Hej! Det blev ett akvarie tillslut.

#1 - 12 augusti 2012 13:25
Hej! Äntligen var det på tiden att förverkliga en pojkdröm och införskaffa sig ett akvarie. Efter ett tags letande hittade jag ett som passar perfekt hemma i hallen. Ju större desto bättre sägs det ;) (360l). Har intrett det och nu ska det stå så i ca en vecka enligt zooaffären.

Tanken är att ha lite mindre ciklider i det kombinerat med stimfisk osv. Såg att Akvariehobby i Uppsala har erbjudande på kardinaltetror, så jag tänkte införskaffa 20st så får man se hur det fungerar innan man går vidare.

http://www.pixbox.se/alb_show_id1246772_page0.html

Kom jättegärna med tips och råd. Har inte så bra koll än på det jag har tjuvläst här [:o]

Mvh
Kjell Fohrman
Administrator
#2 - 12 augusti 2012 13:58
Trevligt att du satsat på ett akvarie och som sagt - ett större är lättare än ett mindre. Kardinaltetra är också trevliga fiskar.

Bilder kan bara goldmedlemmar lägga upp här men du kan ju lägga upp på andra ställen och lägga in en länk.
#3 - 12 augusti 2012 15:44
Tror jag fick till en länk. Tack för hjälpen
#4 - 12 augusti 2012 15:51
Oj vad mycket plats du har att fylla ut.. :)
#5 - 12 augusti 2012 15:52
Att karet ska så en vecka fyller ingen större funktion, utan kör igång med några inkörsfiskar så snart vattnet blivit någorlunda klart och fått rätt temp:). Har du även någon form av bakterieflora på flaska är det än bättre, och vid behov är det bra att använda vattenberedningspreparat.
#6 - 12 augusti 2012 15:53
MonkanS skrev:
Oj vad mycket plats du har att fylla ut.. :)

Hehe ja det finns plats kom gärna med lite tips på rolig och bra fisksorter.
#7 - 12 augusti 2012 15:56
Hej! Ja jag har haft i "happy-life" Och har kollat värdena med ett multitest. Fick bra värden och vattnet är klart så jag gör nog som du föreslår och tjuvstartar lite :) Köper nog fisken i början av veckan..
Kjell Fohrman
Administrator
#8 - 12 augusti 2012 16:22
Hej! Ja jag har haft i "happy-life" Och har kollat värdena med ett multitest. Fick bra värden och vattnet är klart så jag gör nog som du föreslår och tjuvstartar lite :) Köper nog fisken i början av veckan..

Det klart att det är bra värden - det är det ju i vattenkranen också;)

Som sagt - det är ju när man börjar lägga i fiskar (och framförallt börjar mata) som det händer saker - det viktiga är att börja med lite fiskar och mata mycket försiktigt i början (i början = drygt en månad)
#9 - 12 augusti 2012 16:27
hehe ok [:o]
#10 - 12 augusti 2012 16:48
Som Kjell säger.. kör in karet med ett litet gäng kardinaler.. om det är den fisk du vill börja med.
En lite större rot skulle jag peta ner också. Och flera växter. Gärna några snabbväxande sorter.
Det ser så kalt och öde ut än så länge. Sen är det dags att fundera ut fortsättningen på det hela...
#11 - 12 augusti 2012 16:58
Flytväxter tar upp näring väldigt snabbt och är bra i början eftersom dom tar upp vissa ämnen som fiskar lämnar efter sig. På så vis håller du även koll på algerna eftersom dom annars tar upp näringen (dom är också väldigt snabba på det) och börjar växa.
#12 - 12 augusti 2012 17:05
Jag villl tipsa om att det blir billigare för dig att köpa växter via tradera. En trevlig o enkel snabbväxande växt är mexikanska eklöv. De brukar finnas att buda på regelbundet.
Christer5
#13 - 12 augusti 2012 17:08
Var bara vaksam när du köpper på Tradera att växterna blir bra förpackade,jag har köpt mycket växter på Tradera men många gånger är växterna i dåligt skick när dom kommer fram på grund av klämskador.
#14 - 12 augusti 2012 17:14
Håller med, Tradera kan vara bra ibland, men är lite grisen i säcken;).
#15 - 12 augusti 2012 17:27
Jag körde nyss in mitt 222L med 10 st neontetror. Det har fungerat bra men jag satte i vattenpest direkt vid start (och ludwigia men det var inte så bra). När nitrithalten började sjunka satte vattenpesten fart med 3cm/dygn. Lite brunalger har jag som hänger mellan vattenpestens stängler men är lätta att suga bort med häverten. Även ludwigiorna har satt fart men nedre delarna ser rätt hemska ut.

