Hej

#1 - 1 september 2007 07:48
Vilka fiskar passar bäst i ett Aquarium Aqualantis Kidsafe? Hälst några lättskött fiskar. Jag vet inte hur många liter akvariet ligger på, då det inte är jag som köpt det. Går det att ha 2 guldfiskar eller är det för litet för dom? Akvariet är inte så jätte stort. Tack!
#2 - 1 september 2007 08:01
Guldfiskar blir ~40cm som fullvuxna. Så det går nog inte.
Bästa vore väl om du tog reda på hur många liter karet rymmer, sen kan vi nog hjälpa dig.
#3 - 1 september 2007 08:16
Hmm jaa, vad kan det ligga på. 20-30 L kanske? vill ha några lättskötta fiskar pga. att jag är ny
#4 - 1 september 2007 08:33
20-30 liter är nog lite lite att hålla fisk i (vad jag hört). Du skulle kunna ha räkor, snäckor.
#5 - 1 september 2007 08:51
Malcus skrev:
20-30 liter är nog lite lite att hålla fisk i (vad jag hört). Du skulle kunna ha räkor, snäckor.

20-30 liter går alldeles utmärkt att ha fisk i! Jag har själv ett 26 liters akvarium med 2 afrikanska dvärgklogrodor, 1 mal o 10 fiskar. Dom trivs jätte bra, alla fiskarna o grodorna är under 6 cm. Mest platys. Mitt akvarium är 50x22x25. Jag vet inte riktigt hur man mäter hur många liter det är (min pappa fixade det) men det var något med att man skulle gångra alla sidorna (50x22x25) och sedan dela det i hälften eller något för att få fram... äh, jag vet inte hur.. Jag är bara 13, men jag har haft akvarium när jag var liten (typ 100 l) och nu startar jag om med ett lite mindre akvarium, för att se så jag orkar hålla intresset uppe. Det jag har bara haft mitt akvarium i 2 veckor, men fiskarna och grodorna stortrivs, och jag älskar å titta på dom!

Du kan med all säkerhet ha fiskar i ditt akvarium, men kanske bara guldfisk bebisar, inte fullvuxna. (40cm) Jag tycker själv att min mal gör ett väldigt bra jobb, han äter inget flingfoder eller mygglarver alls. Neontetre eller någon annan tetra kanske skulle passa? Guppys är också ganska lättskötta, förökar sig också fort. Mina platys är lätta också, och grodorna är Väldigt söta och roliga att skåda! Fast jag har två, man ska hällst ha några fler..

Hoppas du fick lite tips där ! Ha det !

// Sandra
#6 - 1 september 2007 10:07
jag tycker att du ska ha räkor i ditt kar....tack vare ditt lilla kar så har du inte så mkt fisk att välja på.....
#7 - 2 september 2007 07:51
Men jag borde ju kunna slänga i 2 guldfiskar tills vidare? tills dom blir större? OM ni inte har något annat tips på lättskötta "mindre" fiskar isåfall, dumpa räkorna.

Alla svar är tacksamma! Helst gärna av folk som vet vad dom pratar om!
Kjell Fohrman
Administrator
#8 - 2 september 2007 09:03
voggen skrev:
Men jag borde ju kunna slänga i 2 guldfiskar tills vidare? tills dom blir större? OM ni inte har något annat tips på lättskötta "mindre" fiskar isåfall, dumpa räkorna.

Alla svar är tacksamma! Helst gärna av folk som vet vad dom pratar om!

Glöm guldfiskarna.
Däremot så skulle Endlers guppy funka bra http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=1163
Det finns även en del olika dvärgrasboror som skulle funka - men de är rätt ovanliga i affärerna.

Räkor som en del har tipsat om är också ett bra råd.
#9 - 2 september 2007 10:02
Okej, guppysen verkar finast och bäst isåfall. Men nu är det så att jag bara har "guldfisk foder" hemma, funkar detta att mata guppysen med?
Kjell Fohrman
Administrator
#10 - 2 september 2007 10:19
voggen skrev:
Okej, guppysen verkar finast och bäst isåfall. Men nu är det så att jag bara har "guldfisk foder" hemma, funkar detta att mata guppysen med?

Jo då det funkar för guppys också.
Men välj Endlers guppy, de blir inte så stora som vanliga (jag tycker också att de är vackrare, men det är ju mest en smakfråga förstås)
#11 - 2 september 2007 10:22
voggen skrev:
Vilka fiskar passar bäst i ett Aquarium Aqualantis Kidsafe? Hälst några lättskött fiskar. Jag vet inte hur många liter akvariet ligger på, då det inte är jag som köpt det. Går det att ha 2 guldfiskar eller är det för litet för dom? Akvariet är inte så jätte stort. Tack!

Hejsan, jag har ett sexkantigt 30 liters kar, där jag har 8 bronsbarber samt 4 hajfenstetror, en mal och en annan slags skräp ätare. Dom trivs jätte bra, och innan jag köpte mitt andra kar hade jag även 3 mollysar där i, såg ingen som inte trivdes.

Läser ofta här att det är många som inte föredrar fiskar i ett sånt litet kar, men jag har själv inte märkt att dom inte mår bra, en av mina mollysar blev på tjocken, i det lilla akvariet, och då antar jag att dom inte mår dåligt. utan när domleker så går det ingen nöd och näppe.

Guldfiskar och Slöjstjärtar är inget att rekomendera dock, då dom trivs i kallare temperatur än vad de flesta andra sällskapsfiskar gör.
Men som dom skriver, satsa på guppyn, eller som jag har i mitt lilla barber :)
Barber är jätte roliga fiskar, (särskilt mina) då dom gillar att visa upp sig och leker med varandra, gör looper när dom simmar mot strömmen från pumpen, och jag älskar att se dom. Se dock till att du skaffar bra växter som sticker upp lite :)

Lycka till nu med ditt fiskköpande :)
#12 - 2 september 2007 10:27
Kjell Fohrman

Tack så mycket för hjälpen! Så det fodret jag har går att till alla guppys? Tycker det kanske är finare med lite blandade sorter av guppys, om det går? Men guppys är lättskötta och så eller? Dom behöver också växt och pump?
Kjell Fohrman
Administrator
#13 - 2 september 2007 12:04
voggen skrev:
Kjell Fohrman

Tack så mycket för hjälpen! Så det fodret jag har går att till alla guppys? Tycker det kanske är finare med lite blandade sorter av guppys, om det går? Men guppys är lättskötta och så eller? Dom behöver också växt och pump?

Ja pump och växter bör man ha.
Att blanda flera fisksorter i ett så litet akvarium gör att det ser ut som fisksoppa.
#14 - 2 september 2007 19:06
okej, men går dom guppysen du tipsade om där uppe ihop med nån mal? tänkte att jag skulle ha en mal också. Hur är det med vatten temperatuer och så för dom? "sköter" sig guppysen mycket själva eller?
#15 - 2 september 2007 19:37
voggen skrev:
okej, men går dom guppysen du tipsade om där uppe ihop med nån mal? tänkte att jag skulle ha en mal också. Hur är det med vatten temperatuer och så för dom? "sköter" sig guppysen mycket själva eller?

Inga fiskar "sköter sig själva". Du behöver växter, filter, lyse och ev doppvärmare nu när det blir kallare. Dessutom behöver du byta en del vatten varge vecka, kanske oftare då det lilla karet komer bli skitigt fort. Ju mindre akvarium du har desto mer jobb och desto svårare att hålla bra balans i.

Guldfiskar kan du ablsolut inte ha då en [COLOR=blue]Guldfisk[/COLOR] behöver minst 250 Liter vatten och en [COLOR=blue]Slöjstjärt[/COLOR] behöver minst 120 Liter vatten.

(ps. vattenmängden mäter du i decimeter T.ex 4dm*4dm*6dm = 96 Liter)
#16 - 2 september 2007 20:10
Jo jag kan allt der där med vattenbyten osv. Men det jag menar är att är dom känsliga? behöver man kolla till dom ofta osv? Sen vill jag gärna ha svar på om man kan ha dom tillsammans med en mal? Nu pratar jag om guppysen.
#17 - 2 september 2007 20:44
voggen skrev:
Jo jag kan allt der där med vattenbyten osv. Men det jag menar är att är dom känsliga? behöver man kolla till dom ofta osv? Sen vill jag gärna ha svar på om man kan ha dom tillsammans med en mal? Nu pratar jag om guppysen.

Endlers guppy sägs vara tåligare än vanliga guppy eftersom vanliga guppy blivit avlade så hårt.

Någon mal tror jag inte kommer må så bra i det lilla karet. Några Crystal Red räkor fyller samma funktion som en mal, dvs dom äter alger och matrester. Dessutom kan räkor vara väldigt underhållande att titta på och dom fungerar bra med Guppy. Fast, eventuella räkyngel kan nog hamna i en guppy mage :p

Varken räkor eller malar (eller andra djur) "städar" akvariumet. Vattenbyten varge vecka är nödvändigt även med dessa djur i karet.
#18 - 2 september 2007 21:49
[quote=Loelle;1014843]Inga fiskar "sköter sig själva". Du behöver växter, filter, lyse och ev doppvärmare nu när det blir kallare. Dessutom behöver du byta en del vatten varge vecka, kanske oftare då det lilla karet komer bli skitigt fort. Ju mindre akvarium du har desto mer jobb och desto svårare att hålla bra balans i.
quote]

När du skriver att karet blir så fort skitigt och att man behöver göra delvattenbyten kanske varje vecka så har du fel.
För mig är mitt 30l kar alldeles klart och mina fiskar mår jätte bra, t.o.m min mal, han har växt på sig kanske en halv centimeter kanske mer.
Visst finns det rekomendationer, men jag ser inte att mina fiskar lider, och karet är mycket mer klarare än vad mitt stora kar är.

Så ett litet kar blir fort smutsigt = Inte sant (inte för mig)
Tycker guppys och en mal blir alldeles bra, för jag ser inte något problem med mina.... Så enkelt är det!!!
#19 - 2 september 2007 21:50
Loelle skrev:
Inga fiskar "sköter sig själva". Du behöver växter, filter, lyse och ev doppvärmare nu när det blir kallare. Dessutom behöver du byta en del vatten varge vecka, kanske oftare då det lilla karet komer bli skitigt fort. Ju mindre akvarium du har desto mer jobb och desto svårare att hålla bra balans i.

När du skriver att karet blir så fort skitigt och att man behöver göra delvattenbyten kanske varje vecka så har du fel. Jag har inte haft ett enda problem med mitt lilla kar.

För mig är mitt 30l kar alldeles klart och mina fiskar mår jätte bra, t.o.m min mal, han har växt på sig kanske en halv centimeter kanske mer.
Visst finns det rekomendationer, men jag ser inte att mina fiskar lider, och karet är mycket mer klarare än vad mitt stora kar är.

Tycker guppys och en mal blir alldeles bra, för jag ser inte något problem med mina....

Så enkelt är det!!!
#20 - 2 september 2007 22:32
streezz88 skrev:
När du skriver att karet blir så fort skitigt och att man behöver göra delvattenbyten kanske varje vecka så har du fel. Jag har inte haft ett enda problem med mitt lilla kar.

Tycker guppys och en mal blir alldeles bra, för jag ser inte något problem med mina....

Så enkelt är det!!!

Med skitigt menar jag inte hur det ser ut i vattnet utan hur mkt gifter det är. Har man liten mängd vatten så kan det fort bli stora mängder nitrit som kan vara dödligt. I ett litet kar har man ofta ett litet filter med lite filtermaterial. Ju mindre filter man har desto sämre biologiskt filter och då får man helt enkelt göra rent mekaniskt istället.

För övrigt tycker jag att man ska göra ett litet vattenbyte (ca 20%) varge vecka oavsett vilken storlek akvariumet har. Det hjälper till så att man får en balans och inte behöver chocka akvariumet med stora vattenbyten när man fått massa gifter.
#21 - 3 september 2007 06:09
OKej, då vet jag, ungefär vad ligger priset på för endlers guppys? Och hur många tror ni jag kan ha samtidigt i det akvariet jag har?
#22 - 3 september 2007 13:29
voggen skrev:
OKej, då vet jag, ungefär vad ligger priset på för endlers guppys? Och hur många tror ni jag kan ha samtidigt i det akvariet jag har?

