)
#51 - 14 juni 2011 14:07
Mitt cocoon på 31 L
#52 - 15 juni 2011 09:43
Irwin> Nice. Kör du CO2? Hur har du gått tillväga?
#53 - 15 juni 2011 09:53
Tack! har en bottengödning som grund. Första månaden gjorde jag inget mer än vattenbyten 1 gång i veckan. Efter det började jag med enkeldos pmdd och nu kör jag dubbeldos. Använder Easy Carbo men inget trycksatt CO2. Hade några snabbväxande växter i början som jag tagit bort efter hand. Nu är det javamossan och riccia som får klippas varannan vecka.
#54 - 15 juni 2011 09:58
riktigt snyggt :) gillar den gröna mattan. är det riccia?
#55 - 15 juni 2011 11:02
Håller mer riktigt snyggt :) vad använder du för bottengödning?
#56 - 15 juni 2011 11:53
Tackar. Den gröna mattan är riccia fluitans. Tagit en mycket tunn skiffersten sen lagt ett lager riccia sen ett myggnät över detta. Med tiden växer riccian genom nätet och bildar en matta. Går lika bra att göra på en sten eller rot också men riccian är mer ljuskrävande än tex javamossa.

Jag använder ABF fertisoil som bottengödning. Vet inte om det är den jag har att tacka för att karet inte angripits av några svåra alger.
#57 - 15 juni 2011 12:00
har också en bit riccia som flyter på ytan, vet inte vad jag ska göra med den.
det roliga är att jag fick med en liten bit riccia från en annan växt som jag köpte. biten var inte större än en 50-öring max. jag la i den för skojs skull och nu har den vuxit till storlek av kanske 5*5 cm :) trodde inte den skulle överleva.
#58 - 15 juni 2011 12:13
Sa-karet :) 450l

Edit

Grundtanken från början var ju DISCUS :D så allt är byggt runt dem. BTN röd gneiss bakgrund. Julas blästersand i bottnen för den är billig och snygg.

Sen är det ju roligt att inte bara ha Discus så jag har även lite andra sydamerikaner som är stillsamma av sig.

Inrett med lite random rötter, Vallisneria och Svärdsplanta (tror jag det är?)
[ATTACH=CONFIG]45346[/ATTACH]
#59 - 15 juni 2011 12:16
Nu verkar jag jävlig grinig... men asså... redan nu så ser man att tråden åker åt (mitt akvarium hållet)

När du/ni postar en bild, försök få med några rader om varför ni inredde som ni gjorde, eller en fråga om just inredningen.

Inte bara hur karen ser ut (dom är jättefina allihop) utan hur ni tänkte o gjorde osv...

Eller när nån annan lägger in bilder så frågar ni hur man gjorde...eller varför man gjorde så och så..

och varför täcker du inte över det där "hålet" med typ nåt skynke eller nån rullgardin eller nåt... ??

hoppas jag inte lät way för grinig nu[:o]

jag håller med dig
#60 - 15 juni 2011 12:27
O-Jonsson skrev:

O-Jonsson, berätta lite hur du tänkte med karet:)
#61 - 15 juni 2011 13:47
Har inte hunnit med att pyssla i karen på sistone(dock gjort mina vattenbyten)så dom ser ut som dom gör;)

[ATTACH=CONFIG]45348[/ATTACH]310 liters odlingskar

[ATTACH=CONFIG]45347[/ATTACH]100 liters odlingskar
[ATTACH=CONFIG]45350[/ATTACH]310 blandat
[ATTACH=CONFIG]45351[/ATTACH]54 liters yngelkar
[ATTACH=CONFIG]45349[/ATTACH]600 gott och blandat
#62 - 15 juni 2011 13:48
O-Jonsson skrev:

tyckte detta var jättefint kar:)
Kjell Fohrman
Administrator
#63 - 15 juni 2011 15:00
karrokaja skrev:

Helt enkelt för att akvariet är så högt att belysningen inte når ner annars. Den tidigare omgången med växter strök ju med av den anledningen. Nu är det nya lite mindre ljuskrävande växter och jag har börjat med att sänka vattenytan en bit - om det funkar kommer jag att alltefterhand höja det för att se hur det funkar.
Om det inte funkar så kommer jag då självklart att sätta dit svart film så att man inte ser vattenytan
#64 - 15 juni 2011 15:04
Ja, beskriv mer om hur tänket går med inredningarna (alla jättetjusiga), tanken bakom och hur det har åstadkommits. Det finns en tråd redan där vi visar upp hur våra akvarium ser ut; http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=81436
Men det vore intressant att i denna tråd berätta, visa och beskriva hur vi inreder och varför - samt ge tips, råd och inspiration om hur vi går tillväga och varför!
:)
#65 - 15 juni 2011 15:14
Mitt cocoon på 31 L

Så jäkla snyggt! Gillar det skarpt.
#66 - 15 juni 2011 15:15
solis skrev:
Har inte hunnit med att pyssla i karen på sistone(dock gjort mina vattenbyten)så dom ser ut som dom gör;)

[ATTACH=CONFIG]45348[/ATTACH]310 liters odlingskar

[ATTACH=CONFIG]45347[/ATTACH]100 liters odlingskar

[ATTACH=CONFIG]45350[/ATTACH]310 blandat

[ATTACH=CONFIG]45351[/ATTACH]54 liters yngelkar

[ATTACH=CONFIG]45349[/ATTACH]600 gott och blandat

Gillar dina flummiga kar :).
#67 - 15 juni 2011 15:54
Tackar macke fisk:) Vill gärna ha mer öppna kar men av någon anledning så växer dom igen för fort :D
#68 - 15 juni 2011 16:26
Helt enkelt för att akvariet är så högt att belysningen inte når ner annars. Den tidigare omgången med växter strök ju med av den anledningen. Nu är det nya lite mindre ljuskrävande växter och jag har börjat med att sänka vattenytan en bit - om det funkar kommer jag att alltefterhand höja det för att se hur det funkar.

Om det inte funkar så kommer jag då självklart att sätta dit svart film så att man inte ser vattenytan

Har för mig defdac har testat det där. Tror det är så att sänker man ytan kommer mindre ljus ner, de sprids åt sidorna istället.
Kjell Fohrman
Administrator
#69 - 15 juni 2011 16:27
Faltaren skrev:
Har för mig defdac har testat det där. Tror det är så att sänker man ytan kommer mindre ljus ner, de sprids åt sidorna istället.

