Efter nitrit anfallen i mitt kar, så var de flesta uppe vid vattenytan.
NU är jag fri från nitrit, ligger på 0. Men dessa guppy har fått dels vita prickar och en guppy har halva sen bakfena borta.
Vad ska jag göra med dom?
elinj skrev:Efter nitrit anfallen i mitt kar, så var de flesta uppe vid vattenytan.
NU är jag fri från nitrit, ligger på 0. Men dessa guppy har fått dels vita prickar och en guppy har halva sen bakfena borta.
elinj skrev:Efter nitrit anfallen i mitt kar, så var de flesta uppe vid vattenytan.
elinj skrev:mm de verkar ju vara pigga förrutom det här,
Den med ena halvan borta ser inte ut som det har fräts bort utan någon som har nagat, men så mkt kan jag inte heller tänka mig att de kan göra.
De vita, är inte så mkt men det finns de som ser ut som mer bomull liknade små fjäll.Hon håller på att yngla av sig snart, för hon har trappat på en samma ställe nu bra länge.fast jag tycker inte hon är så svullen, men hon är kanske en först föderska.
Jag ger frysta rödmygglarver, eftersom jag har grodor i karet oxå.
tummen skrev:Röda mygg orsakar inte sjukdomar hos fisk (om du inte ger denm till vegetarianer alltså....) mata på bara....
Annars låter det som någon typ av mögelangrepp, vilket du också kan medicinera mot....;)
Katharina skrev:Kan man inte göra saltbad emot mögel och svampangrepp??? Alltså plocka ut fisken, ha i massa salt och låta fisken vara där en halvtimme??? Om du har extosonsalt så tror jag att det står anvisning för saltbad...
Om du måste medicinera så fråga efter något snällt som eriahl skrev, för medicin stör din nyvunna balans...
Om någon har bitit över en natt så är det en stor, rent avskuren, tugga borta, inte en massa smånafs, det är om någon är mobbad en längre tid.. Som tummen sa, om det är fenröta så måste man väl medicinera lr?? Läs på Zoopet sjukdomar och fråga på affären.. ;)
Mot svamp ska man även kunna sätta fungural direkt på svampangreppet men det är ju svårt att komma åt på en liten firre... Du får hålla den med pincetten :D :D Nää, hålla den i handen så firren ligger på sidan... Då slipper man hälla medicinen i hela karet...
tummen skrev:Svampsjukdomen finns ju ändå kvar i akvarievattnet (om det är svamp) så man löser inte problemet med saltbad av fisken, det kan till och med förvärra sjukdomstillståndet, och ta död på dem istället.
Jag skulle absolut ha behandlat hela karet så jag blev av med sjukdomen helt. Tråkigt hursomhelst när det inte funkar......:( sedan måste man ju vara SÄKER på vilken sjukdomman vill behandla mot....:p man tar ju inte en huvudvärkstablett mot ett benbrott eller hur?:D
elinj skrev:nä det gör man verkligen inte,,skulle vara dumt
men som jag har nämt, så har jag ett medel som heter eSHa 2000.. som ska vara bra till de mesta sjukdomar. Den botar primära och sekundära svampinfektioner, bakteriella hudinfektioner och hud/gäl paratieter.
Det står även att den botar över 18 sjukdomar. Vet ej om det stämmer, men det låter väldigt bra.
Alltså det står massor med bra i pappret som kommer med medicen i kartongen.
Så jag gjorde som det stod att jag skulle göra. Lade i 25 droppar för 100l Mitt är 200l lade i 50.
1.a dagen 25 droppar / 100l
2.a dagen 12 droppar /100l
3.e dagen 12 droppar / 100 l.
tummen skrev:Hoppas det funkar!:p:D Har aldrig själv använt den medicinen, för mig verkar det som om man vill påskina att den är ett universalmedel, och jag vill nog vara lite skeptisk till så BREDA mediciner, det finns risk för resistens om man använder medicin som inte behövs, men vi får hoppas att det inte är fallet hos dig. Lycka till! Återkom med en rapport så småningom!
tummen skrev:Svampsjukdomen finns ju ändå kvar i akvarievattnet (om det är svamp) så man löser inte problemet med saltbad av fisken, det kan till och med förvärra sjukdomstillståndet, och ta död på dem istället.
Jag skulle absolut ha behandlat hela karet så jag blev av med sjukdomen helt. Tråkigt hursomhelst när det inte funkar......:( sedan måste man ju vara SÄKER på vilken sjukdomman vill behandla mot....:p man tar ju inte en huvudvärkstablett mot ett benbrott eller hur?:D
Katharina skrev:Jag är en glad amatör som sagt var men... finns inte alltid svamp i vår och djurens värld?? Det är när de har sänkt imunförsvar t ex som vid nitrit som det kan blomma upp eller om de får ett fult sår... Det var på zooaffären i Tyresö jag fick tipset om att behandla svamp med fungural direkt på såret, av Ola och jag tror han är duktig... Min elaka eldstjärt hade nafsat platyn över nosen.. men det gick tillbaka av sig själv.. jag behövde inte använda medicinen...
Jag är nämligen så himla rädd om balansen i karet.. Nu måste jag medicinera iaf eftersom jag har fått tarmmask i stora karet.. :(
Vitaprick och fenröta däremot har jag uppfattat det som att man alltid ska behandla hela karet.. Men jag är som sagt inte så påläst... [:o] [:o] :D
elinj skrev:idag kollade jag på karet, och såg att den andra guppy honan hade oxå fått som den andra, ena halvan börjar försvinna, men det har även en sak till, de har blivit smalare och av långare..
de vita prickarna har försvunnit . Honorna simmar inte alls med de andra som de gjorde förrut. Simmar väldigt lungt, brukar alltid vara fart och fläng på dom
Så jag får någ ta bort dom :(