[QUOTE=HenrikE]Har han planer på att hålla på att flytta fiskarna? Om han inte har det, så tycker jag att han kan skippa håv. Nu kostar ju inte en håv så mycket, men jag aldrig haft nytta av en håv.[/QUOTE]
Jag använder min håv varje gång nya fiskar ska flytta in i akvariet. Sen kan det vara bra att ha i fall man behöver plocka upp en sjuk fisk. En håv kostar som sagt inte mycket.
[QUOTE=HenrikE]Nitrattest, är också lite slöseri med pengar. Jag har aldrig kollat PH eller nitraten i vattnet och det funkar utmärkt ändå, och när jag frågade om detta på min lokalhandlare så sa de också att det är onödigt att köpa, för man ser på vattnet om det är för hög nitrat. Sen om du häller i nitrivec så behöver du förmodligen inte oroa dig över nitrat.[/QUOTE]
Det är väl ingen som har pratat om nitrattest. Jag tror du blandar ihop nitrit och nitrat. Jodå det kan bli en nitritspik i ett nystartat akvarium även om man tillsätter bakteriekultur. Det räcker att man skaffar för många fiskar på samma gång, eller med för täta tidsintervaller eller att man matar för mycket. Och nej, man ser INTE alls på vattnet om det är nitrit. Var har du fått det ifrån?
[QUOTE=HenrikE]Sen släpp ner några fiskar i omgångar, några dagar efter varandra så ska det vara helt lugnt. Men nu kan ju allt inträffa så man ska väl inte säga för mycket. Men min känsla är att man är överdrivet försiktig i början och kostar på sig en massa onödiga saker.[/QUOTE]
Några dagar efter varandra räcker inte. Nyttobakterierna behöver mycket längre tid på sig än bara några dagar för att etablera sig. Här kan du se hur inkörningsperioden för ett nystartat akvarium ser ut:
http://www.bestfish.com/newtank3.html
Det tar alltså ungefär en MÅNAD innan det finns tillräckligt med bakterier som kan bryta ner både ammoniak och nitrit.