Hej proffsakvarister : )

#1 - 27 mars 2008 11:57
Jag hämtade ett 200-liters akvarium igår och har det hemma nu.

Helt tomt och utan tillbehör.

Mina frågor som nybörjare är alltså från scratch:
- Vad behöver jag egentligen förutom doppvärmare, filter, mat, substrat osv? (ja, fiskar och inredning givetvis).

- Vad är en lagom doppvärmare till den storleken? Köper jag prylarna helt oventandes i någon djuraffär lär man ju pracka på mig något dyrare än jag egentligen behöver. Vill inte vara dumsnål men inte heller betala mer än vad som skäligen är rimligt.

- Vad för reningspump lämpar sig bäst för mitt 200l? Inget overkill, men samtidigt en pump som håller en bra miljö som möjligt.

- Är det bästa att satsa på reningen för att få ett så "självgående" akvarium som möjligt?

- Kan man få lite tips på lämpliga fiskar som trivs i samma vattentemp, växtfauna och pH-miljö utan att må dåligt i varandras sällskap?
Jag tänker mig fiskar upp till max 10-15 cm som fullvuxna då.

Vad för fisk kan bistå med att hålla miljön algfri? Någon mal eller fler?

/perfetto
#2 - 27 mars 2008 12:24
Hej, perfetto! Välkommen till Zoopet!

Kul att du skaffat ett 200L. Det är en alldeles lagom storlek att börja med.

På Zoopets artikel-sektion har du två bra artiklar som är direkt relevanta till dina problem:

Start av akvarium
och Köpa akvariefisk.

Gällande butiker och vad du ska köpa så tycker jag det bästa är att du själv läser på i olika trådar om vilka inner- och ytter-filter och andra tillbehör folk använder, och vad de skriver om dem. Därefter beställer du det du tycker verkar trevligt från en webbutik, t ex akvarieshop.se eller pwss.se.

Lycka till! :)
#3 - 27 mars 2008 13:36
Tackar för lästipsen, Whistlerman

Nu vet jag ju att det finns hur mycket läsning somhelst i ämnet, men tänkte mig den bekväma vägen, dvs. de som villigt delar med sig av sina kunskaper ändå : )

(är nämligen på jobbet och hinner inte läsa mer just nu, samtidigt som jag ska svänga förbi djuraffären på vägen hem sedan)

Jag skulle verkligen behöva veta lite om pumpar, filter o doppvärmare eftersom jag kanske tjänar på att köpa det på nätet snarare än i butik.

Gymtränar du möjligen, eller är det en "snodd" avatar-bild du har där?
#4 - 27 mars 2008 14:02
Silikonbättring?

Följdfråga: Jag har upptäckt att silikonet på insidan är lite sladdrigt upptill. Inte så att själva fogen släppt, men i kanterna är det löst.
Siliconet verkar fräscht och mjukt, men jag vill "laga" det i kanterna.

Hur gör jag det bäst? Skär bort några millimeter av det som är lite löst och fladdrigt och smetar på nytt där?
#5 - 27 mars 2008 14:20
Välkommen till Zoopet! :)

Skär bort den silikonen som är lös (och lite till). Tvätta med oljefri aceton och på med ny akvarilämplig silikon (dvs utan antimögel). Om du sätter maskeringstejp så får du dessutom fina fogar.
#6 - 27 mars 2008 14:23
Thank´s dysomnia - men var menar du att jag ska maskeringstejpa? På akvarieglaset för att själva fogen ska ha en spikrak kant?

Det är genomskinlig silicon, så jag vet inte om den tunna lagningens kanter ens syns.
#7 - 27 mars 2008 14:25
Nå.....vilken reningspump ska jag satsa på? Har förstått att ju större desto bättre, men vill inte heller betala multum i onödan.

