hejej

#1 - 14 maj 2006 09:05
När man byter vatten ska man bara ta i kallvatten då?
#2 - 14 maj 2006 09:20
Ta vatten som är ca 1-3 grader kallare en det som redan finns i akvariumet.
#3 - 14 maj 2006 09:25
Det beror på hur mycket vatten du byter och kanske även på vilka fiskar du har. En del fiskar är känsligare för kallare vatten än andra.

När jag byter försöker jag hålla ingefär samma temperatur som akvarievattnet, bara aningens svalare. Men när man gör så måste man tänka på att varmvattnet kan innehålla en del dumt så jag använder alltid vattenberedningsmedel vid vattenbyten.

PS. Tänk på att skriva en rubrik som som beskriver ämnet. Annars kanske du missar en del svar DS.
#4 - 14 maj 2006 09:42
kan man värma upp vattnet på nåt sätt
#5 - 14 maj 2006 09:46
Hur mycket vatten byter du? Om det inte är så mycket kan du nog värma upp vatten i en kastrull (OBS! Ej aluminium) och blanda ut med kallt vatten i hinkar tills du får rätt temperatur. Men akta dig så det inte blir för varmt.
#6 - 14 maj 2006 09:51
okej,tack
#7 - 14 maj 2006 17:07
jag tempererar mitt vatten direkt i blandaren.
iofs har vi bra vatten här men fins ju alltid en risk
#8 - 14 maj 2006 21:21
Vågar man alltså använda varmvattnet? Jag har inte vågat göra det, fast jag kör med vattenberedningsmedel. Låter kallvattnet stå tills det blir rumstempererat.
#9 - 14 maj 2006 22:56
problemet med att använda varmvatte är att det kan va höga kopparhalter i det.
finns människor som haft så höga halter att vattnet varit hälsofarligt.
problemet är som allra värst när man har nya ledningar, gamla ledningar släpper inte så mycket koppar.

detta problemet finns inte när det gäller kallvatten.

vet inte om det stämmer men hörde för ett par år sen att har man fjärrvärme ska varmvattnet va ännu j***gare än om man har oljeeldning.
#10 - 15 maj 2006 06:28
Vad gäller fjärrvärme så hänger det på vad värmeväxlarens varmvattenkärl är gjort av, i mitt fall är det gjort av rostfritt (fick höra det när dom gjorde service) och ska tydligen hålla i en evighet.. Men annars så kan tydligen varmvattenkärl rosta/ärga sönder så att man får in fjärrvärmevatten i dricksvattnet och det låter inte så kul.

Så jag kör med tempererat vatten direkt ur kranen vid mina vattenbyten.
#11 - 15 maj 2006 08:51
osterlind: jag använder kallvatten, det tycker jag är det bästa att göra om man gör mindre vattenbyten eller har fiskar som tål låga temperaturer.

det gäller olika regler för varm och kallvatten, bland annat så är kallvatten ett livsmedel och har därmed högre krav på sig än varmvatten(bla. bakteriehalt) samt så innehåller varmvatten mer koppar än kallvatten. allt detta är anledningen till att man inte ska använda varmvatten i matlagning eller när man gör välling åt barn.
#12 - 15 maj 2006 09:07
Jag kör 1-2 grader lägre temp än vad jag har i akvariumet normalt. Så jag kör med slang med varm/kallvatten. Har ännu inte haft några problem. Har man litet akvarium så kan man ju ta en spann med kallvatten som man tempar upp med en doppvärmare. Har man kommunalt vatten så kan man nog känna sig ganska trygg med att ta varmvatten ur kranen. Det gör kontroller hela tiden.
#13 - 15 maj 2006 09:34
mariej: skulle du använda varmvatten för att göra exempelvis välling åt ett spädbarn?
#14 - 15 maj 2006 09:41
[QUOTE=Marie J]Har man kommunalt vatten så kan man nog känna sig ganska trygg med att ta varmvatten ur kranen. Det gör kontroller hela tiden.[/QUOTE]

Hmm, jag tror inte de gör samma kontroller på varmvattnet som på kallvattnet. Men jag kör med varmvatten och tillsätter vattenberedningsmedel.
#15 - 15 maj 2006 09:45
[quote=plorozen]mariej: skulle du använda varmvatten för att göra exempelvis välling åt ett spädbarn?[/quote]Det har hänt att jag har gjort när dom var små vilket var många år sen och dom lever och är friska.

