Have You Done Your Water Changes This Week?

#1 - 6 oktober 2004 16:09
Just a friendly reminder.
Remember the biggest problems that occur in keeping fish is the
failure to carry out regular water changes.
Water changes are like fresh air to our fishy friends,
always do so regularly and you will have few problems.
Happy Fishkeeping :D
R.KikIV
Moderator Extraordinaire / Fishgeeks (Livebearers and Killifish)

Sticky subject at the above
Kanske behövs här också
#2 - 6 oktober 2004 16:14
Jodå, ska göra mitt tredje 150L-byte i morgon för denna veckan! men en påminnelse skadar aldrig! ;-)
#3 - 6 oktober 2004 16:55
Tack för påminandet =) Ska göra det i morgon. Vill ju att mina fiskar ska kunna andas =)
#4 - 6 oktober 2004 16:58
nej.. men jag ska.. imorgon! :D
#5 - 6 oktober 2004 17:00
Gissa vad jag precis håller på med när den här tråden dök upp [;)]
#6 - 6 oktober 2004 17:09
Norpan> Då blir vi två :)
/J
#7 - 6 oktober 2004 17:16
Jezz, varje lördag förmiddag.
Fiskarna blir så glada och fulla av liv vid vattenbytena.
#8 - 6 oktober 2004 17:35
Japp, det är gjort i alla karen nu...
PatrikMalmo
#9 - 6 oktober 2004 18:27
Uäck!!

Påminn mig inte!! Jag VET, jag VET exakt hur ofta jag behöver byta vatten. Har dock varit många resor i jobbet, samt vansinnigt stressigt på jobbet när jag väl är på plats. Sitter och jobbar nu faktiskt (tar bara en liten Zoopetpaus...;), men vet mycket väl att det är ett par veckor sedan vattenbytet i flera kar. Klok som jag är (visste om resandet och jobbstressen för länge sedan) har jag dock rätt lite fisk och hyfsat mycket växter i de flesta kar, och då är det inte lika känsligt - MEN det funkar helt klart bättre på alla fronter när man sköter sina vattenbyten. Växterna funkar bättre, firrarna leker oftare och ynglen växer snabbare.

Nå. Till helgen är det dock cocooning som gäller, så då blir det byte av, tillsammans med lite annat trixande!!

Hilsen!!
#10 - 6 oktober 2004 18:31
Får bli på fredag.. Kanske borde ändra om lite när man ändå håller på... *kliar i inredningsfingrarna*
#11 - 6 oktober 2004 18:38
Jag tror inte på veckobyten av vatten bara för att man skall!! Varför i h-vitte har man då filter? Och 3 X vattenvolymens mängd i cirkulation vilket är rent larvigt!

Jämrans trams!! Byt vatten när det behövs. Håll koll på era akvarier i stället så slipper ni en massa jidder och blaj....
#12 - 6 oktober 2004 18:42
Vem har filter???
#13 - 6 oktober 2004 18:52
Jämrans trams!! Byt vatten när det behövs. Håll koll på era akvarier i stället så slipper ni en massa jidder och blaj....

Det är ju precis vad man gör genom att byta minst 50% varje vecka om man doserar växtgödning enligt PMDD.
Man håller koll på karet genom vattenbyte. Byter man minst 50% kan gödnings doserna aldrig överskrida det dubbla man doserar. DVS ingen risk för okontrollerbara gödnings nivåer. Dessutom slipper man "en massa jidder och blaj" med vatten tester för att hålla koll på nivåerna. ;)
#14 - 6 oktober 2004 18:56
Är det onsdag så är det onsdag. Så härligt klart vatten när det är färdigbytt.

hoy
PatrikMalmo
#15 - 6 oktober 2004 18:56
gogar,
det är inte för att man "skall", det är för att karen i 99 fall av 100 funkar bättre med vattenbyten en gång i veckan som jag gör det. Hela min akvaristiska erfarenhet (drygt 20 år) samt en hel del polares erfarenheter säger samma sak. OM saker och ting verkligen går åt helvete i ett kar är det lite sent att rädda någonting. Då går det ofta fort. Regelbundna vattenbyten är som jag ser det, den enskilt viktigaste åtgärden man kan göra för att få ett kar att fungera bra under lång tid. Filterrengöring kan man lämna därhän ett bra tag om man bara sköter vattenbytena.

