Hej fran Thailand !

#1 - 25 mars 2008 15:58
Hej, jag ar ny pa zoopet, reggade mej i foorgar !
Bor numera i Thailand och har ar akvarieintresset enormt !
Haller normalt pa med Tanganyika och ett stort prosjekt med 10 arapaima gigas, las mer pa www.monsterfishkeepers.com

Var i Bangkok for 2 veckor sedan och hamtade lite fisk, b.l.a. mina forsta rockor, motoros (7 st. 2 hanar och 5 honor). Fick valja fritt, skitsnygga, tog bara dom med massor med flackar, kakar som satan !
Vilka haftiga fiskar, har redan bestamt mej for att kopa fler, sugen pa Pearl men ligger ju pa 10 kaker styck och man behover ju minst 5 om det ska bli nan avel, sa det kravs ju lite eftertanke !

Varma halsningar, Rickard !
#2 - 25 mars 2008 15:59
Hej och välkommen hit.
#3 - 25 mars 2008 16:59
rratz34 skrev:
Hej, jag ar ny pa zoopet, reggade mej i foorgar !

Haller normalt pa med Tanganyika och ett stort prosjekt med 10 arapaima gigas, las mer pa www.monsterfishkeepers.com

Var i Bangkok for 2 veckor sedan och hamtade lite fisk, b.l.a. mina forsta rockor, motoros (7 st. 2 hanar och 5 honor). Fick valja fritt, skitsnygga, tog bara dom med massor med flackar, kakar som satan !

Vilka haftiga fiskar, har redan bestamt mej for att kopa fler, sugen pa Pearl men ligger ju pa 10 kaker styck och man behover ju minst 5 om det ska bli nan avel, sa det kravs ju lite eftertanke !

Varma halsningar, Rickard !

Välkommen!

Vad har du dem i??? Bilder framöver???
Men då måste du vara Goldmember.. [:-174]
#4 - 25 mars 2008 17:56
Tack !

10 Arapaima kommer att ga in en pool pa 55000 liter, startade upp pumparna/filtren idag, dom kommer 1 april.

Rockorna gar i ett 600 liters kar for tillfallet, kommer att bygga en inomhuspool at dom inom kort 3 x 3 x 1 meter = 9000 liter.

Har en liten pool till i tradgarden,(12000 liter) har 2 arapaimas och 7 st stora plecostomus, (sakert 30 cm) dar nu som kommer att ga ut i den stora poolen inom nagra dagar och sen ar den ledig.

Vet inte om jag har lust att ha mina rockor utomhus, svart att halla koll pa kansliga fiskar i en pool utomhus, lattare inomhus.

Har 9 st 20 cm tiger shovelnose (catfish), 3 knivfiskar 25 cm och 6 indonesiska tigerfiskar 13-15 cm, kanske dom kan fa flytta ut !!??
#5 - 25 mars 2008 19:24
Var bor du i Thailand då?
Jag, avis? Inte alls;)!
Har sett priser på kar i Thailand, och de är lite billigare än här, och betydligt snyggare:p! Där kan man snacka om möbelakvarium då möblerna är riktigt handgjorda möbler och det enda man ser av karet är ofta framrutan:).
#6 - 25 mars 2008 19:33
ansjo skrev:

Jag, avis? Inte alls;)!

Har sett priser på kar i Thailand, och de är lite billigare än här, och betydligt snyggare:p! Där kan man snacka om möbelakvarium då möblerna är riktigt handgjorda möbler och det enda man ser av karet är ofta framrutan:).

Åhh... Nää, vi är inte alls avis.. [xx(] På hela kittet, inkl flytt till Thailand.. Nu när vi äntligen har lite snö här hemma går det väl an men annars är det bara ett livs mörker ute... [:-174]Bilder... Bilder.. ;)
#7 - 25 mars 2008 20:52
Hur är priserna på fisk där? galet billigt va? vad gav du i styckpris för rockorna i svenska pengar? vore intressant o veta pris skillnader.

Är det möjligt att på en resa dit köpa massa fiskar och skicka dem till sverigE?
#8 - 25 mars 2008 21:44
Vill se BILDER! :D
#9 - 25 mars 2008 23:05
Vad härligt med såna stora akvarier och dammar :p Jag vill också HA :D Och i Thailand. Inte helt fel!
#10 - 25 mars 2008 23:26
äh varför sticker du inte ner till en sjö och fiskar upp lite tropiska fiskar eller andra vattendrag och floder?
#11 - 26 mars 2008 03:00
ansjo skrev:

Jag, avis? Inte alls;)!

Ja, jag har bestallt 2 nya 1000 liters helglas kar till tanganyika, akvarium, stalstallning, belysning och inbyggt biofilter pa ena ovre kortsidan 70 x 30 x 30 cm och dom gick pa 3700 Skr/ styck, som hittat. Dom 3 filterkammarna ska fyllas med filterborstar i forsta kammaren i sedan koraller i 2 olika storlekar i dom andra.
#12 - 26 mars 2008 05:04
Amaro skrev:
Hur är priserna på fisk där? galet billigt va? vad gav du i styckpris för rockorna i svenska pengar? vore intressant o veta pris skillnader.

Är det möjligt att på en resa dit köpa massa fiskar och skicka dem till sverigE?

Betalade 500 skr/styck for hanarna och 600 skr/styck for honorna, dom ar 15-16 cm, hog kvalitet till ett bra pris, mycket flackar !

Inga problem att ta med sej fisk hem, se till att gora grundarbetet/info med svenska tullen innan du aker sa att det gar smidigt nar du landar.
#13 - 26 mars 2008 05:13
Aircut64 skrev:
äh varför sticker du inte ner till en sjö och fiskar upp lite tropiska fiskar eller andra vattendrag och floder?