Men den personliga frågan har inte på den tråden att göra, så vill du göra personliga påhopp så kan du göra det via pm!
#16 - 15 maj 2006 13:54
Problemet med Varmvatten är att det inte är tänkt som livsmedel
Det kontroleras inte lika mycket för bakterier o andra kemikalier.

Varmvatten är inte tänkt att folk ska dricka ens ska användas för yttre bruk typ.

Varmvattnet är oftast lika bra kallvatten men du har noll garantier för det så det sker på egen risk
#17 - 15 maj 2006 18:11
[quote=plorozen]mariej: skulle du använda varmvatten för att göra exempelvis välling åt ett spädbarn?[/quote]
Jag skulle inte använda sjövatten där fiskarna lever till välling heller... :D (Ursäkta, var tvungen...)
Men att jämföra vad man har för vatten till välling åt spädbarn med vilket vatten man kan ha fiskar i är en lite konstig jämförelse tycker jag. Gör själv som Marie med kranvattnet och har heller inte haft problem, men visst det är möjligt att det kan vara problem för vissa.
#18 - 15 maj 2006 18:12
[quote=mmm]Jag skulle inte använda sjövatten där fiskarna lever till välling heller... :D (Ursäkta, var tvungen...)[/quote] :D :D :D
#19 - 16 maj 2006 08:05
[quote=plorozen]mariej: skulle du använda varmvatten för att göra exempelvis välling åt ett spädbarn?[/quote]
Det var väl en j*vla dum jämförelse[:(!]
#20 - 16 maj 2006 08:14
[QUOTE=Deje-Nicke]Det var väl en j*vla dum jämförelse[:(!][/QUOTE]

Var det verkligen? Spädbarn är känsligare än vuxna människor. Och det är även fiskar. Sen kan man tycka att jämförelsen var onödig och kanske inte så schysst. Men jag förstår faktiskt poängen.
#21 - 16 maj 2006 08:50
mariej: frågan var inte avsett som ett påhopp, utan som just en fråga.
om du anser att varmt kranvatten är lämpligt att ge till barn så förstår jag att du anser att det är lämpligt för fiskar också, det är dock inte en åsikt jag delar.

varmvatten är inte ett livsmedel, till skillnad från kallvatten, och därför ställs det inte lika höga krav på vattenkvaliten och testas inte heller lika mkt. bland annat kan det finns höga halter koppar(som kan förgifta fiskar och kan orsaka diarre och i sällsynta fall leverskador hos barn) samt värmetåliga bakterier, därför bör det inte användas varken till akvarier eller barn.
#22 - 16 maj 2006 08:53
deje-nicke: varför tycker du att det är en dum jämförelse? både barn och fiskar är känsligare än vuxna vad gäller koppar.
#23 - 16 maj 2006 10:10
Jag tog det och tar det fortfarande som ett personligt påhopp. Som jag skrivet innan så har du personliga åsikter om mig så pm:a. Sen är det så att vi tycker olika angående att ha enbart kallvatten eller ha blandat vilket är helt ok. Ditt tänkande är inget jag ger dig elaka påhopp för.

Läser jag din signatur;

"Akvaristisk är inte en exakt vetenskap (än så länge), det kan mycket väl finnas flera korrekta svar på samma fråga och en del metoder kan fungera lika bra som någon annan metod och vissa metoder som fungerat bra för vissa fungerar inte nödvändigtvis för andra och vissa metoder kan dessutom fungera utan att man förstår varför."
#24 - 17 maj 2006 14:13
marie j: hur kan du tolka den frågan som en personlig åsikt om dig?
jag inser nu att det kan tolkas som att jag ifrågasätter ditt omdöme, vilket inte var min avsikt.

fast en viss försiktighetsprincip bör få råda, tycker åtminstone jag.
vet man att ens varmvatten har försumligt låga kopparhalter så är det i min mening okej att använda det. är man osäker bör man antingen ta reda på kopparhalten eller hålla sig till kallvatten.
#25 - 17 maj 2006 15:28
[quote=plorozen]marie j:
jag inser nu att det kan tolkas som att jag ifrågasätter ditt omdöme, vilket inte var min avsikt.[/quote]Tack!
#26 - 17 maj 2006 16:10
När jag var mindre gjorde jag ett test ang. varmvatten vs. kallvatten. Jag fyllde en stor gryta med kallvatten och lät det koka bort, kvar blev lite tunna utfällningar på botten, inte så märkvärdigt. När jag kokade bort varmvatten såg det till slut ut som en rostbrun sörja och bildade kristaller när det torkade in. Har kommunalt vatten. Kan ju bara säga det att jag aldrig använder varmvatten för att fylla akvarium, laga mat med eller ens koka ägg med.
#27 - 17 maj 2006 16:19
Barr, märkt samma sak på vattnet härborta.
i vintras ställde jag plastlådor på ett element för att höja luftfuktigheten och va ett lager i botten redan efter en fyllning som luktade unket.
har fjärrvärme och kommunalt vatten och bor mitt i stan mitt i ett större bostadsområde så det blir aldrig stillastående vatten här.