Ett annat alternativ är naturligtvis att lura lite kring de biologiska parametrarna; vattenvolym, fiskbelastning, växtmassa och filtervolym/filtertyp. Låg belastning på karet ger mer spelutrymme och med rätt filter till det kan kvävet avgå som kvävgas eller rensas ut som växtmassa. Jag har dock hittills inte sett eller hört om ett enda sötvattenskar som funkar helt efter biologiska/ekologiska principer, så förr eller senare är vattenbyte nödvändigt.

För egen del har jag både fisk och växter som jag gillar, så jag byter vatten för deras trivsel. Ger resultat i form av bättre fart på fiskarna, bättre fart på växterna och snabbare tillväxt på ynglen. Så enkelt ser jag det.

Hilsen!!
#16 - 6 oktober 2004 19:06
Här gäller onsdagar småkaren och söndagar stora karet. Hann inte idag pga bankbytesstrul så det får bli i morgon.
#17 - 6 oktober 2004 19:10
crap, påminn mig inte ;)

Skulle gjort det i söndags, precis som varje söndag... varför är det så jobbigt när man tänker på det och så otroligt lätt och smidigt när man väl tar sig för att göra det. Ska göra det nu bara för det, fast jag egentligen inte orkar.
(Tittade på karet för ca 5 min sen när jag satte mig vid datorn och tänkte -jag gör det imorrn)[:-117]
#18 - 6 oktober 2004 23:57
För den som läst min praktbotia-artikel http://www.bollmoraakvarieklubb.org/praktbotia.htm
så kan det kanske vara kul att veta att jag de senaste två veckorna skiftat 75-80% av vattnet dagligen...

/Ola

#19 - 7 oktober 2004 10:39
Jojo jag har inte sagt att man inte ska ha "regelbundna" vattenbyten. Däremot vänder jag mig emot att byta massa vatten flera ggr i veckan "för så gör alla andra". Regelbundenheten får ju anpassas till fiskbelastningen och andra faktorer. Inte enbart gå efter klockan. Uttryckte mig väl inte helt världsbäst, men jag får skylla på trötthet och en allmänt väldigt dålig dag. Sårri.

Men Erik! Har du inga filter till dina killiburkar?? :D
#20 - 7 oktober 2004 10:58
Hos mig blir det nog ikväll. Torsdagar brukar vara bra, så har man helgen fri.[:-76]
På lördag blir det brödbak och då vill man ju ha nå´t fint att titta på i "vänte-stunderna".[:-160]
#21 - 7 oktober 2004 11:08
<font face="Comic Sans MS"><font color="red">Kan meddela att det är lagom jobbigt att göra mina vattenbyten nu efter min ljumskbråcksoperation igår onsdag....suck.
Ingen skåning som kan komma till lödde mot ett par pilsner i utbyte o hjälpa mig på lördag med mina diskusakvarie [:-138][:-164][:-138][:-164][:-138][:-164][:-138]? ? ? ?

Pliiiiiiiiiiiiz....// Matte</font id="red"></font id="Comic Sans MS">
#22 - 8 oktober 2004 06:36
Jag ska göra mitt vatten byte ikväll. 60% i mitt 400liters kar.
#23 - 8 oktober 2004 06:46
Japp, nu é det gjort!! Båda karen och även städning hos kanin-"skrället". Så nu kan man bara mysa i helgen!!!
[;)]
Stackars dig drd[:-85]. Hoppas du får lite hjälp med vattenbyte i helgen.
Har själv lite långt att åka!!

Ha en trevlig helg alla!!![:-76]
#24 - 9 oktober 2004 16:44
Hej !