Möjligen, i viss mån - men jag kommer eventuellt att testa med att sänka belysningen också
#70 - 15 juni 2011 16:55
O-Jonsson, berätta lite hur du tänkte med karet:)

nu har jag talat ut ;) (redigerade gamla inlägget)
#71 - 15 juni 2011 17:19
solis skrev:
Tackar macke fisk:) Vill gärna ha mer öppna kar men av någon anledning så växer dom igen för fort :D

Haha, du får köra på lite svårare växter ;).
#72 - 15 juni 2011 22:06
Om vi snackar lite detaljer så kan det vara kul att fundera på ljus. I till exempel ett SA-kar behöver man ju inte belamra karet med massor av inredning - ofta är spejset mer viktigt än det ögat ser. Självklart vill man inte att karet skall se tomt ut - SA-miljö är allt annat änt fullpackad, det handlar om mycket fria ytor för diverse ciklider och annan fisk att röra sig på - så vad gör man? Jo, man kan ta ett kar och inreda det väldigt sparsmakat, typ som på första bilden, och sedan punktmarkera med till exempel led-ljus för att simulera solstrålar som letar sig ner genom vattnet. På så sätt skapar man en illussion där det ser ut som att karet fortsätter bakåt in i en oändlig flodfåra. Fiskarna tycker också att det är skönt att kunna "ta vägen" någonstans.
På bild två har jag adderat en hel del rötter på botten samt på sidorna (för I. adoketornas skull) och lite växter; Anubias och Javaormbunke och helt enkelt bara låtit 8 st. led-lampor göra susen...
#73 - 16 juni 2011 07:33
Om vi snackar lite detaljer så kan det vara kul att fundera på ljus. I till exempel ett SA-kar behöver man ju inte belamra karet med massor av inredning - ofta är spejset mer viktigt än det ögat ser. Självklart vill man inte att karet skall se tomt ut - SA-miljö är allt annat änt fullpackad, det handlar om mycket fria ytor för diverse ciklider och annan fisk att röra sig på - så vad gör man? Jo, man kan ta ett kar och inreda det väldigt sparsmakat, typ som på första bilden, och sedan punktmarkera med till exempel led-ljus för att simulera solstrålar som letar sig ner genom vattnet. På så sätt skapar man en illussion där det ser ut som att karet fortsätter bakåt in i en oändlig flodfåra. Fiskarna tycker också att det är skönt att kunna "ta vägen" någonstans.

På bild två har jag adderat en hel del rötter på botten samt på sidorna (för I. adoketornas skull) och lite växter; Anubias och Javaormbunke och helt enkelt bara låtit 8 st. led-lampor göra susen...

Wow! Bra tips och resultatet blev riktigt snyggt!

Jag har riktigt tråkigt ljus i mitt tanganyika kar. Utan växter är det också så det hade blivit en enorm höjning med lite led-belysning. Största problemet är att jag inte hittat några bra och smidiga LEDar. Vill ha flera stycken lite svagare som jag kan placera hur jag vill. Inte spotlight-typen eller led-list-typen.

Vad har du fått tag i belysningen?
#74 - 16 juni 2011 07:36
Nasso skrev:
Wow! Bra tips och resultatet blev riktigt snyggt!

Jag har riktigt tråkigt ljus i mitt tanganyika kar. Utan växter är det också så det hade blivit en enorm höjning med lite led-belysning. Största problemet är att jag inte hittat några bra och smidiga LEDar. Vill ha flera stycken lite svagare som jag kan placera hur jag vill. Inte spotlight-typen eller led-list-typen.

Vad har du fått tag i belysningen?

Jag beställde hem mina från Ikea - funkar hur bra som helst! Jag skall beställa flera och sätt hos schackbrädorna och även hos jullarna!:)

Kolla lite bakåt i min stugtråd så ser du hur jag satte dom. Jag har bara lagt dom uppe på täckglaset, och de går att flytta runt som man vill.
#75 - 16 juni 2011 07:50
Jag beställde hem mina från Ikea - funkar hur bra som helst! Jag skall beställa flera och sätt hos schackbrädorna och även hos jullarna!:)

Kolla lite bakåt i min stugtråd så ser du hur jag satte dom. Jag har bara lagt dom uppe på täckglaset, och de går att flytta runt som man vill.

Ok. Du vet inte ungefär hur länge sen det var? Vilken månad eller något sånt? Är många sidor att bläddra igenom ;)
#76 - 16 juni 2011 07:59
Nasso skrev:
Ok. Du vet inte ungefär hur länge sen det var? Vilken månad eller något sånt? Är många sidor att bläddra igenom ;)

Jag hittar inte riktigt heller - men på sidan 65 kan du se ett par bilder på hur jag lagt led-lamporna på täckglasen.:)

http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=141971&page=65
#77 - 16 juni 2011 10:05
Jag hittar inte riktigt heller - men på sidan 65 kan du se ett par bilder på hur jag lagt led-lamporna på täckglasen.:)

http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=141971&page=65

Det ser kanon ut. Jag har visserligen inte täckglas på mitt akvarium men antar att det går att silikona fast i rampen på något sätt... det ska nog gå att lösa :)
Misstänker att det är två st sånna här du har?
http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/40116541
#78 - 16 juni 2011 10:18
Nasso skrev:
Det ser kanon ut. Jag har visserligen inte täckglas på mitt akvarium men antar att det går att silikona fast i rampen på något sätt... det ska nog gå att lösa :)

Misstänker att det är två st sånna här du har?

http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/40116541

Ja, det ser ut som den modellen! Nu har de sänkt priset också - jädrar vad jag skall beställa hem!

Visst, det går säkert att silicona i rampen - dom är lite vrid/vippbara också, de sitter i en liten sockel - så att man kan rikta ljuset en aning!

Nu har jag ju inte så mycket växter att bry mig om, så är man mer inne på detta så kanske andra led-lampor passar bättre - men för de behov jag har funkar dessa mycket bra. Bilderna gör inte verkligheten rättvisa - det ser otroligt trollskt och mystiskt ut i karet, speciellt då det är mörkt runt omkring.
#79 - 16 juni 2011 10:32
skitnygga och billiga!
du vet inte om dom finns i blå? ser inte ut så om man läser på ikea hemmsidan.
det skulle ju va skitbra som månljus också! :)
#80 - 16 juni 2011 10:39
freddi36 skrev:
skitnygga och billiga!

Jag är osäker, men jag tror inte de finns i blått. Vill man vara redigt fuskig så kan man ju klippa till såna där tunna blå plastfilmer - finns i hobbyaffärer - och fästa på lamporna - dessa blir ju inte alls specielt varma, man kan hålla i dom när de lyser - och på så sätt få månbelysning.:)
#81 - 16 juni 2011 11:12
freddi36 skrev:
skitnygga och billiga!

