Havssand!!!

#1 - 29 juni 2007 17:49
Hej!!!
Jag bor på Västkusten och undrar om jag kan ta sanden från havet och använda som Akvariumsand? Om det funkar hur blir jag då av med alla saltkristaller, som man kan se i sanden, på lättaste sätt??? Spelar grovleken någon roll? Sanden här är mycket fin och innehåller mycket finslipade, 1mm, snäckskals-kross. Detta tycker jag skulle passa utmärkt i mitt kommande Tanganyika-kar, men vet inte om det är så bra. Jag tänker på BAKTERIER, GROVLEK och, som jag nämnde tidigare, SALT!!!!
Många frågor blir det:p

Tack på förhand!!!!
/Mathias
#2 - 29 juni 2007 18:54
Jag har 2/3 engelsk sjösten och 1/3 havssand i mitt akvarium, taget från stranden i Åsa. Jag rengjorde det ordentligt i en spann och massor av vatten innan jag hällde i det, doc hade det gått i akvariet hos tidigare ägare. Han hade inte kokat eller gjort något med det utan bara sköljt av det (hade tanganyika i det). Det har funkat alldeles utmärkt hittills men fiskbajset syns _mycket_ bra.. mindre skoj..
#3 - 30 juni 2007 05:38
Naturligtvis kan du använda havssand i Akvariet. Jag har själv väldigt fin vit sand i alla mina 15 akvarier.

Har experimenterat mycket med sand i akvarierna under många år. Och slutsatsen är att det enda alternativet är att ta sanden från en havs/ sjö strand. Korn storleken verkar vara jämnare från en havs/sjöstrand. Om man tar sand från ett sandtag, så får man en sand med en hel del mjöl liknande konsistens. Detta fyller upp mellan rummen mellan sandkornen. Använder man sådan sand ökar riskerna för förruttnelse i djupare sandlager i akvariet.

Tänk på att sand från stränderna på västkusten innehåller oftast ganska mycket delar från musslor och snäckskal. Om man vill ha ett mjukt vatten (regn skogs typ) så är det inte helt lämpligt.
Sand från stränderna kring bottenviken är dock helt fri från mussel skals partiklar.

Har själv aldrig kokat sand från naturen för akvarie ändamål. Det räcker gott att skölja sanden några gånger. Det finns inga speciella bakterier eller organismer i en torr sand från en havsvik i sverige som skulle kunna skada våra akvariefiskar.

Faktiskt så är sanden från en havstrand mycket renare än den från butiken. Den engelska sjösanden från butiken är oftast förorenad av lerpartiklar. Man kan få skölja en hink med sand i en halvtimme utan att den blir helt ren.
Havssanden grumlar inte ens längre efter ett par sköljningar.

Det bästa tillfället att ta sand från en strand är att besöka den efter en storm. Vågorna brukar "sektionera" upp sanden på stranden. Man kan gå omkring och hitta områden med bara 1 mm sand, och lite längre bort så finns kanske bara 2-3 mm sandkorn. Man kan nästan gå omkring och välja kvalitet som i en akvarie affär :)

Mvh/ Per
#4 - 30 juni 2007 11:24
Tack för svaren!
"Om man tar sand från ett sandtag" Vad menar du med sandtag?
Där jag har tänkt att ta sand så är det mycket finare än 1mm, men det spelar väll ingen roll, eller?
Det räcker alltså med att bara skölja sanden för att bli av med allt salt, va bra!!!! Jag har tonvis med sand i forrådet men denna fina sanden jag hittat kan jag inte bara motstå. Har ni någon aning om ungefär hur mycket jag behöver, i liter, för att fylla mitt 222l (110*45cm). Är mycket dålig på att uppskatta det. Jag får skaffa 10liters hinkar och frakta in sanden till stan (jag är ute på landet nu, kan man säga).

Ha en trevlig helg allihopa!!!!
#5 - 30 juni 2007 14:16
Vill du ha sanden till ett kar med lågt pH kan havssand vara ett problem, för havssand innehåller i stort sett alltid mycket skal, dvs kalk.
#6 - 30 juni 2007 14:58
matte159 skrev:
Har ni någon aning om ungefär hur mycket jag behöver, i liter, för att fylla mitt 222l (110*45cm).

