hej

#1 - 10 mars 2006 13:56
jag har Malawi ciklider. endel av minna fiskar simmar runt och skakar flera gånger per dag. varför gör dom det? har börjar funderar på varför bara dom stora cikliderna gör det, minna små ciklider gör inte det.
Bara undrar varför dom gör så någon som vet vad det beror på.

mvh johanna
#2 - 10 mars 2006 14:05
De är antagligen lite leksugna.
#3 - 10 mars 2006 15:45
Om jag får ställa en följdfråga på detta undrar jag om det är bara hanar, eller om honor också kan göra så? Är det någon som vet detta?
#4 - 10 mars 2006 16:09
Med mina palettciklider så är det bara honorna som gör det men ni snackar ju om malawi men paletter kommer ju ifrån samma kontinent för mig är det bara honorna som gör det ijallafall
#5 - 10 mars 2006 17:15
Om man skall vara riktigt petnoga så är det samma kontinent;) .
#6 - 13 mars 2006 13:04
När mitt palettpar lekte så skakade både hanen och honan. Hanen skakade först några gånger, sen när honan var leksugen så skakade hon också. Sen blev det ägg. Nu är ynglen ca. 4 veckor.

Däremot mina golden labidochromis, hanen har skakat flera gånger men honorna är inte intresserade och bara simmar där ifrån. Jag har prövat att höja temperaturen, funka inte. Jag har bytt vatten och hällt i lite kallare, nepp inte det heller. Antingen får jag försöka flera gånger eller så är inte honorna redo för lek.
#7 - 13 mars 2006 13:14
[quote=Fantom-cikliden]Med mina palettciklider så är det bara honorna som gör det men ni snackar ju om malawi men paletter kommer ju ifrån samma land för mig är det bara honorna som gör det ijallafall[/quote]

Malawiciklider och paletter har helt olika lekbeteenden, och påminner inte om varandra bara för att båda är från Afrika. Malawi är från Östafrika, och finns bara i Malawisjön, medan paletter är flodlevande dvärgciklider från Västafrika, som mer påminner om sydamerikanska ciklider i krav på vatten och annat. Paletter leker i grottor, och bildar par. Honan visar upp sin stora röda mage och skakar på kroppen för att locka hanen till lek. Hanen skakar också på kroppen. Malawiciklider är däremot munruvare, och honan sköter äggen och ynglen själv. Där är det hanen som visar upp sig för honan, och lockar henne till lekplatsen.
#8 - 14 mars 2006 14:20
Tackar för svaren! Jag antar då att när det gäller malawi iallafall så är det enbart hanen som skakar på kroppen. Det var ju vad jag trodde, men man hoppades ju att man kanske hade fler honor än vad man har ..

Annons