2 ganger i veckan aker vi ivag till ett vattendrag och fangar sotvattensrakor, dom flesta fiskarna far levande rakor varje dag.

Har en plan pa att sticka ivag till gransen till Kambodia under regnsasongen, da finns mojligheten att kunna fanga grona arowanor, men vi far se, mycket elande i samband med detta, regnsasong i djungeln ar inte sa skoj och inget man klackar ihop pa en halvtimme, maste organiseras noga med guider o.s.v.
Men absolut intressant om tid finns och forhallandena ar dom ratta !
#14 - 26 mars 2008 05:17
axeisi skrev:
Vill se BILDER! :D

Bilder kommer snart, har sa mycket att gora nu, allt hander pa en gang men bilder kommer garanterat, nasta vecka kommer 8 stora arapaimas, lagger ut lite bilder i samband med detta, ok ?
Bilagor:
#15 - 26 mars 2008 08:17
Du skrev aldrig var du bor någonstans i Thailand?
#16 - 26 mars 2008 08:57
rratz34 skrev:
2 ganger i veckan aker vi ivag till ett vattendrag och fangar sotvattensrakor, dom flesta fiskarna far levande rakor varje dag.

Har en plan pa att sticka ivag till gransen till Kambodia under regnsasongen, da finns mojligheten att kunna fanga grona arowanor, men vi far se, mycket elande i samband med detta, regnsasong i djungeln ar inte sa skoj och inget man klackar ihop pa en halvtimme, maste organiseras noga med guider o.s.v.

Men absolut intressant om tid finns och forhallandena ar dom ratta !

Åhh... Vad jag är avundsjuk!!! Jag vill också!!! Men vi har iaf snö och sol i Sverige idag!!! [:-174]
Gå inte vilse i djungeln nu bara med håven.. Vi hade en kille här på Zoopet som var i Eucador och vandrade omkring i obygden med kameran och håven, varpå lokalpolisen kom och motade bort den tokiga gringon innan han skulle bli rånad och nerslagen!!! :D :D :D

Men som sagt, bilder.. [:-174]
#17 - 26 mars 2008 10:55
rratz34 skrev:

Vet du vad det är för arter? Är de fina? Har länge undrat vilka arter av sötvattenräkpr man kan hitta i Thailand och länderna runt omkring :)
#18 - 26 mars 2008 11:48
ansjo skrev:
Du skrev aldrig var du bor någonstans i Thailand?

Bor i Trat, 300 km soder om Bangkok, batarna till Koh Chang, Koh Kood, Koh maak och Koh Wai gar harifran !
#19 - 26 mars 2008 12:05
I feel SOOO green :D
#20 - 26 mars 2008 12:22
rå tufft! har du några bilder ute på MFK?
#21 - 26 mars 2008 13:17
Lyckats fånga någon ormhuvudsfisk?
#22 - 26 mars 2008 13:26
Malcus skrev:
rå tufft! har du några bilder ute på MFK?

8 stora arapaimas kommer 1 april, har 2 sedan forut.
Har sakert 150 bilder av bygget av poolen, garantisyfte, men det ar inte sa spannande om man inte ska gora nat liknande sjalv.

Daremot sa kommer det bilder i samband med utsattningen av fiskarna.

Garanterat !
Varmt som satan nu, monsunen narmar sej !
#23 - 26 mars 2008 13:27
rratz34 skrev:

Här snöar det ganska mycket just nu :D
#24 - 26 mars 2008 13:32
Aircut64 skrev:
Lyckats fånga någon ormhuvudsfisk?

Ja da, fiskar normalt i havet men nar vadret inte tillater sa fiskar vi ibland efter snakehead, anvander en typ av popper som ser ut som en groda. Fiskar pa grunt vatten och vevar in snabbt sa att den hoppar lite i ytan.

Dom har jattestora problem att motsta detta !!!
#25 - 26 mars 2008 13:38
batski skrev:
Här snöar det ganska mycket just nu :D

Stackars !!!!
#26 - 26 mars 2008 13:46
rratz34 skrev:
Stackars !!!!

Nja, jag gillar snö. Men just nu var jag faktiskt mer inställd på vår...
#27 - 26 mars 2008 13:48
rratz34 skrev:
Ja da, fiskar normalt i havet men nar vadret inte tillater sa fiskar vi ibland efter snakehead, anvander en typ av popper som ser ut som en groda. Fiskar pa grunt vatten och vevar in snabbt sa att den hoppar lite i ytan.

Dom har jattestora problem att motsta detta !!!

haha ok :D minns när jag brukade fiska sådana i Asien som liten när jag var ute och reste ;) Men har ni någon snakehead i akvariumet då?
Förresten jag skulle också behöva ett par drag som ser ut som grodor!!!! :3 Finns sådana o köpa i Sverige tro hmmm ?
#28 - 26 mars 2008 13:59
batski skrev:
Vet du vad det är för arter? Är de fina? Har länge undrat vilka arter av sötvattenräkpr man kan hitta i Thailand och länderna runt omkring :)

Dom ar inte fina, 2 cm max och genomskinliga, bra till foder.

Om du kommer till Bangkok nagon gang sa forsak att landa lordag eller sondag, besok da Tjatutjak weekend-market i norra Bangkok.

Otroligt mycket akvariebutiker, dar finns allt, sotvattensfiskar, saltvatten, rakor, kraftor, akvarium, tillbehor och ja, allt man kan tanka sej for en spottstyver jamfort med Sverige, risken ar att man far koppanik !!

3 viktiga saker att komma ihag: 1. Var cool, forhasta dej inte.
2. Ser du nagot som du blir riktigt intresserad av sa be om visitkort sa att du kan ringa personen och bli hamtad nagonstans inne pa marknaden, be nan Thai beratta for personen i telefonen var du befinner dej. Det hande mej dom forsta gangerna dar, nar jag hade bestamt mej for ett kop sa var det mer eller mindre omojligt att hitta tillbaka. 3. Pruta, pruta och kom ihag att alltid vara glad och le nar du forhandlar i Asien, blir du arg sa vill dom inte forhandla.

