Heckel Diskus konstig

#1 - 10 september 2002 20:56
Hej

Jag har ett 720L akvarium med 9 diskusar (5 red pearl, 2 heckel och 2 blue diamond), 12 gurami, 5 pansarmalar, 2 ancistrus, 8 små ciklider (fjäril, schackbrädes, santarem...), 5 siamesiska algätare.

Red pearl och heckel diskusarna är ca 7-12 cm och de 2 blue diamond är ca 5 cm. De är pigga och inte skygga. Nu till mitt problem.

För ca 2-3 veckor sedan gömde sig ena heckel diskusen bakom en stor svärdplanta bak i akvariet. Kom inte fram och åt samt körde iväg de andra diskusarna som försökte komma in där. Efter ca 1 vecka började han/hon komma fram i akvariet, dock alltid "mörk" i färgen, och står ofta helt still i mitten av akvariet. Verkar inte äta (vad jag kan se) och går då och då tillbaka bakom svärdplantan.

Kan diskusen vara sjuk ? Eller vad kan detta bero på ?

Övriga diskusar = full fart!

/Thomas

/Thomas

Struggler
#2 - 10 september 2002 23:13
Hej!

Din Heckeldiskus mår helt klart inte bra.Diskus tål inte vissa bakterier så bra.Deras naturliga miljö är väldigt fattig på skadliga bakterier, därför en dålig motståndskraft mot sådant hos Diskus.
Det kanske behövs tätare vattenbyten med slamsug. Eller att du utökar filtreringen.Ibland kan det vara så enkelt.
Du verkar ha en nog så stor fiskbesättning i karet.När dina Diskusar blir stora så blir det lite väl trångt skulle jag tro.

Här är en bra länk med bl.a sjukdomsdiagnos.
http://hem.fyristorg.com/diskus/

Mvh/Stefan

Kjell Fohrman
Administrator
#3 - 13 september 2002 14:04
Hej,
Jag antar att dina Heckel-diskus är vildfångade och de övriga fiskarna är ju odlade och därmed tåligare.
Så om något är lite fel i akvariet är det ju de känsligaste fiskarna som drabbas först. De känsligaste är också de som lättast blir "strykpojkar" i akvariet vilket ytterligare försämrar deras situation.
VF diskus ställer ju också ofta lite högre krav på vattenvärden, temperatur och foder vilket är ytterligare ett stressmoment.
Akvaristiska hälsningar
Kjell

#4 - 18 september 2002 12:34
Tack för Era svar

Det är som Kjell gissar att jag har vildfångade Heckel och övriga diskusar är odlade. Jag gjorde en extra test av vattnet och till min förvåning hade en liten förhöjd nitrit nivå. Nu genomför jag små vattenbyten ofta samt dragit ned på maten för att se vad som händer. Har även slamsugit lite extra och letat extra noga efter alla eventuella växtblad som håller på att bli dåliga.

/Thomas

Annons