Hej ganska akut!

#1 - 13 februari 2007 17:18
[COLOR=indigo]Hej asså detta är kanske en lite dum fråga men jag har mitt nya akvarium (har hatt ett innan men visste inte hur man gorde då okså) och jag vet inte hur man bytar vatten! [:o] hur ska man göra och så?[/COLOR]

[COLOR=#4b0082]jag bhöver veta så snabbt som möjligt eftersom jag måste byta vatten snart!! :confused: så snälla svara[/COLOR]

[COLOR=#4b0082]___________________[/COLOR]
[COLOR=darkgreen]hälsningar Amanda321[/COLOR]
#2 - 13 februari 2007 17:26
byt 30% av vattnet varje vecka.

mät upp akvariets höjd så du ser hur mycket 1/3 är. ett tipps är att lägga en tejp bit där 30%strecket är så du byter lika mycket vatten varje gång, på detta vis ger du akvariet bra balans.

det bästa sättet att byta vattnet på är att köpa någon typ av slamsugare. angående slamsugarens användning behöver du inte be om information här :) gå bara till dig närmsta akvariebutik och köp en (kostar från 80kr till X kr) väldigt bra att ha om du inte har den, hos akvariebutiken ber du dem bara förklara för díg hur du på bästa sätt använder denna.
de tipps jag kan ge dig angående denna är att alltid suga upp noggrant under pumpen och på stillastående ställen i akvariet. Där det finns cirkulation där samlas inte skit, där det är stilla, tex bakom föremål, under pumpen mm där samlas skiten :)

med andra ord räcker det inte att doppa en hink i vattnet och tömma 30%. du måste suga upp bajset och annat smuts pga dessa annars bildar gifter.

Mvh Amaro
#3 - 13 februari 2007 17:36
Amaro förklara så bra men.. det finns inga korkade frågor när det gäller akvarium!
#4 - 13 februari 2007 17:37
Sååå.. man fyller 1/3 i en hink och sen tar man slamsugaren och suger upp smutset? ska man ta ut fiskarna i en lite skål eller nått innan?

#5 - 13 februari 2007 17:38
nee men asså det är lite pinsamt och inte veta! :)
#6 - 13 februari 2007 17:44
Du tar en slamsugare och kopplar på en slang om du har ett stort akvarium. Har du ett litet akvarium så suger du ner det i en hink och håller på så tills du har tömt 1/3 av akvariets volym.

Fiskarna har du kvar i akvariet.
#7 - 13 februari 2007 18:20
du ska inte tömma vattnet med en hink. du ska tömma vattnet genom att suga upp vatten/bajs/växtpartiklar/matrester mm med slamsugaren in i en hink, upprepa detta ett par gånger tills du tömt 30% av akvariets totala vattenvolym :)
#9 - 13 februari 2007 18:48
Såg att du frågade om var fiskarna ska vara under tiden. De kan stanna kvar i karet, det brukar aldrig vara några problem, och har du den häverten som på bilden du fått är det heller ingen risk att fiskarna råkar åka med i slangen eftersom det sitter ett galler i tratten.
#10 - 13 februari 2007 18:54
Den prylen som det var en länk till är helt värdelös, ta en slang tex trädgårdsslang och sedan en 50cl coca-cola petflaska. Klipp, skär eller såga bort botten på den, tejpa, eller ta vulktejp eller vad som helst annat som fungerar för att fästa den vid slangen. Denna fungerar mycket bättre, resten har du redan fått svar på.
#11 - 13 februari 2007 18:58
Trädgårdsslangar ska man akta sig för de finns anti-mögel medel i dom flesta trädgårdsslangarna som kan skada fisken.
#12 - 13 februari 2007 19:28
rsoderberg hur kan en trädgårds-slang funka bättre då den är mindre i diametern?? ju tjockare slang desto bättre tryck, ju bättre tryck desto bättre resultat !! eller ?? (man ska ju dock inte ha för tjockt då blir det fel)

den där prylen jag visa är inte det optimala. din ide är imponerande faktiskt, men fetare slang är bättre.
#13 - 13 februari 2007 19:37
Håller med amaro helt klart
#14 - 13 februari 2007 19:45
har själv en såndär slamhävert på bilden och dess slangs diameter är ungefär lika stor som en trädgårdsslang.

tycker inte slamhäverten är värdelös däremot så är den gjord i rätt mjuk plast och verkar vara på väg att spricka närsomhelst.

en egenbyggd funkar väl lika bra, men det är schysst om slangen är genomskinlig så man ser när vattnet kommer om man ska suga igång den med munnen...
#15 - 13 februari 2007 19:56
vet att slangens diameter e som en trädgårdsslang. vilket alltså betyder att en trädgårdslang inte är ett dugg bättre. finns inget underlag till det. förutom då att det är annorlunda och tåligare material. men det har inget med effekt och göra, utan livslängd.