Oj! priset varierar jättemkt! Från ca 5kr per yngel från någon som fått för många till 80kr per fisk i nån zooaffär. Kolla runt i dina lokala affärer och sök på anonser på nätet för att hitta bra priser.
#23 - 3 september 2007 20:06
okej, har du några mer tips nån gyuppy sort som kan passa? och ungefär hur många jag kan ha i mitt akvarie?
#24 - 3 september 2007 20:59
voggen skrev:
okej, har du några mer tips nån gyuppy sort som kan passa? och ungefär hur många jag kan ha i mitt akvarie?

Du ska helst inte ha olika sorters guppy i samma kar då det finns risk att dom korsar sig. Om du söker i artbeskrivningarna här på Zoopet så kan du hitta småfisk som är lämliga i ditt akvarium. Jag har hört att man kan räkna ut antalet fiskar genom att räkna 1liter vatten per centimeter fisk då den är vuxen.
#25 - 3 september 2007 22:29
Loelle skrev:
Med skitigt menar jag inte hur det ser ut i vattnet utan hur mkt gifter det är. Har man liten mängd vatten så kan det fort bli stora mängder nitrit som kan vara dödligt. I ett litet kar har man ofta ett litet filter med lite filtermaterial. Ju mindre filter man har desto sämre biologiskt filter och då får man helt enkelt göra rent mekaniskt istället.

För övrigt tycker jag att man ska göra ett litet vattenbyte (ca 20%) varge vecka oavsett vilken storlek akvariumet har. Det hjälper till så att man får en balans och inte behöver chocka akvariumet med stora vattenbyten när man fått massa gifter.

Som sagt i mitt lilla kar, aldrig haft problem med varken nitrit eller annat..
Mina fiskar mår ypperligt bra, dom växer så det knakar, och inga tecken på sjukdommar eller liknande,

Så länge dom mår bra, vattnet är klart, ingen nitrit och andra gifter så är jag glad att jag lyckats. Kanske går värre för andra, men jag har inga problem!
#26 - 4 september 2007 00:13
voggen: Här kommer lite tips på små fiskar som du skulle kunna ha i ditt akvarium (fast inte alla samtidigt):

- Pärlrasbora (Celestichthys margaritatus)
- Blåögd risfisk (Oryzias javanicus)
- Prickig blåögonfisk (Pseudomugil gertrudae)
- Dvärgkardinalfisk (Tanichthys micagemmae)

Eller så endlers som Kjell redan föreslagit.

Ditt akvarium är tyvärr alldeles för litet för malar, så jag tycker ett gäng räkor är ett jättebra förslag. De äter både alger och matrester. Du kan även skaffa några posthornssnäckor.

Sannstrom: 50x22x25 är 27 liter. Men om du bara har haft akvariet i 2 veckor och redan har så många fiskar är jag rädd att ni kan få stora problem med nitrit. När man startar upp ett akvarium ska man börja med ytterst få fiskar under den första månaden och har man ett så lite akvarium som du har är det ännu viktigare att börja väldigt försiktigt. Mitt råd till dig är att skaffa ett nitrittest så du kan hålla koll på nitrithalten under de första 5 veckorna. Skulle nitrithalten bli farligt högt måste du åtgärda det så fiskarna inte dör av förgiftning.

Tyvärr är ditt akvarium alldeles för litet för de allra flesta malar.

streezz88: Det finns inga fiskar som äter skräp.

Jag vill uppmana er alla att ta reda på hur stort utrymme de olika arterna bör ha innan ni skaffar fiskarna. Tänk på att akvariet inte bara ska vara förvaring, utan det utrymme där fiskarna kommer att leva hela sina liv. Är utrymmet för litet får fiskarna en trist och stimulanslös miljö att leva i. Eftersom vi är så olika arter är det ganska svårt för oss att se om fiskarna har det tråkigt/lever ett trist liv bara genom att titta på dem med våra mänskliga ögon.

För ni vill väl alla att era fiskar ska få ett drägligt liv?
#27 - 4 september 2007 06:44
OKej tack så mycket för alla svar, har bestämt mig och det blir endlers guppys! Tror ni jag skulle kunna ha 4st samtidigt? utan malar och räkor?
#28 - 4 september 2007 10:16
Ja jag tror 4 går bra, men om du ska ha både honor och hanar bör du ha fler honor än hanar. Och så måste du även vara beredd på att de kommer att föröka sig. Endlers tänker bara på två saker. Sex och mat ;)

Får jag fråga varför du inte vill ha räkor? I så fall skulle jag rekommendera några posthornssnäckor som är bra på att äta matrester och sånt.
#29 - 4 september 2007 10:57
Okej vad bra! Då vet jag allt jag bör veta.
#30 - 4 september 2007 13:08
batski skrev:

streezz88: Det finns inga fiskar som äter skräp.

Jag vill uppmana er alla att ta reda på hur stort utrymme de olika arterna bör ha innan ni skaffar fiskarna. Tänk på att akvariet inte bara ska vara förvaring, utan det utrymme där fiskarna kommer att leva hela sina liv. Är utrymmet för litet får fiskarna en trist och stimulanslös miljö att leva i. Eftersom vi är så olika arter är det ganska svårt för oss att se om fiskarna har det tråkigt/lever ett trist liv bara genom att titta på dem med våra mänskliga ögon.

För ni vill väl alla att era fiskar ska få ett drägligt liv?

När jag köpte den lilla ätaren, sa hon i affären att den är skräpätare, äter upp de som ingen annan äter, han simmar omkring på botten, och slukar allt den får i sin väg, därför skrev jag skräpätare. Visst fattar jag att den heter något annat, men det var iaf den förklaringen jag fick när jag köpte den!
#31 - 4 september 2007 13:23
Batski!

Snälla du, batski, kan inte du klistra in det från djurskyddslagen i denna tråd oxå? Här behövs den verkligen & min otekniskhet finns det bara inte ord för :D

Tack på förhand!

Mvh Eva
#32 - 4 september 2007 14:27
streezz88 skrev:
När jag köpte den lilla ätaren, sa hon i affären att den är skräpätare

Väldigt proffsigt av henne att uttrycka sig så - NOT!

streezz88 skrev:
äter upp de som ingen annan äter, han simmar omkring på botten, och slukar allt den får i sin väg, därför skrev jag skräpätare. Visst fattar jag att den heter något annat, men det var iaf den förklaringen jag fick när jag köpte den!

Det finns fiskar som äter matrester, döda växtdelar och annat som inte andra fiskar bryr sig om, men som givetvis innehåller näring som de kan tillgodogöra sig.

Sen måste jag säga att jag finner det riktigt märkligt att man inte vill veta vad det är för arter man skaffar och har i akvariet. Inte minst med tanke på att olika arter har olika behov beträffande bl a miljö, temperatur, sällskap, kost och inte minst utrymme.

Om du kan du fixa en bild på din sk skräpätare ska vi försöka lista ut vad det är för art.

Det kan vara bra att komma ihåg att affärer vill sälja och det är tyvärr inte ovanligt att de säljer fiskar som inte alls kommer att trivas i det akvariet man har. Sen har de inte sällan bristande kunskaper om de arter de säljer. Det finns givetvis även kunniga och seriösa personer, men tyvärr verkar de nästan vara undantaget snarare än regeln.
Bilagor:
#33 - 4 september 2007 14:55
EvaPeva skrev:
Snälla du, batski, kan inte du klistra in det från djurskyddslagen i denna tråd oxå? Här behövs den verkligen & min otekniskhet finns det bara inte ord för :D

Tack på förhand!

Mvh Eva

Hehe :) Vet inte om det handlar så mycket om teknik. Snarare så att jag haft någon som lärt mig en gång i tiden och sen blir man van [:o]

Om akvariets storlek säger lagen följande:

"Utrymmen

5 § Vattnets volym, yta och djup ska vara anpassat efter fiskarnas storlek, antal och levnadssätt.

Allmänna råd till 13 kap. 5 §
Volymen bör inte understiga 40 liter om inte fiskarten är särskilt anpassad till vatten av små volymer. Ett akvarium bör inte innehålla fler än en fisk, som är upp till 5 cm lång, per liter vatten eller en fisk, som är upp till 10 cm lång, per fyra liter vatten. Fiskar som är kraftiga i förhållande till sin längd bör ha större vattenvolym per fisk."

Notera att bara för att det står "bör" innebär det inte att det är upp till var och en att bestämma själv, utan ordet "bör" används bara för att den ansvariga myndigheten ska ha möjlighet att i vissa speciella fall ge dispens.

Om vattnets kvalitet står bl a:

"8 § Fiskar ska hållas i vatten som inte innehåller för fiskarna skadliga eller giftiga ämnen. Vattnet ska renas eller helt eller delvis bytas ut innan innehållet av avfallsprodukter och överskottsfoder uppgår till för fiskarna skadliga halter.

Vattentemperatur

9 § Vattentemperaturen ska vara anpassad efter fiskartens behov."

Och så om sällskap:

"1 § Vid sammansättningen av olika fiskarter och individer ska hänsyn tas till deras eventuella stimbeteende samt till deras fördragsamhet eller ofördragsamhet med varandra så att aggressivitet och stress undviks.

Allmänna råd till 13 kap. 1 §
Utpräglade stimfiskar bör hållas i grupp med fiskar av samma art."

Så alla som har fiskar i för små och/eller överbefolkade akvarier bryter faktiskt mot svensk lag. Likaså alla som har stim/gruppfiskar ensamma eller i för små grupper.

Vill man läsa mer har jag lagt upp det som står i djurskyddslagen om fiskar på min zoon: http://www.zoonen.com/perzoonen/artikel.asp?oid=1339670
Kjell Fohrman
Administrator
#34 - 4 september 2007 15:00
Jag tycker nog att man med all rätt kan kalla en del fiskar för "skräpätare". Felet som många gör att dock att de många tror att dessa håller rent akvariet från allt skräp. Detta är helt fel - sköta akvariet får man göra själv - däremot så kan "skräpätarna" dra ett LITET "strå till stacken" när det gäller att hålla rent akvariet från skräp.
#35 - 4 september 2007 15:35
batski skrev:
Väldigt proffsigt av henne att uttrycka sig så - NOT!

Det finns fiskar som äter matrester, döda växtdelar och annat som inte andra fiskar bryr sig om, men som givetvis innehåller näring som de kan tillgodogöra sig.

Sen måste jag säga att jag finner det riktigt märkligt att man inte vill veta vad det är för arter man skaffar och har i akvariet. Inte minst med tanke på att olika arter har olika behov beträffande bl a miljö, temperatur, sällskap, kost och inte minst utrymme.

Om du kan du fixa en bild på din sk skräpätare ska vi försöka lista ut vad det är för art.

Det kan vara bra att komma ihåg att affärer vill sälja och det är tyvärr inte ovanligt att de säljer fiskar som inte alls kommer att trivas i det akvariet man har. Sen har de inte sällan bristande kunskaper om de arter de säljer. Det finns givetvis även kunniga och seriösa personer, men tyvärr verkar de nästan vara undantaget snarare än regeln.

Jag har försökt och ta en bra bild på den lilla "ätaren" men det går inge vidare bra, kan försöka ge en bra förklaring så kanske nån känner igen utseendet.

Just nu är den väldigt liten runt 1-1.5cm (kanske dock inte blir större), den är vit, med brun/svarta prickar ser leopardfärgad ut nästan fast den är vit istället för gul/brun. Ryggfenan har ett svart slut, och den har som skägg/känselspröt runt munnen, den är livlig av sig, det är inte så att den är på botten hela tiden utan simmar gärna omkring med mina andra småfiskar.

Vet inte om det hjälper dig/någon att förstå vad det är för liten rackare, men den är iaf väldigt rolig att se på :)
Tack så mkt
Annah
#36 - 4 september 2007 18:36
streezz88 skrev:
Jag har försökt och ta en bra bild på den lilla "ätaren" men det går inge vidare bra, kan försöka ge en bra förklaring så kanske nån känner igen utseendet.

Just nu är den väldigt liten runt 1-1.5cm (kanske dock inte blir större), den är vit, med brun/svarta prickar ser leopardfärgad ut nästan fast den är vit istället för gul/brun. Ryggfenan har ett svart slut, och den har som skägg/känselspröt runt munnen, den är livlig av sig, det är inte så att den är på botten hela tiden utan simmar gärna omkring med mina andra småfiskar.