Det finns en flerfärgad variant.
http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/00192363
#82 - 16 juni 2011 11:33
mats: ja så kan man ju också göra :p

nasso: på den kan man ju få både vitt och blått så då kan man ju få solnedgång och sen månljus på samma dioder.

ska se om jag köper en. antingen den flerfärgade eller så sätter jag blå plastfilm över en vit.
#83 - 16 juni 2011 11:36
freddi36 skrev:

nasso: på den kan man ju få både vitt och blått så då kan man ju få solnedgång och sen månljus på samma dioder.

tjaaa. fast jag vet inte om man kan styra dem individuellt eller automatiskt. Är ju jobbigt att behöva gå dit varje kväll och ändra om ljuset till månljus manuellt :)
#84 - 16 juni 2011 15:52
Nasso skrev:
tjaaa. fast jag vet inte om man kan styra dem individuellt eller automatiskt. Är ju jobbigt att behöva gå dit varje kväll och ändra om ljuset till månljus manuellt :)

ja det kan nog bli lite jobbigt.
#85 - 16 juni 2011 16:07
Du kan ju köpa en av varje dock och köra på olika timers :)
#86 - 16 juni 2011 23:11
Eftersom vi är inne på olika ljus så kan jag lägga upp några bilder på mitt 110 liters kar som jag gjorde om för någon månad sedan. Från början var detta ett växtkar som var fullt av olika snabbväxande sorter men jag tröttnade på att rensa växter varje vecka så jag gjorde om till detta.

Ljuset är ett T8 rör aquarelle framtill och två studiolampor från Kjell & Company baktill.

[COLOR=#006699]http://www.kjell.com/?item=63897&path=45000000,77000000[/COLOR]

1 bild när växterna härjade fritt (alla lampor tända)
2 Som det ser ut nu (alla lampor tända)
3 Bara vänster studiolampa
4 Bara höger studiolampa
5 Bara T8 rör
#87 - 17 juni 2011 06:55
Nu har jag titttat och läst igenom den här toppentråden, alla kar är ju så jäkla snygga, med belysningar, växter och allt annat.

Jag har nu hållit på i tre dagar med att försöka "inreda" mitt 225-literkar så det passar apisto och ev. två diskusar. Karet är 60 cm. högt, och jag är kort, så då får jag kliva upp o ner på en pall, kan lugnt säga, att jag har ont över allt idag. Inte får jag till det som jag vill ha heller:mad:. Jag har ju haft akvarier i snart fem år, så lite borde jag ha lärt mig, men icke! Det är så här jämt

Tyckte jag fått till det sådär i går kväll, men när jag tände i morse - ja det är hur fult som helst, haha.
Så det är bar att riva och gå på det igen idag.
Ser så jäkligt ut, så jag vill inte ens lägga ut någon bild[:o]

//Inger
#88 - 17 juni 2011 07:03
gullefjun skrev:
Nu har jag titttat och läst igenom den här toppentråden, alla kar är ju så jäkla snygga, med belysningar, växter och allt annat.

Jag har nu hållit på i tre dagar med att försöka "inreda" mitt 225-literkar så det passar apisto och ev. två diskusar. Karet är 60 cm. högt, och jag är kort, så då får jag kliva upp o ner på en pall, kan lugnt säga, att jag har ont över allt idag. Inte får jag till det som jag vill ha heller:mad:. Jag har ju haft akvarier i snart fem år, så lite borde jag ha lärt mig, men icke! Det är så här jämt

Tyckte jag fått till det sådär i går kväll, men när jag tände i morse - ja det är hur fult som helst, haha.

//Inger

Så illa är det säkert inte! :) Ta en bild och släng upp tycker jag! Denna tråden behöver inte bara vara för att ger inspiration, man kan söka inspiration också. Vem vet, det kanske finns nån här som kan tipsa dig om hur du kan göra det bättre :) Det är diskussionerna som är det roligaste :)
#89 - 17 juni 2011 07:04
Jag hittade ett lite udda akvarium som jag ville dela med mig av.

http://cichlid-forum.com/tanks/displaytank.php?tank=17985&group=TT

Akvariet är L-format och den djupa delen är fylld med ett stort stenröse. Kolla på bilden längst ner till höger, där syns det tydligast. Tyckte att det var lite udda och det extra djupet var väldigt välanvänt med så mycket sten i inredningen.
#90 - 17 juni 2011 07:11
gämför bild 1 och bild 3. på bild 1 ser det inte ut som att röset går enda fram till glaset. men på bild 3 ser man att det faktiskt gör det.
#91 - 17 juni 2011 07:14
freddi36 skrev:
gämför bild 1 och bild 3. på bild 1 ser det inte ut som att röset går enda fram till glaset. men på bild 3 ser man att det faktiskt gör det.

Japp. På bild 1 ser man att den högra delen av röset går ända fram till glaset. Den högra delen skymmer resten av röset på bild 3.
Akvariet kanske hade blivit ännu snyggare/bättre för fiskarna om hela stenröset gick ändra fram till glaset? Hade blivit en jäkla massa sten. :)
Kjell Fohrman
Administrator
#92 - 17 juni 2011 07:19
Eftersom vi är inne på olika ljus så kan jag lägga upp några bilder på mitt 110 liters kar som jag gjorde om för någon månad sedan. Från början var detta ett växtkar som var fullt av olika snabbväxande sorter men jag tröttnade på att rensa växter varje vecka så jag gjorde om till detta.

Ljuset är ett T8 rör aquarelle framtill och två studiolampor från Kjell & Company baktill.

4 Bara höger studiolampa

5 Bara T8 rör

Mycket snyggt må jag säga - du verkar också ha fått till ljuset riktigt bra.

PS: Fast plocka bort slangstumpen till utblåset - den är ingen höjdare
#93 - 17 juni 2011 07:23
i mitt huvud skulle man kunna göra karet till ett U istället. asså med ett likadant djup på vänstra sidan. sen sätter man en BTN rocky eller malawi mellan de två "djupen".
sen fyller man båda "djupen" med sten fram till BTN bakgrunden. då ser det ut som en enda stor klippvägg men fiskarna kan simma in på sidorna och försvinna.
#94 - 17 juni 2011 07:28

4 Bara höger studiolampa

5 Bara T8 rör

om du vill ha ytrörelse och det är därför du har slangen ut ur hålet så kan du köpa en så´n här och sätta på utblåset istället :)
http://www.guldfisken.se/beta/catalog/aquael-floedesriktare-p-5719?osCsid=d6a1d36b1b2a02976d81f2a4d2573a8a
#95 - 17 juni 2011 07:47
gullefjun skrev:

//Inger

Upp med lite bilder Inger! Berätta först och främst vad du själv känner inte stämmer med inredningen. I och med att du har en lust att göra en inredning och inte riktigt, enlig dig själv, får till det - så är det intressant att först ta reda på vad du själv liksom ser är "fel". Då kan vi hjälpas åt att nysta i dom grejerna ett tag innan vi öser på med massa "smak"-tips.