Det ar heller inga problem att ta med fisk eller rakor hem men se till att du har tagit in all nodvandig information fran svenska tullen innan du aker, trakigt att fastna for nan lojlig grej i byrakratin !

Lycka till !
#29 - 26 mars 2008 14:08
Aircut64 skrev:
haha ok :D minns när jag brukade fiska sådana i Asien som liten när jag var ute och reste ;) Men har ni någon snakehead i akvariumet då?

Förresten jag skulle också behöva ett par drag som ser ut som grodor!!!! :3 Finns sådana o köpa i Sverige tro hmmm ?

Tyvarr inte i akvarium, tankarna ar fulla, har flera arter pa ko till tankarna. Men en rolig fisk att fiska ar det dock !

Vet att det finns jiggar som ser ut som grodor, poppers tveksamt men det borde ga att bygga om en jigg sa den hoppar i ytan !
#30 - 26 mars 2008 14:09
Tack så mycket för tipsen :)
#31 - 26 mars 2008 14:25
rratz34 skrev:
Tyvarr inte i akvarium, tankarna ar fulla, har flera arter pa ko till tankarna. Men en rolig fisk att fiska ar det dock !

Vet att det finns jiggar som ser ut som grodor, poppers tveksamt men det borde ga att bygga om en jigg sa den hoppar i ytan !

Okej tackar :)!

Har du hus nere i Thailand eller hehe :D ? :)
#32 - 26 mars 2008 14:40
Aircut64 skrev:
Okej tackar :)!

Har du hus nere i Thailand eller hehe :D ? :)

Ja, trottnade pa klimatet och dom hutlosa priserna pa allt !

Aker hem och jobbar nagra manader pa sommaren, traffar familj och vanner, sticker senast sista september varje ar.
#33 - 26 mars 2008 14:45
Aircut64 skrev:

Lundgrens fiskeredskap brukar ha allt möjligt kul, kolla där :D
#34 - 26 mars 2008 14:56
rratz34 skrev:
Ja, trottnade pa klimatet och dom hutlosa priserna pa allt !

Aker hem och jobbar nagra manader pa sommaren, traffar familj och vanner, sticker senast sista september varje ar.

Precis som jag vill göra i framtiden ;) man ska vara livsnjutare
#35 - 26 mars 2008 15:02
Amaro skrev:

Kan rekommenderas, livskvaliteten har stigit nat fruktansvart, har inte angrat mej nan gang pa de 7 ar jag har varit har.

Och har man akvarieintresset sa ar man i sjunde himlen !
#36 - 26 mars 2008 17:16
addo skrev:
Lundgrens fiskeredskap brukar ha allt möjligt kul, kolla där :D

Tack addo men vart ligger det, har de någon hemsida?
#37 - 26 mars 2008 17:21
eller lol hittade nu iofs :P men dom hade inget sådant tyvärr men tack endå ^^ ! Får kolla vidare imorgon i mina lokala fiskbutiker i trakten ;) !
#38 - 26 mars 2008 17:22
batski skrev:
Nja, jag gillar snö. Men just nu var jag faktiskt mer inställd på vår...

Ja, jag gillar också snö.. Om vi nu måste ha vinter så blir det inte lika mörkt och tråkigt med snö... Men våren ska komma tillbaka till nästa helg har jag hört.. [:-174]

Amaro skrev:

Ja, vem ville/planerade inte för det... Men då ska man inte skaffa barn för då blir man mer platsbunden och mer beroende av stabil ekonomi.. :D Låter iaf underbart att bo i Thailand delar av året, kanske man kan göra när man blir rik eller pensionär.. ;)
#39 - 26 mars 2008 18:00
rratz34 skrev:
Kan rekommenderas, livskvaliteten har stigit nat fruktansvart, har inte angrat mej nan gang pa de 7 ar jag har varit har.

Låter härligt :) Har du lärt dig nån thai? Det låter riktigt svårt i mina västerländska öron [:o]

rratz34 skrev:
Och har man akvarieintresset sa ar man i sjunde himlen !

Men hur gör du med fiskarna under de månaderna du är i Sverige?
#40 - 26 mars 2008 18:02
Katharina skrev:
Ja, jag gillar också snö.. Om vi nu måste ha vinter så blir det inte lika mörkt och tråkigt med snö... Men våren ska komma tillbaka till nästa helg har jag hört.. [:-174]

Låter bra det med :D
#41 - 26 mars 2008 18:20
batski skrev:
Låter härligt :) Har du lärt dig nån thai? Det låter riktigt svårt i mina västerländska öron [:o]

Finns oftast folk som tar han dom fiskar i dessa asiatiska länder, eller så släpper man bara ut dem ;)
#42 - 27 mars 2008 00:14
batski skrev:

Har lart mej en del, det plus engelska racker nastan alltid, nastan !

En kompis (Thai) som har samma intresse tar hand allt.
#43 - 27 mars 2008 01:53
jag skulle iofs. gärna se nån bild på hur dammen är byggd, sånt är alltid intressant... men fiskarna är ju det viktiga :)
#44 - 27 mars 2008 12:38
Fan jag som skulle resa till thailand om en månad :( blev aldrig av då jag fick lägga ner pengarna på annat. Hade jag åkt ner så kanske du skulle kunna visa runt en nåndag. Då tänkter jag mest på marknaden där det finns allt man kan tänka sig för hobbyn :)

Nästa år kanske hehe.