Vet inte om det hjälper dig/någon att förstå vad det är för liten rackare, men den är iaf väldigt rolig att se på :)

Tack så mkt

Annah

Tack för beskrivningen! Kan det vara en sån (eller liknande art)? http://www.planetcatfish.com/catelog/image.php?image_id=994
#37 - 4 september 2007 20:23
batski skrev:
Tack för beskrivningen! Kan det vara en sån (eller liknande art)? http://www.planetcatfish.com/catelog/image.php?image_id=994

Ja, den är mycket lik, men min är prickig, den där var randig, så det är nog i samma släkte :) är det en bra "ätare" trivs den bäst, eller med partner?
#38 - 4 september 2007 20:35
Corydoras e stimfiskar & bör vara minst 6 st. Dessutom vill dom helst ha sandbotten, annars förstörs skäggtömmarna. Dom e väldigt kul när man har flera, dom stimmar verkligen & "går" på rad & smaskar :D

Mvh Eva
#39 - 4 september 2007 23:29
EvaPeva skrev:
Corydoras e stimfiskar & bör vara minst 6 st. Dessutom vill dom helst ha sandbotten, annars förstörs skäggtömmarna. Dom e väldigt kul när man har flera, dom stimmar verkligen & "går" på rad & smaskar :D

Mvh Eva

Så jag bör införskaffa mig fler? Jag har ganska finkornigt grus, så ser inte att hans "spröt" har gått av, eller attdet är nån skada på dom.
Han mår iaf bra :) han leker med sina kompisar :) så det är väldigt rogivande att se!

Mvh

Annah
#40 - 5 september 2007 00:30
streezz88 skrev:
Så jag bör införskaffa mig fler? Jag har ganska finkornigt grus, så ser inte att hans "spröt" har gått av, eller attdet är nån skada på dom.

Han mår iaf bra :) han leker med sina kompisar :) så det är väldigt rogivande att se!

Ja, man ska ju som sagt inte hålla grupp-eller stimfiskar ensamma. Corydoras bör ju vara minst 5-6 (helst fler). Fast jag vill inte göra dig ledsen men ditt akvarium är alldeles för litet för corydoras. Nu vet jag inte vilken cory-art det rör sig om men i vanliga fall behöver de minst 60 liter och dessutom mycket större bottenyta än vad du har.

Jag förstår att du inte visste detta och att du bryr dig om dina fiskar, men det hjälper tyvärr inte fiskarna. De skulle verkligen behöva ett större akvarium och flera artfränder.

Beträffande bottenmaterialet står det följande på zoopets infosidor om corys: "Ett lämpligt Corydoras-akvarium skall innehålla en del växter, några gömställen av rötter, samt en öppen yta med ett bottenmaterial som består av fin sand (max 2 mm) utan vassa kanter."

Det är inte bara skäggtömmarna som kan vara problemet, utan är sanden inte tillräckligt fin kan de inte böka, vilket de älskar att göra. Och dessutom sjunker en del matrester ner i gruset, vilket innebär att de får det svårare att hitta mat.

Förresten, vad är det för kompisar h*n har? Du sa ju tidigare att du bara hade en :confused:
#41 - 5 september 2007 12:50
batski skrev:
Ja, man ska ju som sagt inte hålla grupp-eller stimfiskar ensamma. Corydoras bör ju vara minst 5-6 (helst fler). Fast jag vill inte göra dig ledsen men ditt akvarium är alldeles för litet för corydoras. Nu vet jag inte vilken cory-art det rör sig om men i vanliga fall behöver de minst 60 liter och dessutom mycket större bottenyta än vad du har.

Jag förstår att du inte visste detta och att du bryr dig om dina fiskar, men det hjälper tyvärr inte fiskarna. De skulle verkligen behöva ett större akvarium och flera artfränder.

Beträffande bottenmaterialet står det följande på zoopets infosidor om corys: "Ett lämpligt Corydoras-akvarium skall innehålla en del växter, några gömställen av rötter, samt en öppen yta med ett bottenmaterial som består av fin sand (max 2 mm) utan vassa kanter."

Det är inte bara skäggtömmarna som kan vara problemet, utan är sanden inte tillräckligt fin kan de inte böka, vilket de älskar att göra. Och dessutom sjunker en del matrester ner i gruset, vilket innebär att de får det svårare att hitta mat.

Förresten, vad är det för kompisar h*n har? Du sa ju tidigare att du bara hade en :confused:

Jag har bara den lilla ätaren (en av den arten), sen har jag även några barber som simmar omkring, jag känner mig elak nu när du skriver att dom ska ha det större, och att dom ska leva i stim.
Tycker det är fel av dom i affären och säga att man kan ha plats för 25-30 st, när man köper ett akvarium om det är så litet, och även att man inte behöver vänta så länge innan man ha i fiskarna. Jag ska köpa mig ett större kar snart, satsar då på runt 100l - 150l, men just nu tillåter inte ekonomin det, men jag fyller snart år :) då vet jag iaf vad som ska vara först på min önskelista!

Usch vad usel jag känner mig :(
#42 - 5 september 2007 14:16
Du ska inte känna dig usel det minsta, det ska dom i butiken göra! Tyvärr så pratar dom allt som oftast strunt för att få sålt fiskar & tillbehör till kar osv.
Ett gott tips till dig nu när du ska köpa större kar e att gå in på blocket & kolla i området du bor. Där kan man hitta kar som e kompletta med allt (pump, värmare, stativ, ljusramp)i den storleken du nämnde eller till & med större för bara några 100-lappar. Sen kan du ju bara skriva ut & ge dom som ska köpa dig presenter & be om en i förväg :p

Ett annat bra tips e att INNAN du går till en butik nästa gång e att kolla upp fiskarna du e intresserad av på artbeskrivningarna här på zoopet så har du "kött på benen" & vet precis vilka som passar ihop, vilken storlek på kar dom kräver & temp osv.

Detta e ett mkt bra ställe att lära sig på! Man lär nåt nytt varje dag! :D

Lycka till!

Mvh Eva
#43 - 5 september 2007 14:34
EvaPeva skrev:
Du ska inte känna dig usel det minsta, det ska dom i butiken göra! Tyvärr så pratar dom allt som oftast strunt för att få sålt fiskar & tillbehör till kar osv.

Ett gott tips till dig nu när du ska köpa större kar e att gå in på blocket & kolla i området du bor. Där kan man hitta kar som e kompletta med allt (pump, värmare, stativ, ljusramp)i den storleken du nämnde eller till & med större för bara några 100-lappar. Sen kan du ju bara skriva ut & ge dom som ska köpa dig presenter & be om en i förväg :p

Ett annat bra tips e att INNAN du går till en butik nästa gång e att kolla upp fiskarna du e intresserad av på artbeskrivningarna här på zoopet så har du "kött på benen" & vet precis vilka som passar ihop, vilken storlek på kar dom kräver & temp osv.

Detta e ett mkt bra ställe att lära sig på! Man lär nåt nytt varje dag! :D

Lycka till!

Mvh Eva

Jora här är en av dom bättre sidorna jag vet.
Har hört avmig till några som säljer sina kar på tradera/blocket och eniro. Får väl se vilket som blir bäst :)
Men jag menar att den lilla ätaren jag har nu, ska jag ge bort honom? Eftersom jag varken har sand,eller kompisar till honom av sin egen art?
Hade jag vetat om det tidigare, så hade jag inte skaffat den utan tagit något annat.

Sen när man går till affär, så säger dom ju inte namnet som dom heter på latin eller vad det är för språk, utan dom kallar dom olika saker.
Som min lilla ätare kallades för Skräpätare.
inte snällt..

Men vist får jag dåligt samvete, när jag läser (all hjälp jag får) att de ska ha helt annorlunda inredning än vad jag har.
Kanske blir bäst att ge bort honom.. =/

MVH

Annah
#44 - 5 september 2007 14:48
streezz88 skrev:
Jag har bara den lilla ätaren (en av den arten), sen har jag även några barber som simmar omkring, jag känner mig elak nu när du skriver att dom ska ha det större, och att dom ska leva i stim.

Fast du är ju inte elak. Hade du varit det hade du inte brytt dig och det gör du ju. Du litade på dem i affären, så det är de som är the bad guys :mad:

streezz88 skrev:
Tycker det är fel av dom i affären och säga att man kan ha plats för 25-30 st, när man köper ett akvarium om det är så litet, och även att man inte behöver vänta så länge innan man ha i fiskarna.

Javisst är det fel. Det är rakt ut sagt för j*vligt. Men där är det tyvärr pengarna som styr. Tyvärr är det ganska vanligt att folk får helt galna råd och "information" i zooaffärer. Visst finns det även de som är kunniga och seriösa, men ibland verkar de tyvärr vara en försvinnande minoritet :(

streezz88 skrev:
Jag ska köpa mig ett större kar snart, satsar då på runt 100l - 150l, men just nu tillåter inte ekonomin det, men jag fyller snart år :) då vet jag iaf vad som ska vara först på min önskelista!

Det låter toppen :) Dina fiskar kommer att bli jätteglada [:-15] Då kan du även köpa fin sand. Personligen gillar jag Rådasand. Den finns i olika kornstorlekar. I mina akvarier har jag blandat den finaste (0,33mm) och den nästfinaste (0,4-0,8mm) och tycker att det funkar fint. Mina corys blev jättenöjda när jag bytte (jag hade 0,8-2mm innan). Det var en nöje att se dem simma omkring och böka i sanden :p

Det du skulle kunna göra nu är att skaffa ett par artfränder till din cory och sen när du köpt ett större akvarium kan du skaffa 3 till.

streezz88 skrev:
Usch vad usel jag känner mig :(

Gör inte det! Jag tycker du verkar vara en bra människa!
#45 - 5 september 2007 14:55
EvaPeva skrev:

Jag köpte mitt första akvarium (på 250 liter) begagnat. Jag fick det komplett med ett fint ytterfilter, heltäckande lysramp, akvariemöbel, plus en stor rot, en håv och en burk Ektozonsalt, för 2000 spänn.

EvaPeva skrev:

Mycket bra tips!
#46 - 5 september 2007 15:06
streezz88 skrev:

Men jag menar att den lilla ätaren jag har nu, ska jag ge bort honom? Eftersom jag varken har sand,eller kompisar till honom av sin egen art?

Hade jag vetat om det tidigare, så hade jag inte skaffat den utan tagit något annat.

Om du ska skaffa ett större akvarium snart tycker jag den lilla krabaten kan vänta hos dig tills h*n får ett nytt hem och nya kompisar av sin egen art. Jag är ganska säker på att h*n kommer att få ett bra hem hos dig eftersom du bryr dig.

streezz88 skrev:
Sen när man går till affär, så säger dom ju inte namnet som dom heter på latin eller vad det är för språk, utan dom kallar dom olika saker.

Som min lilla ätare kallades för Skräpätare.

inte snällt..

Enligt lagen måste de kunna ge sina kunder information om arten, vilket givetvis inkluderar det latinska artnamnet.

streezz88 skrev:
Men vist får jag dåligt samvete, när jag läser (all hjälp jag får) att de ska ha helt annorlunda inredning än vad jag har.

Kanske blir bäst att ge bort honom.. =/

Fast du kommer ju att fixa ett nytt hem till henne/honom (man kan faktiskt se på corys vad det är för kön men jag är dålig på det) inom kort med rätt inredning och nya vänner.

När du sen startar upp det nya akvariet kan du under de första 4-5 veckorna låta ditt gamla filter gå samtidigt som det nya i det nya akvariet, så du har en bakterieflora redan från början.
#47 - 5 september 2007 15:32
Tack Batski! Har köpt de flesta av mina kar på blocket. & jag köpte ett 250 l komplett med rubbet för 500 spänn!!! Mkt bra affär det! :D:p Köpt ett 640 komplett för 1500! Det gäller att ha is i magen, kolla varje dag & så till slut så finns det där! ;)

Mvh Eva
#48 - 5 september 2007 15:46
EvaPeva skrev:
Tack Batski! Har köpt de flesta av mina kar på blocket. & jag köpte ett 250 l komplett med rubbet för 500 spänn!!! Mkt bra affär det! :D:p Köpt ett 640 komplett för 1500! Det gäller att ha is i magen, kolla varje dag & så till slut så finns det där! ;)

WOW! Det var riktiga klipp ju! Kul :) :p :D
#49 - 5 september 2007 18:44
batski skrev:
Fast du är ju inte elak. Hade du varit det hade du inte brytt dig och det gör du ju. Du litade på dem i affären, så det är de som är the bad guys :mad:

Javisst är det fel. Det är rakt ut sagt för j*vligt. Men där är det tyvärr pengarna som styr. Tyvärr är det ganska vanligt att folk får helt galna råd och "information" i zooaffärer. Visst finns det även de som är kunniga och seriösa, men ibland verkar de tyvärr vara en försvinnande minoritet :(

Det låter toppen :) Dina fiskar kommer att bli jätteglada [:-15] Då kan du även köpa fin sand. Personligen gillar jag Rådasand. Den finns i olika kornstorlekar. I mina akvarier har jag blandat den finaste (0,33mm) och den nästfinaste (0,4-0,8mm) och tycker att det funkar fint. Mina corys blev jättenöjda när jag bytte (jag hade 0,8-2mm innan). Det var en nöje att se dem simma omkring och böka i sanden :p

Det du skulle kunna göra nu är att skaffa ett par artfränder till din cory och sen när du köpt ett större akvarium kan du skaffa 3 till.

