Haveri EHEIM Classic 2213

#1 - 29 september 2013 10:48
Hej Zoopet!
Mitt Eheim Classic 2213 har rasslat lite konstigt ett tag och idag fick jag tid över att plocka isär det.
Upptäcker till min fasa att "pinnen" som går genom hela impellern har gått av!

Jag hittar en sådan bland "reservdelar" på bland annat akvarieshopen.com, för ca 30 kr.
Lätt värt, tänker jag, och börjar klicka hem skiten - till jag, upptäcker att de endast skickar med DHL.
Lägsta kotnad 97kr!

97 kr för att skicka en pinal som väger ungefär 4 gram och får plats i ett kuvert??? f*ck no!
Jag tillverkade en tillfällig lösning av en tops.

Nu till frågan: Vart kan man köpa reservdelar på nätet utan att bli blåst?
Kanske bättre: Någon som vet vart man kan få tag i reservdelar i butik (Göteborg)?
Dom kallar den:
EHEIM Lejer/Axel t/2048
EHEIM "Shaft and bushings"
eller EHEIM artikelnummer 7433710
https://www.eheimparts.com/display_product.php?pid=2213

All hjälp uppskattas!
känns som lite halv-akut
#2 - 29 september 2013 10:52
Kolla med Trop, inte omöjligt att han kan ha.
Christer5
#3 - 29 september 2013 13:29
Kolla med Herkules Zoo dom brukar ha reservdelar till Eheim.
#4 - 29 september 2013 13:35
Slänger in en chansning på Hornbach faktiskt.
#5 - 29 september 2013 19:15
På guldfisken tar dem 36kr i frakt men då kostar axeln 69kr tot. 105kr.....
#6 - 30 september 2013 16:12
[QUOTE=Christer5;1666967]Kolla med Herkules Zoo dom brukar ha reservdelar till Eheim.[/QUOTE]Jag håller med Christer, är det någon affär som har dem hemma är det Herkules:)!
#7 - 30 september 2013 19:08
Får du den hemskickad så är det ändå billigt för ett filter som kanske håller 15 år till utan problem. Tänk dig istället att det INTE var någon akvarieshop som lagerhöll pinnen, då hade det bara varit och kasta grejerna.
#8 - 1 oktober 2013 05:01
Och dessa keramikaxlar samt impeller brukar behövas bytas med jämna mellanrum...byter du axel bör du även beställa en ny impeller så det inte blir obalans med oljud som följd:).
#9 - 1 oktober 2013 14:30
Hallå killar!
Jag var på Herkules igår och köpte en ny axel och "bushings" (från och med nu kommer jag referera till dessa som "gummiploppar")
Även om jag älskar mitt EHEIM 2213, och även om det har gått non-stop utan problem i sex år, så är jag sjukt sugen på ett EHEIM proffesionel 3 :)

Men hur som helst. Jag bytte ut axeln idag. Jag lyckades inte lista ut hur man får ut de gamla gummiplopparna, så jag bestämde mig för att testa med bara den nya axeln. Det var ju trots allt det som var problemet. Att den gamla hade gått av på mitten.
Nu är det bara så, att impellern smattrar fortfarande. Inte lika mycket, och inte lika högt som innan. Men den smattrar.

Så fråga 1: Tror ni att jag måste byta ut gummiplopparna också? De kändes mjuka och smidiga. Och i så fall hur får man ut dem? Särskillt de som sitter i pumphuvudet.

Fråga 2: Med tanke på vad ansjo sa, precis här ovanför - kan de vara så att jag behöver en ny impeller också?

Bonus fråga: ska jag skita i hela mackapären och planera om min budget och skaffa ett Eheim Proffessionel 3, med en gång? (fy fan va häftiga dom är :D )
#10 - 1 oktober 2013 14:47
Jag bytte axel, gummiploppar och impeller för nåra veckor sen och det kostade inte mycket. Det var lite trickigt att få ur ploppen nere i pumphuvudet men filtret blev tyst. Kan det väl va värt ;)
#11 - 1 oktober 2013 14:55
Vad använde du för verktyg då? Plockade du isär hela pumphuvudet?
Hittade en video: såhär låter mitt filter.
" target="_blank">

Inte svårt att lista ut vad jag gör med det, när det är sovdax :p
Christer5
#12 - 1 oktober 2013 14:56
Ja Eheim PRO 3 är häftigt,har själv ett PRO 2 som är tyst och fungerar väldigt bra,skulle inte tveka på att köpa Eheim igen :)
#13 - 1 oktober 2013 15:01
Om du plockar isär pumpen igen och tar ut impellern kommer du troligen se att hålet är ovalt. Jämför den gamla impellern med en ny så ser du var problemet kommer från:).
Christer5
#14 - 1 oktober 2013 15:05
Om man har ett Classic filter och är nöjd med det så är det väl bättre att byta impeller så blir det förmodligen tyst igen. :)
#15 - 1 oktober 2013 15:08
Eller så gör man båda delarna:D...
Christer5
#16 - 1 oktober 2013 15:12
[QUOTE=ansjo;1667253]Eller så gör man båda delarna:D...[/QUOTE]

Bara att ta fram den tjocka plånboken och shoppa loss :D
#17 - 1 oktober 2013 15:15
Jag lyckas fan inte få ur gummiploppen ur pumphuvudet. Antagligen måste jag ta isär hela pumphuvudet, och det hinner jag inte idag.
vad som är värre, är att jag tror att jag kan ha råkat förstöra den gamla gummiploppen, som redan sitter där i.
Nu kommer det nog låta som ett jävla tåg :(

Tack för hjälpen allihopa. Får se hur jag ska lösa det.
Lyckas jag få ut gummiploppen och ersätta den, så kanske jag testar med en ny impeller.
I annat fall blir det nog PROFFESSIONEL 3 (med häftiga knappar och displayer och wi-fi, usb och programmeringsmöjligheter)
2014 here I come :p
Christer5
#18 - 1 oktober 2013 15:17
Kör hårt :)
#19 - 1 oktober 2013 15:50
Jag kan säja att jag höll på läääänge och pillade med olika skruvmejslar innan jag fick ur ploppen! När jag var redo att ge upp för tredje gången eller nåt så kom den bara. Fick lite uppmuntran från några här på forumet under tiden och det var jag mycket glad för :D Trägen vinner
#20 - 1 oktober 2013 22:55
[QUOTE=Grodlund;1667246]Vad använde du för verktyg då? Plockade du isär hela pumphuvudet?
Hittade en video: såhär låter mitt filter.
" target="_blank">

Inte svårt att lista ut vad jag gör med det, när det är sovdax :p[/QUOTE]Låter den så även efter att du bytt axel så kan man ju undra... även om impellern skulle vara väldigt sliten så ska det ju inte låta så där! Eheim skulle behöva importera lite kunskap från Polen och sluta surfa på den "tyska ingenjörsvågen" som passerat bäst före datumet för länge sen - polska aquael har dunderstarka keramiska axlar och jag har aldrig lyckats slita ut någon aquaelpump sen jag köpte den första för 8 år sen:)
#21 - 2 oktober 2013 20:31
Man kan få ut plopparna med en skruv tror jag, helst en ganska lång. Du bara "skruvar" i den lite i gummit och drar sedan ut pluppen rakt ut. Lite roligare än att försöka få grepp om den med tång :-)

Annons