Att inreda akvarium är en kreativ process och kan liknas vid att spela musik, måla, skulptera, laga mat o.s.v. Med andra ord att skapa med ingredienser. Tänk så här; Less is more! Ofta brukar man ju säga att en hitlåt är den som är enklast uppbyggd, kanske bara av tre ackord och en catchy melodislinga och refräng - en måltid bestående av de enklaste ingredienserna är oftast den som smakar bäst - ett enda streck på en duk...o.s.v. Titta också på hur många proffsinredare det finns på TV nu som gör underverk i lägenheter och hus - med enkla grepp förvandlar de ett trist vardagsrum till något som får de inneboende att tro att de drömmer - och plötsligt känner sig som "hemma".

Om vi hoppar över "grundreglerna" (jag vill inte bre ut mig alltför mycket här nu - men jag återkommer på annan plats i det här ämnet), så är en sak viktig; visualisering. Det går att "se" inom sig hur man vill att det skall se ut, svårigheten är att stycka upp visionen och analysera den i verklighet. Det gäller alltså att se framåt när man inreder; om jag ser framför mig ett läckert rotsystem så måste jag först visualisera hur det rotsystemet skall kunna ligga, hänga o.s.v. innan jag sätter det på plats. Kanske måste några andra inredningsdetaljer sättas på plats först, några som kanske inte kommer att synas när rotsystemet som man har en bild av hamnar där det skall.

Man kan lära sig de flesta saker; spela, laga mat och ja... vad som helst - till och med att inreda akvarium, men att "ad libba" som vi säger i musikerkretsar, med andra ord improvisera, är ett mycket bra sätt att få en feeling för det man sysslar med.
Ofta inreder vi karen per automatik, utan att fundera så mycket på vad vi gör - det hamnar en sten där, en växt där och någon rot där... och så ser det trist ut utan att man begriper varför. Om man inte har så bråttom kan man lägga tid på att inreda ett kar flera gånger - långt innan fiskarna inhandlats - med andra ord; ge sig själv tidsmässigt utrymme att i lugn och ro göra inredning och ändra, och ändra och ändra - tills man blir nöjd eller åtminstone får en känsla av vad som kanske fattas, vad som bör läggas till och dras ifrån.

Så, Inger - det kanske är så att du inte behöver riva rubbet i ditt kar, det kanske är så att du bara behöver ändra ett fåtal detaljer för att "bilden" skall klicka in.

Ja... nu har jag gaggat igång igen... - men, släng in lite bilder på ditt kar så kan vi väl kika lite på vad som känns "fel"!:)
#96 - 17 juni 2011 08:25
mycket bra Mats :)

innan jag innreder så gör jag kanske 5 olika skisser med papper och penna i någorlunda skala. sen tar jag lite från den ena och lite från den andra så får jag en bra grund idé på hur jag vill att det ska se ut när det är klart.
men sen ska man ju absolut inte hänga upp sig på att få det exakt som på pappret, man hittar nya lösningar medan man innreder.
det sämsta man kan göra är att stressa utan innred många gånger och se vad du tycker blir bäst. men försök skaffa dig en grund idé att bygga upp innredningen utifrån.
#97 - 17 juni 2011 08:32
freddi36 skrev:
mycket bra Mats :)

innan jag innreder så gör jag kanske 5 olika skisser med papper och penna i någorlunda skala. sen tar jag lite från den ena och lite från den andra så får jag en bra grund idé på hur jag vill att det ska se ut när det är klart.

men sen ska man ju absolut inte hänga upp sig på att få det exakt som på pappret, man hittar nya lösningar medan man innreder.

det sämsta man kan göra är att stressa utan innred många gånger och se vad du tycker blir bäst. men försök skaffa dig en grund idé att bygga upp innredningen utifrån.

Visst! Jag håller med dig Freddi! Man kan skissa och hitta på alla möjliga grejer just för att få bilden man har i skallen att materialisera sig i verkligheten. Jag brukar ibland måtta upp en ruta på golvet, som är ungefär lika stor som karets bottenglas - och sätta lite sten, rötter och annat där för att kunna labba med inredningen i 3D, alltså gå och titta runt inredningen utan att ha en massa glas ivägen. Då kan man peta på stenar och rötter och liksom känna in vilka "delar" som kan passa ihop...
Ja, trixen är många. Jag tycker faktiskt att just den inledande inredningsbiten är den som är mest spännande när ett nytt kar skall fixas till!:)
#98 - 17 juni 2011 08:36
Lägger upp bilder lite senare Mats, det blir en massa speglingar i karet så bilderna blir inte bra.

//Inger
#99 - 17 juni 2011 08:40
Visst! Jag håller med dig Freddi! Man kan skissa och hitta på alla möjliga grejer just för att få bilden man har i skallen att materialisera sig i verkligheten. Jag brukar ibland måtta upp en ruta på golvet, som är ungefär lika stor som karets bottenglas - och sätta lite sten, rötter och annat där för att kunna labba med inredningen i 3D, alltså gå och titta runt inredningen utan att ha en massa glas ivägen. Då kan man peta på stenar och rötter och liksom känna in vilka "delar" som kan passa ihop...

Ja, trixen är många. Jag tycker faktiskt att just den inledande inredningsbiten är den som är mest spännande när ett nytt kar skall fixas till!:)

ja det är liksom detta som kommer synas och man vill ju få det värklighetstroget som möjligt.
det skulle va bra om man hade lite bilder på hur det ser ut där ens fiskar kommer ifrån. då skulle man kunna skapa en bra miljö och få massor med tips och idéer.
finns det bilder på t.ex hur det ser ut i risfälten i vietnam? då kan man se hur bottnen ser ut, hur växterna växer, om det finns mycket grenar och löv på botten o.s.v o.s.v...
#100 - 17 juni 2011 08:42
gullefjun skrev:
Lägger upp bilder lite senare Mats, det blir en massa speglingar i karet så bilderna blir inte bra.