efter 4 fyllningar va lagret uppemot 1mm på vissa ställen så vattnet är ju allt annat än rent.
#28 - 17 maj 2006 16:40
jag har mätt kopparhalt i varm respektive kallvatten under min första kemikurs och det var rejäla skillnader i kopparhalter mellan kall och varmvatten.

dock så använder jag ljummet vatten vid vattenbyte...
#29 - 17 maj 2006 17:27
[quote=smurfmats]jag har mätt kopparhalt i varm respektive kallvatten under min första kemikurs och det var rejäla skillnader i kopparhalter mellan kall och varmvatten. [/quote]

kommer möjligtvis inte ihåg några siffror ?
#30 - 17 maj 2006 18:36
Innan alla skenar iväg och skäller på kommunen över att erat varmvatten har höga halter koppar och andra metaller, tänk på att kommunen bara levererar livsmedelklassat kallvatten som sedan värms i fastigheten till varmvatten.
Så om ni har åsikter på varmvattnet så prata med fastighetsägare eller eventuell fjärrvärmeleverantör.:)
#31 - 17 maj 2006 18:44
[QUOTE=batski]Tänk på att skriva en rubrik som som beskriver ämnet. Annars kanske du missar en del svar[/QUOTE]
Jag tycker nog att en eller annat svar trillat in här.
Mitt svar om det rör sej om ungefär 1/3 ta kallvatten.
Om det rör sej om 2/3 ta gärna blandat vatten.
:)
#32 - 17 maj 2006 19:02
[QUOTE=Meifumado]Innan alla skenar iväg och skäller på kommunen över att erat varmvatten har höga halter koppar och andra metaller, tänk på att kommunen bara levererar livsmedelklassat kallvatten som sedan värms i fastigheten till varmvatten.
Så om ni har åsikter på varmvattnet så prata med fastighetsägare eller eventuell fjärrvärmeleverantör.:)[/QUOTE]

Ohälsosamt varmvatten är inget man borde förargas över, det har aldrig varit meningen att man ska hälla det i munnen. Däremot kan man ju tycka att någon skulle vara bättre på att informera om hur mycket skit det finns i det.
#33 - 17 maj 2006 20:02
[quote=Barr]Däremot kan man ju tycka att någon skulle vara bättre på att informera om hur mycket skit det finns i det.[/quote]

definitivt, har ju funnits mer än både en å 2 grannar här som kopplat diskmaskin till varmvattnet och sen undrat varför disken aldrig blir ren :/
#34 - 17 maj 2006 21:12
[QUOTE=Raven]definitivt, har ju funnits mer än både en å 2 grannar här som kopplat diskmaskin till varmvattnet och sen undrat varför disken aldrig blir ren :/[/QUOTE]
Och vad smutsar ner varmvattnet.
Har du fjärrvärme så har du en värmeväxlare som värmer tappvattnet och i systemet för varmvatten ryms inte många liter.
Spola lite varmvatten så är det nytt vatten som kommer.
#35 - 17 maj 2006 21:16
[quote=Raven]kommer möjligtvis inte ihåg några siffror ?[/quote]

kan försöka rota fram labrapporten från vinden....
#36 - 17 maj 2006 21:16
Varmvattnet gör väl så att det löses ut kopparjoner i vattnet, men övrig skit har jag också svårt att förstå vad det är. Varmvattnet är ju trots allt kallvatten som är uppvärmt i ditt hus...
#37 - 18 maj 2006 08:28
Den här tråden vet jag inte hur jag lyckades hitta med tanke på ämnesbeskrivningen, men den var vääääldigt intressant. Speciellt det du sagt Raven.

Jag har också fjärrvärme, varmvattnet smakar päck och ger bromsspår om en kran läcker i t ex badkaret och luktar fan. Dessutom har varmvattenberedaren bytts ungefär samtidigt som mitt akvarium brakade samman, och som av en händelse alltid växer som sjutton på sommaren när jag bara fyller på med kallvatten - annars fyller jag alltid på med både varm/kallvatten men skulle aldrig få för mig att dricka varmvattnet för att det smakar fan.

