För första gången som jag vet har jag haft influensa. Skit man blir ju helt golvad och orkar inte ens se på tv. Så återigen fick akvarierna skänka glädje till en sjukling. Nu orkade jag ta fram datorn och tänkte komma med en liten uppdatering av akvarieläget pr idag, vad det nu är för dag.
360 Move
Är lika besatt som Johnny av att se ett akvarium med lite dunklare känsla. Sitter här och ser dagsljustet precis räcka till för att Hantelcikliderna ska vara nyfikna, men inte stå vid rutan och tigga mat. När solen skiner på det några minuter på morgonen så glittrar det fantastiskt. De har fått en ny favoriträtt, ärtskott. Groddade för att jag skulle äta, men de smakade sådär. Hantlarna däremot gillar det skarpt. Nu när jag suttit här en liten stund bredvid dem så är de framme och kollar vad jag gör. De liksom simmar på rad och försöker skjuta ut ögat så de verkligen ser. Ser jättelustigt ut. Men det är ju det som är charmen med dem, de är så med. Med i allt vi gör, med när 1,5 åringen står på en stol och kikar på dem. De kikar tillbaka.
Och jag som inte gillade Corydoras, feta grisar kallade jag dem. Men i det här karet kommer de till sin rätt. Den öppna sanden och stenrösena bildar små gläntor där se helt plötsligt samlas allihopa som på en bestämd signal och så bara ligger de där. Helt stilla, länge länge. Och så är det som att klockan ringer ut i skolan och de far iväg år varsitt håll igen. 2 L264 och 2 L075 håller ställningarna på natten. Det lustiga där är att en av varje sort har valt samma grotta och verkar hålla ihop. 75orna kommer fram vid matning, 264orna extremt sällan. Men hejdundrande mig vad vackra de är när man får se dem. Klart vackraste malen jag sett.
Tre stenar, 130l
Det här kommer ju alltid vara det första karet. Starten. Här bor idag ett gäng N. similis som har fått upp ett redigt gäng yngel. Eftersom bottenytan är så liten är det ingen hållbar lösning, men just nu får det duga. De är ju så roliga att titta på eftersom de jobbar så frenetiskt att skyffla över sand, sten och snäckor till grannarna, som i sin tur skyfflar tillbaka i andra änden av tomtgränsen.
Kökskaret 65L
Här bor ett gäng neontetror, körsbärsräkor och hypancistrus. Hade den lysande idéen att göra ett stort stenröse i bakkant eftersom det är ett hörnkar. Och så på med ormbunkar på det. Jättefint, men man kommer ju aldrig se några malar. De har ju värsta slottet av gångar att bo i. Men det är så fint, så vill inte riva det. Det är det enda karet som är tänt på morgonen, som glädje när vi äter frukost. Anda äter frukost framför tvn, i den här familjen vid ett akvarium.
Det var en våning det..eller ja...vi kan återkomma till det ;)
Tvättstugan
Här står min Amanoodling. Det ligger lite i träda i väntan på sommaren. Det var så veckigt att mata och greja och de dog bla bla bla. Så jag väntar på sommaren och varmt grönt hav att göra halva jobbet.
300 Malawi
Det här karet är just nu husets mest diskuterade och minst uppskattade. Det står dumt till, Malawi är tråkigt och fiskarna gör inget annat än tigger mat. Men fina är både de och karet. Men jag vet inte om vi är så mycket för vackert och tråkigt just nu.
55l Spongebob
Här har vi lite tetror och Spongebob figurer i bra höjd för barnen. De tycker syrestenen är roligast. Men det är perfekt att ha ett relativt tomt kar att ha över tex Ancistrusyngel i.
720 Move
Vi fick ju en Golden Nugget med på köpet en gång när den som hade den inte hade plats att ha den. Den bodde sedan här i väntan på något bättre i ett 120l Lido kar. Den låg mest i sin grotta och kom fram bara för att äta. När vi fyllde nya 720 var det en av de första fiskarna i. Sådan vild glädje trodde jag inte man kunde få se hos en fisk. Hen är idag en storsimmare. Är framme hela tiden och simmar som ett bombplan med utspärrade fenor även mitt i akvariet. Wow, så har jag inte sett malar göra tidigare. Tror den fick för sig att den är en tetra eller nåt. Den har ju fått ett gäng L107 att terrorisera och det är inte något tvil om vem som regerar. Geophagus sp Orange Head är ju annars de som gräver upp allt jag planterar. Så allt måste bindas fast hårt för att sitta kvar. Och med kejsartetrorna som pricken över i känns det här karet faktisk lagom färdigt.
Gamla 720
Här blev det ju lite ett, vi som blev över gäng. Fiskar som husse och matte ratade av en eller annan anledning till att få följa med till nya 720. L204orna tex. De har växt på sig ordentligt och de är ju bara så härliga. Pigga, orädda, framme på dagen och vackra. Men skräpar ner något helt otroligt. Så tankarna på insug bakom bakgrund osv ändrades till insug stort som fan och då blev det bättre. Och lite växter som klarar sig även med guff på bladen. Här är ju det charmiga gänget ett listet stim av Nyckelhålciklider. Några ströskalarer och två Bolivianer väntar också på kompisar. Bolivianerna går fortfarande i karantän, men kan nog snart släppas i.
120L Caudopunctatus
Otroligt vackra, men lite känsliga. Finaste fisken vi har tror jag. Tycker att de med en gång vattenvärden svajar att de får inte till leken och käkar alltid upp alla yngel på en gång.
120L Ellioti
Har en grupp unga Ellioticiklider som väntar på ett större kar. De verkar sköna, gillar att bygga grottor genom att gräva, flytta och fixa. Nästan som kråkor.
50l scapekub
Full packe med trycksatt CO2, gödning och bra lyse. Det enda som växer är räkorna. Ger enorma mängder räkor till vår lokala djuraffär. Men växterna växer inte, vet inte varför.
120L Lido räkor
Vågar knappt skriva det, men vi har blivit med guppy. Hade ju en massa riktigt röda körsbärsräkor och fick problem med planeria. Någon sa att guppy äter dem så nu är det guppyparty där i. Jag förstår varför de säger att de förökar sig fort, det är ju nya yngel varje dag känns det som. Och planerian är nästan borta.
120L Asien
Här bor ju rånarligan. Zebrabotiorna som far runt som galna och är riktigt skojiga att se på. Riktiga favoritfiskar. (skriver det om allt, men alla är det, därför det är så svårt att göra sig av med). Glasmalarna är också härliga. Många säger att de är svåra att få att äta, men det är inte min erfarenhet. Tvärtom. Tycker de både är lätta, trevliga och vackra.
4x55l ancistrus och räkor.
Andreas räk- och Ancistrusparadis. Är finns det räkor och Ancistrus för alla specialintresserade känns det som. Men det är de orange räkorna som vi har lyckats bäst med. Planen är väl egentligen att odla någon annan mal än vanlig Ancistrus. Men man ska lära sig gå innan man lär sig springa.
Ja det var en liten uppsummering av dagsläget. För den insatta så saknas det ett 80 liters i detta. Men det står tomt i väntan på bättre tider. Återkommer med förklarande bild.