Havande platy???

#1 - 30 december 2003 13:48
Hur vet man om och i så fall när en platy-hona ska ha yngel?
Har tre honor och en hanne som varit tillsammans i ca en månad. Två av honorna är märkbart tjockare (inte bara efter de ätit [:-111]) men jag har ju ingen aning om hur tjocka de blir innan de små kommer. Vill ju gärna få över honan/honorna i min nyinköpta yngelkasse innan hon föder. Annars blir ju dom små bara mums för de andra fiskarna [:-128]
Verkar förresten som hanen bara jagar bort de två som är tjockare och koncentrerar sig på den tredje för tillfället... finns nåt skäl till detta?
#2 - 30 december 2003 14:05
Du kan ju låta dom gå som vanligt och låta ynglen vara kvar i det "vanliga" akvariet , nåra kommer självklart bli mat(ha extra gömställen bara), men de som överlever är starka och smarta, eller så kan du ju bara håva upp dom små när dom är födda och lägga dem i yngelkassen. Om allihop blir mat, lär du snart få nya ändå! Lycka till
#3 - 30 december 2003 14:18
Ja... har väl i och för sig tänkt på det, men inte på det sättet (att de starkast blir kvar). Man vill ju helst ha allihop, men det är väl viktigare att ha starka och tåliga individer istället. Måste nog skaffa (eller göra) nåt smart gömställe där de större inte kommer in i så fall. Förslag? Jag har mycket växter, men det kanske är smart med nåt annat också?
#4 - 30 december 2003 14:28
till mina nyfödda yngel så satte jag ner håven mot glaset i akveriet så att dom kunde gömma sig bakom nätet och vila * eftersom dom har lite svårt att simma efter födseln.

Vet inte om det funkar för dig, men Lycka till.!!!!
#5 - 31 december 2003 14:56
Tack ska ni ha!
Nu är det bara att vänta på de små, och se hur många man lyckas föda upp av dom.
Gott nytt år!
#6 - 31 december 2003 15:01
Köp lite ytväxter och java mossa också, perfekta gömställen.
#7 - 31 december 2003 15:31
Ytväxter? Trodde de små liven höll sig mest nere på botten? Kanske jag kan dra upp ett par cabomba så länge? De flyter ju om de tappar fästet...

Annons