//Inger

Japp, gör det sedan - vi har tid, eller hur?;)
#101 - 17 juni 2011 08:51
Japp, gör det sedan - vi har tid, eller hur?;)

oja. har sommarlov sedan i Onsdags, är hemma själv så ni kan räkna med att jag är inne hela dagen :p;)
#102 - 17 juni 2011 08:55
freddi36 skrev:
ja det är liksom detta som kommer synas och man vill ju få det värklighetstroget som möjligt.

det skulle va bra om man hade lite bilder på hur det ser ut där ens fiskar kommer ifrån. då skulle man kunna skapa en bra miljö och få massor med tips och idéer.

finns det bilder på t.ex hur det ser ut i risfälten i vietnam? då kan man se hur bottnen ser ut, hur växterna växer, om det finns mycket grenar och löv på botten o.s.v o.s.v...

Ja, skall man försöka sig på att efterhärma miljön där de tänkta fiskarna kommer ifrån så är bilder och filmer kanon att kolla på - så man får ett hum om hur den naturliga miljön ser ut.
Jag höll ju på som en tokstolle att få saker och ting att se "naturliga" ut när jag inredde 960-Tanganyikakaret. Jag hade ju inrett många mycket mindre T-kar innan detta 960, som var mycket större och därför lite knepigare att få ett helhetsgrepp om - och insåg att de bilder och filmer jag kollade på från Tanganyikasjön inte gick att återskapa med lätthet. På många filmer från T-sjön kunde man se långsträckta stenbottnar och man hajade att de flesta gömställen och "features" händer under sand och sten - det var därför jag byggde i stort sett hela inredningen i mitt 960 direkt på bottenglaset och täckte detta med sand. Det såg ju inte så fantastiskt roligt ut men blev jädrigt bra för fiskarna, som ju fick enorma mängder av grottsystem att gräva ut och på sätt leva i en helt dold värld - som inte syntes när man tittade i karet.

På de första sidorna i den här lilla tråden kan man se hur jag "fördonade" med stenläggningen - innan jag placerade den.
http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=105834&page=1

#103 - 17 juni 2011 09:04
Jag skulle vilja flika in en liten sak om ljus igen :)

Såg detta akvariumet på cichlid-forums.
http://cichlid-forum.com/tanks/displaytank.php?tank=5132&group=T
[ATTACH=CONFIG]45379[/ATTACH]

Det står i beskrivningen att han har lysrör men jag tror att en sån här effekt hade kunnat fås med spotlights. Svartmålad bakgrund och sidor (tror sidorna förstärker det betydligt) och spotlight riktad mot stenhögen på mitten. Sand hela vägen runt. Nedsläckt i rummet. Man får en känsla av att detta ligger mitt på en stor sandbotten. Det känns lite oändligt på något sätt :) Läckert. Känns som att det inte finns något akvarium alls.

Jag tog bort fotot du lagt in ovan eftersom det inte var ditt foto

Kjell
Kjell Fohrman
Administrator
#104 - 17 juni 2011 09:32
Ja, skall man försöka sig på att efterhärma miljön där de tänkta fiskarna kommer ifrån så är bilder och filmer kanon att kolla på - så man får ett hum om hur den naturliga miljön ser ut.

Sedan är det väl också ofta som så att naturen inte är homogen. Pratar man om Malawi och Tangnayikasjön så består ju de områden där man till 99% hittar våra akvariefiskar av stora stenblock och det är rätt ovanligt att man hittar områden med "småstenar" (mindre än en fotboll) och ändå är det ju oftast med den typen av stenar som vi inreder våra MALTA-akvarier.

Fast man kan ju då också tänka på att det faktiskt i akvarier fungerar bättre att hålla fiskar med denna typ av inredning även om det kanske egentligen inte är så biotopriktigt
#105 - 17 juni 2011 09:40
Mycket snyggt må jag säga - du verkar också ha fått till ljuset riktigt bra.

PS: Fast plocka bort slangstumpen till utblåset - den är ingen höjdare

Tack Kjell. Den där förbannade slangen som gått från genomskinlig till lysande vit. Problemet är att jag vill rikta flödet uppåt för jag har rejält stark cirkulation (vilket jag vill ha). Har jag en 15 cm tjock filtermatta som slangen går genom. Men ska försöka kapa slangen och montera på något bättre.
Kjell Fohrman
Administrator
#106 - 17 juni 2011 09:50
Tack Kjell. Den där förbannade slangen som gått från genomskinlig till lysande vit. Problemet är att jag vill rikta flödet uppåt för jag har rejält stark cirkulation (vilket jag vill ha). Har jag en 15 cm tjock filtermatta som slangen går genom. Men ska försöka kapa slangen och montera på något bättre.

eller placera utblåset högre upp, eller rikta utblåset mer uppåtriktat istället
#107 - 17 juni 2011 10:01

se om du kan sätta på en så´n pryl som jag länkade till i innlägg #93. har en så´n på mitt innerfilter så jag vet inte om det passar på ditt utblås. :)
#108 - 17 juni 2011 10:11
Sedan är det väl också ofta som så att naturen inte är homogen. Pratar man om Malawi och Tangnayikasjön så består ju de områden där man till 99% hittar våra akvariefiskar av stora stenblock och det är rätt ovanligt att man hittar områden med "småstenar" (mindre än en fotboll) och ändå är det ju oftast med den typen av stenar som vi inreder våra MALTA-akvarier.

Fast man kan ju då också tänka på att det faktiskt i akvarier fungerar bättre att hålla fiskar med denna typ av inredning även om det kanske egentligen inte är så biotopriktigt

Ja, precis - och det var av just den anledningen som jag byggde med småsten undertill - för hemligheten är att fiskarna tar sig ner mellan just de här jätteblocken som man ser på bilder och filmer och skapar sina lekplatser där. Så istället för att (omöjligen) placera stora stenar i karet - man får väl plats med enbart ett par stycken - så får man simulera, med mindre sten, vad som händer under de stora.
Faktum är att jag var sugen på att placera en hel del större stenar ovanpå det gytter av mindre sten jag hade i 960-karet, men vågade inte riktigt, eller orkade, kanske är närmare sanningen. Vad man möjligtvis kan tänka sig att göra i ett större T-kar är att bygga med mindre sten och sedan sätta utskjutande moduler på sido- och bakrutorna och så att säga göra en överbyggnad av "stora stenar" som liksom hänger i karet.
#109 - 17 juni 2011 10:19
Ja, precis - och det var av just den anledningen som jag byggde med småsten undertill - för hemligheten är att fiskarna tar sig ner mellan just de här jätteblocken som man ser på bilder och filmer och skapar sina lekplatser där. Så istället för att (omöjligen) placera stora stenar i karet - man får väl plats med enbart ett par stycken - så får man simulera, med mindre sten, vad som händer under de stora.

