Hejsan.

#1 - 13 november 2007 11:59
Hej..

Jag är total nybörjare när det kommer till akvarium.
Och skulle behöva lite hjälp..

Jag fick 2 st guldfiskar av min far för ca 5 mån sen, då var fiskarna ganska små, nu är dom ca 12 cm.
Grejen e den att dom är totalt olika varandra till utseendet, ena är helt i guld och svart på bakfenan, den andra är vit med oranga prickar och lite mindre.
beror det på att dom är olika kön eller olika arter?

Jag har ett 30 liters akvarium. Är det för litet? Som växter har jag satt ner sticklingar av ampelliljor, efter ca 2 månader får man byta dom då de är slemmiga.. Är det bra för fiskarna?

Hoppas det är någon vänlig själ som orkar hjälpa mig lite?

Mvh.
#2 - 13 november 2007 12:24
Hej och välkommen till Zoopet.
Du kan kolla på "avdelningar" upptill. Där hittar du info om olika fiskar, deras behov, deras utseende. Jag tycker det låter alldeles för lite med 30 liter sen när de växer till.

Ampelliljan är inte så bra, jag hade den och den liksom smälte ned efter hand.
Försök hitta nåt bättre.
Det finns flikar om växter oxå som du kan kolla på.
#3 - 13 november 2007 12:43
tack så mycket! jag ska titta runt där och se vad jag hittar.. tack.
#4 - 13 november 2007 12:49
Hej. Svärdsplantor passar guldfiskar, de tuggar inte sönder dem så lätt.
Lite litet akvarium kanske......:(
MVH Erika
#5 - 13 november 2007 12:56
Okej jag hittade info om guld fiskar där men det besvarar endå inte min fråga om dem olika färgerna på mina fiskar..

Nån som vet om det är olika kön eller arter?
Jag läste åxå om ampelliljorna men det är ju tydligen bara då dom bryts ner innan dom blir giftiga? jag tar alltid bort dom då de ser "unkna" ut. jag har en stor ampellija dom jag tar stora skott ifrån som jag andvänder, därför kan jag åxå byta växterna ofta..
Men det är inte okej endå?