hej min kompis ska starta ett akvarium...

#1 - 18 april 2006 17:45
....hej min kompis ska starta ett akvarium:) som är på 40liter och han undrar vad han behöver han har själva akvariumet o en ramp skriv vad han behöver så kan han själv läsa:D :p
#2 - 18 april 2006 17:47
Ett bra filter med tillhörande pump. En doppvärmare om han vill ha tropiska fiskar.
MVH
Magnus
#3 - 18 april 2006 17:54
[quote=_stiffe_]....hej min kompis ska starta ett akvarium:) som är på 40liter och han undrar vad han behöver han har själva akvariumet o en ramp skriv vad han behöver så kan han själv läsa:D :p[/quote]

Va!? Tror han inte på dig!? ;)

Förutom vad Topfrog skrev: Grus, växter och mycket små fiskar typ endlers guppy (inte stort akvarium det där)
#4 - 18 april 2006 20:29
Nitrivec eller någon annan bakteriekultur, Aqutan eller något annat vattenreningsmedel kan vara bra att ha. Ph test och ev Nitrit test.

En håv och en termometer är nästan måsten.
#5 - 18 april 2006 23:53
Skippa Nitravec samt Aquatan o de

Köp ett Ph o nitrit test
Starta karet med 2fiskar o sen kan du tillsätta dom andra 2 senare efter 3v
de e typ vad som får plats i det
#6 - 19 april 2006 05:07
jag sa till han att han kunde köpa den minsta aquaball o sen en doppvärmare på 50watt men vet inte om han lyssnade och att han behövde ph o nitrit test och att han skulle köpa tetras bactozym (tror det är bäst med bactozym för han kommer nog vilja ha i fiskarna direkt;))
tror ni inte det skulle bli bra

obs! han har grus o en stor växt som han fick av mig:D
#7 - 19 april 2006 06:31
[QUOTE=_stiffe_]jag sa till han att han kunde köpa den minsta aquaball o sen en doppvärmare på 50watt men vet inte om han lyssnade och att han behövde ph o nitrit test och att han skulle köpa tetras bactozym (tror det är bäst med bactozym för han kommer nog vilja ha i fiskarna direkt;))
tror ni inte det skulle bli bra[/QUOTE]

Nej det tror jag tyvärr inte. Även om man tillsätter bakteriekultur så måste man ändå börja med ganska få fiskar. Detta pga att det tar tid för bakterierna att etablera sig i akvariet. Bakteriekultur *minskar* risken för ammoniak-och nitritspikar, men eliminerar inte dessa.

Har man inte fattat att man måste vara försiktig och ansvarsfull med fiskarnas liv ska man inte ha akvarium.

mayday: Varför säger du att han ska skippa vattenberedningsmedel? Vet du nånting om hans kranvatten? Vet du om det innehåller chloramine? Eller andra skadliga ämnen?
#8 - 19 april 2006 07:49
Han behöver bara köpa ett litet filter, håv och ett nitrattest. En termometer kan vara bra att ha med så inte karet blir för varmt vilket det lätt blir i ett sådant akvarium då de flesta småkar har vanliga glödlampor istället för lysrör.

Jag använder aldrig vattenberedningsmedel och det behöver troligtvis inte din kompis heller, de behöver inte de allra flesta hushåll. Jag använder inte doppvärmare om jag inte behöver. Till guppy tycker jag inte att det behövs.

Allt annat kan han köpa vid behov och allteftersom intresset ökar.
#9 - 19 april 2006 07:58
Skulle inte våga starta ett så litet akvarium utan ''kemikalier'': Tetra Bactozym använder jag själv , det är bra. Å aquatan är nog smart. Iaf tänk på att skaffa ett bra filter å inte ha så stora och många fiskar.
#10 - 19 april 2006 10:22
[quote=_stiffe_]jag sa till han att han kunde köpa den minsta aquaball [/quote]

skippa i aquaballen och köp ett fluval 1+ istället.
aquaball har stora brister i kvaliten, min lokala zooaffär tröttna på den dåliga kvaliten och slutade sälja dom till exempel.
sen är fluval1+ antagligen billigare också och det är ju inte fel.
#11 - 19 april 2006 11:51
[QUOTE=platy5]Skulle inte våga starta ett så litet akvarium utan ''kemikalier'': Tetra Bactozym använder jag själv , det är bra. Å aquatan är nog smart. Iaf tänk på att skaffa ett bra filter å inte ha så stora och många fiskar.[/QUOTE]

