Hejsan!

#1 - 10 april 2010 17:09
Jag tänkte att det kan vara bra att ha en grupp för nybörjare så som jag är, kul att dela med sig hur det går för alla nya invånare m.m.
Berätta gärna om vad ni har för fiskar eller vad ni har tänkt att skaffa..

Jag har ett 100 liters kar med:
*13 Platys
*4 Slöjsjärta
*3 Ancistrus
*1 Pansarmal

Jag är mycket nöjd och skulle ju helst vilja har fler :D men det blir nog för trångt.

:)
#2 - 10 april 2010 18:41
Hej!
Kan ju vara kul att hänga på här!
Jag hade akvarie då jag var tonåring, ett 74 liters med 5 tigerbarber, % kardinaltetror och 5 sebrafiskar.
Nu har jag ett 86 liters med 13 kerri-tetror, och 5 otocinclusmalar. 86 liters startade jag runt nyår. Hade ett tag bara 4 kerri-tetror och 2 otocinclusmalar i det, o drog mig nästan för att köpa fler, kändes som det skulle bli trångt då!*ler*
Har ett 350 liters som väntar på att komma igång oxå, vet ännu inte rikigt vad jag skall göra med det bara. Är kul att planera, men vill att det ska bli bra!!
#3 - 10 april 2010 20:27
Visst är det härligt med fiskar, jag kan inte få nog, om jag kunde så hade jag gärna startat upp ett 200 l kar eller större.:)
Men samtidig är jag så feg, är orolig för att det skulle gå sönder...
Man har ju läst så mycket;)
Vi har börjat med ett 60 l kar men det tog inte lång tid så köpte vi ett 100 l...gud man vill bara ha större hela tiden:D, jag går jämt på djuraffärer och tittar på fiskar så så händer det att jag stor dig och bara vill köpa fiskar finns så många och fina, men man måste ju tyvärr håller sig tillbaks.
Jag tycker det är jätte kul att du ska starta upp ett större, är väldig nyfiken hur det kommer bli, vad för fiska du köpa m.m.
Har du funderat nån gång att skaffa grodor eller liknande? Tycker dom är häftiga.

#4 - 10 april 2010 20:30
Vad fina de otocinclusmalar var förresten :-)
(Känner ju inte till alla namn än ;-) så fick kolla hehe)
#5 - 11 april 2010 07:48
Hej!
Vilket bra initiativ att skapa ett forum för oss nybörjare:)
#6 - 11 april 2010 08:31
Hej Leneli:)
Eller hur? Jag tyckte det kan ju vara bra att prata med likasinnade:D
Vad har du för akvarie? Och vad har du för fiska??

#7 - 11 april 2010 17:45
Jeanne:
Inte funderat på gorodr alls faktiskt.. men fått tipset förut..
Jag vet inte riktigt vad jag ska ha i det nya stora. Sambon vill ju jag plopar över Kerri-terorna och malarna. Otocinclusarna är såå himla brara och mysiga tycker jag. Ute o simmar o äter på dagarna, så man ser dem en hel del. Läst att de är mer aktiva på natten, men då måste de vara helt vilda då!
Är lite sugen på dolksticksteror i det stora akvariet, samt marmorgurami. Vi får se!
Liineli, nu får du berätta lite om dig själv o dina akvarier!
#8 - 11 april 2010 17:49
Hejsan :D
Jag börja i januari med ett 45 liters som ja hade 10 neontetror , ett par fjärilsciklider och 1 skäggmal.
I fredags så starta jag min nya 112 liters.
I 112 litarn går det 6 neontetror och en mal. Nu i veckan så ska jag köpa 3 nya växter , 2 Vallisneria och en anubias. Sen i slutet av månaden har jag tänkt och köpa en ny rot och ett par fjärilsciklider eller pandaciklider :)
#9 - 11 april 2010 17:49
Och så glömde jag att jag ska öka min lilla stim till 15 neontetror :D
#10 - 11 april 2010 18:20
Hej, kul att vara med i en grupp=)
Jag har 3 guppy i mitt nystartade akvarium på 40liter.
Har dag planterat ner 3 gröna växter så är rätt så nöjd nu, känns inte som att jag kan inreda det mera=)
#11 - 12 april 2010 12:42
*Föllförfisk
Har ni funderat på revbenssalamander? De är så häftiga, jag kollade idag på såna, blir så hemsk sugen på att starta upp mitt 60 l kar och köpa salamander till...
Kan inte få nog av fiska (det är ju de ända djur jag inte är allergisk mot ;-) )