Föresten, dum fråga kanske.. men jag ställer den endå. Varför startar du inte någon verksamhet där nere? Någon typ av import-export? Har man tid och ork så skulle det vara något riktigt sjysst, skicka ner fiskar till sverige o så. Men jag antar att det låter lättare än det egentligen är, eller?
#45 - 27 mars 2008 13:30
rratz34 skrev:

Har sakert 150 bilder av bygget av poolen, garantisyfte, men det ar inte sa spannande om man inte ska gora nat liknande sjalv.

Daremot sa kommer det bilder i samband med utsattningen av fiskarna.

Garanterat !

Jag vill gärna se dessa bilder, länk? :p

Inte funderat på att ha någon alligator-gar i någon av polerna? :D
#46 - 27 mars 2008 16:40
Amaro skrev:
Fan jag som skulle resa till thailand om en månad :( blev aldrig av då jag fick lägga ner pengarna på annat. Hade jag åkt ner så kanske du skulle kunna visa runt en nåndag. Då tänkter jag mest på marknaden där det finns allt man kan tänka sig för hobbyn :)

Nästa år kanske hehe.

Föresten, dum fråga kanske.. men jag ställer den endå. Varför startar du inte någon verksamhet där nere? Någon typ av import-export? Har man tid och ork så skulle det vara något riktigt sjysst, skicka ner fiskar till sverige o så. Men jag antar att det låter lättare än det egentligen är, eller?

Tanken finns absolut, problemet blir nog att hitta en stabil samarbetspartner med stor kundkrets i Sverige, men som sagt, tanken finns !
#47 - 27 mars 2008 16:53
THE_DUDE skrev:
jag skulle iofs. gärna se nån bild på hur dammen är byggd, sånt är alltid intressant... men fiskarna är ju det viktiga :)

Ett fruktansvart prosjekt, hade aldrig kunnar dromma om att det skulle vara sa invecklat, bara grunden var en hel vetenskap, 55 betongpelare bultades ner for att halla poolen uppe. Marken har tydligen en tendens att bli lite soft under regnperioden !!!????

Bilder kommer i samband med arapaiman !
#48 - 27 mars 2008 17:04
Malcus skrev:
Jag vill gärna se dessa bilder, länk? :p

Inte funderat på att ha någon alligator-gar i någon av polerna? :D

Joda, har 5 stycken nu, den storsta pa 60 cm, dom gar ut tillsammans med arapaiman i den stora poolen. Elak fisk !!!
Maste vara den rovgirigaste fisken jag har haft i hela mitt liv, arapaiman tar allt den kommer at om den kan svalja det, aligatorn bryr sej inte det minsta, hugger forst och forsoker sen.
Dom har forstort 2 Indonesiska tigerfiskar som kostar 800 Skr/st for mej, huggit dom over ryggen och gett upp efter en stund.
Dom ser otroligt daligt och hugger efter allt som kommer i narheten, dom blir enligt info pa natet narmare 4 meter !!??
Funderar allvarligt pa att salja dom, maste vara den ultimata monsterfisken utan undantag !!!!!!!!!!!!!!!!
#49 - 27 mars 2008 17:49
Aircut64 skrev:
Finns oftast folk som tar han dom fiskar i dessa asiatiska länder, eller så släpper man bara ut dem ;)

Vader- och miljomassigt sa kan man slappa ut dom flesta fiskar, om dom ar lokala, annars en taskig installning, paminner lite om sommarkatter tycker jag !
#50 - 27 mars 2008 19:21
rratz34 skrev:
Joda, har 5 stycken nu, den storsta pa 60 cm, dom gar ut tillsammans med arapaiman i den stora poolen. Elak fisk !!!

Maste vara den rovgirigaste fisken jag har haft i hela mitt liv, arapaiman tar allt den kommer at om den kan svalja det, aligatorn bryr sej inte det minsta, hugger forst och forsoker sen.

Dom har forstort 2 Indonesiska tigerfiskar som kostar 800 Skr/st for mej, huggit dom over ryggen och gett upp efter en stund.

Dom ser otroligt daligt och hugger efter allt som kommer i narheten, dom blir enligt info pa natet narmare 4 meter !!??

Funderar allvarligt pa att salja dom, maste vara den ultimata monsterfisken utan undantag !!!!!!!!!!!!!!!!

Jaså :p
Jo de är riktigt groteska de där gäddorna. Jag tror inte de blir riktigt 4meter, om de blir de så lär de ta ett bra tag.

Håller grann-katten o fåglar borta iaf :D
#51 - 28 mars 2008 01:27
måste bara fråga: har du funderat nånting på ''goliath tigerfish'' ?

http://www.siamreptile.com/webboard/post_webboard_03/1196877358_24072.jpg

(Hydrocynus goliath)

ett litet stimm skulle passa utmärkt i en stor damm! ;)
#52 - 28 mars 2008 08:12
haha The Dude :D det hade dom allt :3 fean vad du suktas då hehe ;D
#53 - 28 mars 2008 13:29
THE_DUDE skrev:
måste bara fråga: har du funderat nånting på ''goliath tigerfish'' ?

http://www.siamreptile.com/webboard/post_webboard_03/1196877358_24072.jpg

(Hydrocynus goliath)

ett litet stimm skulle passa utmärkt i en stor damm! ;)

Grym fisk det ocksa, absolut !
Ser att du har Indonesiska tigrar, vad ligger dom pa i pris i Sverige, hur stora ar dina, har du sett nat lekbeteende ?

Har i Thailand ar dom efter forhallandena dyra, Siamesiska tigrar och korsningar ar billigt !
#54 - 28 mars 2008 15:24
Indo tigrarna kan gå från 100-300 kr st. Lite beroende på var. Men då är de små... sällan man hittar stora.

Siamesiska tigrar = WideBar?
#55 - 28 mars 2008 17:05
Malcus skrev:
Indo tigrarna kan gå från 100-300 kr st. Lite beroende på var. Men då är de små... sällan man hittar stora.

