Helglas på alu-stativ?

#1 - 2 april 2012 16:41
Har läst många diskussioner om bänkar och frigolitunderlag... men en fråga som jag funderar på har jag inte sett svaret på: vad tror ni om att ställa ett helglasakvarium på ett alustativ? Självklart med en skiva under samt frigolit, men största belastningen hamnar trots allt i akvariets kanter. Pallar ett helglasakvarium det lika bra som ett med alu-ram?
#2 - 2 april 2012 20:34
det fungerar alldeles utmärkt att ställa helglas på aluminium ställning om man har en träskiva och frigolit i botten.

[ATTACH=CONFIG]52478[/ATTACH]
#3 - 2 april 2012 21:10
Jag hade aldrig rek att ställa ett helglas direkt på ramen, men med skiva och frigolit så får du inte det största trycket på sidorna, det fördelas över hela och därav kommer det fungera bra :)

Sent from my iPhone using Tapatalk
#4 - 3 april 2012 05:37
Men för att skivan ska ge stöd under krävs väl en rejäl skiva, typ köksbänk på 2-3 cm.
#5 - 3 april 2012 05:57
nja egentligen inte. om ramen är precis lika stor som akvariet så hamnar ju all tryck på ramen och i hörnen. sen beror det väll lite på måtten på akvariet också.

men låt oss säga att akvariet är 150*50*50, då blir ramen att se ut så här.

[ATTACH=CONFIG]52485[/ATTACH]

och mellan akvariet och ramen behöver du då inte ha någon speciellt tjock skiva, det räcker i princip med hyllplansskivor som är runt 10mm. sedan frigolit på det.
#6 - 3 april 2012 06:09
MrH skrev:
nja egentligen inte. om ramen är precis lika stor som akvariet så hamnar ju all tryck på ramen och i hörnen. sen beror det väll lite på måtten på akvariet också.

men låt oss säga att akvariet är 150*50*50, då blir ramen att se ut så här.

[ATTACH=CONFIG]52485[/ATTACH]

och mellan akvariet och ramen behöver du då inte ha någon speciellt tjock skiva, det räcker i princip med hyllplansskivor som är runt 10mm. sedan frigolit på det.

Ok, du menar att det räcker för ett helglas på stativ, låter bra.
#7 - 3 april 2012 06:11
beror ju som sagt på storleken av akvariet. men då tyngden blir fördelad över ramen så borde det inte behövas en 3cm tjock skiva.

om jag skulle haft ett 700-900L så hade jag nog tagit en tjockare skiva, men upp till det så skulle ja nöjd mig med en vanlig hyllplansskiva.
#8 - 3 april 2012 06:19
Mitt blir 200 liter. Jag var mest orolig för att helglaskonstruktion krävde 100 % stöd under hela botten. Att ett ramakvarium inte kräver det är ju givet, men man ser sällan helglas på stativ.
#9 - 3 april 2012 11:32
Har du en skiva mellan karet och möblen så får karet hundra procent stöd under hela rutan om du har loddat det rakt, ett vanligt hyllplan på 10mm är inga problem det har jag under ett kar,

Sent from my iPhone using Tapatalk
#10 - 3 april 2012 11:36
jooo man ser helglas på stativ. båda mina senaste kar stod direkt på alustativet fast med lite frigolit mellan glas o stativet. men det låga BARA på ramen. dvs typ 4 cm breda frigolit remsor.

o då var detta ett 350l o ett 600L helglas.

nu har ju jag dom o båda dessa står på en träskiva. detta just för att OM botteplattan spricker så kan inte allt ramla igenom, utan det kommer bara läcka.

men jag har ingen frigolit eller så mellan glas o träskiva

Annons