Hej, jag undrar om man kan blanda

#1 - 24 december 2006 19:53
Amerikanska Ciklider med Afrikanska utan större problem? Nån som vet?[:o]

Kram/
#2 - 24 december 2006 20:05
nja.. de kräver olika levnadsförhållande, så jag skulle inte rekommendera det.
#3 - 25 december 2006 12:16
beror ju på vissa arter... malawi och tanganyika är ju ingen höjadare att blanda med ex, svartvattensciklider från orinoco... men har de någorlunda lika levnadsförhållanden i naturen så ska det gå... exempelvis mellanamerikaner och större afrikanska flodciklider är inga problem, har själv haft Tilapia butikofferi och Sarotherodon mossambicus med Cichlasoma salvinii och C. octofasciatum... inga problem där...
#4 - 25 december 2006 14:08
Blondy skrev:
Amerikanska Ciklider med Afrikanska utan större problem? Nån som vet?[:o]

Kram/

Vad är det för afrikaner och sydamerikaner du har tänkt dig?
Det är många som har tex skalarer ihop med paletter och det funkar fint.
#5 - 25 december 2006 23:35
Problemet med att blanda cichlider är snarare att dom är territoriella än att dom kommer från olika världsdelar. Om man blandar något i kranvattnet för att få det hårt och alkaliskt (för t ex Malawi) eller mjukt och surt (för svartvattensfisk) så måste man ju ta hänsyn till vad man släpper i för fisk, men om man har ett bra "medelvatten" i kran och ändå släpper i fiskar från olika världsdelar i vattnet så bryr sig fiskarna inte om från vilken världsdel de andra fiskarna kommer. Dom tar bara hänsyn till:

1. är detta mat?
2. är detta något som tänker äta upp mig?
3. är detta något som jag kan para mig med?
4. är detta en konkurrent (om levnadsutrymme, mat, sexualpartners) som jag skall jaga bort?

Övriga fiskar struntar dom i (det finns ytterligare relationer, mimikry etc., men dom är så speciella så dom kan vi bortse från).

Däremot störs enstaka akvarister av världsdelsblandningar, så man kanske kan jämföra med mode och trender...
HazelCR
#6 - 26 december 2006 03:46
Jag vet inte om mina funderingar om en del Malawi och Tanganyikaciklider ryms i någon av punkterna ovan, men ..........

...Vissa arter ger sig på andra arter om dess färgteckning är liknade, medan de ignorerar andra arter. Några exempel;

....N. Leleupi vill gärna spöa andra gula ciklider,

....M. Lombardoi likaså,

....M. Auratus vill gärna spöa andra längsrandiga ciklider.

Annons