Du behöver ca 40-50 kg (torr) sand beroende lite hur djupt du vill ha den.
#7 - 30 juni 2007 18:45
Själv hade jag också funderingar om att blanda i lite havssand ( bara några få liter) i min 0,5 mm kvartssand som jag har i 133-litaren för att få lite mer mörk färg på det hela, så att det ser mer naturligt ut ( kvartssanden är väldigt ljus).
Bilagor:
#8 - 1 juli 2007 13:38
Tjenare. Har läst igenom vad ni har skrivit och jag har alltid velat ha havs eller sjösand i mitt akvarie på 100 liter.. Trivs växterna i den sanden?? och han man ha sand tillsamans med pumpen jag har. det är en sån som sitter på insidan och har insläppet av vatten ganska högt uppe. Tack på förhand = )
#9 - 1 juli 2007 18:47
Azur skrev:
Vill du ha sanden till ett kar med lågt pH kan havssand vara ett problem, för havssand innehåller i stort sett alltid mycket skal, dvs kalk.

Jag vill ha ett Tanganyika-kar, så det passar alldeles utmärkt med mycket kalk.
Många nämner att de har blandat sin köpta sand med havssanden, men jag vill enbart ha havssand i mitt kar. Är det något som inte är bra med att bara ha det, finns det någon anledning till att folk har blandat?

40-50kg var det någon som nämnde att det skulle behövas. Har någon koll på HUR MÅNGA 10L HINKAR det behövs? Jag kom på att jag glömde att skriva att jag vill ha ett ganska stort stenröse, så man kan nog räkna med några kilo mindre sand (typ 10kg skulle jag gissa på).

Tack för alla underbara svar (hoppas på fler:p)!!!!!
#10 - 1 juli 2007 19:38
Tjenare. Har läst igenom vad ni har skrivit och jag har alltid velat ha havs eller sjösand i mitt akvarie på 100 liter.. Trivs växterna i den sanden?? och han man ha sand tillsamans med pumpen jag har. det är en sån som sitter på insidan och har insläppet av vatten ganska högt uppe. Tack på förhand = )

Du undrade om växterna trivs i sand. Skulle nog säga att det beror på vilka växter man har.

Själv har jag inte havssand, utan superpudrig å-sand i ett hörn i ett av mina akvarier...mina cryptocoryne becketti växer iaf som aldrig förr.
#11 - 1 juli 2007 19:51
Ni vet alla om att det är olagligt att ta sand från stranden va?
#12 - 1 juli 2007 19:58
icejoy skrev:

Sen när är det olagligt att omfördela tingen på egen mark? Jag har tagit sand på min egen tomt, det kan väl inte va olagligt?
#13 - 2 juli 2007 16:12
hejsan.. Hur gör man när man ska byta sand i akvariet???.. det måste ju tömmas på fiskar, vatten och växter. ska man ta helt nytt vatten och fylla i då???? mina fiskar blir alltid så slöa efter ett vattenbyte.. och ska ja då byta allt vatten på samma gång så kommer dom inte alls må bra... hur gör ni??? // Nybörjare
#14 - 2 juli 2007 17:28
icejoy skrev:

Jag hade faktiskt ingen aning...
Det var en dum regel. Hela havet är ju fullt av sand och saharaöknen växer mm. Finns denna lagen får folk faktist sluta klaga över att det finns för mycket...;)

Jag får nog ta och lägga ner alla tankarna om att fylla mitt kar med denna underbara sand som finns här ett stenkast bort.[V]

Aja... Tack för alla svaren!!!!!
/Mathias
#15 - 2 juli 2007 19:53
Metalmaid skrev:
Sen när är det olagligt att omfördela tingen på egen mark? Jag har tagit sand på min egen tomt, det kan väl inte va olagligt?

nej, givetvis är det ok om du äger marken... men om man inte gör det är det alltså olagligt. men pratar man med markägaren först o får ett ok från han/henne så är det ju ok
#16 - 2 juli 2007 20:29
smurfmats skrev:
nej, givetvis är det ok om du äger marken... men om man inte gör det är det alltså olagligt. men pratar man med markägaren först o får ett ok från han/henne så är det ju ok

Känns inte som om någon markägare skulle säga nej om man frågade.
#17 - 2 juli 2007 21:28
matte159 skrev:
Jag hade faktiskt ingen aning...