Blir det billigast på nätet?
#8 - 27 mars 2008 14:37
Vill du ha innerfilter kan den här vara lämplig: http://www.pwss.se/product.php?productid=594&cat=142&page=1

Är du mer inne (sic!) på ytterfilter:
http://www.pwss.se/product.php?productid=511&cat=304&page=1

Du väljer själv om du vill ha ytter- eller innerfilter. Personligen gillar jag ytterfilter bättre, de ger mer vattenvolym till fiskarna att röra sig på och mindre utrustning i karet som stör den visuella estetitiken. Nackdelen med ytterfilter är att de är ytterligare ett riskmoment. Skulle t ex slangfästet för utblåset släppa eller gå sönder och du har insuget långt ner i akvariet så pumpas vatten ut i rummet tills akvariet är tomt.

Lämplig värmare: http://www.pwss.se/product.php?productid=3939&cat=325&page=1

Angående silikonering så menar nog Dysnomia att du ska ta bort hela fogen på det ställe där det börjar släppa. Silikon fäster inte bra på silikon, framför allt inte på gammalt sådant. Skär/skrapa/dra bort hela den defekta fogen och skicka på nytt. Innan du lägger på nytt silikon bör du som sagt maskeringstejpa för att få snygga fogar. Finns gott om silikoneringsguider på forumet, bara att söka.

Och ja, det är jag på min avatar. :)
#9 - 27 mars 2008 14:43
Välkommen! :D

En flaska med bakterikultur är aldrig fel att ha hemma.

När det gäller pump så skulle jag nog kollat i en butik i närheten men det kan vara jag som är bekväm. Jag betalar hellre lite extra ifall det skulle bli något fel så vet jag var och vem jag ska skälla på ;)
Jag har köpt allt mitt i butik vilket gav mig förmåner som lite rabatt på fisk och växter bl a.

Men annars kan du också gå hem och kolla på nätet och jämnföra med butikens priser, räkna på frakt osv.

Lycka till! MVH /Tobias
#10 - 27 mars 2008 14:54
perfetto skrev:
Nå.....vilken reningspump ska jag satsa på? Har förstått att ju större desto bättre, men vill inte heller betala multum i onödan.

Blir det billigast på nätet?

Satsa på ytterfilter. När du jämför ytterfilter kan du t.e.x jämföra dessa kriteria:
Tysthet.
Handhavande:
Hur lätt är det att suga in vattnet vid uppstart och senare efter rengöring?
Kommer filtret med filtermaterial eller måste jag köpa till det sedan?
Hur lätt är det att rengöra filtret?
Om jag behöver rengöra insug och utloppsslangarna (händer att dessa geggar igen), hur lätt är det att plocka isär och sätta ihop slangerna?
Följer det med strilrör som passar just mitt akvarium, eller måste jag köpa till eller göra egna böjer med plaströr?
Priset.

För min del uppfyllde Tetratec1200 dessa kriterier bäst.

När det gäller köp på nätet brukar jag kolla följande:
Har webbshopen kontaktuppgifter med telefon, epost och adress?
Svarar dem på epost inom rimlig tid?
Svarar dem i telefon?
Hur mycket tar dem i frakt?
Vilka omdömen har butiken fått här på zoopet? (sök på butiksnamnet).
Hur betalar jag?
#11 - 27 mars 2008 15:04
fluval ytterfilter brukar de flesta säljare ha hemma och vissa har så pass bra pris så att det inte lönar sig att beställa på nätet (min handlare tar 1090kr för 305.an)! detta filter har alla bekvämligheter som är bra att ha och är riktigt bra;) jag rekommenderar 305.an http://www.pwss.se/product.php?productid=3578&cat=305&page=1
#12 - 27 mars 2008 15:16
perfetto skrev:
Thank´s dysomnia - men var menar du att jag ska maskeringstejpa? På akvarieglaset för att själva fogen ska ha en spikrak kant?

Det är genomskinlig silicon, så jag vet inte om den tunna lagningens kanter ens syns.

Jo, även genomskinlig silikon syns. Sätter man en tejpremsa på glasrutan, så långt ut som man vill att fogen ska sitta, så blir det snyggt. Silikon har en tendens att leva sitt eget liv och smeta betydligt mer än man vill. ;)

Whistler84 skrev:
Angående silikonering så menar nog Dysnomia att du ska ta bort hela fogen på det ställe där det börjar släppa. Silikon fäster inte bra på silikon, framför allt inte på gammalt sådant. Skär/skrapa/dra bort hela den defekta fogen och skicka på nytt. Innan du lägger på nytt silikon bör du som sagt maskeringstejpa för att få snygga fogar. Finns gott om silikoneringsguider på forumet, bara att söka.

