Det [COLOR=Red]är[/COLOR] en färgform av guppy som efter återkorsning och/eller inavel i F1-generationen sedan i F2-generationen (och även i senare generationer!) ger gula yngel, den gula färgen kan slarvigt kallas en "albinoform" eftersom den ärvs recessivt precis som albinism. Har du en gul/guldfärgad hane så kommer det alltså i följande generationer dyka upp guldfärgade individer med ojämna intervall om gruppen får korsa sig fritt och inte blandas med nya guppy...
När det gäller guldfärgade endlers så skall det (efter vad jag hört) handla om hybridendlers, alltså endlers korsade med vanliga guppy i "bakgrunden" som producerar sådana "gula endlers"....äkta guldfärgade endlers existerar alltså inte i naturen, efter vad jag hört alltså....
Det kan också tänkas att detta inte stämmer, men att guldfärgade endlers blir otroligt kortlivade i vilt tillstånd så att det ändå i praktiken kan "verka sant"....
Jag satsar dock helst på det första alternativet eftersom man aldrig kan veta VAD man får tag i när man handlar i affärer, det kan kallas endlers, men i MÅNGA fall handlar det om uppenbara hybridfiskar, i andra fall visar detta sig först efter några generationer då det i en oblandad "endlersgrupp" plösligt dyker upp en "vanlig" guppy.....