Det var en dum regel. Hela havet är ju fullt av sand och saharaöknen växer mm. Finns denna lagen får folk faktist sluta klaga över att det finns för mycket...;)

Jag får nog ta och lägga ner alla tankarna om att fylla mitt kar med denna underbara sand som finns här ett stenkast bort.[V]

Aja... Tack för alla svaren!!!!!

/Mathias

nej! lägg inte ner det! jag tror att det skulle bli jättefint :)

som du säger är hela havet fyllt med sand, gör det då någon skillnad om man tar några hinkar? vem skule märka det?? *vi-lovar-att-inte-skvallra* :rolleyes:

vem äger havet förresten?? finns det någon ägare att fråga?
#18 - 3 juli 2007 06:10
men man plockar ju inte sanden I havet ;) utan vid en strand och det är någon som säkerligen äger stranden :)
#19 - 3 juli 2007 06:23
Nu börjar det bli juridiskt krångligt :) Jag är ingen expert på detta alls, men jag har googlat lite och vi har något som heter Strandskyddet, så att man kan inte göra strand till privat egendom, får inte bygga för nära etc. - stränderna verkar vara allas egendom och höra till allemansrätten. Så kan man då ta strandsand? Jag tror inte man får det, för vem skulle man fråga om nu alla äger den?
http://www.snf.se/verksamhet/djur-natur/strandskydd.htm
Sen är frågan *vill* man ha sand från havet? Man vet inte hur ren den är, vilka tungmetaller som finns, utsläpp m.m.
#20 - 3 juli 2007 16:52
Pazappa skrev:
Sen är frågan *vill* man ha sand från havet? Man vet inte hur ren den är, vilka tungmetaller som finns, utsläpp m.m.

JAG VILL!!!!!!

Vi får se hur jag gör (inga komentarer):p. Jag kanske plockar sand/kanske inte... OM jag plockar sand, räcker det då med 2-3 hinkar (10 liters) till ett 222L???
Idiotiskt att det är förbjudet att plocka sand. Hela havet är ju fullt. Nä, vi plockar ju inte direkt från havet utan från stranden, men hur har det kommit dit? Med regnet? Skulle inte tro det...;)
#21 - 5 juli 2007 08:24
Rent juridiskt tror jag inte att det spelar roll om du tar sand från egen mark eller på stranden. Att driva ett brott är tillståndspliktigt.....

Men det har väl lite med kvantiteter och om du säljer vidare oxå i praktiken

Nej för fan ta sanden från stranden...:)
#22 - 5 juli 2007 16:24
Tack!!!
Ni alla har lyckats övertyga mig. Jag tar lite sand, fast diskret. Räcker det med 3st 10litare???
#23 - 7 juli 2007 14:57
Det är olagligt att ta sand från stranden

Enligt brottsbalken 12 Kap 2$, står följande:
Är brott som i 1 § sägs med hänsyn till skadans obetydlighet och övriga omständigheter vid brottet att anse som ringa, skall för åverkan dömas till böter.
Den som i skog eller mark olovligen tager växande träd eller gräs eller, av växande träd, ris, gren, näver, bark, löv, bast, ollon, nötter eller kåda eller ock vindfälle, sten, grus, torv eller annat sådant, som ej är berett till bruk, dömes för åverkan, om brottet med hänsyn till det tillgripnas värde och övriga omständigheter är att anse som ringa.

Enligt 1§ kan man då dömas till böter (eller fängelse, men inte troligt):
Den som förstör eller skadar egendom, fast eller lös, till men för annans rätt därtill, döms för skadegörelse till böter eller fängelse i högst ett år. Lag (2003:857).