Nu kan jag ju inte alla namn som sagt, men det finns ju såna fina stora platta fiska man kan skaffa sig, tycker ju att när man har ett stort kar så ska man ha stoa fiska :-D
#12 - 12 april 2010 12:47
*Virros
Jag älkar fjärilsciklide fiska de är såå fina men de sa på djuraffären att de inte gå ihop med slöjsjärta :-( Men men man kan inte ha allt (tyvärr)
Jag tycker du har en fin blandning av fiskar, har du funderat över att kanske har några större fiska med? (men det kanske inte funka ihop med neontetrar då kanske de blir fismat istället)

-pandaciklide älskar svansens (fenens) färg på de :-)
#13 - 12 april 2010 12:49
*DarkAngel_82
Som jag har läst kan man har massa med växter, det är bara en smaksak, visst det ser ju trångt ut kanske om det blir mer. Du har alltså bara 3 guppy? Får väl plats mer eller ;-) hehe
#14 - 12 april 2010 21:09
Darkangel: 40 liter är ju inte stort, men kollar på tex tävlingar då de tävlar om vackraste inredning/ akvarie, så är det OTROLIGT så man kan inreda i karen, även de små! Önskar man hade fantasin och så själv, och få det så fint som de får det!
#15 - 12 april 2010 22:10
Jag kan tyvärr inte ha "stora" fiskar i 112 liter ;(
Men jag funderar på aggasizzis som blir upp till 9 cm :)

Mjo ciklider går inte ihop med slöstjärtar :
#16 - 13 april 2010 08:47
Beror ju på hur man definerar "stor":)
Tycker ju 9 cm är rätt stor för en akvariefisk:D
#17 - 13 april 2010 09:59
Mjoo :D

Men jag är sugen på nyckelhålsciklid, men man måste ha minst 4st för att dem ska trivas och minst 150l
#18 - 13 april 2010 13:01
Oj vad fina de var (nyckelhålsciklid):)

Det är väl bara att vinna nån miljon, köpa hus och massa med akvarier hehehe:D:D
Det hade varit nåt...
#19 - 13 april 2010 16:47
Jag har alltid drömt om att ha ett akvarie i väggen. typ 3000 liter o bara malawis :D
#20 - 13 april 2010 16:49
Gud, vad häftigt det skulle vara:D
#21 - 13 april 2010 17:24
Synd att det kostar runt 30- 40 000 kr.

Om man vill ha det riktigt snyggt med inredning osv :)
#22 - 13 april 2010 17:28
Oj, kostar en hel del ju:(

Kanske spelar lotto:dhehe
#23 - 14 april 2010 06:50
Ja, man kan plöja ner mkt pengar i den här hobbyn!
Idag ska jag in till stan, och köpa filtermaterial till pumpen, samt en skiva som akvariet skall stå på, på aluställningen. Samt gummi underlägg. Vill ju göra det så säkert som möjligt. Vet heller inte hur jag ska göra med inredningen riktigt. Svårt, svårt!
#24 - 23 april 2010 19:02
Hej
är ny här på forumet och är också ny inom akvarium :D
jag har
8 stycken guppies och 4 scalarer o sedan 2 malar i mitt 60L men jag har ett 60L till som jag snart ska sätta igång och där i ska jag ha mina scalarer tills jag har råd med ett kanske 200L akvarium som jag vill ha och när jag väl har det så ska jag ha kakadua ciklider tror jag eller Fjärils ciklider hehe :D
#25 - 24 april 2010 06:59
Hej Kevin! Bra du planerar större till dina firrar, scalarerna blir ju rätt stora med tiden! tcker de är så fina! Särskilt de som är så små som man kan se i affären, de som är typ 5 cm bara! Äter scalarerna guppyynglen?
#26 - 24 april 2010 22:34
Scalarerna kommer äta guppyyngel när dem börjar bli vuxna
#27 - 25 april 2010 09:30
hej föllförfisk:D jo jag ska skaffa ett större när jag får råd med det. jag har inte haft några guppyyngel än om frågan var ägnad till mig men aa vi får se för mina guppies är tjocka och så kan man sätta dom i en "Fish hatchery" jag har precis köpt den och funderar på om den skulle vara bra? :D tur att mina scalarer inte är vuxna hehe, mina är små men äter dom yngel ialla fall? :D
#28 - 25 april 2010 17:21
Alla fiskar kan äta småyngel även deras föräldrar.
När scalarerna blir runt 10cm kan dem börja äta dina guppys med tror jag :o
#29 - 25 april 2010 20:22
Inte lätt det där medatt hålla yngel vid liv! Mina kerri-tetror fick yngel, såg 2 stycken, men jag köpte några fler kerri-tetror, och då lyckades de inte gömma sig längre.. Triskt som 17.. har dåligt samvete att jag inte kunde vänta med att köpa fler tetror tills ynglena växt sig större. Sen dess har det såvitt jag sett inte blivit fler yngel..
#30 - 25 april 2010 21:08
Luugnt ! :)
De kommer flera yngel !
#31 - 30 april 2010 20:20
Tror du? Får hoppas på det! Hade varit skoj! Annars får jag väl övergå till levandefödare! DÅ blir det yngel iaf!
#32 - 5 september 2010 17:14
Tjena jag har ett 6kantigt 20L kar med Crystal red räkor och ett 120L med Julidochromis Maleri ett par vuxna och säkert ett hundratal yngel :), bara säg till om det är någon som har vägarna förbi Halmstad som är intresserad =) det ska nämnligen bli SA i det karet sen så ska sälja alla mina små vänner i de. Tack för inbjudan förresten! :D
#33 - 6 november 2010 11:06
Kul grupp :)
har ett 100L med
*ca 20 neontetror
* 4 platy
* 3 keramikguramis
* 4 black molly
* 2 orange Molly
* 1 fläckig molly
* 6 guppys
* 2 pansarmalar
* 1 scarlf eller va dom heter xd