vill man ha bättre så kör man bredare slang.
#16 - 13 februari 2007 20:05
här är en "riktig" slamhävert och med den suger du upp vatten och smuts från akvariet ner i en vanlig hink som du ställer lägre än akvariet så att hävertfuntionen kan fungera! Liknande hävert kan köpas på vilken zooaffär som helst... lycka till!
http://www.guldfisken.se/beta/catalog/easy-syphon-slamhaevert-p-531?osCsid=d17887ab9ae321bdfed55e5b00150aa6
#17 - 14 februari 2007 08:13
åheim skrev:
här är en "riktig" slamhävert och med den suger du upp vatten och smuts från akvariet ner i en vanlig hink som du ställer lägre än akvariet så att hävertfuntionen kan fungera! Liknande hävert kan köpas på vilken zooaffär som helst... lycka till!

http://www.guldfisken.se/beta/catalog/easy-syphon-slamhaevert-p-531?osCsid=d17887ab9ae321bdfed55e5b00150aa6

[SIZE=3][FONT=Times New Roman]Ja den här varianten fungerar bra, min beskrivning var generell sedan får man anpassa arean på slang och storleken på flaska efter storleken på akvarium och vilken sand man har. När jag jobbade på akvarieaffär så använde vi 0.5l med area som trädgårdsslang eller 1.5l med grövre slang, har provat dom flesta varianter men tycker personligen att detta fungerar bäst och billigt är det också. Ta 100 lappen ni tjänar och köp tex levande vita mygglarver istället, roligt att se på och fiskarna älskar det.[/FONT][/SIZE]
#18 - 14 februari 2007 19:40
åheim skrev:

Ja jag har en sån :D men jag vet inte hur man ska göra! hur? (med den slangen)
#19 - 14 februari 2007 19:41
rsoderberg skrev:
[SIZE=3][FONT=Times New Roman]Ja den här varianten fungerar bra, min beskrivning var generell sedan får man anpassa arean på slang och storleken på flaska efter storleken på akvarium och vilken sand man har. När jag jobbade på akvarieaffär så använde vi 0.5l med area som trädgårdsslang eller 1.5l med grövre slang, har provat dom flesta varianter men tycker personligen att detta fungerar bäst och billigt är det också. Ta 100 lappen ni tjänar och köp tex levande vita mygglarver istället, roligt att se på och fiskarna älskar det.[/FONT][/SIZE]

Nej ushh det är hemskt att se :( jag är en riktig djurvän och tycker synd om dom små stackarna. När jag köper brukar jag föda upp och sedan släppa ut. :p ;)
#20 - 14 februari 2007 19:53
Så du slår inte ihjäl några myggor på sommaren?

Endera har du ett grovt plaströr som det sitter bara en slang i änden på, då stoppar du ned den grova änden i akvariet så den blir fylld med vatten. Sedan är det bara att suga lite i änden och hä ned handen med änden i hinken så kommer det vatten, sedan trycker du ned röret i sanden och då kommer det smutsigt vatten. När det klarnar så flyttar du och sedan håller du på så tills du har slam sugit hela botten där du kommer åt, om du har en plast blåsa i ände så håller du ned det grova plaströret i akvariet tills det är fyllt med vatten. Pumpa sedan på plastblåsan tills det rinner vatten och då är det bara att slam suga.
#21 - 14 februari 2007 19:55
Amanda321 skrev:
Ja jag har en sån :D men jag vet inte hur man ska göra! hur? (med den slangen)
Be din pappa eller mamma att visa dig!;)
#22 - 14 februari 2007 20:01
ok
#23 - 14 februari 2007 20:03
rsoderberg skrev:
Så du slår inte ihjäl några myggor på sommaren?

Endera har du ett grovt plaströr som det sitter bara en slang i änden på, då stoppar du ned den grova änden i akvariet så den blir fylld med vatten. Sedan är det bara att suga lite i änden och hä ned handen med änden i hinken så kommer det vatten, sedan trycker du ned röret i sanden och då kommer det smutsigt vatten. När det klarnar så flyttar du och sedan håller du på så tills du har slam sugit hela botten där du kommer åt, om du har en plast blåsa i ände så håller du ned det grova plaströret i akvariet tills det är fyllt med vatten. Pumpa sedan på plastblåsan tills det rinner vatten och då är det bara att slam suga.

Nej jag slår så klart inte iväg några.. jag går bara därifrån det är faktsikt djur med ett eget liv precis som männsikor
#24 - 14 februari 2007 22:52
Jag har försökt slamsuga botten men jag fattar verkligen inte hur man ska göra jag har gjort det ni sagt men vattnet kommer till hälften sen åker tillbaka ner igen. Ska man verkligen suga i ena änden? Låter inte så där jättemysigt:p
Ska man göra som man slangar bensin?
#25 - 14 februari 2007 22:57
tänk på att det är viktigt att hinken står lägre än akvariet, på golvet är bra.
det är samma princip som när man slangar bensin.
#26 - 15 februari 2007 08:59
Håll slangen hängandes med båda ändarna uppåt och fyll den med vatten från kran eller akvariet till den är full utan luft (nå ja nästan)

Ta sedan relativt kvickt och för ner ena ändan i akvariet och den andra till golvhöjd och det kommer att rinna.