Så svaret på frågan är: Det är olagligt att ta sand från en strand om man inte har tillstånd från markägaren.
#24 - 7 juli 2007 15:05
Ett tips är annars att köpa blästersand på Biltema. Det tipset fick jag från andra här på forumet och jag tycker att det blev riktigt snyggt i mitt akvarium.
25kg för 49kr är väldigt överkomligt, tycker jag!
#25 - 7 juli 2007 15:11
icejoy skrev:

löjligt sagt, vem bryr sig? tycker vi isåfall ska bry oss mer och vårt klimat än ett hinkar med sand som ett par personer tar hem per månad.
#26 - 7 juli 2007 16:41
fille97 skrev:
Enligt brottsbalken 12 Kap 2$, står följande:

Är brott som i 1 § sägs med hänsyn till skadans obetydlighet och övriga omständigheter vid brottet att anse som ringa, skall för åverkan dömas till böter.

Den som i skog eller mark olovligen tager växande träd eller gräs eller, av växande träd, ris, gren, näver, bark, löv, bast, ollon, nötter eller kåda eller ock vindfälle, sten, grus, torv eller annat sådant, som ej är berett till bruk, dömes för åverkan, om brottet med hänsyn till det tillgripnas värde och övriga omständigheter är att anse som ringa.

Enligt 1§ kan man då dömas till böter (eller fängelse, men inte troligt):

Den som förstör eller skadar egendom, fast eller lös, till men för annans rätt därtill, döms för skadegörelse till böter eller fängelse i högst ett år. Lag (2003:857).

Så svaret på frågan är: Det är olagligt att ta sand från en strand om man inte har tillstånd från markägaren.

vad bra! då är det svart på vitt nu här på zoopet, man får inte egentligen ta sand från strand eller mark...
#27 - 7 juli 2007 16:43
matlo skrev:
löjligt sagt, vem bryr sig? tycker vi isåfall ska bry oss mer och vårt klimat än ett hinkar med sand som ett par personer tar hem per månad.

klart lagar ska följas!!!! ska vi då strunta i lagar som vi anser vara löjliga bara för att det finns nåt stort hot mot oss!?

när ska vi strunta i våldtäkter, mord, bilstölder bara för att klimathotet är över oss!!?
#28 - 7 juli 2007 23:12
okej, mr överdrivare. Vi snackar ju inte om våldtäkt. Det jag sa angående ta sand från en strand har ju inte med mord att göra överhuvudtaget? finns flera s.k "lagar", t.ex. Jag har en hund där hemma, och om en inbrotts tjuv bryter sig in och min hund biter honom, så kan farbro tjuv polisanmäla mig och få min hund avlivad, så är dagens lagar, så då får du tycka vad du vill men väldtäkter/mord/stölder är inte ens i närheten av ta sand från en strand. Och du såg mycket väl hur jag resonerade, av den typen av "brott"
Och därmed basta.
#29 - 7 juli 2007 23:15
en sak till, om sand är olagligt att ta hem borde då också snäckor etc också vara olagligt? jag vet till 110% att du har någongång i ditt liv taget med dig en eller flera fina snäckr och haft dom som prydnad till t.ex. ditt hem eller akvarium.
#30 - 8 juli 2007 06:50
matlo skrev:
en sak till, om sand är olagligt att ta hem borde då också snäckor etc också vara olagligt? jag vet till 110% att du har någongång i ditt liv taget med dig en eller flera fina snäckr och haft dom som prydnad till t.ex. ditt hem eller akvarium.

Det finns en sanning i detta:p!!!!
#31 - 8 juli 2007 07:02
smurfmats skrev:
klart lagar ska följas!!!! ska vi då strunta i lagar som vi anser vara löjliga bara för att det finns nåt stort hot mot oss!

Självklart ska lagar följas!!! Det tycker jag också till 100%, men denna lagen är till för att om alla skulle gå och ta sand från stranden och använda i murbruk, cement, akvarium mm. så skulle det snart inte finnas någon sand kvar på vissa stränder. Hittills har jag aldrig hört att någon tagit sand (förutom här på Zoopet och de fickor jag har fulla när jag kommer hem) och skulle jag då göra det lite diskret, en halv ICA-påse åt gången när jag går förbi/badar, så kommer ingen att märka någonting och börja göra det samma.

