Anledningen att jag bytte vatten helt och hållet var att fiskarna annars hade fått simma runt i sin egen avföring, alger och annat otrevligt. Fick detta kar (med alla fiskarna som jag har i nu) för en månad sedan och har försökt att slamsuga botten med ganska dåligt resultat. Idag skulle jag försöka byta ut sanden som var i akvariet och när jag hade fått ur all gammal sand var det som en gulbrun gegga i botten på karet. Var ju inte så lockande att lämna det kvar när man skall ge firrarna ny sand och ett trevligt kar att bo i.
Tanken var att jag skulle ge dessa firrar ett trevligt hem, vilket de inte haft de senaste åren då de haft både dåligt vatten och dåligt underhåll. Men om de nu ska dö allihopa har jag ju helt gått bet. [:(] Trodde att man kunde lita på zoopersonal som påstår sig kunna något. De påstod att jag kunde byta vatten bara jag tillsatte vattenberedningsmedel och höll samma temperatur som tidigare, samt att jag introducerade tillbaka fiskarna försiktigt igen.
Nu är ju skadan redan skedd så då får du göra det bästa av situationen! För det första; hur stort är ditt akvarium? Hur många fiskar har du? Vad är det för fiskar?
Jag tycker du ska gå till djuraffären och köpa ett nitrit-test imorgon och testa vattnet på en gång. Även levande bakteriekultur typ StressZyme eller Nitrivec är bra så man snabbare får en balans i karet.
Sen i fortsättningen så gör inte helvattenbyte utan när du har fått en bra balans i karet ska du bara byta 20-30% i veckan. Människor och fiskar har inte samma syn på "rent". Dom mår helt enkelt bra av lite "skit". Om vattnet är dåligt kan man se på flera sätt: antingen köper man test eller så ser man hur fiskarna beter sig. Att det "ser skitigt ut" betyder inte att vattnet är dåligt.