Siamesiska tigrar = WideBar?

Indotigrarna har 7 rander, (Siamtigern bara 5 och lite bredare som du sa), och mycket skarpare farger, (guld/svart,) och ar aktivare, jaktbeteendet ar intressant pa Indotigern som du sakert har sett, hur dom staller sej pa huvudet som en apachehelikopter och ritkigt letar efter ratt vinkel att anfalla sitt byte ifran. Om dom skulle missa och inte ta fisken med huvudet forst sa gar dom ofta ner i botten och forsoker sla ihjal bytesfisken innan den vander den ratt i munnen.
Indotigern ar uppskattad har, (om den 7 hela rander, manga har bara halva rander eller ar t.o.m. korsningar mellan olika tigrar).
For en Indotiger pa 14-15 cm med hela rander far du betala 800-1000 Skr har i Thailand, om den ar 30 cm 2000-2200 Skr.
#56 - 28 mars 2008 18:04
Om du varit där från och till under 7år visste du inte att marken blir lite mjukare under regnperioden där? Kommer fisken verkligen 1:a april? Bilderna vore klart läckra att se iaf
#57 - 28 mars 2008 20:47
rratz34 skrev:
Indotigrarna har 7 rander, (Siamtigern bara 5 och lite bredare som du sa), och mycket skarpare farger, (guld/svart,) och ar aktivare, jaktbeteendet ar intressant pa Indotigern som du sakert har sett, hur dom staller sej pa huvudet som en apachehelikopter och ritkigt letar efter ratt vinkel att anfalla sitt byte ifran. Om dom skulle missa och inte ta fisken med huvudet forst sa gar dom ofta ner i botten och forsoker sla ihjal bytesfisken innan den vander den ratt i munnen.

Indotigern ar uppskattad har, (om den 7 hela rander, manga har bara halva rander eller ar t.o.m. korsningar mellan olika tigrar).

For en Indotiger pa 14-15 cm med hela rander far du betala 800-1000 Skr har i Thailand, om den ar 30 cm 2000-2200 Skr.

Skulle jag vara du skulle jag köra på siam. tiger ist. :) Går inte att få tag på här uppe.
Själv har jag två indo tigrar, 30cm och 17cm. Roliga fiskar dessa.

Har du några fengäddor? Finns ju congicus, som blir 90cm. ;)
#58 - 28 mars 2008 22:05
Aircut64 skrev:

Min favo fiske butik på nätet har sådana grodor.
www.basspro.com
Gör en sökning på "frog".
Dom är hyfsat snabba med lev. om det inte fastnar i tullen.
Min snabbaste lev. är 3 dagar från det jag la min best. till att man fick det lev. till dörren.
#59 - 29 mars 2008 01:11
rratz34 skrev:
Grym fisk det ocksa, absolut !

Ser att du har Indonesiska tigrar, vad ligger dom pa i pris i Sverige, hur stora ar dina, har du sett nat lekbeteende ?

Har i Thailand ar dom efter forhallandena dyra, Siamesiska tigrar och korsningar ar billigt !

riktigt små Indonesiska kostar runt 100-150 här, större exemplar ser man knappt.
jag har bara fått upp dom äldsta till 20-25cm ännu hehe.

har inte sett nått lekbeteende. (& vad jag hört så finns det inga direkta bevis på att någon har odlat dom i fångenskap heller...)
så några korsningar mellan arterna tror jag faktiskt inte på, utan dom har helt enkelt bara väldigt varierande mönster från individ till individ.

bara antalet ränder kan man inte gå efter när man ska artbestämma tigrar. mitten randen är oftast den viktigaste, men det finns fler olikheter.
#60 - 29 mars 2008 01:15
eriahl skrev:
Om du varit där från och till under 7år visste du inte att marken blir lite mjukare under regnperioden där? Kommer fisken verkligen 1:a april? Bilderna vore klart läckra att se iaf

hähä, nu ska du inte va avundsjuk eriahl [;)]
#61 - 29 mars 2008 05:05
eriahl skrev:

Sjalvklart forstod jag det, men att det skulle behovas 55 pelare, (diameter 18 cm), pa 60 kvm kunde jag aldrig dromma om, nastan 1 pr/kvm.

Preliminart kommer fiskarna 1 april, det ar planen vi jobbar utefter, 4 st ska transporteras 300 km sa allt maste vara 100 % forst men allt ser bra ut an sa lange och planen stammer.

Det ar ju inte direkt att man satter sej i bilen och aker och hamtar nagra pasar i butiken.
#62 - 29 mars 2008 05:13
Malcus skrev:
Skulle jag vara du skulle jag köra på siam. tiger ist. :) Går inte att få tag på här uppe.

Själv har jag två indo tigrar, 30cm och 17cm. Roliga fiskar dessa.

Har du några fengäddor? Finns ju congicus, som blir 90cm. ;)

Gav bort 7 st Siamtigrar 13-15 cm till en kompis for 2 veckor sedan, gick ihop men Indotigrarna men trakiga, min kompis hjalper mej med mina fiskar nar jag aker till Sverige sa han far allt som inte lever upp till forvantningarna.

Har finns Siamtigrar i overflod, kanske skulle skicka en laddning till Sverige.
#63 - 29 mars 2008 05:13
Hur mycket är Klockan där för tillfälligt ser att du skriver 06.05 svensk tid.
#64 - 29 mars 2008 05:41
THE_DUDE skrev:
riktigt små Indonesiska kostar runt 100-150 här, större exemplar ser man knappt.

jag har bara fått upp dom äldsta till 20-25cm ännu hehe.

har inte sett nått lekbeteende. (& vad jag hört så finns det inga direkta bevis på att någon har odlat dom i fångenskap heller...)

så några korsningar mellan arterna tror jag faktiskt inte på, utan dom har helt enkelt bara väldigt varierande mönster från individ till individ.

bara antalet ränder kan man inte gå efter när man ska artbestämma tigrar. mitten randen är oftast den viktigaste, men det finns fler olikheter.