Jag kan hålla med att dig mot argumentet om klimathotet. Det håller inte. Lagar SKA följas oavsätt om det så skulle vara en stor komet på väg att kollidera med jorden.
Sicken jä*la dubbelmoral jag har i vissa lägen.;) Jag vill ta sand, men säger sammtidigt att lagar ska följas.
#32 - 8 juli 2007 07:41
matlo skrev:
okej, mr överdrivare. Vi snackar ju inte om våldtäkt. Det jag sa angående ta sand från en strand har ju inte med mord att göra överhuvudtaget? finns flera s.k "lagar", t.ex. Jag har en hund där hemma, och om en inbrotts tjuv bryter sig in och min hund biter honom, så kan farbro tjuv polisanmäla mig och få min hund avlivad, så är dagens lagar, så då får du tycka vad du vill men väldtäkter/mord/stölder är inte ens i närheten av ta sand från en strand. Och du såg mycket väl hur jag resonerade, av den typen av "brott"

Och därmed basta.

jag undrar bara var vi ska dra gränsen för när lagar är töntiga och när vi ska följa dem... vem ska bestämma det? Du? nej jag tyckte det var töntigt att det var 70 på den vägen så jag körde i 100... nej jag tycker det är töntigt att man inte får sno någons ägodelar så jag plockar ändå på mig sand...
#33 - 8 juli 2007 16:23
smurfmats skrev:
nej jag tycker det är töntigt att man inte får sno någons ägodelar så jag plockar ändå på mig sand...

Vem äger sanden???
#34 - 8 juli 2007 17:07
ja markägaren har vi ju redan kommit fram till...?
#35 - 8 juli 2007 21:07
Det finns inga "markägare" till stränderna. "SOM VI KOM FRAM TILL". Strandskyddet, du vet.
#36 - 8 juli 2007 22:06
matte159 skrev:
Det finns inga "markägare" till stränderna. "SOM VI KOM FRAM TILL". Strandskyddet, du vet.

Det är för det mesta kommunen/staten som äger stranden.

Sen är det inte riktigt sant det där med strandskydd. Det finns de kommuner som är desparata efter kommuninvånare och därför säljer riktiga strandtomter. Trots att det finns lagar, så är det i slutändan kommun/stat/landsting som kan ge specialtillstånd till sådant.
#37 - 9 juli 2007 08:17
OM man skulle ringa till kommunen och fråga "får jag ta 3st hinkar med sand från stranden till akvariebruk?" Skulle de säga nej? Om de gör det så är de riktigt mesiga. TRE 10LITERS-HINKAR MED SAND!!! Det är ju ingenting, det borde inte vara några problem, eller???
#38 - 9 juli 2007 11:06
Räcker det med 3st 10litare???

10 liter sand lär väga ca 16-17 kg. Densiteten är 1650 ton/m3 för de flesta grus-sorter även om den exakta siffran kan variera med packningsgrad osv.

Så om du behöver runt 50 kg borde 3 hinkar bli lagomt, ja.
#39 - 9 juli 2007 18:26
Olivin skrev:

Så om du behöver runt 50 kg borde 3 hinkar bli lagomt, ja.

Tack så mycket!!
#40 - 11 juli 2007 02:01
jag tycker fortfarande att den lagen är skit. Där med basta!
#41 - 22 juli 2007 07:11
Förlåt smurfmats, men nu är 21kg hämtade!
När jag kom hem och skulle skölja ur sanden så såg jaag at jag hade fått hem massa LEVANDE musslor! Det var inte meningen! Kan de också följa med ner i karet? Det luktar som S*tan i alla fall! [:-124]
#42 - 22 juli 2007 07:11
Musslorna är ca. 2-3mm stora!
#43 - 22 juli 2007 16:22
Ingen som har några svar???
#44 - 22 juli 2007 16:28
jag tycker att du ska dumpa musslorna utanför karet! inte i!

o du är förlåten! :) jag bryr mig inte egentligen om hur mycket sand du tar men det jag reagerade på var hur man sket i lagen bara för den var töntig! man kan ju inte följa de lagar man själv vill... men det är ju bara jag...
#45 - 22 juli 2007 16:53
smurfmats skrev:
jag tycker att du ska dumpa musslorna utanför karet! inte i!

o du är förlåten! :)

Jag ska försöka att plocka ur dem då, först så tänkte jag "hmmm... Gratis fiskmat!!!"

Tack:p!

