Hej

#1 - 23 maj 2004 16:37
Jag är ganska nybörjar akvarist och jag måste säga att alla skräckhistorier som man läser på den här sidan kan få en att se spöken i alla hörn!!!
Någon kan väl skriva om trevliga saker.
Köpte en ny växt och ett blad var "luddigt" höll på att klippa ned hela växten men nöjde mig med det bladet.
Har aldrid haft problem med alger!! men får det definitivt när jag läser den här sidan!!!
Förstår att dte är ett problem och att man bryr sig.Men måste det vara så komplicerat.Som ny akvarist blir man dödskrämd av vad man läser!!
#2 - 23 maj 2004 16:42

Någon kan väl skriva om trevliga saker.

Du är ny va? =) Du behöver inte leta länge i det här forumet för att hitta fantastiska växtakvariebilder utan alger.

Har aldrid haft problem med alger!! men får det definitivt när jag läser den här sidan!!!

Hur menar du nu?

Tycker du att dom som har stora algproblem inte ska få fråga hur dom ska bli av med det och ingen ska få svara komplicerat?
#3 - 23 maj 2004 16:47
Det är inte livsfarligt med alger men om det är FÖR mycket är det något som inte stämmer. läs detta http://www.zoopet.com/akvarium/artikel_visa.asp?NR=222
#4 - 23 maj 2004 21:46
Tack för svaren speciellt Flundholm!!
Det känns som om akvarieintresset blir allt för komplicerat när man läser inläägen.
Jag har ingen aning om vad Nk Hp,Ka,Hk... är???.
Men jag tror att i grund och botten oavsett ovanlig/svår??? fisk
oavsett stillastående vatten/strömmande vatten oavsett grunt/djupt vatten etc... så har allla fiskar sammma fundamentala behov!! [:-140]
#5 - 23 maj 2004 21:55

så har allla fiskar sammma fundamentala behov!! [:-140]

Usch. Vem pratar om fiskar i växt&alg-forumet? ;)

*gottar ner sig i Cyanoodlingens underbara värld igen*
#6 - 23 maj 2004 22:05
*S* *S* *S*
Jag har faktiskt förstått vad cyanomögel?? är.Men jag undrar om det inte handlar om värme!Temperaturen i akvariet!!Mögel bildas väl när det är varmt och fuktigt?? Svara gärna [:-65]
#7 - 23 maj 2004 22:13
Cyano är inte mögel.. Cyano är en bakterie som beter sig som en alg. Jag kan med Stora mängder egna erfarenheter säga att det är en elak liten sak..
#8 - 23 maj 2004 22:16
Det som verkar avgörande vad gäller uppkomsten är kväve och fosforhalten i akvarievattnet. Cyano är för övrigt samma sak som drabbar badvattnet på sommaren. Algblomning som det så fint heter. Kallades förut för blågrönalger. (I vissa fall forfarande)
#9 - 23 maj 2004 22:18
Jag förstår med risk att låta okunnig finnsinte bakterien hos fiskarna??Måste inte bakterier ha levande organismer för att överleva!!!
#10 - 23 maj 2004 22:29
Nej cyanon är en fotobakterie tror jag att det svenska namnet är. En bakterie med fotosyntes precis som vilken klorofyllväxt som hellst.. Svårt att förklara. En blandning mellan alg och bakterie helt enkelt.. Defdac är bättre på att förklara sånt här.. han förklarade för mig..
#11 - 23 maj 2004 22:31
Du behöver inte svara.Men jag kan berätta att jag slutat premunurera på alger och växter eftersom jag blev dönervös av att läsa allt.!!
#12 - 23 maj 2004 22:34
Kunskap är en lätt börda att bära.=)
#13 - 23 maj 2004 22:48
[:-34]
#14 - 23 maj 2004 23:07
Missade en massa inlägg.Har en gammal seg dator.Beror inte algblommning på övergödning av vattnet.Fosfater,för mycket kväve etc.???
Släng växterna och fiskarna (kanske inte fiskarna) Börja om!!! [:-34]
#15 - 23 maj 2004 23:12
Rensa ut allt.Rengör akvariet med klorin.Skaffa nya fiskar!!!
#16 - 23 maj 2004 23:34
Skaffa en akvarieskärmsläckare på datorn. =)

mycket fosfat = cyano
För lite kväve = Cyano.
Inte slänga växter.. så länge inte växterna slukar all kväve så är dom viktiga för att kunna konkurera ut algerna..

Om du läser tråden som heter cyanon knäcker mig så kanske du förstår att jag tycker det är små onda saker..
#17 - 24 maj 2004 17:02
Jag är ärligt intresserad!! Vilket akvarium är det cyanon i??? Hur länge har du haft det?? Har många fiskar??
Tänker ändå på algblommning.Försvinner inte den när det blir kallare??strömmar till nytt vatten?? VAD är det som får algblommning att upphöra??
#18 - 24 maj 2004 17:28
Det bästa sättet att bli av med cyano är att få något annat att konkurera ut den.

Jag har cyano i ett 300L tanganyika med ett vattenflöde på ca 1700L/h enbart ytterfilter. Belysning för närvarande 2*36W actinic + aquastar.(Strax 2rör till, Jobbar på det nu..) en grupp princessor. Jag har haft cyano i fyra månader men nu börjar jag se en ljusning i algmörkret..

Det tråkiga med cyano är att det oftast drabbar väl skötta kar med god cirkulation.. Jag har varit för flitig med andra ord..
#19 - 24 maj 2004 17:41
[:-34]

Annons