Odlas i dammar pa manga olika hall i Thailand, leker under monsunen som dom flesta fiskar har, har sjalv en bekant som odlar Tigrar, Arowanor, Arapaimas, knivfiskar och olika malar.
Daremot har varken han eller jag hort om nagon lek i akvarium.
Han har 100 % Indotigrar, 7 rander, han sager ocksa att riktiga tigrar ar dyra och manga koper bara 1-2 stycken och fyller sedan upp med Siamtigrar i dammarna, darfor alla korsningar.

Han och jag var och tittade pa rockor en gang och da hade dom 10 stycken Indotigrar, dom var sakert 30-35 cm, dom ville ha 10000 bath styck, (2000 Skr) om han tog hela gruppen men han sag bara 2 av dessa som bra nog och han betalade 14000 bath styck, 2800 Skr.
Randen i pannan ar ocksa viktig, klar i fargen och ska ga fran overlappen och upp till andra fenstralen i ryggfenan farga den.
Aven skillnad i kroppsformen mellan de olika tigrarna.

Otrolig skillnad mellan Indo och Siam, bade till utseende och beteende.

Sa funkar det har iallafall, har ingen erfarenhet av tigrar i Sverige.
#65 - 29 mars 2008 05:41
stene skrev:

Dom är 6 timmar före oss. Så klockan skulle vara 12,05 när han skrev.
I morron är dom bara 5 timmar före.
#66 - 29 mars 2008 08:44
stene skrev:

Vi ligger 6 timmar fore Sverige !
#67 - 29 mars 2008 11:37
rratz34 skrev:

Har finns Siamtigrar i overflod, kanske skulle skicka en laddning till Sverige.

Du skulle gärna få skicka ett gäng till min dörr!! :D
#68 - 29 mars 2008 12:14
rratz34 skrev:

10 Arapaima kommer att ga in en pool pa 55000 liter, startade upp pumparna/filtren idag, dom kommer 1 april.

Rockorna gar i ett 600 liters kar for tillfallet, kommer att bygga en inomhuspool at dom inom kort 3 x 3 x 1 meter = 9000 liter.

Har en liten pool till i tradgarden,(12000 liter) har 2 arapaimas och 7 st stora plecostomus, (sakert 30 cm) dar nu som kommer att ga ut i den stora poolen inom nagra dagar och sen ar den ledig.

Har 9 st 20 cm tiger shovelnose (catfish), 3 knivfiskar 25 cm och 6 indonesiska tigerfiskar 13-15 cm, kanske dom kan fa flytta ut !!??

Ja, jag har bestallt 2 nya 1000 liters helglas kar till tanganyika, akvarium, stalstallning, belysning och inbyggt biofilter pa ena ovre kortsidan 70 x 30 x 30 cm och dom gick pa 3700 Skr/ styck, som hittat. Dom 3 filterkammarna ska fyllas med filterborstar i forsta kammaren i sedan koraller i 2 olika storlekar i dom andra.

Är det här verkligen sant??? Känns som att bilder vore något... Har du jobb i Thailand också eller bara under sommaren i Sverige???
Ursäkta om jag är lite skeptisk men det låter ganska otroligt alltsammans... :D
#69 - 29 mars 2008 16:15
Katharina skrev:
Är det här verkligen sant??? Känns som att bilder vore något... Har du jobb i Thailand också eller bara under sommaren i Sverige???

Ursäkta om jag är lite skeptisk men det låter ganska otroligt alltsammans... :D

Dessvarre maste jag jobba 4 manader i Sverige nagra ar till !
Bilagor:
#70 - 29 mars 2008 16:28
när kommer några bilder då?:D:D
#71 - 29 mars 2008 16:55
axeisi skrev:
när kommer några bilder då?:D:D

Arapaiman kommer 1 april, ( efter planen), sa det tar val nagra dagar till att sortera bilderna !

Eller du kanske vill se bilderna av bygget av poolen ?
#72 - 29 mars 2008 16:59
Jag vill se bilderna av bygget av poolen
#73 - 29 mars 2008 17:26
Malcus skrev:
Jag vill se bilderna av bygget av poolen

Ok, alla bilder kommer att laggas ut samtdiigt, lagger ut lankarna da, ok ?
#74 - 29 mars 2008 17:42
Va bra:)

Du har inga planer på att bli goldis? Då kan du ju lägga upp bilderna direkt i tråden:)

Axel
#75 - 29 mars 2008 20:39
rratz34 skrev:
Ok, alla bilder kommer att laggas ut samtdiigt, lagger ut lankarna da, ok ?

Låter kanon ;)
#76 - 30 mars 2008 02:07
rratz34 skrev:
Odlas i dammar pa manga olika hall i Thailand, leker under monsunen som dom flesta fiskar har, har sjalv en bekant som odlar Tigrar, Arowanor, Arapaimas, knivfiskar och olika malar.

Daremot har varken han eller jag hort om nagon lek i akvarium.

Han har 100 % Indotigrar, 7 rander, han sager ocksa att riktiga tigrar ar dyra och manga koper bara 1-2 stycken och fyller sedan upp med Siamtigrar i dammarna, darfor alla korsningar.

Han och jag var och tittade pa rockor en gang och da hade dom 10 stycken Indotigrar, dom var sakert 30-35 cm, dom ville ha 10000 bath styck, (2000 Skr) om han tog hela gruppen men han sag bara 2 av dessa som bra nog och han betalade 14000 bath styck, 2800 Skr.

Randen i pannan ar ocksa viktig, klar i fargen och ska ga fran overlappen och upp till andra fenstralen i ryggfenan farga den.

