hejsan!

#1 - 14 juli 2007 21:32
[LEFT]Jag har en fråga angående Arowana (Osteoglossum bicirrhosum)

Jo det jag tänkte var att kanske köpa en arowana till senare iframtiden, typ ett halvår och sedan odla, men det står att det inte går att odla i akvarium? Men jag ska senare bygga ett ännu större akvarium än 2000L så undrar jag skulle det inte gå då att få dom att leka? menar det står "odling i dammar är dock möjliga" men damm, akvarium same shit om det är stort väll? isåfall spelar det väll ingen roll? och om det är lättare att para ihopa 2 silvriga eller 1silvrig 1rosa? etc? eller det spelar ingenroll? en fråga till, ska dom ha stilla vatten eller strömt vatten?
1:akvarium=damm om det är stort nog???
2:går det att prara ihop silvrig med kanske en rosa?
3:Ska dom ha stilla vatten eller strömt när dom ska leka? dom simmar ju runder i översvämmade vatten i junglen m.m.
Är tacksam för svar! :)
/Matlo.
[/LEFT]
Kjell Fohrman
Administrator
#2 - 14 juli 2007 21:38
1/ Jodå ett väldigt stort akvarium skulle säkert funka. Lämplig storlek ungefär 10 x 20 meter men det räcker om den är 1 meter djup - så 20.000 liter räcker faktiskt;)
2/ Av osteoglossum finns det bara den vanliga och en helvit variant - det är den asiatiska som har olika avelsformer
3/ Vattnet behöver inte vara speciellt strömmande
#3 - 14 juli 2007 21:42
hejdå kjell!!, hehe ;) inte riktigt så stort kommer det vara, typ 16kubik mindre kommer det nog att vara :S så en 4000L om man har en 4st och sen tar bort 2 när man man märker att där är ett par om dom uppvaktar varandra, alltså bara arowana i akvariumet. Tror du inte att det skulle funka?
#4 - 14 juli 2007 21:46
men du svarade ändå inte på vad dom ska ha :P menar vatten rörelse etc.. ;
#5 - 14 juli 2007 22:04
Då tackar jag för det!

Annons