Om detta är roten till allt ont som pågått i mitt akvarium de senaste året så blir jag lycklig att jag var tvungen att kolla på en tråd som hette "hejhej" =)
#38 - 18 maj 2006 09:13
Har läst någonstans att varmvatten (från kranen) inte är livsmedelsklassat.

Jag vet att en del kokar kallvatten och blandar med kalltvatten för att få lämplig temperatur, och slippa föroreningar från ledningar.
#39 - 18 maj 2006 10:08
Defdac, kan ju alltid börja köra med enbart kallvatten oc se om de blir bättre.

går ju alltid att fylla akvariet långsammare om man har fiskar som får problem med temperatursänkningen.
sen går det ju alltid slänga i en doppvärmare för snabbare uppvärmning.

nån som vet hur exakta dom där cu dropptesterna är ?
#40 - 18 maj 2006 10:10
Det kanske man ska börja med. Men det blir nog en del vattenkokare :)
#41 - 18 maj 2006 10:12
[QUOTE=gladys]Har läst någonstans att varmvatten (från kranen) inte är livsmedelsklassat.

Jag vet att en del kokar kallvatten och blandar med kalltvatten för att få lämplig temperatur, och slippa föroreningar från ledningar.[/QUOTE]

Det kanske man ska börja med. Men det blir nog en del vattenkokare :)
#42 - 18 maj 2006 10:13
JBL:s verkar ha följande värden på legenden (säger dock inget om exaktheten om man ska vara nördigt korrekt, vilket man inte ska ;)
0,15; 0,3; 0,45; 0,8; 1,2; 1,6; 2,0 mg/l

Vet inte om det är användbart. Eftersom jag kör växter vill jag ju ha en del i vattnet också, men dom där nivåerna känns väldigt höga.

Kommer absolut bara köra kallvatten från och med nu. Fiskarna får frysa och jag brukar spola i vattnet vid doppvärmaren i akvariet.
#43 - 18 maj 2006 10:24
[quote=defdac]Jag har också fjärrvärme, varmvattnet smakar päck och ger bromsspår om en kran läcker i t ex badkaret och luktar fan. [/quote]

Är det säkert att det är vattnet;) :D ? Kunde inte låta bli.

Själv byter jag 50% i veckan på alla kar och fyllar på med vatten som är någon grad kallare än akvarievattnet, vad ska man annars göra?
Gör jag ett helt vattenbyte någon gång så tar jag kallvatten och låter doppvärmaren göra jobbet.
#44 - 18 maj 2006 17:29
Jag skulle aldrig fylla på akvariet med varmvatten, så mycket konstigt som det finns i det.
Brukar inte vara några problem med kallvatten, fiskarna vill gärna simma där vattnet hälls ner, så de verkar gilla det. Och temperaturen ökar ju sen efter ett tag. Är det stort vattenbyte så brukar jag fylla på lite och sen låta värmaren gå ett tag, fylla på lite mer osv.
#45 - 18 maj 2006 17:47
okej tack för tipsen.
#46 - 18 maj 2006 19:08
Nu har ni fått osterlind att bli rädd för varmvatten.;)
#47 - 18 maj 2006 19:19
[QUOTE=Kramfors]Och vad smutsar ner varmvattnet.
Har du fjärrvärme så har du en värmeväxlare som värmer tappvattnet och i systemet för varmvatten ryms inte många liter.
Spola lite varmvatten så är det nytt vatten som kommer.[/QUOTE]

Ja, jag gjorde ett nytt test idag genom att koka vatten. Jag lät kallvattnet spola i en minut innan jag hällde upp 2.5 liter i en rostfri gryta och kokade ner det till ca 2 dl. Det var inte så rent som jag trodde att det skulle bli, tyvärr har jag ingen kamera men man ser klart att vattnet har en svag men tydlig brunaktig färg. Jag gjorde exakt samma sak med varmvattnet och det blev faktiskt inte så hemskt som jag trodde, men man ser att det är en aning mörkare till färgen och lite mer utfällningar än kallvattnet. Till sist gjorde jag samma sak med ro-vatten, och det var lika kristallklart som innan man kokade ihop det. Ska kanske hålla mig till ro-vatten härefter :)
Bilagor:
#48 - 18 maj 2006 19:28
Jag gjorde mitt första stora vattenbyte med enbart kallvatten idag, doppvärmarna går för fullt fortfarande. Men jag tänkte även på det du nämner Barr om kallvattnet egentligen är så mycket bättre hmm..