Fast bakteriekultur är väl inga kemikalier, utan just bakterier. Fast de kanske i nån kemikalie av nån sort iofs...
#12 - 19 april 2006 12:43
[quote=batski]Fast bakteriekultur är väl inga kemikalier, utan just bakterier. Fast de kanske i nån kemikalie av nån sort iofs...[/quote]

bakterierna finns i en svavelösning som håller dom vid liv och i dvala har jag läst i annan tråd om just nitrivec.
#13 - 19 april 2006 12:57
kostar?

vad skall ett nitrit test kosta ungefär? har kikat i några affärer och priserna varierar...:) undra bara
#14 - 19 april 2006 13:35
runt 100kr
#15 - 19 april 2006 13:47
[QUOTE=Mardyboy]vad skall ett nitrit test kosta ungefär? har kikat i några affärer och priserna varierar...:) undra bara[/QUOTE]

Tor JBL:s kostar 129 kr på Hornbach om jag inte minns fel. JBL är nog ett av de bästa märken när man snackar dropptester.
#16 - 19 april 2006 13:50
Spola växter och sådant väldigt noga innan han lägger ner dem. För om han får med sig djur så kan det vara problem att få bort dem senare.
#17 - 19 april 2006 13:58
Har han planer på att hålla på att flytta fiskarna? Om han inte har det, så tycker jag att han kan skippa håv. Nu kostar ju inte en håv så mycket, men jag aldrig haft nytta av en håv.

Nitrattest, är också lite slöseri med pengar. Jag har aldrig kollat PH eller nitraten i vattnet och det funkar utmärkt ändå, och när jag frågade om detta på min lokalhandlare så sa de också att det är onödigt att köpa, för man ser på vattnet om det är för hög nitrat. Sen om du häller i nitrivec så behöver du förmodligen inte oroa dig över nitrat.

Sen släpp ner några fiskar i omgångar, några dagar efter varandra så ska det vara helt lugnt. Men nu kan ju allt inträffa så man ska väl inte säga för mycket. Men min känsla är att man är överdrivet försiktig i början och kostar på sig en massa onödiga saker.
#18 - 19 april 2006 14:16
En håv är ju ett måste, själv har jag bara använt vid flytt mellan kar men om det blir så stora problem att han är tvungen att starta om karet måste han ha en håv, så att han kan flytta över fiskarna till annat kar, burk eller likande.[:)]
#19 - 19 april 2006 14:20
[QUOTE=HenrikE]Har han planer på att hålla på att flytta fiskarna? Om han inte har det, så tycker jag att han kan skippa håv. Nu kostar ju inte en håv så mycket, men jag aldrig haft nytta av en håv.[/QUOTE]

Jag använder min håv varje gång nya fiskar ska flytta in i akvariet. Sen kan det vara bra att ha i fall man behöver plocka upp en sjuk fisk. En håv kostar som sagt inte mycket.

[QUOTE=HenrikE]Nitrattest, är också lite slöseri med pengar. Jag har aldrig kollat PH eller nitraten i vattnet och det funkar utmärkt ändå, och när jag frågade om detta på min lokalhandlare så sa de också att det är onödigt att köpa, för man ser på vattnet om det är för hög nitrat. Sen om du häller i nitrivec så behöver du förmodligen inte oroa dig över nitrat.[/QUOTE]

Det är väl ingen som har pratat om nitrattest. Jag tror du blandar ihop nitrit och nitrat. Jodå det kan bli en nitritspik i ett nystartat akvarium även om man tillsätter bakteriekultur. Det räcker att man skaffar för många fiskar på samma gång, eller med för täta tidsintervaller eller att man matar för mycket. Och nej, man ser INTE alls på vattnet om det är nitrit. Var har du fått det ifrån?