Tack för svaret!!!
#46 - 22 juli 2007 16:57
Du kommer garanterat att få ett lustigt vatten i karet om musslorna hänger med ner i karet och dör där. Försök att sila sanden och få bort dessa då de kommer att förpesta karet.
Är kornstorleken varierad på sanden du tog hem? Jag har sett det tidigare i ett kar och det var skitsnyggt!
#47 - 22 juli 2007 20:09
ansjo skrev:
Du kommer garanterat att få ett lustigt vatten i karet om musslorna hänger med ner i karet och dör där. Försök att sila sanden och få bort dessa då de kommer att förpesta karet.

Är kornstorleken varierad på sanden du tog hem? Jag har sett det tidigare i ett kar och det var skitsnyggt!

Musslorna är STEN-DÖDA de blev kokta då jag använder varmvatten för att få bort så mycket som möjligt av saltet.

Nja, jag vet inte om det är olika storlek på kornen, men det är 3 färger i den. Vitt=snäck-kross, Beige (vanlig "sandfärg")=sand och svart=ingen j*vla aning!
Jag hällde sanden i ett glas med vatten och det kommer att bli SKIT SNYGGT när det kommer i karet, om det kommer att se ut som det gjorde i glaset!!!

Ha en god natt allihopa!!!
#48 - 22 juli 2007 20:10
Jag kommer nog att koka sanden!!! Åsikter???
#49 - 22 juli 2007 20:14
Nej inga;)!
Kokar du sanden bör nog musslorna ändå tas bort då köttet fortfarande är kvar i musslorna. Skölj ändå sanden efteråt så du får bort saltet som kan finnas kvar.
Det kommer säkerligen att bli kanon!
#50 - 22 juli 2007 21:03
ansjo skrev:
Nej inga;)!

Kokar du sanden bör nog musslorna ändå tas bort då köttet fortfarande är kvar i musslorna. Skölj ändå sanden efteråt så du får bort saltet som kan finnas kvar.

Det kommer säkerligen att bli kanon!

Vad kommer att/kan hända om musslorna åker ner i karet? Vad är det som gör att det inte är bra?
Bara nyfiken!!!
#51 - 23 juli 2007 07:50
massa döda djur som ligger o ruttnar...
#52 - 24 juli 2007 19:33
OK!!!
Då blir det att leta upp alla mini, mini musslor!!!
Trodde att det kunde bli mat, men...

Tack hittills, men jag hör av mig löpande om hur det går...
#53 - 24 juli 2007 20:25
de kommer säkert bli mat men många kommer nog hamna i sanden och inte på...

jag skulle inte chansa men visst, de kanske kan brytas ner i sanden men är karet nystartat så är det lite riskabelt..
#54 - 26 juli 2007 21:04
Sanden luktar mycket mer än vad den gjorde innan när den var "ny plockad"!
Har ni något tips på hur jag ska göra rent den? Jag har sköljt den i varmvatten flera ggr/kväll utan något större resultat!!!
Jag hörde att man kunde anvenda klor för att få bort alger i akvariumet (självklart utan invånare). Kan jag ha i lite klor i sanden och sedan hälla i vatten och röra runt? Blir det rent då???
#55 - 27 juli 2007 09:50
vissa straffar gud diräckt ^^,
#56 - 27 juli 2007 10:26
Jag kör med sand från enjön i norrköpings kommun.
Frågade givetvis kommunen först om jag fick ta några 10liters hinkar.
Var helt rätt att fråga och dessutom så blev det snyggt.
Fråga först och plocka sedan.

Ps. gällande att skölja och dona med sanden så om man ta från en insjö med ph/kh nära den biotop man planerat(vatten test är på plats) så är chansen stor att man ens slipper skölja.
Det jag tagit har faktiskt varit under vattnet(10cm till botten).
#57 - 27 juli 2007 10:29
Koka musslorna innan du ger dem till fiskarna.
Skulle det finnas parasiter och andra ofrämjande saker i musslan och du stoppar ner den i akvariet så blir nog inte fiskarna så lång livade.
Söt vattensmusslor som är kokade innan matning är suveränt foder för lite större fiskar, även levande sötvattens musslor är vettigt...iallafall för reningen.
Men vissa arter är skyddade så kolla något lexicon först.
#58 - 27 juli 2007 17:56
jag tror det skulle bli väldigt fint med sand från havet
#59 - 27 juli 2007 19:44
eriksson-5 skrev:
jag tror det skulle bli väldigt fint med sand från havet