Gör inte det! Jag tycker du verkar vara en bra människa!

Glad att det finns trevliga personer som dig. :)
jag är jätte glad att du funnits som hjälp, och förklarat sånt jag behövt hjälp med.
Jag har nu lagt bud på ett flertal större akvarier, och jag bara väntar tills jag får besked. Fyller snart år, och har lagt akvarie som första, andra, tredje och fjärde önskan och inget där efter :) så man får väl hoppas att önskan går i uppfyllelse, om inte annat fixar jag det själv.

Jag har varit på flertal olika djuraffärer, varav en av dom VinstaZoo (stockholm/Vällingby) där jag blev bemött hur underbart som helst, när jag frågade om vissa arter, sa han nej, eller det funkar bra, men då bör du tänkte på att osv. Där ska jag fortsätta att handla hädan efter.

Han var väldigt kunnig, och när jag sa vad jag hade för akvarie och hur många liter det rymde var han där och rekomendera olika saker :) så jätte bra affär i sthlm området.

Angående Blästersand, har jag läst lite här att vissa inte alls gillar de, då det blir som grumliga täcken, eller som dimma just för att sanden inte lägger sig på botten.
Hur ska man gå till väga då, om jag skaffar sand? Jag tänkte satsa på Guramis i mitt nya kar, funkar det bra om man har sand, eller ska dom ha grus, eller något annat? Inte riktigt fått en bra förklaring, då nån säger det ena och någon annan säger annat...

Vill än en gång tacka för att du hjälpt mig, och jag vill inte plåga mina fiskar, dom är trots allt mina bebisar, och när man får reda på såna saker efter ett köp, så gör det ont, vill ju inte att dom ska lida. (ser inga tendenser utvändigt) men dom kan ju vara deprimerade.

MVH

Annah
#50 - 5 september 2007 21:44
streezz88 skrev:
Glad att det finns trevliga personer som dig. :)

jag är jätte glad att du funnits som hjälp, och förklarat sånt jag behövt hjälp med.

Tack själv för de fina orden! Det värmde gott [:o] :) Jag är bara glad jag kunde hjälpa dig och fiskarna :p

streezz88 skrev:
Jag har nu lagt bud på ett flertal större akvarier, och jag bara väntar tills jag får besked. Fyller snart år, och har lagt akvarie som första, andra, tredje och fjärde önskan och inget där efter :) så man får väl hoppas att önskan går i uppfyllelse, om inte annat fixar jag det själv.

Hehe, cool önskelista [:D] Lycka till!

streezz88 skrev:
Jag har varit på flertal olika djuraffärer, varav en av dom VinstaZoo (stockholm/Vällingby) där jag blev bemött hur underbart som helst, när jag frågade om vissa arter, sa han nej, eller det funkar bra, men då bör du tänkte på att osv. Där ska jag fortsätta att handla hädan efter.

Klokt beslut!

streezz88 skrev:
Han var väldigt kunnig, och när jag sa vad jag hade för akvarie och hur många liter det rymde var han där och rekomendera olika saker :) så jätte bra affär i sthlm området.

Låter bra! Om du bor i Sthlm vill jag även rekommendera Södermalms akvarieaffär: http://www.sodermalmsakvarieaffar.se/index3.htm

Janne som äger affären är väldigt seriös och trevlig och han brukar ta in en del ovanliga fiskar.

streezz88 skrev:
Angående Blästersand, har jag läst lite här att vissa inte alls gillar de, då det blir som grumliga täcken, eller som dimma just för att sanden inte lägger sig på botten.

Det är inte blästersand jag har, utan Rådasand. Den är något mörkare, vilket uppskattas av många fiskar och den ligger där den ligger. Klart min favoritsand :) Den finns att köpa i vissa akvarieaffärer, men den är billigare om man köper den på något byggföretag.

streezz88 skrev:
Hur ska man gå till väga då, om jag skaffar sand? Jag tänkte satsa på Guramis i mitt nya kar, funkar det bra om man har sand, eller ska dom ha grus, eller något annat? Inte riktigt fått en bra förklaring, då nån säger det ena och någon annan säger annat...

Guramis är störtsköna :p De hör till mina favoritfiskar. I naturen lever de i ganska lugna vatten där botten oftast består av fin sand/lera/slam, men de bryr sig faktiskt inte så mycket om vad det är för botten, bara den inte är för ljus. Det viktigaste är att vattencirkulationen inte är så stark och att man har gott om gömställen i form av rötter och växter. Gärna flytväxter också. Vilka guramis funderar du på?

Men det är många andra fiskar än corys som ska ha fin sand. Barber, botior och en del andra.

Beträffande sanden så ska den sköljas ordentligt i förväg. Jag brukar lägga ett lager sand direkt på botten, sen ett tunnt lager bottennäring som sen täcks ordentligt av ca 3-4 cm sand. Det gör att växterna trivs bättre. Att jag börjar med sand underst beror på att jag vill att bottnen ska var högre vid bakrutan så att den bildar en sluttning mot framrutan, och då börjar jag alltså med sand så bottennäringen inte hamnar för djupt ner i sanden. Längre fram har jag ingen sand underst.

streezz88 skrev:
Vill än en gång tacka för att du hjälpt mig, och jag vill inte plåga mina fiskar, dom är trots allt mina bebisar, och när man får reda på såna saker efter ett köp, så gör det ont, vill ju inte att dom ska lida. (ser inga tendenser utvändigt) men dom kan ju vara deprimerade.

Ja jag förstår att du bryr dig om dina fiskar och vill att de ska ha det bra. Tänk om alla hade varit som du! Fiskar som bor i för små utrymmen lever nog ganska trista och stimulanslösa liv och kan inte heller röra på sig ordentligt. Sen är det inte bara utrymmet som spelar roll, utan även hur akvariet är inrett.
#51 - 6 september 2007 00:10
batski skrev:
Tack själv för de fina orden! Det värmde gott [:o] :) Jag är bara glad jag kunde hjälpa dig och fiskarna :p

Hehe, cool önskelista [:D] Lycka till!

Klokt beslut!

Låter bra! Om du bor i Sthlm vill jag även rekommendera Södermalms akvarieaffär: http://www.sodermalmsakvarieaffar.se/index3.htm

Janne som äger affären är väldigt seriös och trevlig och han brukar ta in en del ovanliga fiskar.

Det är inte blästersand jag har, utan Rådasand. Den är något mörkare, vilket uppskattas av många fiskar och den ligger där den ligger. Klart min favoritsand :) Den finns att köpa i vissa akvarieaffärer, men den är billigare om man köper den på något byggföretag.

Guramis är störtsköna :p De hör till mina favoritfiskar. I naturen lever de i ganska lugna vatten där botten oftast består av fin sand/lera/slam, men de bryr sig faktiskt inte så mycket om vad det är för botten, bara den inte är för ljus. Det viktigaste är att vattencirkulationen inte är så stark och att man har gott om gömställen i form av rötter och växter. Gärna flytväxter också. Vilka guramis funderar du på?

Men det är många andra fiskar än corys som ska ha fin sand. Barber, botior och en del andra.

Beträffande sanden så ska den sköljas ordentligt i förväg. Jag brukar lägga ett lager sand direkt på botten, sen ett tunnt lager bottennäring som sen täcks ordentligt av ca 3-4 cm sand. Det gör att växterna trivs bättre. Att jag börjar med sand underst beror på att jag vill att bottnen ska var högre vid bakrutan så att den bildar en sluttning mot framrutan, och då börjar jag alltså med sand så bottennäringen inte hamnar för djupt ner i sanden. Längre fram har jag ingen sand underst.

Ja jag förstår att du bryr dig om dina fiskar och vill att de ska ha det bra. Tänk om alla hade varit som du! Fiskar som bor i för små utrymmen lever nog ganska trista och stimulanslösa liv och kan inte heller röra på sig ordentligt. Sen är det inte bara utrymmet som spelar roll, utan även hur akvariet är inrett.

Blir glad när du säger att du tycker att jag är bra :) trots att jag är nybörjare.
Jag har helt och hållet fastnat för hobbyn, då jag såg min faster alla kar..
Blev helt impad, och mitt första impulsköp var det sexkantiga akvariet på 30l.
Sen det andra, då skulle jag egentligen bara köpa ett litet pytti, för den molly jag trodde skulle föda, men då blev det ett impulsköp på ett 65 liters istället :)

Jag har köpt ett par dvärgguramis, som jag fastnat för nå grymt mycket.
Hanen är ju stört läcker, och min hona är inte alls färglös, man ser tydliga spår efter färger, vist dom syns inte lika starkt som hanens, men hon är jätte fin.

Så jag hade tänkt mig ett gäng såna, men frågan är då om hanarna blir revirtänkande och så blir allt bara mos av mina små fiskar.(vill inte utsätta dom eller mig för det) men några stycken vore stört skönt :) vad kan me gå med dom? några färgranna, men helst inte levandefödare :) har redan så det räcker :p

Har du några tips på nån trevlig gurami? :) har läst om den blå, eller vilken det nu var att den var ganska aggresiv, stämmer det?
Jaha, rådasand, du ser jag har inte så stor koll :)
Vet du hur stor pris skillnad det är från akvariebutik - byggföretag? och vilket/vilka företag kan man vända sig till?

Du är en förebild för mig :)

Mvh / Annah
#52 - 6 september 2007 06:49
Om det är så att Endlers guppys inte finns i den butiken jag kommer besöka, finns det några liknande guppys? som äter samma foder och ser liknande ut? Eller kan ni rekkomndera några andra små lättskötta fiskar som käkar guldfisk foder ;)
#53 - 6 september 2007 08:24
streezz88 skrev:
Blir glad när du säger att du tycker att jag är bra :) trots att jag är nybörjare.

Alla har väl varit nybörjare nån gång, men det viktiga är att man bryr sig om fiskarna och tar hänsyn till deras behov och det gör du ju.

streezz88 skrev:
Jag har helt och hållet fastnat för hobbyn, då jag såg min faster alla kar..

Blev helt impad, och mitt första impulsköp var det sexkantiga akvariet på 30l.

Sen det andra, då skulle jag egentligen bara köpa ett litet pytti, för den molly jag trodde skulle föda, men då blev det ett impulsköp på ett 65 liters istället :)

Hehe, ja akvaristik kan vara lätt beroendeframkallande, så det är lätt att fastna för det ;) :D

streezz88 skrev:
Jag har köpt ett par dvärgguramis, som jag fastnat för nå grymt mycket.

Hanen är ju stört läcker, och min hona är inte alls färglös, man ser tydliga spår efter färger, vist dom syns inte lika starkt som hanens, men hon är jätte fin.

Dvärgguramis är väldigt fina och trevliga. De är klart bland mina favoriter. Själv har jag mosaikguramis i mitt 310 liters Asien-biotop, men de är ju större så de behöver mer utrymme än dvärgguramis. Även läppguramis är fina tycker jag.

streezz88 skrev:
Så jag hade tänkt mig ett gäng såna, men frågan är då om hanarna blir revirtänkande och så blir allt bara mos av mina små fiskar.(vill inte utsätta dom eller mig för det) men några stycken vore stört skönt :) vad kan me gå med dom? några färgranna, men helst inte levandefödare :) har redan så det räcker :p

Dvärgguramis trivs i par och i ett 65 liters skulle jag inte rekommendera mer än ett par. Alla guramis är revirhävdande (vissa arter mer än andra), mest sinsemellan. De verkar inte bry sig så mycket om de andra fiskarna. Fast när hanen byggt bo brukar han jaga bort alla som närmar sig boet. Han jagar även bort honan därifrån efter det att de har lekt.