Jag har stenhårda rutiner på vattenbyten i min lokal-minst 4 akvarier per dag, ca;1400 L/vecka
MVH
PatrikMalmo
#25 - 9 oktober 2004 16:52
NU kan jag minsann skryta med att alla vattenbyten är gjorda!! ;) Dessutom är ett helt gäng firrar flyttade för eventuell lek - det får vi se hur det går med det.

Minsann!!

:)
#26 - 9 oktober 2004 17:22
<font face="Lucida Console"><font color="blue">[:-132]Tjabba [:-132]

Nu har man oxå lyckats med bedriften att som nyopererad byta 500 liter vatten i sina 3 kar och efter det så slutade det med att 2 par diskus leker ikväll just nu som jag skriver detta !!!!!!!!

Lätt skoj fast det ena paret e en rödturkos o en marlborored [:-164]

Men dom andra mina monster Blue Diamond ska bli skoj o se om dom har vett att behålla sina ägg mer än en timme denna gången [8D]

// Matte</font id="blue"></font id="Lucida Console">
#27 - 10 oktober 2004 16:11
Nu kan till och med jag påstå att jag gjort mitt bästa för en gångs skull.
Men i samband med fiskavyttring har jag haft möjligheten att dra in 6 småburkar vilket bör underlätta tillvaron ett tag.
För tillfället nere i 13 burkar - får se hur länge det varar...
#28 - 10 oktober 2004 16:22
Jag får också krypa till korset.[:-93] Har bytt ca 500L vatten idag jag med. Inte pga veckobyte dock (nähä, det får ni mig aldrig att erkänna[:-73]). Välbehövligt och fick scalarhonan att lägga ägg igen.
#29 - 15 oktober 2004 12:48
En ny helg stundar för dörren och vädret här i Götaland inbjuder idag verkligen till akvaristiskt arbete.
Så där nu var det nästan klart med vattenbytena.
En burk spar jag till imorgon.
Och sedan iväg en vecka på kurs söderöver.
Nu andas fiskarna i alla fall friskt vatten.

Och i förbifarten vill jag bara nämna att vinterdäcken åker på idag - här i området har det under veckan som gått vart en hel del halkolyckor.

#30 - 15 oktober 2004 13:28
nej
#31 - 15 oktober 2004 14:02
Hur kommer det sig att det inledande inlägget skrevs på engelska?

Jag byter på söndagar, 3 timmar tar det, då är det bytt i alla!
#32 - 15 oktober 2004 14:08
svar:
Jag tog helt enkelt hela R.KikIV (Moderator Extraordinaire / Fishgeeks) inlägg och publicerade det här - jag tror det har större effekt så än om jag skulle tjata...
#33 - 15 oktober 2004 14:39
Done! Fyra akvarier i skiftande storlek är bytta på. Härlig fredagsrutin. Vattenbyte och ett par kalla pilsner, sedan har man varvat ned inför helgen.
#34 - 23 oktober 2004 07:45
Ja då var det dags igen :-)

60% vatten byte i växtkaret idag. Blir nog lite omplantering också.
#35 - 23 oktober 2004 08:20
Tack för påminnelsen,but it is already done.
30% varje vecka oavbrutet,tycker att det är ganska avkopplande.
#36 - 23 oktober 2004 08:23
Håller med dig Stenborg. Jag byter vatten i mina akvarium varje lördag och då med ca 30-40%...det är väldigt avkopplande.
#37 - 31 oktober 2004 12:35
Ny helg - nya vattenbyten.
Så var det avklarat igen.

Fast jag måste erkänna att det blev inget vattenbyte förra helgen.
Å andra sidan fick dom ingen mat veckan innan heller.
Med ett undantag.