Aven skillnad i kroppsformen mellan de olika tigrarna.

Otrolig skillnad mellan Indo och Siam, bade till utseende och beteende.

Sa funkar det har iallafall, har ingen erfarenhet av tigrar i Sverige.

mycket intressant!
jag är smått (läs totalt) besatt av tigrar kan man säga, och hoppas verkligen kunna få tag på några äkta siam-tigrar (Datnioides pulcher) nån gång! men det ser tyvärr inte så ljust ut :(

i USA går en äkta siam-tigrer för 300 dollar och upp, oavsätt storlek. (fast några små exemplar har dom inte sett på några år nu!)
#77 - 30 mars 2008 12:10
THE_DUDE skrev:
mycket intressant!

jag är smått (läs totalt) besatt av tigrar kan man säga, och hoppas verkligen kunna få tag på några äkta siam-tigrar (Datnioides pulcher) nån gång! men det ser tyvärr inte så ljust ut :(

i USA går en äkta siam-tigrer för 300 dollar och upp, oavsätt storlek. (fast några små exemplar har dom inte sett på några år nu!)

Kanske skulle ta upp tanken pa export igen nar jag kommer tillbaka i september.
#78 - 30 mars 2008 12:39
rratz34 skrev:
Kanske skulle ta upp tanken pa export igen nar jag kommer tillbaka i september.

Som sagt, det vore trevligt att få se lite bilder som några har tjatat om nu hehe ^^
#79 - 30 mars 2008 15:43
Lite smått tiger-fan ja med.. datnioides pulcher är en av de många drömfiskarna =(
Bilagor:
#80 - 30 mars 2008 22:52
Aircut64 skrev:
Som sagt, det vore trevligt att få se lite bilder som några har tjatat om nu hehe ^^

efter 1:a april sa han ju......................
#81 - 1 april 2008 17:49
axeisi skrev:
Va bra:)

Du har inga planer på att bli goldis? Då kan du ju lägga upp bilderna direkt i tråden:)

Axel

Flyttade over vara 2 forsta Arapaimas idag, riktig rysare, vi var 4 pers. i den lilla dammen (12000 liter) som forsokte fa in dom i ett stort nat.

Det slutade lyckligt, 1 arapaima forlorade 3 fjall den andra inga, har precis matat dom men dom tittade bara lite nyfiket pa fiskarna sa dom far en battre frukost istallet. Sitter nu med ett fjall framfor mej och det mater 4.5 cm och vikten pa den fisken var 26 kg, vagde bada, 26 och 24 kg.

Imorgon kommer 4 Arapaimas till, och dom ar storre, sa det blir spannande !

Ta hand om era foderfiskar nu !
#82 - 1 april 2008 18:27
THE_DUDE skrev:
efter 1:a april sa han ju......................

nu blir det snart bilder :)
#83 - 1 april 2008 23:14
rratz34 skrev:

Ta hand om era foderfiskar nu !

Ooouch [:-74]
#84 - 2 april 2008 08:55
Inga dåliga firrar du har!!
Skönt att det gick så pass bra att flytta dem ifrån den "lilla" dammen;)
#85 - 2 april 2008 15:10
Sultanen skrev:
Inga dåliga firrar du har!!

Skönt att det gick så pass bra att flytta dem ifrån den "lilla" dammen;)

Ja, skont efterat men under jakten var jag nervos och radd att dom skulle skada sej sjalva.

Idag kom 4 Arapaimas till, stora 40-45 kg, och det var en annu varre jakt men denna gang i en lerdamm dar det inte fanns nagot som dom kunde skada sej pa.

12 personer deltog i aventyret, och 35 tittade pa, att flytta dom 10 km, lindade in dom i presseningar och lade ner dom i en 30 cm djupt vattenbad pa en pickup.
Korde 2 vandor i en satans fart men allt slutade val. Skont !!!!!

2 pers filmade men har inte kollat an vad resultatet blev, tanken var att vi skulle ta bilder pa eftermiddagen idag och lagga ut dom till er men vattnet blev sa grumligt av allt lervatten/gyttja fran deras forra hem.

Filtren gar sa att det susar och jag raknar med att vi kan ta bilderna imorgon och lagga ut dom i overmorgon !
#86 - 2 april 2008 15:18
Önskar man kunde flytta ner.
Kollar just nu om jag kan köpa loss en bit tomt till av samfälligheten.
Hade varit kul med en damm. Men jag har börjat fundera på en inbyggd, med väggar och sittplatser runt om så man kan spana genom rutor på sidorna. Fast min fru verkade tycka att jag hade tappat för många skruvar.
#87 - 2 april 2008 16:14
Tenkare skrev:
Önskar man kunde flytta ner.

Kollar just nu om jag kan köpa loss en bit tomt till av samfälligheten.

Hade varit kul med en damm. Men jag har börjat fundera på en inbyggd, med väggar och sittplatser runt om så man kan spana genom rutor på sidorna. Fast min fru verkade tycka att jag hade tappat för många skruvar.

Hahaha ! Ja, ibland sa gar det over stock och sten !

Gar och funderar pa hur det skulle vara med 25-30 motoros i den stora poolen !!???

Man maste ta sej sjalv i kragen med jamna mellanrum, frugan klagar pa att "fiskjavlarna har hogre matkonto an familjen" men da blir hon genast tillrattavisad med att dom tillhor familjen, och att dom sen ar lite petiga med maten och bara ater levande smarakor, scampi och farsk fisk ar ju knappast deras fel.

Haromdagen ramlade hon i en av mina baljor, (forsoker odla gronalger till mina tropheusar pa taket), nar hon skulle hanga tvatt sa brast det fullstandigt.
Hotade med att flytta hem till sina foraldrar och skrek massor med konstiga grejor.