Guramis trivs bra ihop med lugna fiskar och eftersom de vill ha lugnt vatten och mycket växter bör även de andra fiskarna vara såna som trivs i samma typ av miljö. Personligen tycker jag de går bra ihop med ett stim små rasboror, t ex drottningrasboror eller dvärgrasboror. Men det funkar även bra med någon lugn tetra-art. T ex glödbandstetra eller neontetra.

streezz88 skrev:
Har du några tips på nån trevlig gurami?

Dvärggurami ;) :D Mosaikgurami (fast dessa blir för stora för ditt akvarium) och läppgurami.

streezz88 skrev:
:) har läst om den blå, eller vilken det nu var att den var ganska aggresiv, stämmer det?

Ja blåguramis (marmorguramis och guldguramis är samma art) brukar vara ganska aggro. Dessutom blir de rätt stora och är därför inte lämpliga för mindre akvarier. Bandguramis är riktigt vackra, men även de blir rätt stora och jag har hört att de också ska vara lite aggro.

Ja just det, pygméguramis är helt bedårande, men de är tyvärr väldigt känsliga, så jag vågar inte ha såna.

streezz88 skrev:
Jaha, rådasand, du ser jag har inte så stor koll :)

Fast det är det som är så bra med zoopet, man lär sig en hel del här :)

streezz88 skrev:
Vet du hur stor pris skillnad det är från akvariebutik - byggföretag? och vilket/vilka företag kan man vända sig till?

En 25 kg säck kostar väl runt 60-70 spänn (minns inte exakt) på ett byggföretag och lite drygt hundralappen i akvariebutiker. Vet tyvärr inte vilka byggföretag i Sthlm som säljer den (kanske bäst att du ställer frågan under "Inredning", det finns säkert nån som bor i Sthlm som vet), men Hornbach här i Gbg säljer den, så det borde de göra även i Sthlm. Kolla så att du får en lämplig korntjocklek.

streezz88 skrev:
Du är en förebild för mig :)

Åh tack så mycket Annah! Vad glad jag blir [:o] [:D]
#54 - 6 september 2007 08:42
voggen skrev:
Om det är så att Endlers guppys inte finns i den butiken jag kommer besöka, finns det några liknande guppys? som äter samma foder och ser liknande ut? Eller kan ni rekkomndera några andra små lättskötta fiskar som käkar guldfisk foder ;)

Man kan alltid fråga i butiken om de inte kan ta in dem. En del butiker brukar göra det. Annars finns det en del vildformer av guppy (som t ex trinidad) som är lika små som endlers.

Annars har jag redan tipsat om några andra arter som skulle funka:

- Pärlrasbora (Celestichthys margaritatus)
- Dvärgkardinalfisk (Tanichthys micagemmae)
- Blåögd risfisk (Oryzias javanicus)
- Prickig blåögonfisk (Pseudomugil gertrudae)

Vet dock inte om de kan äta samma mat som guldfiskar (är det pellets så är det för stort för deras små munnar), men man kan alltid köpa annan mat ;) Flingfoder ska man ändå inte använda längre än 2-3 månader efter det att man har öppnat burken.
#55 - 6 september 2007 08:54
Okej, fodret jag har är små "oranga kulor". Det är alltså inte flingor.
#56 - 6 september 2007 08:55
voggen skrev:
Okej, fodret jag har är små "oranga kulor". Det är alltså inte flingor.

Ok då funkar det nog inte för några små fiskar, tyvärr.
#57 - 6 september 2007 10:38
voggen skrev:

Att köpa en burk flingfoder kostar inte mycket, jag fick en relativt stor burk, och den har kommit halvvägs nu på nästan 2månader, och kostade mig runt 30kr. Så dyrt är det inte :)
#58 - 6 september 2007 10:44
jag får höra mig för i djuraffären sen vad dom säger då:)
#59 - 6 september 2007 10:48
batski skrev:
Alla har väl varit nybörjare nån gång, men det viktiga är att man bryr sig om fiskarna och tar hänsyn till deras behov och det gör du ju.

Hehe, ja akvaristik kan vara lätt beroendeframkallande, så det är lätt att fastna för det ;) :D

Dvärgguramis är väldigt fina och trevliga. De är klart bland mina favoriter. Själv har jag mosaikguramis i mitt 310 liters Asien-biotop, men de är ju större så de behöver mer utrymme än dvärgguramis. Även läppguramis är fina tycker jag.

Dvärgguramis trivs i par och i ett 65 liters skulle jag inte rekommendera mer än ett par. Alla guramis är revirhävdande (vissa arter mer än andra), mest sinsemellan. De verkar inte bry sig så mycket om de andra fiskarna. Fast när hanen byggt bo brukar han jaga bort alla som närmar sig boet. Han jagar även bort honan därifrån efter det att de har lekt.

Guramis trivs bra ihop med lugna fiskar och eftersom de vill ha lugnt vatten och mycket växter bör även de andra fiskarna vara såna som trivs i samma typ av miljö. Personligen tycker jag de går bra ihop med ett stim små rasboror, t ex drottningrasboror eller dvärgrasboror. Men det funkar även bra med någon lugn tetra-art. T ex glödbandstetra eller neontetra.

Dvärggurami ;) :D Mosaikgurami (fast dessa blir för stora för ditt akvarium) och läppgurami.

Ja blåguramis (marmorguramis och guldguramis är samma art) brukar vara ganska aggro. Dessutom blir de rätt stora och är därför inte lämpliga för mindre akvarier. Bandguramis är riktigt vackra, men även de blir rätt stora och jag har hört att de också ska vara lite aggro.

Ja just det, pygméguramis är helt bedårande, men de är tyvärr väldigt känsliga, så jag vågar inte ha såna.

Fast det är det som är så bra med zoopet, man lär sig en hel del här :)

En 25 kg säck kostar väl runt 60-70 spänn (minns inte exakt) på ett byggföretag och lite drygt hundralappen i akvariebutiker. Vet tyvärr inte vilka byggföretag i Sthlm som säljer den (kanske bäst att du ställer frågan under "Inredning", det finns säkert nån som bor i Sthlm som vet), men Hornbach här i Gbg säljer den, så det borde de göra även i Sthlm. Kolla så att du får en lämplig korntjocklek.

Åh tack så mycket Annah! Vad glad jag blir [:o] [:D]

Jag håller på att byter till mig ett 475 liters kar, men vet inte om jag får ta det för mina föräldrar ^^ Det är ganska så stort ;). Men han som äger det nu, vill bara få bort det, så han kunde tänka sig att byta det mot ett tv spel, det tycker jag väl dock inte är i närheten av vad ett sånt stort kar kostar, inkl all utrustning + sand och sånt som hör till.:D (kanske en bra investering i sånafall)

Nej, jag har läst lite om de andra guramisarna, att dom flesta vill leva i större kar, och om jag nu skaffar mig det här stora, så kanske det går bra med några fler. Går det då att ta fler hanar? än att bara skaffa en hane på 2-3 honor? :confused:

Apropå det här karet jag kollat in, så har han haft pirayor i det, är det något som jag bör tänka på när det gäller omstart av det karet? Att jag behöver vara extra noga med att rengöra det, pga det dom ätit, eller liknande?

Sen jag blev medlemm här, har mycket av det jag inte viste, kommit till stor nytta, och jag är tacksam. Sen att det finns såna som du gör det inte heller sämre :) som jag skrivit tidigare, så har du varit till stor hjälp.

Sen angående akvaristik= beroende. Ja jag vet ^^ som nu jag är jätte sugen på att skaffa ett så pass mycket större kar som 475l , jag går då från 65 - 475, det är en ökning på 410l det är ganska så mycket.
Vet inte om det kommer gå nå bra, då det är så pass stort, och jag fortfarande är nybörjare, eller så är det lika enkelt som ett litet :)

Jag får väl kolla runt lite och se vart man kan köpa rådasand :) nånstans kanske dom har det, och om inte annat kanske affären kan ta in det, om man vill beställa [:o]
#60 - 6 september 2007 12:42
Så, besökte djuraffären nyss och jag köpte: 2 slöjbärare och 3 platys. Även flingfoder och ny växt! Får hoppas att dom kommer trivas!
#61 - 6 september 2007 13:05
voggen skrev:
Så, besökte djuraffären nyss och jag köpte: 2 slöjbärare och 3 platys. Även flingfoder och ny växt! Får hoppas att dom kommer trivas!

Jag antar att du menar [COLOR=blue]Svärdbärare[/COLOR] och [COLOR=blue]Platy[/COLOR] (har aldrig hört talas om slöjbärare)[COLOR=blue].[/COLOR] Tyvärr finns det en risk att dessa två arter korsar sig med varander :( Dessutom vill dom ha dubbelt så stort akvarium än det du har :(

Ett tips är att läsa på om fiskar innan du går till djuraffären så du vet vilka som passar
#62 - 6 september 2007 13:46
den största är ca 2cm högst. Det går och väl att flytta på dom när domn blir större? gubben i affären sa att det inte var några problem. har ett större kar på gång så.
#63 - 6 september 2007 15:06
voggen skrev:
den största är ca 2cm högst. Det går och väl att flytta på dom när domn blir större? gubben i affären sa att det inte var några problem. har ett större kar på gång så.

Då är det inga problem. Dom kan vara där så länge dom är små. Dock finns det som sagt en risk att dom korsar sig med varandra.
#64 - 6 september 2007 15:37
streezz88 skrev:
Jag håller på att byter till mig ett 475 liters kar, men vet inte om jag får ta det för mina föräldrar ^^ Det är ganska så stort ;). Men han som äger det nu, vill bara få bort det, så han kunde tänka sig att byta det mot ett tv spel, det tycker jag väl dock inte är i närheten av vad ett sånt stort kar kostar, inkl all utrustning + sand och sånt som hör till.:D (kanske en bra investering i sånafall)

Det låter som en fett bra investering ju! [:-15] Är akvariet i gott skick skulle jag inte tvekat en sekund. Vet du hur länge han har haft det?

streezz88 skrev:
Nej, jag har läst lite om de andra guramisarna, att dom flesta vill leva i större kar, och om jag nu skaffar mig det här stora, så kanske det går bra med några fler. Går det då att ta fler hanar? än att bara skaffa en hane på 2-3 honor? :confused:

Det är lite olika med olika arter. Med dvärgguramis går det nog bra med lika många honor som hanar. Har man mosaikguramis ska man helst ha fler honor än hanar. Är det blåguramis är det nog bäst med bara en hane och några honor. Men jag tycker du ska satsa på en gurami-art bara.

streezz88 skrev:
Apropå det här karet jag kollat in, så har han haft pirayor i det, är det något som jag bör tänka på när det gäller omstart av det karet? Att jag behöver vara extra noga med att rengöra det, pga det dom ätit, eller liknande?

Nej det kan jag inte tänka mig. Det är nog bara att köra som vanligt.

streezz88 skrev:
Sen jag blev medlemm här, har mycket av det jag inte viste, kommit till stor nytta, och jag är tacksam. Sen att det finns såna som du gör det inte heller sämre :) som jag skrivit tidigare, så har du varit till stor hjälp.

Oj vad du överöser mig med beröm :p [:D] Jättetrevligt att höra :) :D

streezz88 skrev:
Sen angående akvaristik= beroende. Ja jag vet ^^ som nu jag är jätte sugen på att skaffa ett så pass mycket större kar som 475l , jag går då från 65 - 475, det är en ökning på 410l det är ganska så mycket.

Vet inte om det kommer gå nå bra, då det är så pass stort, och jag fortfarande är nybörjare, eller så är det lika enkelt som ett litet :)

Inga problem. Ju större akvariet desto mer lättskött. Givetvis är det lite mer jobb att inreda ett stort akvarium än ett litet, men när det väl är igång och färdigcyklat är det mycket mindre risk att något går fel.

streezz88 skrev:
Jag får väl kolla runt lite och se vart man kan köpa rådasand :) nånstans kanske dom har det, och om inte annat kanske affären kan ta in det, om man vill beställa [:o]

De affärerna som beställer varor från Simontorps kan nog ta in den. Men kolla i fall Hornbach har det. De har rätt ok priser.
#65 - 6 september 2007 16:01
Loelle skrev:
Då är det inga problem. Dom kan vara där så länge dom är små.