[QUOTE=HenrikE]Sen släpp ner några fiskar i omgångar, några dagar efter varandra så ska det vara helt lugnt. Men nu kan ju allt inträffa så man ska väl inte säga för mycket. Men min känsla är att man är överdrivet försiktig i början och kostar på sig en massa onödiga saker.[/QUOTE]

Några dagar efter varandra räcker inte. Nyttobakterierna behöver mycket längre tid på sig än bara några dagar för att etablera sig. Här kan du se hur inkörningsperioden för ett nystartat akvarium ser ut: http://www.bestfish.com/newtank3.html

Det tar alltså ungefär en MÅNAD innan det finns tillräckligt med bakterier som kan bryta ner både ammoniak och nitrit.
#20 - 19 april 2006 14:21
[quote=CalleAkvarist]En håv är ju ett måste, själv har jag bara använt vid flytt mellan kar men om det blir så stora problem att han är tvungen att starta om karet måste han ha en håv, så att han kan flytta över fiskarna till annat kar, burk eller likande.[:)][/quote]

Fast eftersom det bara sker vid speciella tillfällen, så kan man väl köpa sådant vid behov istället.
#21 - 19 april 2006 14:34
[quote=batski]Jag använder min håv varje gång nya fiskar ska flytta in i akvariet. Sen kan det vara bra att ha i fall man behöver plocka upp en sjuk fisk. En håv kostar som sagt inte mycket.[/quote]

Varför använder du en håv då du flyttar i en ny fisk i karet? Jag lägger alltid ner plastpåsen lite under vattenytan för sedan hälla ut fisken. Man ska nog inte hålla på att plocka med fiskarna med håven i onödan.

Jag har aldrig haft någon epidemi mitt kar, det har givetvis dött några, men de har jag tagit upp med handen.

Det kanske stämmer att jag blandar ihop nitrat och nitrit. Men jag tycker ändå alla de där testarna är slöseri med pengar, och några dagar räckte för mig.

Vad jag har fått det ifrån att det syns (och även luktar) på vattnet (när kommer till antingen ntrit eller nitrat)? Det har jag fått ifrån min lokalhandlare, och varför skulle de rekomendera mig att INTE köpa, om det inte stämmer?

Det stämmer säkert att det är det ultimata att använda sig alla dessa tester och dylik, då man väljer det säkra före det osäkra. Men är det verkligen nödvändigt, är det inte lite skrämselpropaganda?
#22 - 19 april 2006 14:44
[QUOTE=HenrikE]Varför använder du en håv då du flyttar i en ny fisk i karet? Jag lägger alltid ner plastpåsen lite under vatten ytan för sedan hälla ut fisken. Man ska nog inte hålla på att plocka med fiskarna med håven i onödan.[/QUOTE]

Jag häller försiktigt ut allt vatten (som kommer från ett annat akvarium) i håven över en hink så fiskarna följer med. Sen stoppar jag bara ner håven i mitt akvarium och låter fiskarna simma ut.

[QUOTE=HenrikE]Jag har aldrig haft någon epidemi mitt kar, det har givetvis dött några, men de har jag tagit upp med handen.[/QUOTE]

Ibland kan man behöva plocka upp en fisk som är sjuk, men fortfarande tillräckligt pigg för att simma. Och då går det inte så bra med handen.

[QUOTE=HenrikE]Det kanske stämmer att jag blandar ihop nitrat och nitrit. Men jag tycker ändå alla de där testarna är slöseri med pengar, och några dagar räckte för mig.[/QUOTE]

Då hade du, eller snarare sagt, dina fiskar tur. Finns inte en chans att nyttobakterierna hinner föröka sig och etablera sig på bara några dagar.

