Hej har köpt nytt kar med ett hemmabyggt filter föroch nackdelar???

#1 - 28 februari 2010 15:49
Hej som rubriken lyder så har jag köpt mig ett nytt kar för att vara exakt så är det 152 liter.

är detta filter bra eller dåligt. bild: [COLOR=#0085dd]http://Connsann.bilddagboken.se/p/show.html?id=445451236&directlink=1[/COLOR]

Köpte igår ett innefilter fan3plus filter för 100-250liter står det på kartongen står också 700liter/timme.
och även en doppvärmare på 100watt dom sa att det skulle räcka för mitt men i bruksen stod det 50-100liter vatten... men men ska se hur lång tid det tar för den att värma det 9 gradiga vattenet. valde kallvatten eftersom varmvattnet går oftast genom kopparledningar.
kör in pumpen i mitt 70 liters akvarium för den goda bakteriefloran ska fortplantasig i filtermatrialet.
#2 - 28 februari 2010 17:13
Det hemmbyggda filtret är ett mycket bra filter!
#3 - 28 februari 2010 18:07
bättre än det innefilter som jag köpte??? Kan man inte sätta innefiltret i det hemmabyggda och på så sätt få en dubbel filtrering ?
Bilagor:
#4 - 28 februari 2010 18:16
Ja det är bättre än filtret du köpt, det har en större volym och behöver aldrig rengöras och fungerar då biologiskt väldigt bra! Visst kan du sätta nya filtret bakom om det får plats!
#5 - 28 februari 2010 20:40
nya filtret får precis plats bakom. om det är så att man inte behöver rengöra det spec ofta som du skriver så kanske det är bra att bygga sådant filter i mitt 70liters kar också?
#6 - 28 februari 2010 20:52
det är meningen att en cirkulations pump ska vara där bakom :p, men om innerfiltret får plats så är det bara till att tjoffa dit det. ta typ en slangbit som går ifrån utblåset och sen genom ett hål i filtermattan så att vattnet kommer ut. blev nog lite lulligt skrivit :P.
#7 - 28 februari 2010 21:30
a jo det fick jag förklarat av säljaren de med en cirkulations pump men jag trodde inte alls på iden att det var bättre så jag köpte ett innefilter men passade på att fråga ändå och a men kan ju ta bort filtret på innefiltret så blir det typ som en cirkulations pump.
Vad kallas denna typ av filter igentligen?
#8 - 28 februari 2010 21:59
man brukar kalla det hörnfilter lr biofilter!
#9 - 28 februari 2010 22:15
Suck åheim, ibland är du fullständigt obetalbar!
#10 - 1 mars 2010 08:29
Gaffel skrev:
Suck åheim, ibland är du fullständigt obetalbar!
Lägg ner den där attityden gaffel och ge en kommentar till något relevant i tråden eller så håller du dig borta!
#11 - 1 mars 2010 08:52
du menar till skillnad mot att lovprisa en bit filtermatta utan cirkulation?
#12 - 1 mars 2010 09:09
Connsann, det finns olika sätt att använda en filtermatta med en pump innanför, vissa limmar fast en stående glaslist på gavelglaset samt en på bakglaset och trycker fast ett ark filtermatta mellan innan bottensubstratet går i och akvariet vattenfylls, på insidan av denna 'kvartscirkel' av filtermatta placeras en cirkulationspump eller liknande, utblåset från cirkulationspumpen mynnar ut i akvariet med hjälp av en slangbit vars ena ände sitter på utblåset och den andra som leds genom ett hål i filtermattan, iom att kvartscirkeln av filtermatta är högre än vattennivån i akvariet skapas en lägre nivå på insidan när cirkulationspumpen arbetar varför övrigt vatten i akvariet kommer att strömma in genom hela filtermattan, ett väldigt effektivt filter som är effektivare ju kraftigare cirkulationspump som används.

Lycka till
#13 - 1 mars 2010 09:11
Connsann, det finns olika sätt att använda en filtermatta med en pump innanför, vissa limmar fast en stående glaslist på gavelglaset samt en på bakglaset och trycker fast ett ark filtermatta mellan innan bottensubstratet går i och akvariet vattenfylls, på insidan av denna 'kvartscirkel' av filtermatta placeras en cirkulationspump eller liknande, utblåset från cirkulationspumpen mynnar ut i akvariet med hjälp av en slangbit vars ena ände sitter på utblåset och den andra som leds genom ett hål i filtermattan, iom att kvartscirkeln av filtermatta är högre än vattennivån i akvariet skapas en lägre nivå på insidan när cirkulationspumpen arbetar varför övrigt vatten i akvariet kommer att strömma in genom hela filtermattan, ett väldigt effektivt filter som är effektivare ju kraftigare cirkulationspump som används, modellen som jag beskrev kallas i dagligt tal för 'HMF' eller 'Hamburg matten filter' då det enl uppgift skapades som ett billigt filteralternativ av odlare i Hamburg.