Och det ar da maste ta sej sjalv i kragen, bjod ut henne pa en romantisk middag, mat och dryck 50 spann, vart varenda krona for att fa lite lugn och ro i huset, tycker inte om nar fiskarna blir stressade.

Har en kansla av att du kanner igen syndromet !!!???
#88 - 2 april 2008 16:28
absolut, fast middagen här i sverige är dyrare
#89 - 2 april 2008 20:09
Bilder att visa finns väl ändå nu iaf? Om vattnet i dammen sörjigt efter fångst är ju inte konstigt men spelar ju ingen roll när fisken tagits upp ur vattnet på väg till bilen
#90 - 3 april 2008 01:04
rratz34 skrev:
Hahaha ! Ja, ibland sa gar det over stock och sten !

Gar och funderar pa hur det skulle vara med 25-30 motoros i den stora poolen !!???

Man maste ta sej sjalv i kragen med jamna mellanrum, frugan klagar pa att "fiskjavlarna har hogre matkonto an familjen" men da blir hon genast tillrattavisad med att dom tillhor familjen, och att dom sen ar lite petiga med maten och bara ater levande smarakor, scampi och farsk fisk ar ju knappast deras fel.

Haromdagen ramlade hon i en av mina baljor, (forsoker odla gronalger till mina tropheusar pa taket), nar hon skulle hanga tvatt sa brast det fullstandigt.

Hotade med att flytta hem till sina foraldrar och skrek massor med konstiga grejor.

Och det ar da maste ta sej sjalv i kragen, bjod ut henne pa en romantisk middag, mat och dryck 50 spann, vart varenda krona for att fa lite lugn och ro i huset, tycker inte om nar fiskarna blir stressade.

Har en kansla av att du kanner igen syndromet !!!???

Thailändsk fru hehe :) ?
#91 - 4 april 2008 06:10
rratz34 skrev:
Har lart mej en del, det plus engelska racker nastan alltid, nastan !

Jodå, jag har varit i Thailand så jag vet. Men jag tänkte mest på att om man ska känna sig hemma i sitt nya land måste man nästan kunna språket.

rratz34 skrev:
En kompis (Thai) som har samma intresse tar hand allt.

Härligt med en sån kompis :)
#92 - 4 april 2008 06:12
Tenkare skrev:
absolut, fast middagen här i sverige är dyrare

Ja även på thai-restauranger :D
#93 - 4 april 2008 07:10
THE_DUDE skrev:
Ooouch [:-74]

Jo, den sved.... :(

Härligt att allt gick väl iaf! Nu väntar vi ivrigt efter bilder hehe:p
#94 - 4 april 2008 12:14
Bilder som inte verkar komma men hoppas några kommer. Fångsten i första dammen på film kan oxå vara intressant. Såg på något program där några skulle flyttas och nät användes. En råkade ut för nästan en fullträff i bröstet när en av fiskarna rusade men nätet bromsade en del som tur var. Har för mig att en kaiman kom med i nätet oxå som en oväntad bonus.
#95 - 4 april 2008 15:16
Nu ar 6 arapaimas i poolen, 2 pa 25-27 kg och 4 pa 40-45 kg, 4 till kommer imorgon (lordag), alla har det bra och ater redan trots en tuff flytt.

Har fatt problem med vara nya UV-filter, skadar dock inte fiskarna men sikten ar sa bra, nya UV-filter ar intsallerade och vattnet kommer att bli klarare inom 4-5 dagar.

Bilder och kortare filmsnuttar ar klara och kommer att laggas ut under lordagen, sa sluta tjata nu och vanta lite sa kommer det battre bilder !!!!

Lagger ocksa ut nagra bilder pa rockabebisar, indonesian tiger, alligator gars och tiger shovelnose catfish, tror jag !!!!
#96 - 4 april 2008 15:39
Några av alla sorterna vore roligt att få se. Vore intressant/kul att se bilder och eller filmsnuttar från transporten till nya dammen med småfiskarna.
#97 - 4 april 2008 15:51
eriahl skrev:
Några av alla sorterna vore roligt att få se. Vore intressant/kul att se bilder och eller filmsnuttar från transporten till nya dammen med småfiskarna.

Lagger ut en del nu for att somliga tjatar, battre material kommer lite senare ! Bilden pa rockabebisar kommer fran min van/odlare i Bangkok, Aon. Fick precis en mail fran honom, han fick 2 nya kullar samtidigt idag, 21 stycken, 8+13, nya motoros.

Lanken kommer jag att lagga ut senare under dagen, nar det ar klart !
#98 - 4 april 2008 16:10
Jisses, ingen dålig födsel.
#99 - 4 april 2008 16:42
Tenkare skrev:
Jisses, ingen dålig födsel.

Nej, eller hur, har flyt som bara den !

For 2 manader sedan fick han 15 och for 5 veckor sedan 9, men nu tar det nog ett tag innan nasta kull kommer, han har bara 4 motorohonor och alla har fott inom 2 manader.

Dom 2 storsta honorna ar garanterat 50 cm+ och jag vet att en av dom gav den stora kullen pa 15 och misstanker att den andra gav 13, har inte fragat an !

41 bebisar pa 2 manader kan man val inte klaga pa ?????
#100 - 4 april 2008 19:51
Aircut64 skrev:
Thailändsk fru hehe :) ?

Åååå.. Vad menar du med det då???? "he he" vad då...
JeBoro
#101 - 5 april 2008 14:56
Blir nog inga bilder här inte
#102 - 6 april 2008 22:27
joooodå det kommer snart, tänk på att det är stora saker att fota, kanske inte så lätt att få till bra bilder på det ...eller nått.
#103 - 11 januari 2010 09:09
SUPER BUMP! Hoppas han hittar tillbaka hit! :P Jag har för mig jag såg bilder från det hära någonstans... men nu när jag läste igenom hittade jag dem inte :S Hehe

Annons