HC + Äppelsnäcka != Sant?

#1 - 16 december 2008 22:51
För precis en vecka sedan flyttade jag alla mina Korall Platy ur 112L karet och införskaffade mig 4 äppelsnäckor dels som en städpatrull till de kommande fjärilscikliderna i karet men även för att försöka få lite snigelbäbisar! Men men, nog om det..

Märkte redan första dagen att de var på och nafsade på mina "HC-Växter" http://www.zoopet.com/vaxter/vaxt.php?NR=86&SOK=1
Nu efter en vecka är en massa toppar borta och man ser tydligt att det har gått hårt åt växterna...

Hade ingen aning om detta, men det är kanske allmänt vedertaget och jag missat det, eller?
#2 - 17 december 2008 07:53
Hmm denna fråga kanske borde ligga under skaldjur så dom som är kunniga på dom ser den istället för växtnördarna ;)
#3 - 17 december 2008 08:12
Vilken äppelsnäcks-art är det?

Den ena äter allt - växter, sjuka fiskar, andra snäckor... you name it - den andra äter endast döda växtdelar och foder. Så, har du Pomacea canaliculata eller P. bridgesii?
#4 - 17 december 2008 12:36
Fuzzop skrev:
Hmm denna fråga kanske borde ligga under skaldjur så dom som är kunniga på dom ser den istället för växtnördarna ;)

Säkert massa växtnördar som råkat ut för detsamma tänkte jag[:o]
Azur skrev:
Vilken äppelsnäcks-art är det?

Den ena äter allt - växter, sjuka fiskar, andra snäckor... you name it - den andra äter endast döda växtdelar och foder. Så, har du Pomacea canaliculata eller P. bridgesii?

Pomacea Bridgesii är det.
#5 - 17 december 2008 13:56
Du har nog blivit lurad!
För bridgesii har mjuka tänder och kan inte äta på växter.
#6 - 17 december 2008 16:02
Jo, jag vet, men tyvärr tror jag att det är Pomacea Bridgesii , de skall ha 90 graders vinklar enl http://www.applesnail.net/ och av vad jag kan se/avgöra så har mina det...
#7 - 18 december 2008 14:30
Tycker allt att någon kan ta och tala om för mig varför de gör såhär! :p
#8 - 18 december 2008 22:27
Bridgesi kan visst äta smala och tunna blad så vissa växter går inte ha ihop med dem.
#9 - 19 december 2008 06:38
Det där är väl en ganska precis beskrivning av HC-växten... Tyvärr.
#10 - 19 december 2008 15:16
Jag har aldrig haft problem med att bridgesii ätit friska växter, HC är inte världens lättaste art att få att trivas ordentligt, det kanske där problemet ligger egentligen.

Sen kanske bridgesii "tuggar lite hårdare" när de är riktigt hungriga.
#11 - 19 december 2008 18:13
Jodå, problemet ligger nog i det, kan du ha rätt i, flyttade över dem till ett 45cm högt 112L kar med 2x18w belysning i, tror att de tynade bort rätt så bra i det, insåg att det var lika bra att flytta på dem igen, men de såg ut att vara friska, märkte att de inte trivdes så bra för att de inte växte som det gjort i det andra karet med betydligt bättre belysning.

Annons