[QUOTE=HenrikE]Vad jag har fått det ifrån att det syns på vattnet (när kommer till antingen ntrit eller nitrat)? Det har jag fått ifrån min lokalhandlare, och varför skulle de rekomendera mig ifrån att INTE köpa, om det inte stämmer?[/QUOTE]

Jag vet inte varför de har sagt det. Men varken ammoniak eller nitrit syns på vattnet.
#23 - 19 april 2006 16:13
HenrikE, är benägen att hålla med Batski i det han skriver.

en håv till exempel underlättar betydligt i vissa moment och kostar inte mycket.
själv har jag 2st och det är super när ja ska ha upp fiskar.

ph-test bör man ha, speciellt om man kör nån variant av low-tech där ph verkligen får tid att ändra sej, nåt jag själv har fått erfara men eftersom jag hade ph test upptäcktes det i tid innan fiskar kom till skada.

nitrit-test ska man också ha speciellt under uppstarten, behövs inte mycket nitrit för att fiskarna ska börja dö som fluger.
#24 - 20 april 2006 09:57
Själv har jag allt det ni skriver om, håv, nitrittest, nitrattest och ph-test.. men ärligt talat har jag nog inte använt det många gånger ;) Håven använder jag ju, givetvis, men testerna används väldigt sällan..
Jag startade nyss ett 70 l kar med aquatan och nitrivec och flyttade in de 1a fiskarna (3 sebrafiskar) efter 5 dagar och någon dag senare flyttade 2 fembandsbarber och 1 sebrafisk till in i karet. Ytterligare någon dag senare flyttade 6 sebrafiskar och 3 fembandsbarber in. Sedan har karet stått med de fiskarna (startade karet 25:e februari).
Har aldrig haft problem när jag stoppat i fiskar med dagars mellanrum i nystartade kar.. har gjort så varje gång jag startat ett kar :) matar man bara väldigt sparsamt och kör med nitrivec är det ingen fara, eller har jag bara haft tur i flera år? ;)
Om fiskarna däremot skulle börja bete sig annorlunda, som att stå och kippa efter luft under ytan eller se allmänt "häniga" ut, så skulle jag givetvis genast kolla alla vattenvärden (fick göra det med mitt 1a akvarium). Men så länge allt ser bra ut är det bara onödigt enligt mig ;)
Ikoppning har jag heller aldrig varit så noga med.. brukar först låta påsen med fisken flyta i karet 15-20 min och sedan koppar jag i fisken i ca 10 minuter och hittills har ingen fisk tagit skada av det :)
Vad jag vill säga är att tester kan vara bra att ha, men det är inte det viktigaste tycker jag. Det viktigaste är att personen skaffar ett bra filter, doppvärmare växter och bra inredning och fiskar anpassade för karet så att de kan trivas och må bra ;)
#25 - 20 april 2006 14:40
Vilken interessant tråd!! Vad behöver man egentligen för att starta ett akvarium? Jag trodde att det var en enkel fråga, men gud så avancerat man kan göra det i nybörjarforumet.

Givetvis behöver du ett akvarium. I akvariet bör du ha en pump och en doppvärmare (väldigt få undantag, men den som vill satsa på killifiskar eller kampfiskar kan klara sig utan pump). Om man behöver vattenberedningsmedel eller inte beror på hur bra kranvatten man har. Jag brukar använda det vid nystart och de två första vattenbytena för säkerhetsskull.

Angående uppstart: Vissa kan klara sig utan dödliga nitritspikar trots att de frestar på turen. Är man otålig nybörjare så skall man inte schansa, tillsätt filterbakterier. Principiellt finns det två sätt: filtermulm från inkört akvarium eller bakterier på burk. Det förra är både bättre och billigare. Visst kan man starta utan ett nitrittest, att lyckas eller inte beror inte på det. En del nybörjare får panik vid minsta rosanyans i nitrittestet och börjar att tokbyta vatten. De som gör det bör inte köpa nitritest för nervernas och fiskarnas skull. Men om du är interesserad av processerna i ditt akvarium och vill följa karets inkörning så kan det vara ett bra hjälpmedel.