Man mår lika bra som fiskarna när vattnet är bytt...
Pröva själva...
#38 - 31 oktober 2004 12:50
Jag har slarvat lite denna veckan, brukra ju byte på torsdag men då fick bara "lilla" burken byte så det är väl bara att pallar sig iväg från datorn och sätta igång.[:-34]
Jag har ju inte så många liter att byta som tur är.
#39 - 31 oktober 2004 20:07
Det verkars som bara jag och Maria klarar ev detta eller...
#40 - 1 november 2004 21:52
En rutin är bra men man behöver inte byta vatten varje vecka.
På kar runt 500+ liter räcker det ofta med 30% varannan vecka.
Hade ett 500 liters ett antal år innan och hade aldrig problem med sjukdomar eller fiskar som uttryckte missnöje.
Komplettera alltid vattenbyten med produkter, kranvattnet är inte bra fiskvatten!
Nu har jag 55 liter att disponera över och byter 30-50% var 10e dag - funkar utmärkt och glömmer jag en vecka eller inte har tid funkar det perfekt också!
Få in foderfria dagar, fiskarna mår bättre och så gör vattnet. Matar inte alls under lör/sön.
Men som sagt alla gör som de vill, så länge det funkar är alles ok =)
MVH,D.
#41 - 1 november 2004 22:39
alltså.... flera bra filter-pumpar. större kar= byten efter ca 2-3 veckor

mindre bra filter-pumpar mindre kar = vi säger 7 dar

detta har fungerat utan sjukdomar i 8 år.. Eheim 2226 + 2227 + project innefilter 1800.
ciklidfantast

Mvh anders
#42 - 2 november 2004 12:03
Svar till dalus och koja...
Jag tror nog fiskarna går bra på den rutinen också. Men bra pumpar klarar inte allt. En hel del ämnen tillsätts med fodret och alla dessa påverkas inte av filtrering. En god växtlighet kan ta hand om en del av det som tillförs men inte allt. För en del ämnen behöver vi byta ut vattnet för att sänka värdena av dessa ämnen.
Förr himla länge sedan bytte folk inte vatten alls i akvarierna och klarade sej utan sjukdomar ändå ganska länge.

Veckovisa 50%-iga vattenbyten är nog grundrekommendationen när det gäller levandefödare och killis. Jag har sett den här rutinen hos flera framgångsrika odlare. Men med vissa barber (t ex) måste man vara försiktigare. Det är endast purpurhuvudsbarber som jag lyckats ta livet av genom för stort vattenbyte.

Det är bättre att byta för ofta än för sällan.
Det är bättre att byta mycket än lite (inom rimliga gränser).

Tillsats av kranvatten gör oftare ditt akvarievatten mer nytta än skada.
Och oftast behöver man inte hålla på med en massa tillsatser.
#43 - 2 november 2004 12:33
Sedan första inlägget i denna tråd: ca 1400L bytt fördelat på 28 akvarievattenbyten i 6 olika akvarium som sammanlagt rymmer 1125L. Just nu är det regnperiod i ett och ett par är överbefolkade yngelakvarium, det ställer stora krav på vattenbyte, borde bytt betydligt mer.
#44 - 2 november 2004 12:36
Bytte 80% i växtkaret i helgen :-)
#45 - 2 november 2004 12:54
Skall snart lämna iväg 3 av karen för håltagning sedan åker 3 till iväg och sedan blir det automatiskt vattenbytessystem med avrinning och stort ytterfilter (som redan är färdigbyggt). Då kommer det att bli en underbar tillvaro för fiskarna och sniglarna, och givetvis lilla mig! Skall försöka fixa något liknande i resterande 2 som sedan finns kvar!

Halleluja!