Vet inte om jag vill gå så långt som att skaffa Seachems Cuprisorb hmm.. och aktivt kol är väl inte direkt jätteeffektivt mot koppar (tar lång tid har jag för mig).
#49 - 18 maj 2006 19:40
[quote=defdac]Jag gjorde mitt första stora vattenbyte med enbart kallvatten idag, doppvärmarna går för fullt fortfarande. Men jag tänkte även på det du nämner Barr om kallvattnet egentligen är så mycket bättre hmm..

Vet inte om jag vill gå så långt som att skaffa Seachems Cuprisorb hmm.. och aktivt kol är väl inte direkt jätteeffektivt mot koppar (tar lång tid har jag för mig).[/quote]
Beror nog på var man bor :)
#50 - 18 maj 2006 21:52
Barr, vad menas med ro-vatten?
#51 - 19 maj 2006 00:12
ro-vatten är vatten som har gått igenom ett osmosfilter. RO står för Reversed Osmosis. Enkelt förklarat så pressar man vattnen genom ett mycket fint filter, ett membran, som skiljer bort nästan allt som inte är rent vatten. Tillsammans med ett filter av aktivt kol som kompletterar membranet så blir det mycket rent vatten.
#52 - 19 maj 2006 08:18
[quote=Barr]Ska kanske hålla mig till ro-vatten härefter :)[/quote]

inte till dej själv hoppas jag ;) ro-vatten är inte hälsosamt i längden att dricka.
#53 - 19 maj 2006 08:29
Inte? Syftar du på saltbristen då menar du?
#54 - 19 maj 2006 09:30
typ ja.
ro vatten innehåller inga mineraler och salter och det behöver både kroppen och fiskarna för att fungera bra.
till fiskar går det att tillföra men omd et går till en själv vet ja int.

kemetyl T-vatten har även varning om att det ej bör förtäras.
#55 - 19 maj 2006 09:32
Tom Barr brukar hoppa på alla som påstår att RO-vatten är farligt. Han menar på att man får mer än tillräckligt med salter från det man äter.

Men att fasta med enbart RO-vatten tror jag inte är någon bra idé 8)
#56 - 19 maj 2006 13:01
[QUOTE=defdac]Tom Barr brukar hoppa på alla som påstår att RO-vatten är farligt. Han menar på att man får mer än tillräckligt med salter från det man äter.

Men att fasta med enbart RO-vatten tror jag inte är någon bra idé 8)[/QUOTE]

Haha, inte för att jag någonsin har diskuterat ro-vatten tidigare, men nog är du lite synsk iallafall. :)

Ja, jag tror att man får i sig nog med salter och mineraler via den fasta födan, och är mycket säker på att vattnet iallafall inte är den större källan av de två. Vad gäller t-vatten så beror det nog på att det är en industriell produkt, inget som inte är ett livsmedel bör förtäras.
#57 - 19 maj 2006 13:04
[quote=defdac]Tom Barr brukar hoppa på alla som påstår att RO-vatten är farligt. Han menar på att man får mer än tillräckligt med salter från det man äter.[/quote]

tvärtom, man får bara i sej runt 95% genom maten och resten genom vatten.
sen har kroppen lättare för att tillgodogöra sej vatten med salter och mineraler.
sen finns det även teorier att ju hårdare ett vatten är ju mer minskar risken för hjärtattacker, är änsålänge bara teorier för inga tester har gjorts men statistik pekar på att mjukare vatten ökar risken för hjärtattacker.
sen innehåller hårt vatten generellt sett mindre skräp som kan komma från rör och behållare där vattnet finns, mjukt vatten tar lättare upp biprodukter.

de går att dricka rovatten, även under lång tid men det är inget som är rekommenderat just pågrund av dom ökade riskerna för olika problem som finns.
#58 - 19 maj 2006 13:09

Haha, inte för att jag någonsin har diskuterat ro-vatten tidigare

Ofaen, så det är du som kör http://www.barrreport.com ? ;)
#59 - 19 maj 2006 13:10
Haha nu fattar jag Tom = Till och med.

"Thomas Barr" aka "Tom Barr" aka "plantbrain" är den främste växtakvaristexperten som har betalsajten barrreport.com 8)
#60 - 19 maj 2006 13:22
Vad jag har hört är att för "Rent/fint" vatten typ, destilerat vatten är skadligt p.g.a att det går igenom tarmludden och ut i kroppen.