Om Dysnomia hade menat att skära bort hela fogen, så hade Dysnomia skrivit detta..
Det funkar fint att lägga i ny silikon utanpå den gamla om strängen i övrigt är fräsch. Bara man ser till att tvätta riktigt rent från fett med tex oljefri aceton.
(Skulle det inte funka att lägga ny silikon på gammal, så hade man behövt silika om ALLT invändigt om man behöver laga en sida. Någonstans måste ju den gamla och den nya silikonen mötas annars.)
#13 - 27 mars 2008 15:46
Jag skulle köpt dropptester oxå, nitrit, ph, nitrat osv att ha hemma. Det e alltid bra!

Mvh Eva
#14 - 27 mars 2008 17:20
Whistler84 skrev:
Vill du ha innerfilter kan den här vara lämplig: http://www.pwss.se/product.php?productid=594&cat=142&page=1

Angående silikonering så menar nog Dysnomia att du ska ta bort hela fogen på det ställe där det börjar släppa.

Och ja, det är jag på min avatar. :)

- Nja, så lät det ju inte om man läser Dysnomia där. Måste man verkligen byta en i övrigt frisk fog?

Det lutar i nuläget åt innerfilter. Dels för att de tar mindre fysisk plats och för att de verkar vara en smula mer tysta.

Offtopic: Så du tränar bodybuilding, erfarenhet från dörrvaktsjobb, och akvarierar på fritiden. Sedärja....tre gemensamma beröringspunkter då : )
#15 - 27 mars 2008 19:07
Dysnomia skrev:

Om Dysnomia hade menat att skära bort hela fogen, så hade Dysnomia skrivit detta..

Det funkar fint att lägga i ny silikon utanpå den gamla om strängen i övrigt är fräsch. Bara man ser till att tvätta riktigt rent från fett med tex oljefri aceton.

- Oki, det känns som det besparar mig lite tid/arbete då. Tack för input.
#16 - 27 mars 2008 20:07
Okey, tipsa mig om bästa webbshopen för akvarietillbehör : )

Vem/vilken av dem håller bäst priser generellt? Är PWSS bäst eller finns det billigare med motsvarande kvalitét?
#17 - 27 mars 2008 20:21
perfetto skrev:
Okey, tipsa mig om bästa webbshopen för akvarietillbehör : )

Vem/vilken av dem håller bäst priser generellt? Är PWSS bäst eller finns det billigare med motsvarande kvalitét?

PWSS är bäst i pris, men inte så snabba i leverans. www.guldfisken.se är rekordsnabba vad gäller leverans. Oftast har man sakerna dagen efter beställning (om man inte beställer sent dvs). De är billigare än djuraffärerns på stan, men inte lika billiga som PWSS.
#18 - 28 mars 2008 09:09
Dysnomia skrev:
PWSS är bäst i pris, men inte så snabba i leverans. www.guldfisken.se är rekordsnabba vad gäller leverans. Oftast har man sakerna dagen efter beställning (om man inte beställer sent dvs). De är billigare än djuraffärerns på stan, men inte lika billiga som PWSS.

- Okey, men de är generellt sett billigare än fysisk butik då gissar jag?

Följdfråga till dig - kan du tipsa mig om en fiskart max 15 cm som är fredlig nog att kunna hållas med mindre stimfisk? Helst röd, om det finns.
#19 - 28 mars 2008 11:47
perfetto skrev:
- Okey, men de är generellt sett billigare än fysisk butik då gissar jag?

Följdfråga till dig - kan du tipsa mig om en fiskart max 15 cm som är fredlig nog att kunna hållas med mindre stimfisk? Helst röd, om det finns.

Ja, de är billigare än de butiker som finns på stan.