Faktum är att jag var sugen på att placera en hel del större stenar ovanpå det gytter av mindre sten jag hade i 960-karet, men vågade inte riktigt, eller orkade, kanske är närmare sanningen. Vad man möjligtvis kan tänka sig att göra i ett större T-kar är att bygga med mindre sten och sedan sätta utskjutande moduler på sido- och bakrutorna och så att säga göra en överbyggnad av "stora stenar" som liksom hänger i karet.

Jag kom att tänka på dina nedgrävda stenar och gångar i sanden när jag såg den här inredningen.
http://cichlid-forum.com/tanks/displaytank.php?tank=814&group=T

Här finns enorm potential för grävande och gångar som mats beskrivit.

Blir lite sugen på att inreda mitt 180L så här. Stort stenröse längs med hela bakrutan. Fyll allt med sand. Stoppa ner ett par princessor :) Kan bli läckert.
#110 - 17 juni 2011 10:27
Nasso skrev:
Jag kom att tänka på dina nedgrävda stenar och gångar i sanden när jag såg den här inredningen.

Blir lite sugen på att inreda mitt 180L så här. Stort stenröse längs med hela bakrutan. Fyll allt med sand. Stoppa ner ett par princessor :) Kan bli läckert.

Exakt! Det där är ett lysande exempel på T-inredning. Om man skall addera en "naturlig" look i det karet så skulle man kunna montera några överskjutande moduler, typ BTN på bak- och sidorutorna - just för att simulera en bit av de större stenvidderna som finns naturligt i sjön. Jag tycker dock att det, på sätt och vis, kan räcka med den inredningen man ser på bilden.
#111 - 17 juni 2011 10:28
Nasso skrev:

här kan man ju också göra som i karet du länkade till innan, måla bakrutan+sidorna svarta och sen ha 2-3 spotlights ner mot stenröset. det kan nog bli riktigt nice :)
#112 - 17 juni 2011 11:57
När jag ändå håller på att länka en massa ;)

Mats nämnde ju tidigare sin vita kalksten som inte passade in med de andra stenarna. Jag tycker att man så mycket som möjligt ska hålla sig till så få stensorter som möjlight (helst en).

Här har ni ett bra exempel på ett snyggt kar med en sorts sten. Lägg gärna märke till hur litet karet är (~150L) men hur det ser stort ut tack vare inredningen.
http://cichlid-forum.com/tanks/displaytank.php?tank=872&group=T

Här har ni den direkta motsatsen till detta karet. Jag tycker personligen att detta är fruktansvärt ;) Nån gigantisk snäcka långt ner till vänster. Bottensubstratet passar inte alls. Många olika sorter stenar. mm. Av någon konstig anledning har detta karet blivit "tank of the month" så smaken skiljer sig uppenbarligen från person till person ;)
http://cichlid-forum.com/tanks/displaytank.php?tank=54&group=T
#113 - 17 juni 2011 12:10
Nasso skrev:
När jag ändå håller på att länka en massa ;)

Mats nämnde ju tidigare sin vita kalksten som inte passade in med de andra stenarna. Jag tycker att man så mycket som möjligt ska hålla sig till så få stensorter som möjlight (helst en).

Här har ni ett bra exempel på ett snyggt kar med en sorts sten. Lägg gärna märke till hur litet karet är (~150L) men hur det ser stort ut tack vare inredningen.

http://cichlid-forum.com/tanks/displaytank.php?tank=872&group=T

Här har ni den direkta motsatsen till detta karet. Jag tycker personligen att detta är fruktansvärt ;) Nån gigantisk snäcka långt ner till vänster. Bottensubstratet passar inte alls. Många olika sorter stenar. mm. Av någon konstig anledning har detta karet blivit "tank of the month" så smaken skiljer sig uppenbarligen från person till person ;)

http://cichlid-forum.com/tanks/displaytank.php?tank=54&group=T

Jag håller med dig Emil! Hade man sett de båda bilderna var för sig i lösryckta sammanhang så kanske man inte reagerat så starkt på bild nr.2. Den första bilden visar det där med "less is more", och hur mycket lugnare den miljön känns!
Bra länkar till bilder det här - många fina exempel på hur man kan inreda!:)
#114 - 17 juni 2011 12:23
Nasso skrev:

Jävligt snyggt!!

Men jag skulle inte våga inreda på detta sätt med grävande fiskar:p
Sålänge sanden ligger där den ligger så håller det ihop, men så fort det börjar tillverkas gångar och grottor så kommer röset att röra på sej... och eftersom det är ganska brant så kommer stenarna förmodligen att drämma rätt i framrutan.
Iofs löser man det lätt med silikon, då slipper man också att använda så hiskeligt mkt sand som ser ut att finnas i karet.

Men fy satan vad snyggt!
#115 - 17 juni 2011 12:23
Jag håller med dig Emil! Hade man sett de båda bilderna var för sig i lösryckta sammanhang så kanske man inte reagerat så starkt på bild nr.2. Den första bilden visar det där med "less is more", och hur mycket lugnare den miljön känns!

Bra länkar till bilder det här - många fina exempel på hur man kan inreda!:)

"Less is more" är ett bra mantra. Det andra akvariet har till och med en mängd olika stensorter i bottenmaterialet. Stora stenar också, inga grävmöjligheter här inte!

Det behöver ju inte bara vara fina bilder på inredning här. Det kan vara nyttigt med lite skräckexempel också ;)
#116 - 17 juni 2011 12:27
karrokaja skrev:
Jävligt snyggt!!

Men jag skulle inte våga inreda på detta sätt med grävande fiskar:p

Sålänge sanden ligger där den ligger så håller det ihop, men så fort det börjar tillverkas gångar och grottor så kommer röset att röra på sej... och eftersom det är ganska brant så kommer stenarna förmodligen att drämma rätt i framrutan.

Iofs löser man det lätt med silikon, då slipper man också att använda så hiskeligt mkt sand som ser ut att finnas i karet.

Men fy satan vad snyggt!

Jo. Det kanske kan vara lite läskigt. Jag tror att man måste bygga hela röset innan man stoppar i någon sand alls. Kastar man i en näve sand i taget sen så sprider den ut sig och fyller igen alla ihåligheter.

En annan sak man hade kunnat göra är att ha dubbla glas på bakrutan. Att man alltså har en lös skiva glas bakom röset. Då kan man silikona fast de stenarna som sitter mot bakgrunden i den skivan.
Detta kanske lätt kan leda till spänningar i den skivan så att den spricker? Fäster silikon på plexi? För det fäster väl på sten? :)
#117 - 17 juni 2011 12:33
Nasso skrev:
Jo. Det kanske kan vara lite läskigt. Jag tror att man måste bygga hela röset innan man stoppar i någon sand alls. Kastar man i en näve sand i taget sen så sprider den ut sig och fyller igen alla ihåligheter.

