Havsmusslor i räkmix

#1 - 24 juni 2013 20:14
Hej!
Jag hade tänkt att testa på att göra en räkmix till mina malawi ciklider (golden, demasoni, blue bright zebra, firefish & ancustismalar finns i akvariet). Undrar då om jag kan plocka musslorna själv då jag har båt på västkusten och åker dit varje till varannan helg. Detta sparar ju då en slant men är det något som kan funka eller ska man hålla sig till musslor på burk (som i och för sig också kommer från havet)?:confused:
Är det något som jag ska tänka på om jag plockar dem själv ex om de ska kokas innan de slängs i mixen?

//Alicia
#2 - 24 juni 2013 22:41
Musslor i sig är bra foder, faran är väl om musslorna ätit giftiga mikroalger, det brukar vara några perioder varje sommar när man inte bör äta musslor. Musslorna man köper ska däremot vara testade, så...
#3 - 24 juni 2013 23:50
Okej tack för svaret, men vet du vilka perioder detta är eller är det nått som inte går att förutspå? Kan man annars plocka under hösten?
#4 - 30 juni 2013 18:25
Ring "Fröken mussla" 031-60 52 90 för besked på telefonsvarare.
OBS inget skämt:)
#5 - 30 juni 2013 18:30
Okej, antar att det är någon typ av telefonserivce/information eller?
Men tack , jag ska testa detta :)
Kjell Fohrman
Administrator
#6 - 30 juni 2013 19:05
Musslor är ett rätt bastant foder och det skitar ner rejält i akvariet
#7 - 30 juni 2013 19:09
Så kan jag strunta i musslorna för att ha ett klart vatten är ju att föredra men även fiskarnas välmående?
Kjell Fohrman
Administrator
#8 - 30 juni 2013 19:31
Malawii skrev:
Så kan jag strunta i musslorna för att ha ett klart vatten är ju att föredra men även fiskarnas välmående?

jag vet en del odlare som kör mycket med musslor till yngel men det är i oinredda akvarier och de byter extra mycket vatten.
Men lägger du bara i rätt lite är det väl Ok även i inredda akvarier bara man tänker på att byta lite extra med vatten
#9 - 30 juni 2013 19:43
Okej då tror jag att jag kör med musslor i alla fall då jag har tiden för musslornas konsekvens i vattnet. Mina yngel lär ju då också må bra av det. ;)

Tack alla som svarat!

Annons