Den jag kan komma på är Röd Regnbågsfisk (http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=248). Annars finns det inte många röda, fredliga, lite större fiskar.
Bland gurami finns det en odlingsvariant som kallas "Rubingurami". Den blir inte 15 cm, men är väldigt vacker. Finns från orange till verkligen rubinröd.
Vad är det för mindre stimfisk du ska/vill ha?
#20 - 28 mars 2008 12:04
Nu har jag varit o inhandlat pump, hävert, 40 kg svart sand, samt lite bakterie-boost. Blev så ivrig att jag gjorde det där på lunchen : )

Återkommer med vad det var för sort/fabrikat när jag kollat det...hahaha!
#21 - 28 mars 2008 12:06
Hade tänkt mig en fungerande och estetiskt tilltalande miljö med några större (max 15 cm) djupt röda fiskar tillsammans med ett eller ett par stim mindre kolsvarta fiskar. Tyvärr visade det sig inte fungera så bra i praktiken när man tog i beaktande varifrån i världen de kom och vad de såg som föda.
#22 - 28 mars 2008 12:14
perfetto skrev:
Hade tänkt mig en fungerande och estetiskt tilltalande miljö med några större (max 15 cm) djupt röda fiskar tillsammans med ett eller ett par stim mindre kolsvarta fiskar. Tyvärr visade det sig inte fungera så bra i praktiken när man tog i beaktande varifrån i världen de kom och vad de såg som föda.

Estetiska kar, utan biotopkänsla, är oftast inte så lätt.. *S* Trivs de i samma vatten, så kan man ge sig hundan på att det felar på annat håll.
Djupt röda fiskar är svårt överhuvudtaget. Det finns inte många fiskar som är riktigt röda..
Du kanske kan vända på det och köra små, röda i stim (fast det blir fortfarande svårt med riktigt röda förståss) och ett par stora svarta? Eller röda och svarta av samma art (tex mollys)?
Eller tänka om helt... ;)
#23 - 28 mars 2008 12:32
Finns det stora svarta som inte vill luncha på mindre röda då?

Vill verkligen inte låta estetiken utmanövrera biotopen i sig, men jag föredrar färgstarka fiskar och svart o rött passar verkligen bra i det rummet.
#24 - 28 mars 2008 14:12
Schultz´s tetra (Hyphessobrycon haraldschultzi) finns i en läcker röd färg: http://bp1.blogger.com/_4_FiQICed_E/Rq03ia1p5fI/AAAAAAAAAWA/LGxfLYxdq-Y/s1600-h/20070729a.jpg
Till dessa, svarta skalarer: http://www.quilazampa.it/scalare2.jpg
Snyggt!

(Köper du några mindre skalarer som får växa upp tillsammans och bilda par, så kan de även lära sig att inte tetrorna är mat. Aldrig någon garanti, men brukar fungera ganska bra..)
#25 - 28 mars 2008 14:16
Hmmm.....de kolsvarta skalarerna där var ju helt okey alltså.

Hur stora blir de då?
#26 - 28 mars 2008 15:33
Skalarer blir, enligt Zoopet's artregister, ca 16 cm.
Tycker svarta skalarer är riktigt snyggt, dramatiskt på nåt vis. Det som måste finnas i åtanke är att de kräver ett ganska djupt vatten, minst 45 cm högt akvarium och gärna högre. Detta för att de ska få växa sina fenor höga och fina.
200 liters akvarium borde dock uppfylla detta?
Kika lite här: http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=196
#27 - 28 mars 2008 19:44
Minst 45 cm, gärna högre rekommenderas tyvärr för de där skalarerna. Damn!

Mitt är ju prick 45 och jag vill inte ha det tätt växtplanterat heller, utan mer öppna ytor. Skalarerna trivs tydligen bäst i tätplanterade akvarier.
#28 - 28 mars 2008 20:01
Det här var vackra fiskar, men det verkar som om de antingen är starkt revirhävdande, behöver mycket växtlighet, eller trivs bäst i sand eller fint grus.

[SIZE=2]http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=40
http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=844
http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=111
http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=743
[/SIZE]

Förresten var det en Fluval 4+ som inhandlades som pump/filter, och så 40 kg svart grus.
#29 - 29 mars 2008 15:22
Såja.....svart (välsköljd) grusbotten, sex halvstora vita stenar, fem mellanstora rötter, och fem växter.

