HD krasch igår igen....suck

#1 - 14 maj 2009 08:28
Ena hd´n i min ena pc la så klart av igår och nu får jag inte igång datorn.

Det låser sig och hackar bara så antagligen har den hd´n där windows ligger havererat.

Nu var denna hårddisken delad i 2 partitioner och min fråga är om det går att sätta hd´n i ett sånt kabinett man kan köpa löst på typ kjell & company och köra ett recovery program på den och få över filerna till en annan extern hårddisk.

Nån som kan tipsa om ett fungerande gratis recoveryprogram ?

Vet att jag gjorde detta med en bärbar hd som dog för nåt år sen men det programmet som jag använde då ligger på den craschade datan och jag minns inte namnet på det.
Den gången så fungerade det klockrent.
Fick över alla filer som jag hade på den hårddisken till 99.5%.
#2 - 14 maj 2009 10:08
Hej

sätt in disken i en annan dator annars så kan du ju kopiera över dem där, fixa disken och sen kopira tillbaka dem.
#3 - 14 maj 2009 10:12
Så slipper du köpa ett kabinett. är ju bara att öppna en dator och sätta i den. REcovery program finns hur många som helst, ofta så ger HDD tillverkaren ut ett eget som faktiskt brukar fungera ganska bra. jag brukar fixa mina (och andras) under linux.
#4 - 14 maj 2009 10:43
Problemet är att den andre burken här hemma har sata diskar och är en mediacenterdator så jag får inte plats med att mecka/koppla in en hd till på den.
Ska kolla med samsung om dom inte har nåt tips om att komma åt innehållet.
#5 - 14 maj 2009 11:04
Disken som har kraschat är en IDE eller?

Borde ju gå att köra med disken hängandes utanför och med öppet chassie bara medans du för över filerna.

Sen beror det lite på hur mycket "kraschad" disken är, om den håller på och skramlar och för en massa oväsen så skall du nog vara glad om du får ut det som ligger på disken och sen använda den som boj-sänke eller dyl.

-Jesper
Guest
#6 - 14 maj 2009 11:14
Du skall inte ersätta Master HDD då?
För i så fall kan du köra den defekta som Slave och rädda allt materialet.
#7 - 14 maj 2009 13:47
Har du ingen i din närhet som har en dator eller så som du kan koppla in den på, eller som sagts innan, är ju bara att ha den hängande utanför den andre datorn så länge.

De flesta moderkort med sata har väl dock oftast en ide port kvar.

sen skrammel är väl inte det bästa, men kan ju gå att rädda innehållet sen om den kommer fungera vet man ju aldrig

som t.ex ibm/hitachi diskar har t.ex en tendens att låta konstigt ibland och det är ingen fara med dom...
#8 - 14 maj 2009 16:11
I med en Live-CD på valfri linuxdist och mounta disken så kan du ju lungt och säkert smiska över filerna du vill spara. Helt utan att vara nervör för pissewindows.

IDE/PATA är ju fortfarande en accepterad, om än lite gammal standard så jag skulle nog våga påstå att typ 95% av moderkorten fortfarande har minst EN IDE-kontakt.

//C
#9 - 11 juni 2009 21:00
Återkommer nu med glädjande sena nyheter i mitt havericase !
Har ju 3 hd inkopplade på datorn och jag misstänkte att det var den med program och windows på som rasat eftersom den inte startade utan bara tuggade och kom inte igång helt enkelt.
För en vecka sen så tog jag o polarn tobbe i med hårdhandskarna och mecka lite och då upptäckte vi ju att det var en hd me junk på som gått all värdens väg.
Vi koppla in den vi trodde var hel och körde igång den på craschdatan me en boot cd och till min stora förvåning så vart allt jag saknat på datorn kvar !! :D :D
Snacka om flyt, det tog ett tag och kolla så att så var fallet men nu e de najs.
SKa ända skrota det gamla liket me en fin celeron 2.6 :a i men nu kom jag åt alla mail och allt jag saknat så det var rätt gött.
#10 - 11 juni 2009 21:06
Seagate Barracuda 7200.11?

De är kända för att krascha pga ett konstruktionsfel:
http://www.theinquirer.net/inquirer/news/1050374/seagate-barracudas-7200-11-failing
#11 - 11 juni 2009 21:14
Har faktiskt bara samsungar förutom den som sitter i media center burken som är en WD 320 gb sata2.

Har beställt samsungs 1 tb till nya datan och så har jag en 500 sata2 liggande som ska in i den oxå.
#12 - 12 juni 2009 03:58
Du tänkte inte tanken på att köra med en SSD?

//C
#13 - 12 juni 2009 04:53
Jo säkert dom e ju nästan gratis :D

Faktiskt inte men nu när du skriver så funderar man lite ändå....hmm ha en 64 gb eller så att ha alla program o windows på.
#14 - 12 juni 2009 14:42
Du verkar ju ha lite otur med krasher lixom :) Men du ska inte misströsta, billigare SSD'er är faktiskt på gång. Dessutom så kan man göra sköna fynd på eBay och Tradera.

//C
#15 - 18 juni 2009 14:38
SSD-diskar är inte bara tåligare. Dom är rätt snabba också :D
#16 - 19 juni 2009 08:11
Grymt imponerande, men det går att komma upp i ungefär hälften av den där prestandan till ungefär 20% av kostnaden genom en bra hårddisk-RAID.
#17 - 19 juni 2009 10:52
Nu när jag har fått hit alla prylarna till mitt lilla nybygge så funderar jag ändå på att köpa en sån dyring hd.
Hittar alla moderkort och nyare grejer dom utan konstigheter ?

Den där filmen förresten är ju helt galen !
Vilket jäkla monsterbygge ;) :)

Annons