/Sabina
#46 - 2 november 2004 13:52
Tänkte ägna kvällen åt att fylla nytt vatten i nytt kar (på jobbet) ikväll istället [:D]
Undrar om det utgår övertidsersättning, hehehehehe!!
#47 - 13 november 2004 17:47
Dags att bumpa tråden - denna gång med tämligen gott samvete...
I en burk har jag tom bytt vatten två gånger idag...
Men den innehåller runt 70 st 2,5 veckor gamla 2 cm stora whitei-yngel som redan börjar färga ut...
#48 - 13 november 2004 20:03
Ska som vanligt byta 30% imorgon :)
#49 - 13 november 2004 20:17
japp!
bytt på 61 st akvarium för andra gången den här veckan,många öl gick det åt ikväll.
#50 - 13 november 2004 22:23
Nyss klar med 5 akvarier.
#51 - 25 november 2004 15:20
Inför USA-tripp:
Idag vattenbyten i samtliga burkar.
Sedan gäller det bara att hinna packa väskan också.
#52 - 26 november 2004 00:08
Idag (tittar på klockan) igår menar jag, blev det vattenbyten i alla karen. Så fint det blir när man ser hur det bubblar från växterna och fiskarna leker!
#53 - 26 november 2004 10:22
Japp då var det dags igen i kväll :-)

70% vatten byte i 400l växtkaret och några öl till det :-)

+montering av nya armaturer till alla lysrör yehaa..
Förhoppningsvis får jag även min nya ytterpump under dagen.
#54 - 26 november 2004 19:33
Och jag har ägnat veckan åt att bygga lite prototyper för automatiskt vattenbyte. Ja förutom att byta vatten ett antal gånger hos ynglen.
#55 - 10 december 2004 16:26
Stora vattenbytardagen minsann.
19 småburkar med killis och en med Endlers...
Och ett 60 liters.
Summa 21 burkar!!!
[:-2]
#56 - 10 december 2004 17:25
Jodå, gjorde det igår
#57 - 10 december 2004 18:29
hmm 21 burkar ska det va nåt[;)][;)][;)]
#58 - 10 december 2004 18:31
Min fru tror det är max...
Måste smyga in fler...
Don´t tell...
#59 - 10 december 2004 18:33
precis så har jag gjort[:-125]
#60 - 19 december 2004 16:07
Klart även denna vecka...
Det rör sej alltså om mina 21 mindre burkar varav 6 tjänstgör som yngelburkar. I dessa blir det närmast dagliga vattenbyten vilket betyder att summan vattenbyten är betydligt fler än summa 21. Faktiskt har jag utfört 53 vattenbyten under den senaste veckan.
Trött på vattenbyten - javisst. Men det är ju så bra för fisken.
#61 - 19 december 2004 18:37
Ni är duktiga [:)]
#62 - 20 december 2004 11:04
Man har lärt roboten Asimo att springa i 3km:
http://www.world.honda.com/HDTV/ASIMO/200412-run/index.html
Nästa steg i utvecklingen är väl att utveckla en robot som sköter då tråkiga vattenbytena!
&lt;&lt;&lt;(<font color="red">^</font id="red">;<font color="red">&gt;*</font id="red"> harbard
#63 - 20 december 2004 11:48
Kul när veckan börjar med att man får dåligt samvete när man slarvade med vattenbytet i helgen. Men jag ska, jag lovar.
[:-2]
#64 - 20 december 2004 11:56
Jag har idag bytt vatten på hälften av mina kar. Små karen byter jag vatten på 2 ggr i veckan och de är dessa jag bytt nu. Känner fortfarande att jag har för dåligt med mumptryck i vissa kar så jag får nog investera i några till för att få en bättre miljö för mina fiskar samt att jag då kanske bara behöver byta vatten 1 gång i veckan.

Nu ska jag gå ut och ha snöbollskrig med hundarna!
#65 - 20 december 2004 12:43
Jo, visst har man gjort sitt vattenbyte. Fixade det i lördags som jag brukar.
Eftersom jag flyttade vid senaste månadsskiftet så var det här 2:a gången jag bytte vatten (3 om man räknar med uppstarten) i nya lägenheten.
Det visade sig att det inte är någon höjadare att byta vatten runt 10-11 på kvällen. Det verkar vara en ganska rejäl nattsäkning av vattentemperaturen just då, vilket resulterade i att det blev j*vligt kallt i karet. Hade ju känt efter i kranen men sänkningen måste ha kommit medans jag fyllde mina 200-250 liter.
En mosaikgurami fick konstiga ryckningar. Jag är inte blödig men jag gjorde ett seriöst försök med "normaltempererat" vatten i en hink utan vidare lyckat resultat. Hittade för övrigt en c.siamensis som varit borta sedan flytten. Den låg bakom lite bråte under karet och såg ut som sådana där fiskar man kan köpa till katter. :(
Nåja växterna trivs bra iaf ;)
#66 - 20 december 2004 13:09
Bytte vatten i 540-, 250- och 60-liters karen. passade även på att starta upp ett nytt 60-liter där en tuggande rostciklid i lugn och ro skall få spotta ut sina yngel.

