Havres dryga 500L

#1 - 24 augusti 2008 20:03
Hejsan!
För ganska precis ett år sedan köpte jag mitt första saltkar och en tid efter det la jag upp en presentation här på zoopet. Tack vare Lasses vägledning gick uppstarten alldeles utmärkt och karet fungerade oklanderligt tom nedläggningen av det. Det karet bevisade för mig att det går att köra skummarlöst och ändå få vissa stenkoraller (montipora sp) att växa genom vattenbyten som bibehåller en god vattenkvalité.

Nu har mitt nyaste projekt vart igång en tid och det är anledningen till att jag var tvungen att stänga ned mitt första, den bättre hälften tycker det räcker med ett stomatopod kar (mantis) och ett stort kar.

Karet är 160x60x55 helglas och ställningen är ihop svetsade rostria "profiler". Ljuset är 6x80W T5 rör som förhoppningsvis även skall blidka de kinkigaste stenkoraller. Skummaren är en Fauna Marin Ultraskim 2. Har även ozon igång och ett fosfatfilter. Nyligen kompletterade även tekniken med en kalkreaktor som kommer behövas då korallerna börjar växa.
Här är de obligatoriska bilderna ifrån dagsläget:

Mvh Thomas
#2 - 24 augusti 2008 20:09
Åhh.. Den lysrampen skulle inte jag tacka nej till.. :D
#3 - 24 augusti 2008 21:49
*suck*
Då har man pajat ännu ett tangentbord av litervis med drägel!

Vackert värre....
#4 - 26 augusti 2008 11:55
Mycket snyggt! Lite avis blir man dock :mad:
#5 - 1 september 2008 19:25
tjena!
har bara en sak att säga: GRYMT akvarium, det har du verkligen lyckats med, i allafall utseende mässigt. vad är det för korall du har som är så där platt på stenen?
mvh martin
#6 - 2 september 2008 10:04
Hur fint som helst. Ännu mer inspiration till att starta saltvatten.
Man blir ju lite avis...!
#7 - 2 september 2008 11:24
Hel grymt snyggt är det man blir liiiiite sugen på saltvatten nu
#8 - 2 september 2008 13:15
Tackar Tackar!
Då har mitt uppdrag lyckats...mohaha.. ;-)

Menar du hela stora "plattan" bobohardrock? Det är en död korall (Acropora sp., exakt art vet jag ej) som jag limmat ihop med två andra så att den kan stå som den gör. Tanken är att "plantera" nya koraller (en är den rosa) på den så att det ser ut som moderkorallen dog men nu växer nya skott vidare.

Mvh Thomas
#9 - 2 september 2008 13:22
Otroligt snyggt akvarium! Man blir inte lite sugen på ett stort saltvatten nu, har dock inte råd eller plats.. har redan tre kar i en tvåa :(
#10 - 4 september 2008 13:14
Droooooool... Dropp, dropp...
#11 - 4 september 2008 13:46
Vad i hela friden är det här och här för gynnare?
#12 - 4 september 2008 13:50
Vad i hela friden är det här och här för gynnare?
Bilagor:
#13 - 4 september 2008 14:18
Peacock mantis (Odondodactylus scyllarus)
http://www.reeflex.net/tiere/804_Odontodactylus_scyllarus.htm

Visst är den läcker?
#14 - 4 september 2008 19:33
Trollsvans har helt rätt men den går i ett dedicerat kar för annars hade den ätit upp alla mina snäckor. Väldigt intressant gynnare som är lika smart, om inte smartare, än katter och hundar.

Annons