hc gillar inte att vara nedsänkt

#1 - 8 januari 2012 15:09
Jag köpte en hc-planta från akvariebutiken. Den tyckte inte om mitt akvarium, utan tynade bort. Efter ett tag upptäckte jag att det växte något på filtermattan ovan ytan och på den lugna vattenytan i filterhörnet ... och nu är det en riktigt frodig hc-skog där. Och det är ju trevligt - men varför vill den inte bo på botten, jag har försökt plantera ned den flera gånger men den bara tynar bort?

http://i44.tinypic.com/k3okte.jpg

Vallis, crypto, anubias, javamossa, vattenpest växer rejält, men svärdsplanta och javaormbunke är inte lika glada.

Sandbotten, ca 22 grader, fulldos PMDD 1 gång/vecka, rätt mycket vattenrörelse.
#2 - 8 januari 2012 15:21
Hej!

HC behöver mycket ljus och tillskott av co2, som jag har förstått det. Hur har du det med det?

Hälsningar
Jennifer
#3 - 8 januari 2012 15:48
Ljus: 3x30 W (=0.3 W/liter) utan reflektorer - lite svagt, jag vet. Men allt annat (inklusive tofsalger och en fläck cyano) växer bra.
Ingen CO2 i nuläget, men när jag planterade HC:n körde jag mäskad CO2.
#4 - 8 januari 2012 17:51
Hc kräver ljus mycket mer ljus än du har, annars försvinner den, i bästa fall så växer den på höjden istället och blir gul aktig. Men co2 osv är inget hc egentligen "kräver", men ljus ljus ,

Sent from my iPhone using Tapatalk
#5 - 8 januari 2012 18:40
Tack! Jag tänkte att det kunde vara en del av problemet, men enligt Zoopets artbeskrivning är det ljus av graden "1-5" som gäller ...?
#6 - 8 januari 2012 18:43
Jag är ingen expert, men jag vet att jag och majoriteten av andra som kört hc både i hightech kar och inte hightech är att den kräver mycket ljus. Annars förtvinar den eller gulnar

Sent from my iPhone using Tapatalk
#7 - 8 januari 2012 20:22
Vad är HC?
#8 - 9 januari 2012 08:19
Hemianthus callitrichoides.

Annons