En annan sak man hade kunnat göra är att ha dubbla glas på bakrutan. Att man alltså har en lös skiva glas bakom röset. Då kan man silikona fast de stenarna som sitter mot bakgrunden i den skivan.

Detta kanske lätt kan leda till spänningar i den skivan så att den spricker? Fäster silikon på plexi? För det fäster väl på sten? :)

silikon fäster på allt;) (undantag på en kvinnas barm :p)
Alla stenar måste såklart inte sillkonas, men dom största och dom som gör stommen i detta röse, för en snygg, men samtidigt säker inredning.
#118 - 17 juni 2011 12:50
Jag fäste med silikon på de två stora stenarna i mitt 120L tanganyika kar.

En skifferplatta i botten. Två större stenar som står lutade mot varandra med skifferplattan som bas. Tre silikonkluddar, en mellan stenarna uppe i toppen och en mellan varje stens botten och skifferplattan. Blev riktigt stabilt och bra. Så mellan två stenar funkar det iaf ;)

[ATTACH=CONFIG]45380[/ATTACH]

Kan vara skönt att silikona en hel del. Vet inte om en sten av knytnävs-storlek som börjar rulla ner för slänten där och rakt in i framrutan kan göra någon skada. Rullar ju i vatten så får väl kanske inte upp någon hastighet :)
#119 - 23 juni 2011 12:28
Har nu efter ett antal års uppehåll funnit ett intresse för akvarium igen, att sen komma in här och hitta denna tråden är inte snällt.. Blir nådigt inspirerad! Men som nybliven student måste jag först hitta jobb och sedan ska ett akvarium införskaffas, 720l+. Så fortsätt lägga upp bilder och tips, riktigt intressant tråd, bra initativ!
#120 - 24 juni 2011 08:40
Tanganyika 600 liter

Här är ett 600 liters som jag körde som Tanganyika ett tag. Tanken var att efterlikna övergången mellan lite större bumlingar och sand/växter. Modulerna gjöt jag i betong. En finurlig grej med dem är att de är ihåliga, så att de dels inte väger så mycket, inte tar särskilt med vattenvolym och dels ger fiskarna extra grottor/gömställen. Bottenlagret är vanlig sand, 1-3 mm, med en hel matkasse snäckskal utbredda ovanpå.

Fiskarna är några Cyprichromis leptosoma, N. meleagris, Jullar (Kipili) samt Synodontis petricola. Jullarna och malarna såg man nästan aldrig, men det blev lite yngel efter Jullarna iaf. Snäckskalslekarna fixade också en del barn, likaså Cypsen. Snäckskalslekarna var VF, och trots karets storlek så var det inte plats för mer än EN enda hane - den andra blev utmobbad och flyttad. Tre honor fick däremot plats, men de slogs rätt bra i haremet. Cypsen betedde sig heller inte "normalt" - de brukar beskrivas som rätt snälla och skygga ciklider, med litet revir. Två hannar delade dock upp karet på mitten och slogs så fjällen rök. Lugnade ned sig efterhand som det kom yngel/fler vuxna. När de två Cyps-hannarna var som tuffast så fick alla andra fiskar i burken stryka på foten... inklusive Jullarna!!

Belysningen: jag satte blå lysrör längst fram i ramperna, gjorde att Cypsen fick fin stuns. Karet funkade fint i rätt många år. Numera har jag knappast något kar som är gjort för att vara snyggt, funktionellt är modellen just nu. Två undantag, de akvarium som ska vara med på MAF:s utställning till hösten - men de vill jag inte posta bilder på förräns efter utställningen. :)
#121 - 24 juni 2011 08:54
Delad burk

Här är ett akvarium som är tvådelat, samt med sump. Fotat nere på Nürnbergmässan. Lägger in det just för inspiration, jag tycker det är lite kul med olika djup. Perfekt kar för en äkta SA-biotop med "genomskuren bäck" t ex. Killis och småtetror kunde gå i den grunda avdelningen, större ciklider och tetror i den djupare avdelningen. Fiskarna kommer inte åt att äta upp varandra. Leker då och då runt med tanken kring detta kar, går att göra massa kul med det.
#122 - 24 juni 2011 09:04
Strömakvarie

Här är ytterligare något för inspiration, även detta fotat i Nürnberg. Det är ett rent demokar för pumpen. Akvariet är på ca 200 liter och pumpen snurrade runt drygt 20 000 liter i timmen, om jag inte minns fel. Något över 100 ggr akvariets volym alltså. Stannar man pumpen ligger vattennivån på samma nivå på bägge sidorna av skivan i mitten - säger något om pumpens kapacitet.

Jag leker då och då med tanken på ett verkligt strömakvarium, och här börjar det likna något - tänk er detta inrett med moduler samt med t ex Sewellia och lite olika gobys. Otroligt viktigt att fixa något för insuget, annars blir det slarvsylta av fiskarna... Ännu roligare vore det med ett kar med måtten 200x30(H)x50(D) cm. Lätt att drömma mig bort där... :)
#123 - 24 juni 2011 09:43
Halloj Patrik! Dina tre senaste inlägg är verkligen toppen! Massor av bra inspiration och fina idéer som man kan ta med sig i skallen när man funderar på inredning etc. Tycker dina bilder på ditt äldre T-kar var riktigt sköna! Ja, cypsen är verkligen hetsiga - jag hade i mitt 960 endast två hanar till slut som tog varsit revir - och de betedde sig ungefär som du beskriver.
Riktigt härliga inlägg!
#124 - 24 juni 2011 10:04
Mats,
tackar!! Gillar att leka runt med idéer, det kostar så lite... *s* ...tills det börjar bli allvar. Det med Cypsen tycker jag dock är mysko - "snälla, lite skygga, små revir..." Jomentjena!!
#125 - 3 juli 2011 19:34
Mitt första akvarium, 150 l.
Dålig bild, man får ingen bra kamera som 14åring ;)

http://s1142.photobucket.com/albums/n619/blomqvist00/?action=view&current=IMGP1736.jpg

Har inte lagt särskilt mycket tanke på inredningen, utan bara satt ner växter och så lite som jag känner. Nu funderar jag starkt på att ta bort lavastenen och sätta roten i mitten, samt flytta växterna så att man får lite mer öppna ytor osv :) Vad tycker ni?