Hur "fint" RO-vatten är vet jag inte men skulle inte rekomendera att dricka det innan man rådfrågat ett par kunniga läkare.
#61 - 19 maj 2006 13:29
Regnvatten, smältvatten, destillerat och steriliserat vatten ska inte drickas under långa perioder eftersom de är helt utan mineraler.
Källa: http://www.shenet.se/ravaror/vatten.html
#62 - 19 maj 2006 13:40
Mitt råd är att använda vatten som har samma temperatur som det i akvariet.

I övrigt är det främst fiskarna och växterna som du har i akvariet som avgör resten. Min grundprincip är att det är tillräckligt med förändringar (bättre och sämre) beroende vattnet du tillsätter; håll samtliga variabler så nära kraven som fiskarna och växterna har. Det blir enklare om du har en kombination av fiskar och växter med liknande krav.

/J
#63 - 19 maj 2006 16:22
haudyerwheesht: varför det?(varför man ska ha varmvatten alltså)
#64 - 20 maj 2006 11:45
[QUOTE=Raven]tvärtom, man får bara i sej runt 95% genom maten och resten genom vatten.
sen har kroppen lättare för att tillgodogöra sej vatten med salter och mineraler.
sen finns det även teorier att ju hårdare ett vatten är ju mer minskar risken för hjärtattacker, är änsålänge bara teorier för inga tester har gjorts men statistik pekar på att mjukare vatten ökar risken för hjärtattacker.
sen innehåller hårt vatten generellt sett mindre skräp som kan komma från rör och behållare där vattnet finns, mjukt vatten tar lättare upp biprodukter.

de går att dricka rovatten, även under lång tid men det är inget som är rekommenderat just pågrund av dom ökade riskerna för olika problem som finns.[/QUOTE]

Bara 95%? Är det bara? Hursomhelst så var en av mina tidigare lärare professor i biologi och jag frågade honom just hur det var med att dricka destillerat vatten med tanke på saltbristen. Han blev nästan lite förvånad över frågan och menade att salter och mineraler får vi i huvudsak i oss via födan, inte genom vattnet som vi dricker. Någon annan "vetenskaplig" referens har jag dock inte. Jag tror det är en modern myt det där egentligen.

Att mjukt vatten skulle öka risken för hjärtattacker har jag aldrig hört, var har du hittat det?

[QUOTE=defdac]Haha nu fattar jag Tom = Till och med.

"Thomas Barr" aka "Tom Barr" aka "plantbrain" är den främste växtakvaristexperten som har betalsajten barrreport.com 8)
[/QUOTE]

Det var ju oundvikligt att det skulle bli missförstånd på det :)
#65 - 20 maj 2006 12:05
[quote=Barr]Bara 95%? Är det bara? [/quote]
skulle gissa att det är generellt sett.
hur mycket mineraler och salter maten innehåller är ju starkt beroende på vad man äter.

Att mjukt vatten skulle öka risken för hjärtattacker har jag aldrig hört, var har du hittat det?

dök upp när ja googlade lite på destillerat vatten.
#66 - 20 maj 2006 16:17
[quote=plorozen](varför man ska ha varmvatten alltså)[/quote]

Varför inte ? Jag kör med ca 25C vatten direkt från kranen fiskarna har inte kolat än.
#67 - 20 maj 2006 16:22
[quote=Lefty]Varför inte ? Jag kör med ca 25C vatten direkt från kranen fiskarna har inte kolat än.[/quote]

alla har inte samma vatten som du :/
#68 - 20 maj 2006 19:07
Raven, nu är jag lite förvirrad... Om man får i sig 95% av salter och mineraler från maten kan väl inte vattnet spela någon större roll? Eller håller du med mig nu om att det inte är farligt att dricka ro-vatten, iallafall inte pga saltbristen?

Lefty, bara för att varmvattnet kan vara skadligare än kallvattnet så betyder det inte att dina fiskar omedelbart börjar simma ryggsim. Det kan ju vara så att de egentligen tål de högre halterna av tungmetaller och koppar (m.m.) ganska bra. Eller så blir de kanske svagare och mer mottagliga för sjukdomar och stress utan att man kopplar ihop det med att man använder varmvatten vid vattenbytet, vem vet?
#69 - 21 maj 2006 13:44
lefty: för att en viss försiktighetsprincip bör få råda, varmvatten _kan_ innehålla höga halter metaller som kan vara giftigt för fiskar.

ett tillägg jag vill göra är att om man(som jag) bara fyller på avdunstat vatten, så bör man definitivt inte använda sig av varmvatten, eftersom kopparhalten i akvariet kommer att öka hela tiden.

en bekant till min mamma hade en 25 cm paroonhaj i ett 80liters akvariumet utan att den dog, trots det så är det inte att rekommendera.
#70 - 21 maj 2006 18:25

ett tillägg jag vill göra är att om man(som jag) bara fyller på avdunstat vatten, så bör man definitivt inte använda sig av varmvatten, eftersom kopparhalten i akvariet kommer att öka hela tiden.