fiskarna är ju så små så jag vill bara ha mer mer mer :D men har funderatr på att sälja en del och skaffa större fiskar.. sen så har jag tänkt att starta upp ett akvarium med bara guppys. dom är ju sååå fiina! :D
caio !
#34 - 5 februari 2011 00:57
Hej kul grupp. Jag har haft fiskar sedan jag var fem är nu trettio. Har dock varit borta många år nu så jag glider in på denna grupp. Har nyss köpt ett 400 liters kar som jag ska föda upp malawi (moorii) eller som handelsnamnet nog är fortfarande blå delfin. Köpte 10st igår, vaknade imorse och då va sju döda. Blev många vattenbyten under dagen. Nya tag imorgon. Ska även sägas att vattnet va helt grått.[:(!]
Vi lär så länge vi lever..... MVH Martin
#35 - 23 mars 2011 08:57
Hejsan!
Jag har ett 200l som jag kört en "nystart" på, och kan själv inte speciellt mycket, men har ett brinnande intresse. Jag skulle behöva lite råd...jag har insett att det är en chansning, men jag skulle vilja blanda mitt stim (25)med Kardinaltetror med några (2-4 ca) skalarer. Är det någon/några som har några tips och råd? Tips? Fins det någon art av skalarer som är mindre troliga att attakera kardinaltetrorna?
#36 - 23 mars 2011 09:43
Jag kanske ska berätta lite om mig också...[:o] Vi skaffade akvariet på jobbet,jag blev ansvarig.
Det har väcket ett stort intresse,jag uppskattar de dagliga rutinerna vid akvariet.
Att kardinaltetror kunde vara så roliga hadde jag inte en aning om när jag tog på mig det här!
Har tagit nystarten väldigt lugn:
Körde filtret med nystart-kem. i en vecka,började med 10 tetror efter det.Våldsamt oroligt har jag sedan följt allt,oroat mig för nitritförgiftning ett par veckor,peppar peppar, verkar allt gå bra.I helgen utökar jag stimmet med 15 tetror och tänkte även då prova att lägga till 2-4 skalarer,därav frågorna ovan.
Jag är verkligen helsåld på akvarium,jobbade jag inte så mycket så skulle jag absolut skaffa ett till hemma,men jag ser detta som en lärningskurva och ser fram emot att träffa mina goa vänner i akvariet varje morgon!Älskar att gå på jobbet!!:D
#37 - 26 mars 2011 00:27
Först köpte jag ett 18L akvarium med en kamp hane och två honer med 6 kardinaltetror(?) rätt? haha.
Men jag tröttnade efter 1 vecka på det lilla och fick ett bra pris av DM på ett 112L akvarium och köpte 2st blå guramisar och några tetror till med en 8 växter och hålsten som dekoration samt en 3D bakgrund :)
och är jätte nöjd:P

/ Skurtan
#38 - 1 april 2011 15:51
Hade du 6st kardinaler , en kamp haner och två honer i ett 18 liter kar?!?!?
#39 - 1 april 2011 15:51
Hur stor kar har du mamma? :)

Annons