Kjell Fohrman skrev:Massor av de "avelsformer" av räkor som säljs i affärer och av odlare är korsningar. Det uppstår då hela tiden olika avvikande färger bland ynglen. T.ex. blir en del av mina crystal red helröda och ser mer ut som körsbär.
Detta kvittar ju om man har dom själv i sitt akvarium men man skall självklart inte sälja eller ens skänka bort dessa avvikare.
Kjell Fohrman skrev:De räkor som säljs är ju som jag skrev ofta avelsformer och kallar man en art för t.ex. Crystal black så innebär det att det tagit ett antal med generationer att få fram denna avelsform. Dessa avelsformer verkar dock inte vara så stabila utan i en kull föds det hela tiden några stycken avvikare som inte är "Crystal Black" och används dessa i avel så har man på en mycket kort tid räkor i akvariet som varken är Crystal Black eller något annat. De är självklart Ok om man har dom i sitt akvarium eftersom man bara har dom för att titta på men börjar den typen av räkor att säljas (skänkas) så kommer vi inom kort inte längre att ha några Crystal Black. Jag har besökt asiatiska räkodlare och de sorterar alltid räkynglen innan de säljer dom vidare.
Det finns självklart även avelsformer av fiskar men dessa är betydligt stabilare och det uppstår sällan avvikare i deras kullar
esoxlucius74 skrev:Kan man på egenhand kolla upp korsningstabeller och graderingar på nätet eller är det mer komplicerat än så??
(Vart 17 gör man av alla bebisar man får annars då?? [:o] )
FrökenHallonbåt skrev:Tackar. Ja, de verkar visst vara speciella. Det verkar som om dessa räkor är en korsning av Black Crystal och Snowwhite/Golden, och att det i 0,001% av fallen blir svarta räkor. Skumt, i affären jag köpte fanns det bara vad som verkade vara "vanliga" CB, och i min första räkkull blir det flera svarta.
Ändrar räklingar teckning när de blir äldre? Tänkte om jag ska förbereda mig på att risken finns att de blir vitare som vuxna.
Kjell Fohrman skrev:De räkor som säljs är ju som jag skrev ofta avelsformer och kallar man en art för t.ex. Crystal black så innebär det att det tagit ett antal med generationer att få fram denna avelsform. Dessa avelsformer verkar dock inte vara så stabila utan i en kull föds det hela tiden några stycken avvikare som inte är "Crystal Black" och används dessa i avel så har man på en mycket kort tid räkor i akvariet som varken är Crystal Black eller något annat. De är självklart Ok om man har dom i sitt akvarium eftersom man bara har dom för att titta på men börjar den typen av räkor att säljas (skänkas) så kommer vi inom kort inte längre att ha några Crystal Black. Jag har besökt asiatiska räkodlare och de sorterar alltid räkynglen innan de säljer dom vidare.
Det finns självklart även avelsformer av fiskar men dessa är betydligt stabilare och det uppstår sällan avvikare i deras kullar
Broddan skrev:OM det är KingKong är marknadsvärdet ett par tusenlappar per räka i Tyskland. Jag skulle antingen försöka få stammen mer och mer stabil eller sätta ut de till försäljning på lämplig tysk sida. Absolut inte avliva dem. Men köparen kommer då antagligen ha ett avelsprojekt igång redan.
95% av alla crystal räkor som finns i svenska akvarieaffärer är av väldigt dålig kvalité (vad jag sett) speciellt är de vita partierna väldigt genomskinliga när man eftersträvar täckande vit färg.
Broddan skrev:Klart stammen är ostabil. Men det tycks finnas köpare som är villiga att betala. Vilket borde betyda att det kan ha en viss genetisk betydelse att få in KK i sin eget urvalsodlande (Om målet är KK) men vad vet jag.
Det finns dokumenterat att antagligen de första svenska KK går med rom nu så vi får hålla tummarna att det går som det ska och ska bli spännande att se vad resultatet blir (www.redbee.se)
Frökenhallonbåt: Kan du inte låna en kamera av nån? I vilket fall lycka till med de små.
Edit: eller ringa datasupport :)