Det beror på hur länge de får vara i det lilla akvariet. Fiskar som får leva i för små akvarier riskerar att hämmas i tillväxten, vilket inte är så nyttigt.
#66 - 6 september 2007 18:06
Dom blir inte kvar allt för länge! men så länge man märker att dom inte vantrivs så får dom vara kvar. Och vad skulle hända ifall dom korsar sig med varandra? Är det farligt?
#67 - 6 september 2007 18:23
voggen skrev:
Dom blir inte kvar allt för länge! men så länge man märker att dom inte vantrivs så får dom vara kvar.

Fast vi är ju så olika arter att det kan vara svårt för oss att se att de inte trivs. Man kan t ex inte se att ensamma guldfiskar i fiskskålar inte finns, men likväl förblir de småväxta och dör efter bara några månader eller några få år.

voggen skrev:
Och vad skulle hända ifall dom korsar sig med varandra? Är det farligt?

Farligt är det inte, men vad ska du sen göra med ynglen? Ska du omplacera/sälja dem som platies eller svärdbärare? Det kan ju vara svårt att bli av med dem.
#68 - 6 september 2007 18:45
batski skrev:
Det låter som en fett bra investering ju! [:-15] Är akvariet i gott skick skulle jag inte tvekat en sekund. Vet du hur länge han har haft det?

Det är lite olika med olika arter. Med dvärgguramis går det nog bra med lika många honor som hanar. Har man mosaikguramis ska man helst ha fler honor än hanar. Är det blåguramis är det nog bäst med bara en hane och några honor. Men jag tycker du ska satsa på en gurami-art bara.

Nej det kan jag inte tänka mig. Det är nog bara att köra som vanligt.

Oj vad du överöser mig med beröm :p [:D] Jättetrevligt att höra :) :D

Inga problem. Ju större akvariet desto mer lättskött. Givetvis är det lite mer jobb att inreda ett stort akvarium än ett litet, men när det väl är igång och färdigcyklat är det mycket mindre risk att något går fel.

De affärerna som beställer varor från Simontorps kan nog ta in den. Men kolla i fall Hornbach har det. De har rätt ok priser.

Jo jag ser det själv som en investering, men min pappa tyckte det skulle bli lite för stort =( det kommer väga för mycket, och han tror inte vårat golv kommer hålla =/ det kommer ju väga en hel del, när det är fyllt med vatten och liknande... Men jag vill ha det som sagt, och det är helt underbart pris
och det gör ont att jag inte kommer kunna köpa den :( fyller år om 1 månad, lite mer men så länge lär han inte vilja vänta, så det ser inte så ljust ut för den investeringen [:(]

Han har haft karet i 2 år, men det ser sprillans nytt ut, iaf när man sett den på bild.

Har annars ett 200 liters kar på g, lite skillnad men där kan det säkert gå ner ett flertal guramis, än bara ett par, då jag älskar dom.
För ett litet tag sedan satt jag och titta lite på karet från min säng,och jag märkte äntligen att det är lek på gång. Iaf vadjag tror =/ (hmm)

Men du är ju värd allt beröm så det är bara att tacka och ta emot :D
#69 - 6 september 2007 19:45
streezz88 skrev:
Jo jag ser det själv som en investering, men min pappa tyckte det skulle bli lite för stort =( det kommer väga för mycket, och han tror inte vårat golv kommer hålla =/ det kommer ju väga en hel del, när det är fyllt med vatten och liknande... Men jag vill ha det som sagt, och det är helt underbart pris

och det gör ont att jag inte kommer kunna köpa den :( fyller år om 1 månad, lite mer men så länge lär han inte vilja vänta, så det ser inte så ljust ut för den investeringen [:(]

Hmm, vad har ni för golv? Jag bor själv i en lägenhet där golvet är lite klent. Spånskivor på regler, så jag var lite orolig när jag skulle köpa mitt 310 liters, så jag kollade med fastighetsägaren och han sa att det gick bra i fall akvariet (eller snarare akvariemöbeln) stod på tvären över reglerna så att tyngden fördelades över flera regler. Ett inrett 475 liters med sand och vatten plus möbeln lär väga runt 600kg. Men det kan ju inte vara mer än en stor bokhylla full med böcker och det borde ett golv tåla.

Föräldrar brukar reagera som din när de ställs inför tanken om nånting som låter så stort och tungt. Men ett 475 liters akvarium är inte så stort egentligen. Det är många som har akvarier på 500, 700 och även 1000 liter. När jag köpte mitt 310 liters tyckte jag att det såg stort ut, men nu tycker jag att det är rätt liten ändå ;) Fast jag bor i en etta och har verkligen inte plats med större, tyvärr!

streezz88 skrev:
Han har haft karet i 2 år, men det ser sprillans nytt ut, iaf när man sett den på bild.

Låter bra!

streezz88 skrev:
Har annars ett 200 liters kar på g, lite skillnad men där kan det säkert gå ner ett flertal guramis, än bara ett par, då jag älskar dom.[/QUOTE

200 liter är klart bättre än 65 :) Hur långt är det? Själv tycker jag att akvarier som är kortare än 100cm är lite svårare att inreda så de ser rymliga ut.

[QUOTE=streezz88;1016707]För ett litet tag sedan satt jag och titta lite på karet från min säng,och jag märkte äntligen att det är lek på gång. Iaf vadjag tror =/ (hmm)

Grattis i så fall :p min har faktiskt inte lekt trots lugnt vatten och en massa flytväxter. Får hoppas på att det nya paret blir sugna på varandra. De verkar komma bra överens iaf.

[/QUOTE]Men du är ju värd allt beröm så det är bara att tacka och ta emot :D[/QUOTE]

Tackar och bockar [:D]
#70 - 7 september 2007 05:29
Man kan ju alltid ha kvar ynglen själv, och mina platys är ca 1 cm långa svärdbärarna högst 2 cm. Så farligt kan det väl inte vara?
#71 - 7 september 2007 08:20
Och var hade du tänkt ha alla ynglen sen? Det är inte farligt. Bara ansvarslöst och onödigt. Alla experter avråder från att låta dessa två arter blandas på det sättet, men tyvärr verkar din attityd vara sådan att du struntar i de råd du får och gör som du vill oavsett konsekvenserna. Jag vill inte låta hård men jag tycker faktiskt du borde fundera över om akvaristik (med det ansvaret för levande varelser som det innebär) verkligen är din grej.

Du ställde frågor här och fick bra råd och så struntade du i dem ändå och gick och skaffade fiskar som inte är lämpliga för ditt akvarium. Så jag undrar varför du frågade över huvud taget? Inte heller brydde du dig om att läsa på om de arterna skaffade fast det finns lättillgänglig information. Fiskar är ju inte leksaker, men det verkar du tro. Illa :mad: :(
#72 - 7 september 2007 11:47
vad snackar du om, han i affären sa att dom gick bra ihop och jag har lst om dom, det står inget om att man inte kan ha dom 2 sorterna tillsammans. Jag har ett kvarie till, som jag tänkte flytta dom till när dom blir större, och då kan jag ha ynglen i det gammla eller?
#73 - 7 september 2007 11:59
Och hur kan du vara så säker på att det blir yngel? Som sagt jag är helt ny och han i affären kanske blåste mig för att sälja? Me jag har läst på om dom sorterna. Men är det så som du säger så får jag väl flytta dom.
#74 - 7 september 2007 12:45
voggen skrev:
Och hur kan du vara så säker på att det blir yngel? Som sagt jag är helt ny och han i affären kanske blåste mig för att sälja? Me jag har läst på om dom sorterna. Men är det så som du säger så får jag väl flytta dom.

Jag är själv nybörjare, men har varit uppvuxen med kar, och sedan har jag fått massa råd här.
Som guppy, platys, svärdbärare och de liknande arterna är levandefödare, och du kan garrantera vara säker att du får yngel. Och det är inte bara ett yngel dom får, utan dom kan få hur många som helst.

Och lita inte (alltid) på dom i affären, (om du inte besöker en riktig akvarieaffär) finns ett jätte bra här i stockholm, och han som sköter avdelningen för sällskapsfiskar han är j*vligt kunnig, de som jobbar i en vanlig affär, säger alltid massa saker, bara för att dom ska få sälja. Det är sällan dom beter sig "bra", och nekar en när det gäller att skaffa olika fiskar. (lite inte alltid på vad dom säger)
Ett proffs däremot, säger stopp, eller ifrån om det inte passar, eller om fiskarna inte går ihop.

Tycker du ska ta vara på all hjälp du får här,och vara tacksam och inte tycka man är dum som säger ifrån. Var tacksam istället att du får den hjälp du vill ha.

Men lycka till iaf.
#75 - 7 september 2007 15:11
voggen skrev:
vad snackar du om, han i affären sa att dom gick bra ihop och jag har lst om dom, det står inget om att man inte kan ha dom 2 sorterna tillsammans. Jag har ett kvarie till, som jag tänkte flytta dom till när dom blir större, och då kan jag ha ynglen i det gammla eller?

Om du har läst om dem måste du veta att de behöver större utrymme än det de har nu?

Och vem litar du mest på? Människor som helt utan egenintressen lägger ner tid på att hjälpa dig med tips och råd, eller människor vars beteende styrs av egna ekonomiska intressen? Tänk på det!

Själv känner jag att det inte är nån idé att lägga ner tid på att hjälpa dig med information och tips eftersom du struntar i det ändå.
#76 - 8 september 2007 09:27
Klart jag litar på er, men jag måste ju även kunna fråga och utgå från det som dom i affären säger, jag är tacksam för eran hjälp. Och som jag har sagt så är dom i det lilla akvariet bara tillfälligt, Dom ska förflyttas till ett dubbel så stort minst. Men tack för all hjälp om ni nu inte vill hjälpa mig mer!
#77 - 8 september 2007 09:40
voggen skrev:
Klart jag litar på er, men jag måste ju även kunna fråga och utgå från det som dom i affären säger, jag är tacksam för eran hjälp. Och som jag har sagt så är dom i det lilla akvariet bara tillfälligt, Dom ska förflyttas till ett dubbel så stort minst. Men tack för all hjälp om ni nu inte vill hjälpa mig mer!

Det är klart du ska fråga, men tänk på att dom i affären är där för att sälja, inte för att neka. Och säga nej, desto mer dom får sälja, desto bättre för deras ekonomi är det, så lyssna på råden du får här. jag lovar det är värt!
Kjell Fohrman
Administrator
#78 - 8 september 2007 09:55
streezz88 skrev:
Det är klart du ska fråga, men tänk på att dom i affären är där för att sälja, inte för att neka. Och säga nej, desto mer dom får sälja, desto bättre för deras ekonomi är det, så lyssna på råden du får här. jag lovar det är värt!

Dock en affär får behålla sina kunder längre om de ger korrekta råd - så även ur krasst ekonomiska synpunkter är det lönsamt för dom att ge bra råd, men självklart kan man få dåliga råd i affärer likaväl som man kan få här.

Så mitt råd är - lyssna på alla, men värdera allt kritiskt och fäölj sedan konsekvent en linje.

Annars är din och batskis inställning tyvärr väldigt vanlig och detta drabbades jag väldigt ofta av när jag hade affär (drygt 15 år sedan). Dvs många kunder utgick från att jag som säljare alltid ville lura dom genom att sälja dyra prylar.
Så därför köpte de för små akvarier, när jag ville "lura på dom större".
Därför köpte de glödlampsarmaturer med usel belysning, när jag ville "lura på dom" dyrare (och i längden billigare) lysrörsbelysning.
Därför köpte de små pumpar med för liten filterkapacitet, när jag ville "lura på dom" större och effektivare pumpar.
Därför köpte de jättebilliga växter som cabomba (som är ljuskrävande och definitivt inte lämpliga till en usel glödlampsbelysning), när jag ville "lura på dom" dyrare växter (typ Anubias) som hade klarat sig i deras akvarium med usel belysning.

En mycket viktig orsak till att jag sålde min akvarieaffär (som då var Europas största) var att himla många kunder hade samma inställning som ni har.
#79 - 8 september 2007 11:03
Dock en affär får behålla sina kunder längre om de ger korrekta råd - så även ur krasst ekonomiska synpunkter är det lönsamt för dom att ge bra råd, men självklart kan man få dåliga råd i affärer likaväl som man kan få här.

Så mitt råd är - lyssna på alla, men värdera allt kritiskt och fäölj sedan konsekvent en linje.