Lycka till med akvariet!
#14 - 1 mars 2010 11:26
Gaffel skrev:
du menar till skillnad mot att lovprisa en bit filtermatta utan cirkulation?
Det är väl sjävklart att man har en pump bakom annars är det inte ett filter utan bara en filtermatta eller hur! Var saklig framöver är du snäll;)
#15 - 1 mars 2010 17:42
Att inbilla sig att någonting är självklart för alla människor är att skriva de som inte vet på näsan och att göra det är inte bara ofint utan dessutom oförskämt och ett j-vla sätt, speciellt mot de här på zoopet som är nya inom akvaristiken!
#16 - 1 mars 2010 18:10
oki tror jag fattat nu ;) men en enkel fråga till blir det bättre filtrering med ett komplett innefilter innanför med och utblåset utanför mattan?
#17 - 1 mars 2010 18:13
absolut, inget fel med livrem och hängslen, dessutom kommer på så sätt nästan ingen mulm eller exkrementer att sätta igen innerfiltret, att föredra är att det finns lite plats mellan filterkorgen och den utvändiga mattan.
Kjell Fohrman
Administrator
#18 - 1 mars 2010 18:19
Connsann skrev:
oki tror jag fattat nu ;) men en enkel fråga till blir det bättre filtrering med ett komplett innefilter innanför med och utblåset utanför mattan?

Ett filter till fyller ingen positiv funktion. Nuvarande filtermattebit är mer än tillräckligt fast du måste ju som Gaffel skriver ha ett pumphuvud som driver det. Se till att dess insug är rätt nära bottnen
#19 - 1 mars 2010 20:46
oki då lyssnar jag på er och ger upp mina tokiga idéer;)
Men frågar man inget får man heller ingetting veta :)
Kör mitt innefilter just nu utanför Biofiltret tills jag köpt ett riktigt "bara pumphuvuds" pump.
Vilken flödning är bäst? hör ca 700l/h för mitt 152L kar är det rimligt eller ska man slå på 800-900l/h för att vara på säkra sidan??
#20 - 1 mars 2010 20:53
Ett filter till fyller ingen positiv funktion. Nuvarande filtermattebit är mer än tillräckligt fast du måste ju som Gaffel skriver ha ett pumphuvud som driver det. Se till att dess insug är rätt nära bottnen
jag tycker att ett finfilter bakom mattan kan vara bra om man vill finfiltrera vattnet och det kan ju vara en positiv effekt för betraktaren;)
#21 - 1 mars 2010 21:03
Gaffel skrev:
Att inbilla sig att någonting är självklart för alla människor är att skriva de som inte vet på näsan och att göra det är inte bara ofint utan dessutom oförskämt och ett j-vla sätt, speciellt mot de här på zoopet som är nya inom akvaristiken!
Har väl aldrig varit en oklarhet från trådskaparen att det ska sitta en pump bakom mattan utan han undrade om det gick lika bra med ett innerfilter bakom mattan! Nä nu får du skärpa till dig gaffel och bete dig som en vuxen och inte kasta ur dig oförskämdheter och skeva uppfattningar! Och sen fiska sympatier genom att använda en retorik som går ut på att zoopets besökare ska tro att jag ser dem som mindre vetande och lite korkade, otroligt fult gaffel!
#22 - 2 mars 2010 16:32
Så nu har jag gjort så att jag köpte en slang satte på innerfiltret och plockade bort innerfiltrets filter satten den ca 10 cm från botten och drog upp slangen genom hålet och satte en av doppvärmarens sugfötter ovanför utan och satte i slangen där så blir det samtidigt att vatten bryter ytan i form av en stråle så att det får i lite syre och att utblåset kommer en bit ifrån filtermattan. Om ni förstår hur jag menar:P
#23 - 2 mars 2010 21:51
Förlåt att jag "tjuvar" tråden lite, men jag måste bara få fråga. Har aldrig sett denna typen av filter tidigare men blev sugen på att fixa ett sådant i min kommande Asienbiotop (112L).
Men kan man stoppa ner värmestaven bakom filtermattan också?
#24 - 2 mars 2010 23:57
Maethor skrev:
Förlåt att jag "tjuvar" tråden lite, men jag måste bara få fråga. Har aldrig sett denna typen av filter tidigare men blev sugen på att fixa ett sådant i min kommande Asienbiotop (112L).

Så ha jag kört flera gånger... funkar utmärkt...

HMF är ett riktigt bra sätt att ha ett innerfilter men ändå stor volym på filtermaterialet...
#25 - 3 mars 2010 03:29
Connsann skrev:
Så nu har jag gjort så att jag köpte en slang satte på innerfiltret och plockade bort innerfiltrets filter satten den ca 10 cm från botten och drog upp slangen genom hålet och satte en av doppvärmarens sugfötter ovanför utan och satte i slangen där så blir det samtidigt att vatten bryter ytan i form av en stråle så att det får i lite syre och att utblåset kommer en bit ifrån filtermattan. Om ni förstår hur jag menar:P
Klockrent!
#26 - 3 mars 2010 03:33
Maethor skrev:

Precis som Vandal skriver är detta ett ypperligt filter att 'gömma' doppvärmaren bakom, iom att glaset innanför hörnet är fritt riskerar inte doppvärmaren att ligga mot filtermattan vilket man annars ska vara lite uppmärksam på.
#27 - 3 mars 2010 03:46
Backar i den här frågan då den däringa gamle gubben Fohrman[:-159] naturligtvis har helt rätt i att 'livrem & hängslen' i ditt fall inte ger någon positiv effekt utan skulle troligen sänka genomströmmningen och ta bort fördelen med ett nästintill underhållsfritt filter.
#28 - 3 mars 2010 19:21
Maethor du tjuvade inte alls det du skulle fråga skulle bli min nästa fråga efter att biofiltret var avlutat ;)

Men angående mitt biofilter så tog jag bara pumphuvudet av innefiltret och satte släng på utblåset och placerade pumpen ca 5-8cm från bottnen

Annons