#67 - 20 december 2004 17:02
har aldrig märkt att vattnet skulle vara kallare på kvällarna,däremot sjunker vattentrycket drastiskt på kvällarna efter 23,00
#68 - 20 december 2004 21:41
Ursprungligen skickat av uffe

har aldrig märkt att vattnet skulle vara kallare på kvällarna,däremot sjunker vattentrycket drastiskt på kvällarna efter 23,00

[:-53]... vad säger du nu, vad beror det på?
#69 - 21 december 2004 07:27
Ursprungligen skickat av fc25

[quote]Ursprungligen skickat av uffe

[:-53]... vad säger du nu, vad beror det på?
[/quote]
Det uffe säger har inget med karet att göra utan ett svar på mitt tidigare inlägg om nattsänkning av temperaturen i kranen i hyreshus. :)
Behöver nödvändigtvis inte vara någon nattsänkning hos mig (kan vara operatörsfel också, men det erkänner jag aldrig) men det förekommer.

#70 - 28 december 2004 01:17
Ja då var det klart! Vattenbytet av alla kar, växtrensningen och plåtande av firrar samt inläggande av dem på min sida.

Känner mig riktigt duktig faktist!
#71 - 2 januari 2005 15:26
Ja då var samtliga kar byta igen. Hade fått nån skit i 2 av mina kar så jag bytte lite i allihopa! Skulle gjort det när zoopet låg nere egentligen. Men jag får väl göra något annat då...
#72 - 5 januari 2005 19:37
Matade med räkmix i en burk idag som jag hade tänkt byta vatten på imorgon.
Men efter några timmar blev vattnet så dåligt så att det blev mer eller mindre emergency.
Så i alla fall blev det ett vattenbyte så att jag kan påstå att "JA" - gjort det igen.
Nere nu på 18 småburkar och behöver inte byta varje dag hos ungfiskarna så jag hoppas kunna leva enligt egna rekommendationer tills vidare i alla fall
#73 - 30 januari 2005 18:55
Detta må också vara en så kallad "bump" men jag ville bara påtala att jag hållt mej till schemat de senaste veckorna och tillväxten på fiskarna i burkarna är faktiskt påtaglig men det beror också ju delvis på matningen
#74 - 25 juli 2005 12:33
Håller nu på med vattenbyte i mina kar. Och varje gång jag gör det så tänker jag på denna tråden som startades erikthur. *s*

När böt ni vatten senast?
#75 - 25 juli 2005 12:41
jag har också bytt vatten idag! och hällt i gödning.. och även gjort rent ett filter :)
#76 - 25 juli 2005 12:46
Ja några filter han jag med också och gödningen åker ner i baljerna i kväll.
#77 - 25 juli 2005 12:48
Samma här har fixat alla tre karen i dag nytt vatten å lite rensning bland bladen. Gör det varje vecka man vill ju ha det fint, fiskarna vill ha det fint...
#78 - 25 juli 2005 16:26
måste bara få skryta lite,byter vatten varje dag med mitt automatiska vattenbytarsystem,tycker inte att det är det minsta drygt:rolleyes:
#79 - 25 juli 2005 19:50
Hmmm... kör numera lowtech och byter inte alls.... Fräscht vatten tillkommer förstås när jag måste ersätta det som avdunstat. Funkar bra för både fisk och växter - båda växer så det knakar, nåja somliga fiskar är redan fullvuxna ;)
Perfekt semesterlösning om man lägger till en foderautomat!

Annons