Hmm, du menar om kopparn fälls ut och sedimenterar i bottnen? Annars borde det inte bli någon uppbyggnad av löst koppar i vattnet. Kopparhalten borde istället gå asymptotiskt mot ett gränsvärde och eftersom växterna tar upp en del koppar borde dessutom detta gränsvärde vara lägre än den halt man har i kranen..
#71 - 22 maj 2006 15:12
defdac: jag hade alltså fel, att ersätta avdunstat vatten med kranvatten kommer inte att öka på exempelvis kopparhalten i vattnet?
#72 - 22 maj 2006 17:08

att ersätta avdunstat vatten med kranvatten kommer inte att öka på exempelvis kopparhalten i vattnet?

Jo det är något helt annat. Avdunstat (destillerat) vatten innehåller ju inga salter så alla ämnen blir kvar i akvariet - därför kan inte vattenskador från öppna saltvattensakvarier bero på saltet.

Men tömmer du t ex 30% av vattnet som innehåller 1 ppm koppar från kranen och tillsäter 30% vatten med 1 ppm koppar så kommer akvarievattnet ha 1 ppm koppar - eller mindre om växterna sugit upp en del.
#73 - 22 maj 2006 17:26
anledningen till att man inte ska dricka destillerat/ro-vatten tror jag har att göra med det höga osmotiska trycket som kan få celler att ta upp för mycket vatten så dom går sönder. om det rör sig om väldigt mycket vatten eller om man är uttorkad så kan det leda till att man får för låg salthalt i blodet och då kan man dö.

men att utnytja ro-vatten till akvarier går givetvis bra om man återsaltar det med diverse salter/gödningsämnen mm. (och då går det givetvis också bra att dricka det (men gör det inte ändå om utifall man har gjort nått misstag))
#74 - 22 maj 2006 20:58
defdac: jag tror det blivit lite förvirrat, jag menade att jag ersätter vatten som avdunstat från akvariumet med vatten från kranen.
vattenskador?
#75 - 23 maj 2006 06:35
Det var en annan tråd som diskuterade huruvida man fick mer vattenskador av öppna saltvattensakvarier pga saltet..

Fyller du inte på med destillerat vatten så kommer det bli uppbyggnad av alla former av salter, inte bara koppar.
#76 - 23 maj 2006 11:40
defdac: då återstår bara funderingen på om växterna tar hand om salterna eller inte?
#77 - 23 maj 2006 11:47
Ja det mesta men inte allt. De flesta lowtechs får t ex en tydlig uppgång i GH (kalcium och/eller magnesium), även natrium osv. Växten tar upp dessa men i väldigt liten mängd.

Fyller man inte på med destillerat vatten så får man bidrag till dessa ämnen både från foder och kranvattnet.

Aldrig tänkt på det det förr men man kan nog mäta GH:t ibland för att se om man bör byta vatten. Utgår man från ett GH på 2 och man har 20 är det nog läge att skissa på vattenbyte 8) Ganska extremt - de flesta kommer aldrig så långt eftersom man ändå måste böka runt och flytta växter så man måste göra ett vattenbyte.
#78 - 23 maj 2006 16:15
[QUOTE=defdac]Ja det mesta men inte allt. De flesta lowtechs får t ex en tydlig uppgång i GH (kalcium och/eller magnesium), även natrium osv. Växten tar upp dessa men i väldigt liten mängd.

Fyller man inte på med destillerat vatten så får man bidrag till dessa ämnen både från foder och kranvattnet.

Aldrig tänkt på det det förr men man kan nog mäta GH:t ibland för att se om man bör byta vatten. Utgår man från ett GH på 2 och man har 20 är det nog läge att skissa på vattenbyte 8) Ganska extremt - de flesta kommer aldrig så långt eftersom man ändå måste böka runt och flytta växter så man måste göra ett vattenbyte.[/QUOTE]

