Hejsan.

#1 - 13 november 2007 11:59
Hej..

Jag är total nybörjare när det kommer till akvarium.
Och skulle behöva lite hjälp..

Jag fick 2 st guldfiskar av min far för ca 5 mån sen, då var fiskarna ganska små, nu är dom ca 12 cm.
Grejen e den att dom är totalt olika varandra till utseendet, ena är helt i guld och svart på bakfenan, den andra är vit med oranga prickar och lite mindre.
beror det på att dom är olika kön eller olika arter?

Jag har ett 30 liters akvarium. Är det för litet? Som växter har jag satt ner sticklingar av ampelliljor, efter ca 2 månader får man byta dom då de är slemmiga.. Är det bra för fiskarna?

Hoppas det är någon vänlig själ som orkar hjälpa mig lite?

Mvh.
#2 - 13 november 2007 12:24
Hej och välkommen till Zoopet.
Du kan kolla på "avdelningar" upptill. Där hittar du info om olika fiskar, deras behov, deras utseende. Jag tycker det låter alldeles för lite med 30 liter sen när de växer till.

Ampelliljan är inte så bra, jag hade den och den liksom smälte ned efter hand.
Försök hitta nåt bättre.
Det finns flikar om växter oxå som du kan kolla på.
#3 - 13 november 2007 12:43
tack så mycket! jag ska titta runt där och se vad jag hittar.. tack.
#4 - 13 november 2007 12:49
Hej. Svärdsplantor passar guldfiskar, de tuggar inte sönder dem så lätt.
Lite litet akvarium kanske......:(
MVH Erika
#5 - 13 november 2007 12:56
Okej jag hittade info om guld fiskar där men det besvarar endå inte min fråga om dem olika färgerna på mina fiskar..

Nån som vet om det är olika kön eller arter?
Jag läste åxå om ampelliljorna men det är ju tydligen bara då dom bryts ner innan dom blir giftiga? jag tar alltid bort dom då de ser "unkna" ut. jag har en stor ampellija dom jag tar stora skott ifrån som jag andvänder, därför kan jag åxå byta växterna ofta..
Men det är inte okej endå?

Sen till akvariet, jag har ingen möjlighet att ha ett större akvarium. mår fiskarna dåligt i det här jag har? är det så att ja det skulle va bättre med ett större, men att det här funkar? jag vill absolut inte plåga dom, då får jag ge tillbaka dom till min pappa.

Mvh
#6 - 13 november 2007 12:58
Erika skrev:
Hej. Svärdsplantor passar guldfiskar, de tuggar inte sönder dem så lätt.

Lite litet akvarium kanske......:(

MVH Erika

Okej tack.

Plågar jag mina fiskar med ett sånt litet akvarium?:(
å nej va jag känner mig hemsk nu!
Borde jag lämna tillbaka fiskarna?

Tack.
#7 - 13 november 2007 13:25
Wiktoria skrev:
Okej tack.

Plågar jag mina fiskar med ett sånt litet akvarium?:(

å nej va jag känner mig hemsk nu!

Borde jag lämna tillbaka fiskarna?

Tack.

Om du kan lämna tillbaka fiskarna så att de hamnar i ett större akvarium så vore det toppen:D Guldfiskar behöver ungefär 250 liter. Du kan ha fiskar som inte blir så stora eller räkor i ditt akvarium istället.:) Kika runt lite här på forumet så kommer du att få massa goda tips och råd om vad du kan ha i ditt kar.
//Erika
#8 - 13 november 2007 13:36
Okej.. tack.. va tråkigt! nu blir jag ju lite lessen men jag måste ju göra det som är bäst för dom..

Tack för svaren..
#9 - 13 november 2007 13:59
hallå på dig...varför skaffar du inte ett lite större akvarie bara...jag slår vad om att du har slöjsjtärtar
http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=1203
#10 - 13 november 2007 14:16
Hejsan : )
Det där med färgerna är inte så konstigt.
Det finns flera olika odlings varianter på guldfiskar, liksom färger och utseende.
De tillhör samma art.
Hanen är någåt större och smalare än honan har jag för mig.
Men det är svårt att se skilnad på könen.
Det tråkiga är att de hålls ofta i för små akvarium pga att de är så lugna.
Vad beträffa Ampellilja så rekomanderar jag i stället javaormbunke då de inte äter denna,
och ett plus är att den hjälper till att hålla en god vatten kvalitet.
Om du ändå vill ha fiskar i ditt 30L akvarium kan jag rekomendera Platy eller guppy.
De är roliga och kräver inte så mycket.
Ha bara 2 till 3 styckedn då.
MVH Daemon
#11 - 13 november 2007 17:36
Platys är roliga. De får lätt yngel som jag gärna delar med mig av här i Uppsala.
#12 - 14 november 2007 11:05
okej. tack för allas svar. jag får lämna tillbaka dom... jag får läsa på lite om guppys och platys så det blir rätt den här gången... tack.. mvh wiktoria
#13 - 15 november 2007 21:04
Hej,
har du en skål eller ett riktigt akvarium?..... (tycker inte att skålar är riktiga akvarium, passar med till chips eller godis)

Annons