Annars är din och batskis inställning tyvärr väldigt vanlig och detta drabbades jag väldigt ofta av när jag hade affär (drygt 15 år sedan). Dvs många kunder utgick från att jag som säljare alltid ville lura dom genom att sälja dyra prylar.

Därför köpte de glödlampsarmaturer med usel belysning, när jag ville "lura på dom" dyrare (och i längden billigare) lysrörsbelysning.

Därför köpte de små pumpar med för liten filterkapacitet, när jag ville "lura på dom" större och effektivare pumpar.

Därför köpte de jättebilliga växter som cabomba (som är ljuskrävande och definitivt inte lämpliga till en usel glödlampsbelysning), när jag ville "lura på dom" dyrare växter (typ Anubias) som hade klarat sig i deras akvarium med usel belysning.

En mycket viktig orsak till att jag sålde min akvarieaffär (som då var Europas största) var att himla många kunder hade samma inställning som ni har.

Nja Kjell, jag är medveten om att det även finns seriösa personer inom branschen, vilket jag även har sagt vid flera tillfällen. Men jag har hört och läst om alltför många galna "råd" som kunder har fått för att kunna lita på det som sägs i affärer bara så där. Så jag tror på att skaffa sig kunskap själv innan man går till affären. Är man själv seriös och något kunnig märker man relativt snabbt i fall personen man pratar med är seriös eller bara vill sälja.

Så jag tror verkligen inte att alla är ute efter att lura mig (det är t ex en nöje att prata med Janne från Södermalms akvarieaffär eller med Magnus på Hornbach). Men jag har tom varit med om att man försökt övertala mig om att en viss art som man hade inne var samma art som jag letade efter. Lyckligtvis hade jag läst på innan jag bestämde mig för att skaffa fiskarna, så jag gick inte på det.
Kjell Fohrman
Administrator
#80 - 8 september 2007 11:34
batski skrev:
Nja Kjell, jag är medveten om att det även finns seriösa personer inom branschen, vilket jag även har sagt vid flera tillfällen. Men jag har hört och läst om alltför många galna "råd" som kunder har fått för att kunna lita på det som sägs i affärer bara så där. Så jag tror på att skaffa sig kunskap själv innan man går till affären. Är man själv seriös och något kunnig märker man relativt snabbt i fall personen man pratar med är seriös eller bara vill sälja.

Så jag tror verkligen inte att alla är ute efter att lura mig (det är t ex en nöje att prata med Janne från Södermalms akvarieaffär eller med Magnus på Hornbach). Men jag har tom varit med om att man försökt övertala mig om att en viss art som man hade inne var samma art som jag letade efter. Lyckligtvis hade jag läst på innan jag bestämde mig för att skaffa fiskarna, så jag gick inte på det.

När du skriver att det "även finns seriösa personer i branschen" så är ju även det ett negativt uttalande eftersom du får det att låta som om de allra flesta är oseriösa. De allra flesta är seriösa och ger bra råd utifrån de förutsättningar som gäller.
Den genomsittliga kunskapen hos de som jobbar i akvarieaffärer är utan tvekan högre än den genomsnittliga kunskapsnivån i t.ex. detta forum. Ändå vill jag inte falla in i din jargong och föraktfullt skriva - "även på Zoopet finns det seriösa personer".

Tvärtom så anser jag att det finns massor av info att hämta här och även i akvarieaffärer. Det viktiga är att läsa/lyssna kritiskt till vad alla har att säga/ eller skriver och sedan utifrån det ta ställning och konsekvent följa en linje.

Dern verklighet som jag beskrev ovan - dvs att alltför många, i likhet med dig, betraktar de som jobbar i affär enbart som "människor vars beteende styrs av egna ekonomiska intressen?" och anser att de alltid vill "lura på kunden" olika saker - är tyvärr väldigt vanlig idag och en av anledningarna till att många inte skaffar sig rätt prylar från början.
#81 - 8 september 2007 12:57
När du skriver att det "även finns seriösa personer i branschen" så är ju även det ett negativt uttalande eftersom du får det att låta som om de allra flesta är oseriösa. De allra flesta är seriösa och ger bra råd utifrån de förutsättningar som gäller.

Den genomsittliga kunskapen hos de som jobbar i akvarieaffärer är utan tvekan högre än den genomsnittliga kunskapsnivån i t.ex. detta forum. Ändå vill jag inte falla in i din jargong och föraktfullt skriva - "även på Zoopet finns det seriösa personer".

Det är inte min mening att smutskasta någon, utan jag skriver utifrån den uppfattning som jag har fått under min tid som akvarist. Om min uppfattning är just att det finns alltför många som jobbar i djuraffär som inte har tillräckligt med kunskaper och som ger sina kundar felaktig information. Hur många gånger har man inte fått läsa här på zoopet om hur folk fått hel olämplig "information" i djuraffären?

Tvärtom så anser jag att det finns massor av info att hämta här och även i akvarieaffärer. Det viktiga är att läsa/lyssna kritiskt till vad alla har att säga/ eller skriver och sedan utifrån det ta ställning och konsekvent följa en linje.

Håller med!

Dern verklighet som jag beskrev ovan - dvs att alltför många, i likhet med dig, betraktar de som jobbar i affär enbart som "människor vars beteende styrs av egna ekonomiska intressen?" och anser att de alltid vill "lura på kunden" olika saker - är tyvärr väldigt vanlig idag och en av anledningarna till att många inte skaffar sig rätt prylar från början.

Men jag betraktar inte dem som jobbar i djuraffär enbart som människor vars beteende styrs av egna ekonomiska intressen och jag anser inte heller att de alltid vill lura på kunden olika saker. Har jag sagt det? Vem visst finns det ett vinstintresse (annars hade man inte drivit en business)? Och visst finns det människor som är mer intresserade av att få sälja än om hur fiskarna kommer att få det? Eller så är de okunniga. Annars hade de inte sagt att det går bra att ha guldfiskar i skålar, scalarer i 100 liters akvarier eller ensamma pansarmalar.
#82 - 8 september 2007 13:11

Jag förstår precis vad du menar, och jag säger inte att alla är såna. Men jag har hittat min affär nu, där dom är experter och dom vet vad dom talar om. Men sen har jag även varit i andra affärer där dom däremot packat på en för mycket.

Som när jag köpte mitt första. 30 liters kar, den har dock glödlampsarmatur, och ska fundera på ett byte. Men ett större kar lockar mig dock mer än att byta ut den.
Iaf, hon som sålde karet till mig, ville att jag skulle börja med att köpa växter och typ 5-6 fiskar, för att det ska bli en bra "start" o.s.v. men jag var klok där och sa nej, utan skulle komma tillbaka om ett tag, och kolla vidare. Får dom göra så? *hmm :confused:* (när det gäller att sälja så mycket på en gång? lite har dom väl lärt sig?)

Men när jag stod där, så var det en annan familj som skulle köpa ett kar, och då expediten packa på som allt.(barnet som var med var ju överlyckligt) Dom som köpte det vågade nog inte säga nej, men det blev väl en och annan fisk och annat som dom fick köpa, och jag tycker det är synd, att det finns såna ointresserade personal, som inte kan tänka sig vad som är bra för fisken/fiskarna. :(

Men som jag skrev tidigare, hittat mitt ställe, och dit vänder jag mig alltid om det är något jag undrar över, om det inte är så att jag finner mitt svar här :)

Så det jag skrev till voggen, lät nog värre än vad jag menade :p

MVH

Annah
Kjell Fohrman
Administrator
#83 - 8 september 2007 13:14
batski skrev:
Det är inte min mening att smutskasta någon, utan jag skriver utifrån den uppfattning som jag har fått under min tid som akvarist. Om min uppfattning är just att det finns alltför många som jobbar i djuraffär som inte har tillräckligt med kunskaper och som ger sina kundar felaktig information. Hur många gånger har man inte fått läsa här på zoopet om hur folk fått hel olämplig "information" i djuraffären?

Och bara för att ena parten framför sin åsikt här på Zoopet så blir det sanning för dig. Om man skall ta ställning i en "konflikt" är väl det minsta man kan begära att man i så fall först kollar vad den andra parten har att säga.

Allt för ofta så handlar det om missförstånd. När man pratar med en kund i affären så är det många saker som tas upp och ingen männsika kan ta till sig allt utan det blir lätt missförstånd om vad som sagts. Ofta handlar det ju också bara om muntlig information eftersom tyvärr just akvariekunderna är de som är minst benägna att t.ex. införskaffa en bok i ämnet. På den tiden jag hade affär så var det högst 1 av 10 akvariekunder som köpte en bok, de djurägare som köpte mest böcker var terrarieägarna där säkert 80-90% också skaffade en bok.

Men jag betraktar inte dem som jobbar i djuraffär enbart som människor vars beteende styrs av egna ekonomiska intressen och jag anser inte heller att de alltid vill lura på kunden olika saker. Har jag sagt det?

Nej, men gång på gång i tråd efter tråd så gnäller du på de som jobbar akvarieaffärer. Visst finns det usla akvarieaffärsägare likaväl som det finns usla bönder, usla läkare etc. men bara för att några är usla så innebär det inte att de flesta är det.
De flesta som har akvarieaffär öppnar affär pga sitt intresse för akvariefiskar (det skall gudarna veta att om ens intresse i huvudsak är att tjäna pengar då har man definitivt valt fel bransch[:o]).
Med ditt resonemang så kan man ju även kritisera alla som odlar fisk eftersom de då själva tjänar pengar på sitt odlande etc..
Kjell Fohrman
Administrator
#84 - 8 september 2007 13:18
streezz88 skrev:
Iaf, hon som sålde karet till mig, ville att jag skulle börja med att köpa växter och typ 5-6 fiskar, för att det ska bli en bra "start" o.s.v. men jag var klok där och sa nej, utan skulle komma tillbaka om ett tag, och kolla vidare. Får dom göra så? *hmm :confused:* (när det gäller att sälja så mycket på en gång? lite har dom väl lärt sig?)

Och vadå - jag köper också alltid lite växter och några fiskar direkt när jag startar upp ett akvarium. Om man inte har speciellt uselt kranvatten finns det ingen anledning att vänta.
#85 - 8 september 2007 14:06
Och bara för att ena parten framför sin åsikt här på Zoopet så blir det sanning för dig. Om man skall ta ställning i en "konflikt" är väl det minsta man kan begära att man i så fall först kollar vad den andra parten har att säga.

Jag kan förstå din poäng, men inte sällan blir folk ledsna när de får höra att den där gibbicepsen kan bli upp mot en halvmeter lång och inte är en lämplig fisk för ett 100 liters akvarium, vilket får mig att dra slutsatsen att de inte hade fått den informationen i affären.

Ofta handlar det ju också bara om muntlig information eftersom tyvärr just akvariekunderna är de som är minst benägna att t.ex. införskaffa en bok i ämnet.

Ja tänk vad bra det hade varit om affärerna följde lagen om att de ska tillhandahålla sina kunder skriftlig information om varje art dessa får med sig hem.

Nej, men gång på gång i tråd efter tråd så gnäller du på de som jobbar akvarieaffärer. Visst finns det usla akvarieaffärsägare likaväl som det finns usla bönder, usla läkare etc. men bara för att några är usla så innebär det inte att de flesta är det.

Jag brukar också poängtera att det även finns de som är seriösa. Men jag tycker att det finns alltför många som inte är det. Det är min uppfattning.
Kjell Fohrman
Administrator
#86 - 8 september 2007 14:30
batski skrev:
Jag kan förstå din poäng, men inte sällan blir folk ledsna när de får höra att den där gibbicepsen kan bli upp mot en halvmeter lång och inte är en lämplig fisk för ett 100 liters akvarium, vilket får mig att dra slutsatsen att de inte hade fått den informationen i affären.

När jag hade affär så sa jag också alltid till kunderna att de skulle köpa en ancistrus istället. När de likafullt köpte en pleco eller gibbiceps och jag sa att de blev för stora för deras akvarium så sade de att tänkte köpa ett större akvarium senare/alternativt lämna tillbaka fisken när den blev för stor. Lika förbannat så fick man senare höra att man lurat på dom en för stor fisk. Det är himla lätt att skylla på en som inte är "närvarande" och kan försvara sig än att sjäv ta ansvar för sina egna misstag.
Du tror alltid köparen om gott och säljare om ont - verkligheten är inte så enkel.

Ja tänk vad bra det hade varit om affärerna följde lagen om att de ska tillhandahålla sina kunder skriftlig information om varje art dessa får med sig hem.