Vad är det för stenåldersmetoder som somliga använder eller är det gott kanske, finns ju de som kolsyrar drickat!!!!

Nå jag jag har egentligen inte några problem med att suga igång den men det behöver man ju inte göra om man inte vill.....

:)
Bilagor:
#27 - 15 februari 2007 09:12
tänk på att det är viktigt att hinken står lägre än akvariet, på golvet är bra.

det är samma princip som när man slangar bensin.

Fast akvarievatten smakar bättre, och så blir man inte lika vimmelkantig
#28 - 16 februari 2007 13:48
ok jag ska prova det.. ska tömma vatten i dag! :)
#29 - 16 februari 2007 14:26
Xul skrev:
Håll slangen hängandes med båda ändarna uppåt och fyll den med vatten från kran eller akvariet till den är full utan luft (nå ja nästan)

Ta sedan relativt kvickt och för ner ena ändan i akvariet och den andra till golvhöjd och det kommer att rinna.

Vad är det för stenåldersmetoder som somliga använder eller är det gott kanske, finns ju de som kolsyrar drickat!!!! :)

haha!
#30 - 16 februari 2007 14:41
Man fyller sugklockan med vatten från akvariet sätter sätter fingret för den andra änden på slangen håller sedan sugklockan rakt upp så att vattnet rinner ner och fyller slangen sen stoppar du sugklockan i akvariet och tar bort fingret från slangänden och vips så får du självrinning.... får du inte det att funka så får du ringa poolia:)
#31 - 16 februari 2007 15:15
åheim skrev:
Man fyller sugklockan med vatten från akvariet sätter sätter fingret för den andra änden på slangen håller sedan sugklockan rakt upp så att vattnet rinner ner och fyller slangen sen stoppar du sugklockan i akvariet och tar bort fingret från slangänden och vips så får du självrinning.... får du inte det att funka så får du ringa poolia:)

Asså det är ju inte så man gör! smutset kommer inte ner och det blir inget vatten i hinken jag prova det förr men det funkar inte jag tror dom nya råden funkar bättre!
#32 - 16 februari 2007 15:30
Liinda skrev:
Ska man göra som man slangar bensin?

haha är det något du gör på din fritid eller:D
#33 - 16 februari 2007 15:35
skälet till att jag rekomenderar den jag tidigare (i detta forum) visade länk på är pga "dragspelet" lr ska man kalla det pumpen på slangen. när du pumpat igång tryck och sedan suger upp så kan du pumpa medans den suger upp skit för att höjja effekten på suget.

med andra ord så kan du påverka sugkraften för att få upp lite jobbigare skit :P
#34 - 16 februari 2007 16:11
Amanda321 skrev:
Asså det är ju inte så man gör! smutset kommer inte ner och det blir inget vatten i hinken jag prova det förr men det funkar inte jag tror dom nya råden funkar bättre!
Asså det är faktiskt precis så man gör och så har jag gjort dem senaste 10 åren...:) vadå skulle dem nya råden vara att suga igång den?? det är ju stenålder!
#35 - 16 februari 2007 21:35
åheim skrev:
Asså det är faktiskt precis så man gör och så har jag gjort dem senaste 10 åren...:) vadå skulle dem nya råden vara att suga igång den?? det är ju stenålder!

Men nästan alla andra säger ju att jag ska göra det? :confused: :( :confused:
#36 - 16 februari 2007 21:49
om du har en slamhävert som du köpt i affär så kan du ju antingen "pumpa" igång den (om det är sån med en blå pump på, den det var bild på i den här tråden) eller skaka igång den som den andra bilden i tråden.

har du bara en vanlig slang får du antingen suga igång den eller fylla den med vatten först (innan du stoppar ned ena änden i akvariet och andra i hinken) för att få igång häverteffekten.

jag förespråkar inget av sätten (välj ett som passar dig) utan ville med mitt tidigare inlägg mest påpeka att det är viktigt med höjdskillnad. dvs att hinken står under akvariet.
#37 - 16 februari 2007 22:09
Undrar om hon inte driver med oss :)
#38 - 16 februari 2007 22:10
tanken slog mig, men det bjuder jag på i så fall
:)
#39 - 16 februari 2007 22:11
vet inte ! :S har ett annat inlägg som heter: stackars mitt yngel eller nått sånt! snälla läs den och svara om du vet vad det är! :(:(
#40 - 16 februari 2007 22:45
Amaro skrev:
haha är det något du gör på din fritid eller:D

Haha nejnej men min mamma vet hur man gör, så jag är lite fundersam på vad hon gjorde på fritiden när hon var yngre haha:p
#41 - 16 februari 2007 22:48
Hon gör det säker fortfarande även fast hon är din mamma :)
#42 - 25 februari 2007 12:18
e ok?? ..

Annons