Intressant! Hur konverterar man GH till KH och vice versa?
#79 - 23 maj 2006 17:30
Det gör man inte. GH mäter halten kalcium och magnesium medans KH mäter alkaliniteten (mängden karbonater, CO3).
#80 - 23 maj 2006 17:54
Ok, men ju högre GH desto högre KH va? Det var därför jag trodde att det gick att konvertera.
#81 - 24 maj 2006 07:01
hmm, bra idé att hålla koll på gh´t för att avgöra när det är dags för vattenbyten, kanske jag äntligen får användning för mitt gh-test.
#82 - 24 maj 2006 08:32
Många växter tycker inte om att stå i hårt vatten, då de får svårt att ta upp näring från vattnet, om det inte är karbonathårdhet.
För det bildas nämligen koldioxid när kalken fäller ut.
För varje förbrukat gram syre bildas 1,4 gram koldioxid.
#83 - 24 maj 2006 08:34
Det är KH som förhindrar att t ex järn effektivt tas upp. Även koppar blir skadligare vid lägre KH. Dvs lågt KH = bättre stuns i mikrogödningen.

GH:t däremot diggar alla växter, det är ju kalcium och magnesium som är väldigt viktiga för växten.
#84 - 24 maj 2006 13:26
[quote=defdac]GH:t däremot diggar alla växter, det är ju kalcium och magnesium som är väldigt viktiga för växten.[/quote]

så med andra ord, om man kör få vattenbyten och har mycke växter som växer snabbt bör man göda extra med k2so4 och mgso4 ?

har inget k2so4 eller mgs04 i senaste blandningen av näring men inte sett några brister än på växterna.
#85 - 24 maj 2006 13:33

så med andra ord, om man kör få vattenbyten och har mycke växter som växer snabbt bör man göda extra med k2so4 och mgso4 ?

K2SO4 har inte med saken att göra då det bara ger K och S.

Bortsett från det så är det lite svårt att svara på om man bör tillsätta Ca+Mg (GH) kontinuerligt för de allra flesta kranvatten har en väldans massa av dessa två. Varje grad GH är runt 18 ppm Ca+Mg.

Men visst. Har man under 2 i GH verkar det som det kan "ta slut", speciellt om man har en oherrans massa ljus och dundrar på med CO2.

Jag personligen skulle vilja veta hur låga kalcium och magnesiumnivåer, generellt sett, som växter klarar innan upptaget försvåras markant. Det kan ju vara så att dom tycker det är svårt redan vid 20 ppm kalcium. Det är ju bara att jämföra med CO2 som växterna tycker är markant jobbigt att snappa upp om man ligger under 10 ppm CO2 i vattnet. Hmm.. blev det offtopic nu tro.
#86 - 25 maj 2006 02:33
[QUOTE=Stellan E]Vad jag har hört är att för "Rent/fint" vatten typ, destilerat vatten är skadligt p.g.a att det går igenom tarmludden och ut i kroppen.
[/QUOTE]
Allt vatten du får i dig går igenom tarmluddet och ut i kroppen. Det samma gäller f.ö maten (naturligtvis bortsett fibrer och annat smått och gott)...

Men jag har en liten undran:
Jag göder med PMDD vilket innebär 50% vattenbyte 1 ggr/vecka. Om jag då trycker i enbart kallvatten kommer temperaturen sänkas ganska rejält i burken, vilket jag tror vissa av mina fiskar skulle ogilla ganska skarpt. Jag har ingen möjlighet att låta 125 liter vatten stå tills det får rumstemperatur, och att koka tillräckligt med vatten för att värma det är inte praktiskt möjligt i längden. Det skulle dessutom rendera i samma problem som om jag lät det stå i rumstemperatur...

Någon som har ett förslag på hur man i så fall skall göra?
#87 - 25 maj 2006 13:50
För att få rumstemperatur på 125 liter vatten tror jag att du skulle behöva 15-20 liter kokande vatten. Det är ganska mycket, men kanske inte oöverkomligt? Jag gör ungefär hälften så stora vattenbyten som du, och jag värmer vatten i min vattenkokare. Det går ju inte lika fort som att bara tappa i direkt från kranen, men det fungerar tycker jag. Vattenkokare är ju bra snabba om man jämför med att värma vatten i kastrull, och ganska billiga dessutom.
#88 - 25 maj 2006 15:02
Jag fyller just upp ett 50% tömt akvarium med en väldigt liten ström iskallt vatten som får rinna igenom några decimeter aktivt kol innan det dimper ner precis vid doppvärmaren 8)
#89 - 27 maj 2006 08:34
glajdarn: om du använder dig av en slang för att fylla på vatten i akvariumet så kan du fylla en hink med varmvatten från kranen, och sen låta någon meter slang ligga i hinken på vägen till akvariumet, så kommer vattnet i slangen att värmas upp.

Annons