Och ännu bättre om denna information hade funnits tillgänglig innan köpet.

Jag brukar också poängtera att det även finns de som är seriösa. Men jag tycker att det finns alltför många som inte är det. Det är min uppfattning.

Tycker att du mest poängterar att de flesta är oseriösa.
Upprepar det igen - kunskapsnivån är klart genomsnittligt högre på de som har akvarieaffär än de som svarar i detta forum. Därmed inte sagt att det finns dåliga akvarieaffärsinnehavare - det finns det självklart.
Därmed inte sagt att de som svarar på Zoopet ger dåliga svar - tvärtom också bland Zoopetarna finns det många duktiga akvarister.

Ett allmänt tips som jag vet att ingen bryr sig om[:o]
Tro inte på de som ger tvärsäkra råd oavsett om du får det på webben eller i en affär. Både på webben och i affärerna vill vi ofta ha tvärsäkra råd som gör att vi själva slipper tänka. Eftersom akvariehobbyn är så mångfacetterad så funkar det sällan med tvärsäkra råd, eftersom det som fungerar för en person inte behöver fungera för en annan.

PS.
Mina kommentarer ovan är allmänna och har absolut inget att göra med huruvida det i denna tråd är en affär som gett dåliga råd, eller om kunden har missuppfattar råden som getts eller något annat. Om detta har jag inte kunskap nog för att kunna "ställa någon till svars".
#87 - 8 september 2007 14:44
När jag hade affär så sa jag också alltid till kunderna att de skulle köpa en ancistrus istället. När de likafullt köpte en pleco eller gibbiceps och jag sa att de blev för stora för deras akvarium så sade de att tänkte köpa ett större akvarium senare/alternativt lämna tillbaka fisken när den blev för stor. Lika förbannat så fick man senare höra att man lurat på dom en för stor fisk. Det är himla lätt att skylla på en som inte är "närvarande" och kan försvara sig än att sjäv ta ansvar för sina egna misstag.

Du tror alltid köparen om gott och säljare om ont - verkligheten är inte så enkel.

Nej det gör jag inte. Jag vet att det även finns många oseriösa kunder.

Och ännu bättre om denna information hade funnits tillgänglig innan köpet.

Yep!

Tycker att du mest poängterar att de flesta är oseriösa.

Upprepar det igen - kunskapsnivån är klart genomsnittligt högre på de som har akvarieaffär än de som svarar i detta forum. Därmed inte sagt att det finns dåliga akvarieaffärsinnehavare - det finns det självklart.

Jag hoppas verkligen att det är du som har rätt och jag som har fel i denna fråga!

Ett allmänt tips som jag vet att ingen bryr sig om[:o]

Tro inte på de som ger tvärsäkra råd oavsett om du får det på webben eller i en affär. Både på webben och i affärerna vill vi ofta ha tvärsäkra råd som gör att vi själva slipper tänka. Eftersom akvariehobbyn är så mångfacetterad så funkar det sällan med tvärsäkra råd, eftersom det som fungerar för en person inte behöver fungera för en annan.

Låter som ett bra tips :)
#88 - 8 september 2007 22:54
Och vadå - jag köper också alltid lite växter och några fiskar direkt när jag startar upp ett akvarium. Om man inte har speciellt uselt kranvatten finns det ingen anledning att vänta.

Okay, jag får väl ge mig där, jag menar bara, varenda gång man går in och läser om att nån skaffat fiskar 1-2 dagar efter man startat upp sitt kar, så blir man nerslagen direkt, och det är fara o färde när det gäller nitritförgiftning och allt sånt. det är det enda jag läser här om någon ställer frågan hur många ska jag skaffa?, och vad ska jag skaffa?. Alltid samma sak, börja med 2, 3 styckna, och sedan vänta 1-2 veckor innan du ökar ut antalet.

Men visst du har ägt en akvarieaffär, och då vet du väl förståss mest när det gäller sånt här. . .

[Tycker den här tråden, som började med att en liten kille ville ha hjälp med fiskval, har slutat i en tråd som bara innehåller en massa tjaffs, och pikningar mot varandra Man är väl inte här för att bilda ovänner... eller? :confused:]
#89 - 9 september 2007 11:01
streezz88 skrev:
Okay, jag får väl ge mig där, jag menar bara, varenda gång man går in och läser om att nån skaffat fiskar 1-2 dagar efter man startat upp sitt kar, så blir man nerslagen direkt, och det är fara o färde när det gäller nitritförgiftning och allt sånt. det är det enda jag läser här om någon ställer frågan hur många ska jag skaffa?, och vad ska jag skaffa?. Alltid samma sak, börja med 2, 3 styckna, och sedan vänta 1-2 veckor innan du ökar ut antalet.

Snarare 5-6 veckor som Kjell redan informerat om. Två veckor efter det att fiskarna har flyttat in har nitrithalten nått sina högsta värden och då ska man verkligen inte utöka antalet invånare: http://www.bestfish.com/newtank3.html

Sen är inte den tiden som man väntar innan man skaffar de första fiskarna som är viktig, utan just veckorna efter, plus antalet fiskar, mängden mat och så tillsättning av bakteriekultur i någon form.

Men jag skulle ändå aldrig ens komma på tanken att köpa fiskarna samma dag som jag köper akvariet och växterna. Det tar ju tid att tvätta sanden och att inreda och plantera akvariet, vilket innebär att fiskarna skulle behöva sitta i transportpåsarna onödigt länge. Jag ser ingen anledning att skaffa de första fiskarna innan jag har inrett färdigt akvariet och låtit den första grumligheten försvinna. Då har även vattentemperaturen hunnit stabilisera sig.

Det vanligaste allvarliga misstaget som många (de flesta?) verkar göra när de startar upp akvarier är att de börjar med för många fiskar från början och/eller börjar öka antalet invånare alldeles för tidigt. Och i många fall har jag fått intrycket av att de har fått grönt ljus till att göra så från akvarieaffären.
Kjell Fohrman
Administrator
#90 - 9 september 2007 11:44
streezz88 skrev:

Men visst du har ägt en akvarieaffär, och då vet du väl förståss mest när det gäller sånt här. . .

[Tycker den här tråden, som började med att en liten kille ville ha hjälp med fiskval, har slutat i en tråd som bara innehåller en massa tjaffs, och pikningar mot varandra Man är väl inte här för att bilda ovänner... eller? :confused:]

Det finns en artikel på Zoopet som heter "Start av akvarium" http://www.zoopet.com/index.php?option=com_content&task=view&id=166&Itemid=84 och där nämns även vilka fiskar som är lämpliga att starta med (algätande fiskar rekommenderas).
Det är möjligt att det finns trådar på Zoopet där folk har blivit "nedslagna" pga av att de har skaffat 1-2 fiskar dagen efter, men det går faktiskt inte att ha koll på allt som skrivs här och tyvärr förekommer det rätt ofta därför felaktig information. Bara för en sak står i ett forum så är det inte sanning utan man måste lära sig att kritiskt granska det som skrivs.

Bara för att jag ägt en akvarieaffär behöver det definitivt inte vara rätt det jag skriver i denna fråga. Däremot har det kanske lite större betydelse att jag genom åren har startat upp flera tusen akvarier och därmed lärt mig av mina egna misstag (som varit en hel del[:o]), läst drygt 1000 akvarieböcker, läst åtsklilliga tusen akvarieartiklar, lyssnat på åtskilliga hundra akvarieföredrag, besökt drygt hundra mässor, besökt drygt 100 proffesionella odlare och sett hur de gör - detta ökar kanske chansen för att jag har lite mindre fel än de flesta andra. Jag skrev "lite mindre", med avsikt eftersom jag fortfarande gör fel och lär mig nya saker.

Vad gäller din slutkommentar så är det väl genom diskussioner och åsiktkonfrontationer som man lär sig nya saker. Någon vis person (minns inte vem) skrev en gång med en glimt i ögat. Har 2 personer samma åsikt så är ju den ene överflödig. För att lära sig nya saker och utvecklas som akvarist så är det bara bra att det uppstår en diskussion.
Om du ser någon ny tråd på Zoopet som blir "nedsablad" pga av att de har köpt in fiskarna "direkt" så tipsa gärna mig, så skall jag svara.
Sedan att en tråd kan ta olika vändningar tycker jag också är mest positivt - åtminstone om den ursprunglige frågeställaren har fått bra svar (vilket jag tycker att han har fått i denna tråd).
Kjell Fohrman
Administrator
#91 - 9 september 2007 11:50
batski skrev:
Sen är inte den tiden som man väntar innan man skaffar de första fiskarna som är viktig, utan just veckorna efter, plus antalet fiskar, mängden mat och så tillsättning av bakteriekultur i någon form.

Men jag skulle ändå aldrig ens komma på tanken att köpa fiskarna samma dag som jag köper akvariet och växterna. Det tar ju tid att tvätta sanden och att inreda och plantera akvariet, vilket innebär att fiskarna skulle behöva sitta i transportpåsarna onödigt länge. Jag ser ingen anledning att skaffa de första fiskarna innan jag har inrett färdigt akvariet och låtit den första grumligheten försvinna. Då har även vattentemperaturen hunnit stabilisera sig.

Det vanligaste allvarliga misstaget som många (de flesta?) verkar göra när de startar upp akvarier är att de börjar med för många fiskar från början och/eller börjar öka antalet invånare alldeles för tidigt. Och i många fall har jag fått intrycket av att de har fått grönt ljus till att göra så från akvarieaffären.

Håller helt med om det du skriver först "att det inte är tiden innan man skaffar de första fiskarna som är det viktiga, utan tiden därefter".

Misstaget som många gör är ju att de tror att genom att vänta 14 dagar med att släppa i de första fiskarna så är det balans i akvariet.
Balans får man främst genom att ha få fiskar i akvariet under den första tiden (minst en månad, men helst ännu lite längre, efter att de första fiskarna släppts i) och den tiden tar det oavsett om man väntat 0 eller 30 dygn med att släppa i de första fiskarna.
#92 - 9 september 2007 12:00
Håller helt med om det du skriver först "att det inte är tiden innan man skaffar de första fiskarna som är det viktiga, utan tiden därefter".

Misstaget som många gör är ju att de tror att genom att vänta 14 dagar med att släppa i de första fiskarna så är det balans i akvariet.

Balans får man främst genom att ha få fiskar i akvariet under den första tiden (minst en månad, men helst ännu lite längre, efter att de första fiskarna släppts i) och den tiden tar det oavsett om man väntat 0 eller 30 dygn med att släppa i de första fiskarna.

Ja, tyvärr det måste vara en av de vanligaste och mest utbredda myterna inom den akvarisktiska världen. Alltså att vattnet skulle "mogna" och att en balans skulle uppstå om man bara väntar med att släppa i fiskarna. Det går visserligen att cykla akvariet utan fiskar, men då måste man själv tillsätta en källa till ammonium: http://www.algone.com/fishless_cycling.php
#93 - 9 september 2007 12:15
En platysen har gott bort tyvärr! Men jag ska flytta över dom till ett större akvarie i veckan som kommer, ska bara fixa inredning osv till dom där först. Det är mer än dubbelt så stort än vad jag har just nu.
#94 - 9 september 2007 12:45
Låter bra med ett större akvarium. Kom ihåg att mata sparsamt under den första månaden och tillsätta gott om bakteriekultur.

Lycka till!
#95 - 9 september 2007 17:28
Japp, så då ska dom nog må lite bättre! Mat får dom inte alls mycket, det känns väldigt taskigt mot dom :P
#96 - 9 september 2007 18:28
voggen skrev:
Japp, så då ska dom nog må lite bättre! Mat får dom inte alls mycket, det känns väldigt taskigt mot dom :P

Hellre lite hungrig än förgiftad [:o] Fiskar brukar ha en långsammare ämnesomsättning än däggdjur, så de brukar kunna vara utan mat i flera dagar utan problem.

Sen efter några veckor kan du successivt börja utöka antalet gånger du matar dem. Mina fiskar brukar få mat 2 gånger om dan, men det kunde de inte få i början när akvariet var nystartat..
#97 - 9 september 2007 18:54
Jag ger dom 2 gånger om dagen med, fasst ca 4-5 flingor per gång. Det känns bättre att dela upp det, men det kanske man inte ska?
#98 - 9 september 2007 19:08
Jag skulle inte våga mata så ofta i ett nystartat akvarium.

Annons