Tack på förhand :)
#126 - 3 juli 2011 19:50
http://s3.postimage.org/236nvq3137/DSC00859.jpg

http://s2.postimage.org/ig0yzyds4/IMG_1469.jpg

http://s3.postimage.org/ie654ju5g/IMG_1748.jpg

http://www.monsterfishkeepers.com/forums/attachment.php?attachmentid=549929&stc=1&d=1288825003

m
in tanke med inredningen har alltid varit att hålla funktion men samtidigt en viss estetik.. jag tillhör en av dem som håller på med stora fiskar som verkligen uppskattar växterna som filtrering.. jag håller mig vanligtvis till snabbväxande/flytväxter för att maximera filtreringsverkan..

jag har även haft som tanke att även stora fiskar förtjänar någon form av miljö då många struntar helt i det för att få ett så lättskött kar som möjligt.. jag vill ha en del av amazonas hemma, inte ett showkar med så många tusenlappar i som möjligt..

jag letar alltid efter den optimala kombinationen av funktion/estetik för varje kar och siktar på att få det så naturligt som möjligt.. allt som sväljer utrymme går dock bort..
#127 - 3 juli 2011 20:48
Snygga burkar! Har du fått igång den nya burken ännu?
#128 - 3 juli 2011 20:52
haha.. irriterande nog inte.. står utanför fönstret och hägrar.. var för fint väder för att starta burk i lördags.. :) men nästa vecka kommer den upp..
#129 - 3 juli 2011 21:09
Mitt första akvarium, 150 l.

Dålig bild, man får ingen bra kamera som 14åring ;)

http://s1142.photobucket.com/albums/n619/blomqvist00/?action=view&current=IMGP1736.jpg

Har inte lagt särskilt mycket tanke på inredningen, utan bara satt ner växter och så lite som jag känner. Nu funderar jag starkt på att ta bort lavastenen och sätta roten i mitten, samt flytta växterna så att man får lite mer öppna ytor osv :) Vad tycker ni?

Tack på förhand :)

Ser fint ut. Ett tips är att sätta den vallisneria du har i främre högra hörnet längs med bakrutan istället. De höga växterna längst bak och de låga längst fram ger ett bra djup och det utrymme du är ute efter :)
Edit: jag hade nog också, som du säger, plockat bort lavastenen men behållit roten där den står. Flyttar du bak vallisnerian så får du en lite öppen yta i högra delen. Tror det kan bli fint :) less is sometimes more :) lite bottenyta är fint!
#130 - 3 juli 2011 21:11

Skriv gärna om den inredning du ville visa upp. Lite om varför du inrett som du gjort. Har du läst trådens första inlägg?
Eller är du ute efter tips på hur du kan förbättra din inredning? Det är omöjligt att veta vad du vill säga om du inte säger nåt ;)
#131 - 10 juli 2011 20:40
projektet är bara påbörjad å går att läsa om här --> http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=147006

har limmat svart plast struktursbakgrund i 2st och en stor bit kork i 1.
sedan limmade jag bambu pinnar på botten, tanken är att dom ska dölja innerfiltret allternativt slangarna till ytterfilter.
plus att de ska ge lite asien känsla typ.

tänkte köra lite olika teman i akvarierna, trolltrassel i ett, stora rötter i ett och stora stenar i det 3e.

kommer lite fler bilder i min projekttråd när det är färdigt, väntar på mina filter bara.
#132 - 11 juli 2011 04:48
MrH,
det där ser najs ut. Svårt att se på bilderna, men det är tre separata burkar väl? Eller hänger alla ihop?
#133 - 11 juli 2011 08:09
mjo bilderna är lite dåliga, det stämmer att det är 3st burkar. dom är runt 30L vardera.
ska se till å fixa lite bättre bilder.

MrH,

det där ser najs ut. Svårt att se på bilderna, men det är tre separata burkar väl? Eller hänger alla ihop?
#134 - 11 juli 2011 21:05
Tog över ett kar igår som är på ca 200L tror jag (hur mäter man detta?), med tillhörande pump: Fluval 304!

Och fiskar:
5st Skalarer
7st Tetror (6st rödmunstetror + 1st okänd som dock simmar i stim med dom andra tetrorna ;D)
2st Platys (Från mitt gamla kar)
5st Platyyngel (kom på att jag hade ett yngelakvarie när jag redan hade släppt ut två stycken)
2st Malar (1st Ancistrus från mitt gamla kar + 1st okänd)

Monterade ner allting och fraktade det till mig, sen monterade jag upp det igen.
Dock så tycker jag att inredningen är lite svår att få struktur på och känner att det behövs mer växter!
Det ser lite tomt och kalt ut.. Sen vet jag inte om jag gillar bakgrunden som är fasttejpad på baksidan..
Känns som att jag har lite slut på inspiration så välkomnar tips med öppna armar!
Är fortfarande ny inom den här hobbyn :)

http://img84.imageshack.us/img84/3158/img0490sc.jpg
http://img143.imageshack.us/img143/3553/img0489by.jpg
http://img14.imageshack.us/img14/3933/img0488ug.jpg
http://img38.imageshack.us/img38/5124/img0487wn.jpg
http://img6.imageshack.us/img6/1016/img0483ue.jpg

/ Jocie :)
#135 - 14 juli 2011 17:38
[ATTACH=CONFIG]45869[/ATTACH] såg denna innredningen idag på danmarks akvarium. det gråa är klippor på sidorna av akvariet och det blåa är en spegel. det såg ut som att karet var väldigt stort för det såg ut som att fiskarna simmade in bakom klipporna på baksidan. iochmed att hela karet var innrett på sidorna med klippor så såg det ut som att sepgelen var en öppning ut och vidare i sjön. i karet fanns Tangynika fiskar. klipporna gick hela vägen upp åvanför ytan.

(karet sett åvanifrån)
#136 - 15 juli 2011 04:38
Går att göra mycket kul med speglar. Har själv använt det på en av MAF:s utställningar. Hade ett brett, lågt och djupt akvarium (ca 100x25x50) som var tänkt efterlikna ett grunt vassparti. Vassen satte jag i bakgrundslåda och vinklade upp två speglar bakom vassen. Det såg ut som att det var lika mycket akvarium bakom bakgrundslådan som framför... *s* Det fina med att vinkla speglarna bara en gnutta är att man inte ser sitt eget ansikte när man spanar in i akvariet.

Har även sett ett litet akvarium som var inbyggt i en låda. Karet i sig var nog inte på mer än 60 liter, och placerat så man såg in i det från kortsidan. Inne i lådan (osynligt utifrån) satt vinklade speglar - kikade man in i akvariet fick man intrycket av att se längs en två meters bäck. Fräck idé som jag aldrig sett varken förr eller senare.

Annons