Varken amonium, nitrit eller nitrat luktar eller syns på vattnet, de finns i jonform i vattnet och inte som partiklar. Däremot så luktar amoniak rätt fränt, men när det väl luktar så har dina fiskar dött för länge sedan. Amoniak syns inte heller på vattnet. Varför handlaren säger det vet jag inte, men generellt så rekomenderar handlare både nitrittest och nitrivec. Anledningen till att handlare rekomenderar dessa produkter beror förståss på att de tjänar pengar på dem. Kanske tjänar din handlare mer pengar på fisk och rekomenderar därför inte sånt som hjälper dina fiskar att överleva? Vad vet jag?
MVH
Magnus
#26 - 20 april 2006 16:10
[QUOTE=Lubbe]Ikoppning har jag heller aldrig varit så noga med.. brukar först låta påsen med fisken flyta i karet 15-20 min och sedan koppar jag i fisken i ca 10 minuter och hittills har ingen fisk tagit skada av det :)[/QUOTE]

Jag antar att du har fiskar som inte är så känsliga, eller så har du vattenvärden som liknar de i butiken. För känsliga fiskar rekommenderas betydligt längre tid. Jag FÖRSTÅR inte varför man ska ta chanser med fiskarnas liv. Varför så brottom? Brukar du alltid koppa in fiskar innan du måste springa iväg så du inte missar tåget? ;)

EDIT: Att bli flyttad till en helt ny miljö på det sättet som vi flyttar fiskarna är tillräckligt stressande för dem som det är. Varför orsaka ännu mer stress genom att utsätta dem för snabba skillnader i vattenvärden?
#27 - 20 april 2006 16:44
[quote=batski] EDIT: Att bli flyttad till en helt ny miljö på det sättet som vi flyttar fiskarna är tillräckligt stressande för dem som det är. Varför orsaka ännu mer stress genom att utsätta dem för snabba skillnader i vattenvärden?[/quote]

Håller med till 100%. Koppa i dom som det står i instruktionerna (brukar oafst stå på påsen också) . Stressa dom inte . Låt dom vänja sig vid miljön,vatten värderna och temepn. De e inte så att det händer om du vänta lite längre, det är bara smartare och bättre för fisken.
#28 - 20 april 2006 17:04
[quote=batski]Jag antar att du har fiskar som inte är så känsliga, eller så har du vattenvärden som liknar de i butiken. För känsliga fiskar rekommenderas betydligt längre tid. Jag FÖRSTÅR inte varför man ska ta chanser med fiskarnas liv. Varför så brottom? Brukar du alltid koppa in fiskar innan du måste springa iväg så du inte missar tåget? ;)

EDIT: Att bli flyttad till en helt ny miljö på det sättet som vi flyttar fiskarna är tillräckligt stressande för dem som det är. Varför orsaka ännu mer stress genom att utsätta dem för snabba skillnader i vattenvärden?[/quote]

Ikoppningen har jag gjort likadant med på följande fiskar:
sebrafiskar
fembandsbarber
dvärggurami
guldalgätare
otocinclus
scalar
citrontetror
ap. viejita
ancistrus
segelfens pleco
c. adolfoi
c. julli
c. sodalis
c. panda
samt. amanoräkor, men jag vet inte om dom räknas ;)

Vet inte hur känsliga dessa fiskar är 'i allmänhet', you tell me ;)
Anledningen till att jag gör min ikoppning så 'snabbt' är att jag helt enkelt alltid gjort så och eftersom det alltid fungerat och fiskarna inte tagit den minsta skada och sett väldigt pigga ut efteråt så ser jag ingen mening med att börja göra annorlunda :)
Dessutom har jag hört att det tar flera dagar för en fisk att vänja sig vid nya vattenvärden, och vem vill stå och koppa såå länge? ;)
Vad jag har hört så gör alltså ikoppningen alltså ingen nytta för fisken när det gäller vattenvärden.. men det kanske är fel då? :)
#29 - 21 april 2006 10:39
han har köpt allt han behöver nu o det är igång han köpte rena50 filter och en doppvärmare på 25watt som inte kan värma upp akvariet
och gul/orange rådasand o 2kopparbarb 2 "silverplaty" 2 rödamolly

det var vad han köpte fast pumpen är för kraftig så fiskarna kunde inte simma så han har en rot för utblåset annars verkar det funka för han:D

Annons