Hej!

#1 - 5 juli 2007 04:05
[INDENT]
[INDENT][INDENT]Kom och tänka på att jag har en stor fisk i mitt akvarium som är okänd, fick inte med den på bild heller..[/INDENT][/INDENT]

[INDENT][INDENT]Försökt fota den men bilderna blir bara suddiga, glaset reflekterar eller så ser det ut som att den har vita prickar..[/INDENT][/INDENT]

[INDENT][INDENT]Det är en 7 megapixlar så inget fel på kamera heller riktigt..[/INDENT][/INDENT]

[INDENT][INDENT]Och varför jag inte tar upp den beror på att den är närmare 30 cm lång, Nattaktiv.[/INDENT][/INDENT]

[INDENT][INDENT]På dagarna håller den sig undangömd större delen av dagen, Kan göra lite utbrott o jaga småfisken (Därför jag börjar bli orolig om den kanske är någon slags rovdjur också...)[/INDENT][/INDENT]

[INDENT][INDENT]Trivs där det är mycket rötter och stenar, Närmast doppen och rengöringen. (Gillar rent och varmare vatten?)[/INDENT][/INDENT]

[INDENT][INDENT]Har skägg, Svart färg.[/INDENT][/INDENT]

[INDENT][INDENT]Den suger på stenar i akvariet för att sedan spotta ut dom igen och den äter inte vanligt foder som dom andra efter egna observationer, är det någon slags mal eller:confused:[/INDENT][/INDENT]

[INDENT][INDENT]Ni kan skicka länkar till bilder på misstänkt individ så kan jag jämföra! tacksam för svar![/INDENT][/INDENT]
PS: till på köpet har det börjat fattas neontetror och eftersom den är störst och mest troligen kapabel till det i jämförelse med dom andra så blir han huvudmisstänkt.
[/INDENT]
#2 - 5 juli 2007 07:12
Du kanske kan jämföra din fisk med malbilderna här på zoopet? Jag tycker att det låter som en mal och det finns en mal som heter typ skäggnosmal (inte skäggmunsmalen) som är svart med skägg, jag har dock inte tänkt på hur stor den blir då jag bara har sett den på artbeskrivningarna.
#3 - 5 juli 2007 08:20
[INDENT]
morrhoppa skrev:
Du kanske kan jämföra din fisk med malbilderna här på zoopet? Jag tycker att det låter som en mal och det finns en mal som heter typ skäggnosmal (inte skäggmunsmalen) som är svart med skägg, jag har dock inte tänkt på hur stor den blir då jag bara har sett den på artbeskrivningarna.

Hej har försökt, men inte funnit något än. Och läste lite om skäggnosmalen, Den blev visst bara max 13 cm...
Så vad är det för odjur då jag har där inne, Förra ägarna säger att det är silver haj men den ser då inte ut som en sådan.. Måste komma underfund med detta innan någon till liten fisk faller offer om det nu är han/hon som ligger bakom försvinnandet.

[/INDENT]
#4 - 5 juli 2007 08:35
http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=340

En silverhajmal kanske?
Jag har inget bättre för mig så jag postar lite förslag när jag hittar dem.

Det hela pekar ju på att det är din okände fisk som äter upp dem.
#6 - 5 juli 2007 08:48
[INDENT]
morrhoppa skrev:
http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=340

En silverhajmal kanske?

Jag har inget bättre för mig så jag postar lite förslag när jag hittar dem.

Det hela pekar ju på att det är din okände fisk som äter upp dem.

Ja dom sa att det var en sådan iallafall men finns den i svart "ras"?

[/INDENT]
#7 - 5 juli 2007 09:16
[INDENT]Har laddat upp en video på youtube, ja man hör oss prata. Såg även att nosen hade ett kännetecken samt munnen eftersom det är vitt där.

För er som inte riktigt läst tråden handlar det om den stora svarta fisken

Se länken o fundera

" target="_blank">

[/INDENT]
#8 - 5 juli 2007 12:40
Det är en svarthaj, Morulius chrysophekadion. Den är inte en mal, utan en stor (ca 60 cm) släkting till eldstjärten och regnbågshajen

http://www.jjphoto.dk/fish_archive/aquarium/labeo_chrysophekadion_2x.jpg
#9 - 5 juli 2007 13:37
[INDENT]
[INDENT]
Micke_A skrev:
Det är en svarthaj, Morulius chrysophekadion. Den är inte en mal, utan en stor (ca 60 cm) släkting till eldstjärten och regnbågshajen
[/INDENT]
Micke_A skrev:

[INDENT]Tack Så mycket, måste söka info nu! :p
[/INDENT][/INDENT]
#10 - 5 juli 2007 13:46
Kul att vara till hjälp :)
#11 - 5 juli 2007 14:18
[INDENT]
Micke_A skrev:
Kul att vara till hjälp :)

Du får gärna hjälpa lite till med info om den till att börja med;)
Fick med akvariet nämligen en drös fiskar jag inte sett på djuraffären ens.. 400 liters akvariet på 150 cm i längden låter litet nu när man tänker efter på hur stor han kan bli.. Borde försöka hitta antingen större akvarium eller skänka bort han till någon som samlar på dessa vilket jag fått intrycket av att det finns tydligen..

Så har du någon mer info om svarthaj? Äter den småfisk tex neontetror?

[/INDENT]
#12 - 24 juli 2007 23:26
aaaah svarthajar har man sett till en hel del :)
#13 - 24 juli 2007 23:36
De betar nog mest på stenar och växter, tror inte de äter småfisk, tror inte deras mun är anpassad till det. Men de kan, liksom eldstjärten och regnbågshajen, bli aggressiva.
#14 - 15 augusti 2007 17:23
Micke_A skrev:
De betar nog mest på stenar och växter, tror inte de äter småfisk, tror inte deras mun är anpassad till det. Men de kan, liksom eldstjärten och regnbågshajen, bli aggressiva.

Okej, Tackar :) Då vet jag.. Antar att det är nån av dom andra städmaskinerna kanske slamkryparen måntro som är den skyldige?
#15 - 15 augusti 2007 18:08
Annars kan det vara så att dom bara har dött och de andra fiskarna har ätit upp dem innan du sett att dom dött.

Måste baar fråga en sak också som är väldigt OT, men den där lilla lådan som man ser i karet på filmen, har du den som ett litet yngel kar som du låter ynglen växa till sig i??

Annons