havandeskapstid scalar

#1 - 22 juni 2006 11:27
Jo, jag har länge försökt könsbestämma mina fyra scalarer som är riktiga bjässar. Det står på massa sidor att så fort en scalar är gravid så kommer alla könsmogna hannar vissa sina könsorgan som trekantiga spetsiga koner. Medans de som inte visar några könsorgan förmodligen då är honor. Och den scalar som visar upp ett trubbigt könsorgan är honan som är gravid.

Hur som helst, under kanske två månader har i princip mina scalarer visat upp både revirbeteende, trubbiga och spetsiga könsorgan, men någon lek, eller några ägg har jag aldrig sett, Några stabila par har heller inte bildats, trots att jag splittat upp dom på olika kar. De "flashar" fenor och allt som står att de gör i början av en parbildning men någon lek syns inte till och inte heller några ägg.

Jag har även misstänkt att jag skulle övermata dom och det är därför som de visar könsorganen men jag har drastiskt dragit ner på matandet och matar dom bara varannan dag men de visar fortfarande upp sina könsorgan, så det är inte det.

Vad gör jag för fel ?
#2 - 22 juni 2006 14:53
Riktiga bjässar säger du, har du köpt gamla avdankade avelsdjur kanske? Lättast är att köpa halvvuxna djur, det händer faktiskt att det säljs "förbrukade" avelsdjur som inte längre kan få avkomma. Halvvuxna djur blir mycket snart kösnmogna och brukar leka som galningar om de ges rätt förutsättningar.

#1 Proteinrik föda, helst levande, småfisk och insektslarver är väl bäst, med omväxling, och gärna ganska stora mängder.

#2 Varmt vatten (26-29 grader) av god kvalitet, med fördel ganska mjukt.

#3 Lugn och ro, i en stressig miljö kan skalarer vara lite svårlekta, framförallt kan de ha svårt att komma igång, innan första kullen kommer. Om skalarerna flyr när du komer nära akvariet är det något fel, då är de nervösa och kommer att vara mycket svåra att få igång.

Unga könsmogna skalarer brukar inte gå att hindra från att leka när dessa förutsättningar är uppfyllda, de är extremt lekvilliga, att dra upp ynglen är däremot lite mer arbatssamt.

Och du, snälla, kalla det inte havadeskap och graviditet, lekmogen är ett bättre ord, en graviditet börjar när ägget är befruktat i förälderns kropp, vilket aldrig sker med skalarer. Lekmogna, klara att lägga ägg blir könsmogna skalarer fascinerande fort, när förutsättnigarna för lek finns, det gå mindre än två veckor mellan kullarna, och då måste ju honan ändå ersätta äggen hon nyligen har lagt, jag skulle tro att det rör sig om timmar för att kunna börja leka om miljön blivit tillräckligt bra för lek från att varit nästan tillräckligt bra för lek.
#3 - 22 juni 2006 15:15
alla mina scalarer är köpta väldigt små, jag har själv sett de växa upp, mina äldsta är minst över ett och ett halvt år nu. De är inte rädda för fem öre utan snarare väldigt nyfikna på när man kommer in i rummet.

Jag har matat de med frysta mygglarver, vita och svarta ett längre tag nu. (runt året) Vattentemp ligger runt 28 grader.

She and a male will flash fins, face off, lock mouths and twist. A happy pair may groom each other and jointly start to clean the spawning slate.

De uppfyller det första men de borstar/ryktar inte varandra och jag har aldrig sett någon scalar putsa på något specefikt ställe..
#4 - 22 juni 2006 16:57
Hej.

Jag håller nog med Erik, du verkar ha fått tag på gamla avelsdjur. Scalarena är ganska lättlekta om det finns bra förutsättningar i vattnet. Scalarer är inte bland dom mest snabbväxande, och har de blivit bjässar kan de nog vara en bra bit över fertil ålder.De kan leva upp till 7-8 år, kanske längre, men de får ytterst sällan livsduglig avkomma om någon alls efter 4-5 år.

Mvh.Ida
#5 - 22 juni 2006 21:08
davidb: Testa med att simulera ebb och flod. Mitt ena scalarpar leker efter ca 14 dagar när jag har gjort ett större vattenbyte, samt om dom får bra och varierad föda.

Annons