Har handlat en del växter på Tradera och ett platt paket fick jag med vattenspikblad i men det klarade sig. Trevlig växt förresten.
#16 - 12 augusti 2012 18:05
Kul att ni kommer med råd :D

Skönt att jag är inne lite på det ni rekomenderar att börja med en stimfisk och avvakta. Har även kollat på tradera med växter men avvaktar även där en stund för att se hur det går. Jag har en ganska stor mangrove rot i nu sen så har jag tre snabbväxande, vattenpest och "Nomaphila stricta thai" och "Nomaphila stricta fleur" vet inte om det finns andra namn istället för latin. Har även en svärdplanta, men den börjar se sliten ut med bruna kanter och prickig? tänkte att det kanske behövs nån rotgödning har läst att pmdd ska vara bra?
Kjell Fohrman
Administrator
#17 - 12 augusti 2012 18:14
Kul att ni kommer med råd :D

Skönt att jag är inne lite på det ni rekomenderar att börja med en stimfisk och avvakta. Har även kollat på tradera med växter men avvaktar även där en stund för att se hur det går. Jag har en ganska stor mangrove rot i nu sen så har jag tre snabbväxande, vattenpest och "Nomaphila stricta thai" och "Nomaphila stricta fleur" vet inte om det finns andra namn istället för latin. Har även en svärdplanta, men den börjar se sliten ut med bruna kanter och prickig? tänkte att det kanske behövs nån rotgödning har läst att pmdd ska vara bra?

Nja det ser väldigt glest ut med växter i ditt akvarium - så få är lite som en droppe vatten i akvariet;)
#18 - 12 augusti 2012 18:19
Ja jag kan inte annat än att hålla med.. Lite osäker på min förmåga att få allt i balans så jag vill se att det fungerar innan jag går vidare.
#19 - 12 augusti 2012 18:30
ett bra råd här är ös i med växter, ju fler desto bättre. fyll på å fyll på å fyll på, sen kan du börja ta bort om de blir för mycke :D

de hjälper till att få igång akvariet på diverse olika sätt, tar upp näring, motverkar alger osv...
finns fina potential med det karet.
har du tänkt dig någon biotop? eller fisksoppa kanske?
#20 - 13 augusti 2012 08:40
Bätte än tradera är plantswap.se som är ett specialforum för akvarieväxter. Där brukar det finnas en hel del växter till salu och de som säljer brukar kunna förpacka ordentligt och skicka.
#21 - 13 augusti 2012 17:48
Jaha nu börjar det komma lite liv iallafall. 10st kardinaltetror och några plantor vallisneria. Kanon med idèer. Kollade på plantswap, verkar riktigt bra sida. Blir att bevaka där och tradera ett tag nu. MrH du undrade om potenialen med akvariet och det kan ju va bra att berätta ;) Ja tanken är att ha ett ganska stilrent med inte alltför mycket växter.. Gillar Fisk mer än grönsaksoppa :D
#22 - 14 augusti 2012 16:54
Har lite nya frågor. Vill gärna komplettera med mindre ciklider om ett tag men ska jag välja sydamrikanska eller går det att ta ifrån andra delar av världen? Verkar vara ett dåligt urval med sådana i och runt uppland? Är dom inte populära att ha? Har kollat lite på kackaduaciklid, fjärilsciklid. Har satt i kardinaltetror i akvariet igår, vet att dom behöver tid att acklimatisera sig men dom är riktigt skygga. Släpper det eller kommer dom alltid dyka ner bakom en växt eller rot när man går förbi?
Kjell Fohrman
Administrator
#23 - 14 augusti 2012 16:58
TYcker du skall hålla dig till de små sydamerikanska cikliderna - de flesta afrikanska (även västafrikanska) blir lite för stora och tuffa för kardinaltetrorna.

Kardinalerrna brukar bli mindre sjygga alltefterhand - hur lång tid det tar beror på hur många de är (ju fler desto aktivare) samt hur mycket mat de får (ju mer mat, desto skyggare)
#24 - 19 augusti 2012 16:57
Nu börjar det gå framåt.. Har vart och fyndat idag. Mailade på en annons då en kille håller på att avveckla sitt akvarie. Neon/kardenaltetror, lite växter och en del lavasten. Fick även en boliviansk fjärilsciklid. Vill gärna komplettera med flera, nån som har koll om det finns bolivianska fjärilar i uppsala? Ska ringa och kolla, men någon kanske vet?

http://www.pixbox.se/pic_show_id33228660.html
#25 - 20 augusti 2012 12:00
svärdbärare. kul fisk. blir inte så stor och inte så svår att sköta. förökar sig snabbt. väldigt fina. finns några olika färger. dom vill gärna ha sällskap av samma sort men inte för många. fem är bra att börja med
#26 - 25 augusti 2012 13:40
lankan99 skrev:
svärdbärare. kul fisk. blir inte så stor och inte så svår att sköta. förökar sig snabbt. väldigt fina. finns några olika färger. dom vill gärna ha sällskap av samma sort men inte för många. fem är bra att börja med

Ska kolla på det! Har kommi fyra st scalarer sen sist ;)

Annons