Heckel!!!!!

#1 - 13 juli 2004 13:35
Tja!
Idag var jag för första gången på akvarielagret, alltså fy fan va nice. Speciellt när man bor i norrbotten;) Där så sa de att de endast har Vf discus och då mest Heckel. De tycker vildfågade är tåligare och mycket lättare att hålla i akvarium. Jag har aldrig sett vildfångade discusar så pigga och matglada!!!!
Jag blev direkt sugen på att köpa 3-5 stycken till mitt 720 liters akvarium. Men så kom jag på att jag har ju odlade discusar också. Fan!!! [V]
De tyckte att man inte ska blanda odlade och Vf, men det kunde gå om man höll Vf i karantän några veckor.

[?][?][?][?][?][?][?][?][?][?]
#2 - 13 juli 2004 13:37
Vad är frågan?
MVH
magnus
#3 - 13 juli 2004 13:42
Vad tycker ni?
#4 - 13 juli 2004 13:43
Jag tycker att heckel är fina fiskar.
MVH
Magnus
#5 - 13 juli 2004 13:45
Men om att ha dem med odlade? Jag vet några som har det....
#6 - 13 juli 2004 13:48
Jag håller nog med lagret där och tycker det låter dumt.

Om det inte är heckel f1:or eller nått du har men att blanda in avelsformer med VF discus tycker jag verkar onödigt.
#7 - 13 juli 2004 14:16
Onödigt...Ja. Fult.....ja. Men om man tycker att det är snyggt och det är två friska grupper man sätter ihop så finns det ingen logik i att inte köpa dom.
MVH
magnus
#8 - 13 juli 2004 15:08
Var också på Akvarielagret för första gången, igår. Det var verkligen värt ett besök, när man väl hittade dit.......
Har du möjlighet tycker jag du ska besöka Djurmagasinet i Norrköping, ligger vid K-Rauta. Dom har minst lika fina vf Heckel, billigare tror jag. Men det som är sevärt är deras Turkos-par som just nu har yngel. I affären! Det var kul att se.
//Bosse
#9 - 13 juli 2004 15:11
Onödigt...Ja. Fult.....ja. Men om man tycker att det är snyggt och det är två friska grupper man sätter ihop så finns det ingen logik i att inte köpa dom.

MVH

magnus

Så du menar att det inte skulle skada fiskarna?
#10 - 13 juli 2004 18:47
Ursprungligen skickat av Alexander Ylipää

[quote]Onödigt...Ja. Fult.....ja. Men om man tycker att det är snyggt och det är två friska grupper man sätter ihop så finns det ingen logik i att inte köpa dom.

MVH

magnus

Så du menar att det inte skulle skada fiskarna?
[/quote]

Nej, jag menar att jag inte förstår vad som kan skada fiskarna.
MVH
Magnus
#11 - 17 juli 2004 10:53
Okey, men jag har nu funderat och tänkte att om jag har kvar mina odlade i 375:an och låter endast heckel få vara i 720 litaren.
Skulle man då kunna ha något sällskap till dem eller vill de vara helt för sig sjävl?
Hade tänkt kardinaltetror, de flesta brukar ju vara vildfångade?
Kjell Fohrman
Administrator
#12 - 17 juli 2004 10:57
Inte för att jag har testat - men jag har också hört att man skall inte skall blanda VF + odlade diskus.
Antagligen blir det samma problem som för VF och odlade troffar som ofta blir sjuka när de hålls ihop (detta har jag tyvärr erfarenhet av) - sannolikt pga av att de för med sig helt olika bakteriestammar.
#13 - 19 juli 2004 09:13
Som sagt, jag ska inte blanda odlade och VF!
#14 - 22 juli 2004 13:16
Finns det någon sida om heckeldiscus. Vill ha mycket info tack =)

Annons