[COLOR=blue]Det hoppas jag att det blir! Jag har nämligen KOKAT ca. 16kg i EN kastrull på spisen. Snacka om att det tog tid. Men jag fattar inte, VARFÖR LUKTAR DET AVLOPP???:confused:[/COLOR]
#60 - 12 november 2007 22:18
[COLOR=blue]Nu drar jag upp en gammal tråd, men jag vil visa hur det blev med havssanden. [/COLOR][COLOR=blue]Jag blandade den med mkt grov eng-sjösten, grov eng-sjösten och rådasand.[/COLOR]
#61 - 12 november 2007 22:32
Havssand är skitsnyggt, använder det själv i mitt stora kar. Nästa gång jag kommer förbi västkusten skall jag försöka få med mig nån hink till.

Ett tips nästa gång är att ta sanden OVANFÖR vattenlinjen, då slipper du musslorna, och att bara skölja, inte koka, sanden. Kokning är onödigt, det finns inte mycket liv i torr sand och ingenting överlever ändå i ditt sötvatten.
Det enda man verkligen bör se upp med är olja.

Har man saltvattenskar kan man istället med fördel ta sanden under vattenytan, och dra nytta av allt livet man får med sig.
#62 - 13 november 2007 03:24
Tevligt, skulle inte tipsa om musslorna för dom kan ju ha sjukdomar :P
#63 - 13 november 2007 11:53
Det där har du lyckats riktigt fint med! Jävla cool blandning i sanden! :D:D:D Det är nästan frågan om jag inte ska ta o göra en gammal hederlig efterapning! ;) Håller på o starta ett 640 L och det där är verkligen nåt för mig! Har dock köpt blästersand på Biltema, men vad skulle det göra för skillnad? Om man blandar i lite grövre sten/grus så ser det ju riktigt naturtroget ut! Starkt jobbat! :D:D

Mvh Patrik
#64 - 13 november 2007 12:14
jag har blandat biltemas o åhus strand sand o det e ingen större skilnad på at!
#65 - 13 november 2007 12:33
Snyggt.. Hur blev du av med lukten??

Angående den där fåniga lagen... Min lilla 3 åring kan alltså få böter för att han plockar ett ekollon om någon tok skulle anmäla honom?!

Det är ju en sak om man tar ansenliga mängder ur naturen men några hinkar sand eller lite ekollon spelar ju sjutton ingen roll... Allt återbördas ju dessutom så småningom... ;)
Men har det gjorts iordning en badstrand och någon t ex ska lägga plattor på uteplatsen så är det inte ok att gräva en stor grop på badstranden... Alltså sunt förnuft.. Den lagen måste ju finnas för att stoppa idioter som inte har något sunt förnuft... Eller hur?!
#66 - 13 november 2007 15:08
[COLOR=blue]Tack så mycket för berömmen!!! [/COLOR]
[COLOR=blue]Jo, doften försvann efter kokningen (den var inte helt onödig;)). [/COLOR]
[COLOR=blue]bjuren, härma på du bara. Det har ju jag själv gjort. Jag härmade MaxB när det gäller stenröset.:p[/COLOR]

[COLOR=blue]Jag tror att lagen är till för att om jag skulle ta lite sand så kanske någon annan också vill det och tillslut så är alla där och tar. Efter ett tag så kanske in idiot kommer och gör som du säger, använder för att lägga plattor på. Ska man sätta en gräns? Det blir ju jätte-svårt och kommer säkert lätt att misstolkas på flera olika sätt.[/COLOR]

[COLOR=#0000ff]Edit; Skulle någon kunna berätta för mig hur jag citerar flera personer samtidigt???[:o][/COLOR]
#67 - 13 november 2007 15:09
Aircut64 skrev:
Tevligt, skulle inte tipsa om musslorna för dom kan ju ha sjukdomar :P

[COLOR=blue]Precis...[/COLOR]
[COLOR=blue]Det man får göra är att undvika att plocka upp dem överhuvudtaget...[/COLOR]

Annons