Hej Diskusar...

#1 - 1 januari 2005 15:41
Hejsan hade tänkt skaffa ett 450l Diskus akvarium... Men undrar en sak innan. Kan man köpa t.ex 6 diskusar och senköpa 4 till nåra månader senare eller är det vanligt att dom börjar bråka då?
#2 - 1 januari 2005 15:48
ja så kan du väl göra fast jag hade nog bara haft dom första 6 med tanke på akvarie storleken,räkna ca 100l vatten per vuxen diskus,så egentligen är ju sex för många men du kan ju inte ha mindre än fem för då trivs dom inte knepigt det där
#3 - 1 januari 2005 15:55
Vad grundar du 100 liter per vuxen diskus på?
MVH
Magnus
#4 - 1 januari 2005 16:00
Okej men diskus är ju en stimfisk så man borde ju inte räkna samma L per fisk eller?Som man kanske gör på en annan fisk med samma storlek? eller är jag ute och cyklar nu :) //Robin
#5 - 1 januari 2005 16:02
100 Liter per firre lät mycket. Jag brukar räkna 50 liter.

Att skaffa 6 stycken för att sedan komplettera med 4 borde även det gå bra. Det lär väl bli lite stridigheter då de nya kommer, men de lugnar sig säkert efter ett tag.
#6 - 1 januari 2005 16:07
de var det jag fick höra när ja skaffade diskusen det är klart att man kan väl trycka ihop dom,men det blir ju stora fiskar och även om dom inte är direkt jättelivliga så behöver dom plats att utvecklas på,sen kan man ju tänka på att när de blir könsmogna å börjar para ut sig blir det lätt tjafs i gruppen och då behöver dom som alla andra fiskar kunna simma undan,men jag är absolut ingen expert tycker bara att de ska ha plats att röra sig på...
#7 - 1 januari 2005 16:12
problemet med att köpa till diskus senare är att du bör ha ett karantänakvarium för att undvika att de nya bär på någon smitta som du inte vill ha in.
#8 - 1 januari 2005 16:22
Man brukar räkna 50l per diskus det gör dom här på zoopet i alla fall
#9 - 1 januari 2005 16:42
det är möjligt,som sagt alla gör som dom vill jag hade som mest åtta vuxna diskusar i mitt akv samtidigt det tyckte jag var en fungerande grupp,problemet är väl det att när dom är små och inte så många och man släpper ner dom i et stort akv. så blir de skygga många gör så att dom köper fler från början och sen säljer allt eftersom dom växer,det som jag upplevde var diskusens värsta fiende är stress och dom kan bli stressade både av att vara ett för litet stim men oxå av att gå trångt,men visst 6-8 diskusar på 450 l är väl inte trångt det går säkert jättebra men jag tyckte att det räckte med 8 i mitt 720 l.
#10 - 1 januari 2005 17:29
räkna ca 100l vatten ? haha nej 50 liter per vuxen discus:P
#11 - 1 januari 2005 17:48
platsen är inga problem, så måttet på 50 eller 100 liter har ingen som helst relevans. Om du skall ha många diskusar i ett kar så måste du veta om att diskusar äter och skiter mycket, dessutom är dom känsliga för kväve i vattnet. DVS Ju mer fisk desto större filter och mer vattenbyten behövs. Sköter man bara karet efter befolkningen så kan man trycka ner mycket mer än det ni snackar om i ett kar. Det handlar helt enkelt om en tradeoff mellan många snygga fiskar och massor av jobbig skötsel. Fördelen med fler fiskar är också att det blir mindre bråk.
MVH
Magnus
#12 - 1 januari 2005 18:43
Jag har 7 st i mitt 240 L i för sig är ingen vuxen men det ser absolut inte trångt ut. Vad jag förstår gillar discusar att tränga ihop sig lite. Tillförde de 4 sissta för bara några dagar sedan och det har inte varit några som hällst problem. men självfallet är det mycket städning som gäller!
#13 - 1 januari 2005 22:40
Hejsan igen! tar denna tråden för 1 fråga till även om den borde ligga under inredning... jag hade tänkt skaffa såndär bakgrund som ska likna en jätte stor rot (vet ej vad dom heter) iaf vad brukar sånna kosta? Kan man beställa i speciela mått eller sågar man isär dom själv? det karet jag tänkte ha de till är mitt 375 l 150*50*50?

//Robin
#14 - 1 januari 2005 23:02
OM det är Back To Nature du menar så lär en sonn till ditt kar koste ca 3000
#15 - 1 januari 2005 23:28
ojojoj vad dyrt hade räknat med 1000-1500 men inte 3000 något jag nog borde glömma då:(
#16 - 6 januari 2005 11:52
Vi har en Back To Nature i vårat Juwel 300L o den kostade oss bara 1500 :- :-D
Det är den som ser ut som en stor rot

Annons