Ser redan snyggt ut med denna spartanska inredning och utan fisk ännu : )
#30 - 30 mars 2008 10:15
"Vita stenar" det är väl inte hålsten eller kalksten? Då blit ph't alldeles för högt för att passa "vanliga" exotiska sötvattenfiskar. Du skulle, om du tog bort det mesta av växterna och bygger upp stenrösen kunna ha ciklider från malawi eller tangykan sjön.
Av dom fiskarna du länkade är 2 från tangnykan sjön (mariel's julle och fembandad tangnykan ciklid) och fungerar inte alls tillsammans med dom andra.
#31 - 31 mars 2008 10:23
Nej, det är inga kalkavgivande stenar. Helt godkända av "Guldfisken"´s kompetenta personal : )

Jo, jag har kikat en hel del på ciklider som jag alltså tycker är de vackraste fiskarna, men samtidigt vill jag ha ett akvarium med både levande växter och fiskar.

Vattnet är nu glasklart över bara en natt och de tre små kolsvarta Mollysárna verkar helt överlyckliga över sina jätteytor. Pigga och nyfikna och har fått sin första lilla matranson idag.
#32 - 31 mars 2008 11:06
Uddaveka skrev:
"Vita stenar" det är väl inte hålsten eller kalksten? Då blit ph't alldeles för högt för att passa "vanliga" exotiska sötvattenfiskar. Du skulle, om du tog bort det mesta av växterna och bygger upp stenrösen kunna ha ciklider från malawi eller tangykan sjön.

Av dom fiskarna du länkade är 2 från tangnykan sjön (mariel's julle och fembandad tangnykan ciklid) och fungerar inte alls tillsammans med dom andra.

Jag har hålsten i mitt akvarium (170l) och mitt Ph-värde är alldeles utmärkt (det ligger runt 7,5), visserligen får man blötlägga stenen ett tag men det är ju inte direkt jobbigt:p
#33 - 31 mars 2008 11:17
Ska ärligt säga att jag bara skummat igenom tråden [:o] så om det blir helknasigt svar nu så får du ha överseende med detta. Det jag förstått e att du gärna vill ha svarta & röda fiskar. Såg du hade i Black Mollys i ditt kar, ett alternativ som går bra ihop med dessa är röd Wagtail Platy. Dom är röda med svarta fenor. Jag tycker dom e fina & skulle nog passa bra ihop med din svarta botten :D

Lycka till! ;)

Mvh Eva
#34 - 31 mars 2008 11:39
Japp, har kikat på just röda Platy som blir de nästa tre små fiskarna efter två malar som ska få snatta rent i nästa vecka.

Förresten.....vilken mal är ett bra val om man inte vill ha enbart två sugproppar på akvarieglaset? Måste väl finnas någon typ som simmar runt och söker av botten lite mer?
#35 - 31 mars 2008 12:01
Corydorasmalar e en stimfisk som det finns massor med färgvarianter bla sp Venezuela black. Den e grymt snygg! Har beställt 10 st själv! :-) Dom går i stim över botten & söker igenom den på gottsaker ;-) Dom mår bäst med sandbotten då dom har jättefina skäggtömmar. 5-6 st i grupp bör man ha. Dom e helfestliga.

Röd korallplaty finns oxå som e snygg, jag har bägge varianterna, dock inte i samma kar. Vill inte att dom blandar sig.

Även fall du köper corydoras så behöver du ändå sugproppar som tar algerna. Exempelvis Ancistrus.

Mvh Eva
#36 - 31 mars 2008 12:31
Jag har lite grövre sten än sand som botten. Sådär 3-5 mm stora korn.

Inte vasst eller taggigt, men den där maltypen du beskriver vill väl ha finkornig sand då?
#37 - 31 mars 2008 13:15
Corydoras kan gå med grövre grusbotten så länge den inte har skarpa kanter. Har den själv till engelsk sjösten i den storleken och det funkar bra. Inga problem med skäggtömmarna.

Annons