Hatar palettciklider organea fiskar? :P

#1 - 21 januari 2011 18:29
Mina paletter har alltid haft mina organge svärdsbärare som favorit att jaga, de jagas runt över allt och går före att äta tom. Jagar de andra lite också men speciellt dessa fick de inte roligt.

flyttade såldes dessa till 60l karet men idag skaffade jag ett par nya orange algätare. Tro inte på f-n att dessa börjar hyper jagas direkt. Har faktiskt vart rätt så lugnt med paletterna sen jag flyttade svärdisarna så undrar om de ogillar fiskar med starka färger eller så kanske? :P
admin
Christian Alfredsson
#2 - 21 januari 2011 19:22
De syns ju bättre och är lättare att se. Har du röda fiskar också?
#3 - 21 januari 2011 19:28
[ATTACH=CONFIG]41483[/ATTACH]

Nope, om inte kilfläcksboror räknas då :P
Men dem är de inte så förtjusta i att jaga. Trodde först de va storleken på svärdisarna som gjorde att de var ett hot men nu börjar ja undra om det inte är färgen. för de andra ja köpte e inte så stora.

Vad är det för fisk btw?
#4 - 21 januari 2011 19:28
Jag tror det kan vara så att fiskar som är röda eller oranga är väldigt lika paletter och då ses som andra paletter, och eftersom paletterna ser karet som sitt revir och vill ha ut de andra "paletterna" ur sitt revir så måste de ju jaga ut dessa..
#5 - 21 januari 2011 19:36
Tja, jag tror inte de bara går på färger, utan rörelsemönster, beteende, och så. Att de går på svärdbärarna kan vara att de är stora, och färgerna kan göra dem lätta att se. Testa att släppa i t.ex gröna svärdbärare, och se om de blir lika jagade.

Fisken på bilden är en gul odlingsform av kinesisk algätare, Gyrinocheilus aymonieri, men den frågan kanske passar bättre i kategorin "vilken fisk är detta?".

http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=276&SOK=1
#6 - 21 januari 2011 19:38
lite från ämnet nu, men vad är det för sten på bilden den var riktigt snygg.
#7 - 21 januari 2011 19:45
Micke_A skrev:
Tja, jag tror inte de bara går på färger, utan rörelsemönster, beteende, och så. Att de går på svärdbärarna kan vara att de är stora, och färgerna kan göra dem lätta att se. Testa att släppa i t.ex gröna svärdbärare, och se om de blir lika jagade.

Fisken på bilden är en gul odlingsform av kinesisk algätare, Gyrinocheilus aymonieri, men den frågan kanske passar bättre i kategorin "vilken fisk är detta?".

http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=276&SOK=1

Tack för svaret iaf :)

Men dessa verkar ju ha ca samma beteende och storlek som de siamesiska algätarna och dem bryr sig paletterna väldigt lite om. Typ som med pansarmalarna?
#8 - 21 januari 2011 19:48
Paletter är som alla ciklider revirhävdande. Se till så de har lite grottor nära sanden, gärna trånga som de kan gräva ut. Då blir reviret ofta mindre och de jagar bara bort fisk därifrån. Om de inte har en grotta tar de i bland hela akvariet som revir. Oftast är det fiskar som är större än de själva de ser som ett hot.
Sätt dig ned och studera dom. Det kanske bara är att de ”kör bort” annan fisk från sitt revir?
#9 - 21 januari 2011 19:54
bossep skrev:
Paletter är som alla ciklider revirhävdande. Se till så de har lite grottor nära sanden, gärna trånga som de kan gräva ut. Då blir reviret ofta mindre och de jagar bara bort fisk därifrån. Om de inte har en grotta tar de i bland hela akvariet som revir. Oftast är det fiskar som är större än de själva de ser som ett hot.

Sätt dig ned och studera dom. Det kanske bara är att de ”kör bort” annan fisk från sitt revir?

Jag har massa grottor och gömställer och har försökt att även spärra av dessa så att paletterna ska få en egen sida där de inte kan se de andra fiskarna på andra sidan.

Mest är det hanen som jagar men jag har studerat dem noga väldigt länge och det är intressant hur han väljer vilka som skall jagas.

För var det svärdsbärarna som var prio ett och dem kunde han jaga runt och runt till förbannelse.

Sen tog jag bort dem och han blev ganska lugn tills jag till dit kineserna.
Han jagar ju den gula scalaren också men bryr sig lite om siameserna, pansarmalarna och kilfläcksbororna.

Dem kan tom äta mat samdidigt som honom. Dock gillar han inte sewalian något större iofs (lite gulaktig?) :P
#10 - 21 januari 2011 19:59
icehacker skrev:
Jag har massa grottor och gömställer och har försökt att även spärra av dessa så att paletterna ska få en egen sida där de inte kan se de andra fiskarna på andra sidan.

Mest är det hanen som jagar men jag har studerat dem noga väldigt länge och det är intressant hur han väljer vilka som skall jagas.

För var det svärdsbärarna som var prio ett och dem kunde han jaga runt och runt till förbannelse.

Sen tog jag bort dem och han blev ganska lugn tills jag till dit kineserna.

Han jagar ju den gula scalaren också men bryr sig lite om siameserna, pansarmalarna och kilfläcksbororna.

Dem kan tom äta mat samdidigt som honom. Dock gillar han inte sewalian något större iofs (lite gulaktig?) :P

Välkommen till ciklid träsket! Jag skulle inte bry mig ärligt talat. Jag tror svärdbärarna pallar stressen ganska bra. är du säker på att dom inte lekt? Då blir dom riktiga tyranner, framför allt hanen.
#11 - 21 januari 2011 20:01
bossep skrev:
Välkommen till ciklid träsket! Jag skulle inte bry mig ärligt talat. Jag tror svärdbärarna pallar stressen ganska bra. är du säker på att dom inte lekt? Då blir dom riktiga tyranner, framför allt hanen.

Dom lekte för ngra veckor sedan. Då gick _ingen_ säker, han högg tom efter gibbisen och den fullvuxna scalaren ^^
#12 - 21 januari 2011 20:04
icehacker skrev:
Dom lekte för ngra veckor sedan. Då gick _ingen_ säker, han högg tom efter gibbisen och den fullvuxna scalaren ^^

Låter som ett bra par i alla fall hanen;)
#13 - 21 januari 2011 20:08
E lite sugen på ett par nyckelhålsciklider med, men då blir de väl fullt krig kanske?
#14 - 21 januari 2011 20:11
Föresten, ni som e kunniga om paletter. Har lagt märke till att honan alltid (nästan) har en korv med avföring hängandes efter de lekte första gången (blev inget). Är detta vanligt eller kan det vara ngt fel tro? Lite orolig för det hade hon aldrig innan nämligen.
#15 - 21 januari 2011 20:11
icehacker skrev:
E lite sugen på ett par nyckelhålsciklider med, men då blir de väl fullt krig kanske?

Ta det lugnt nu och blanda inte för mycket. Nyckelhålsciklider är fina men blir ganska stora och vissa av dina fiskar kan se aptitliga ut!
#16 - 22 januari 2011 16:33
Hmm, efter att ha läst lite om dom där kinesiska algätarna så antar jag att det snart blir ombytta roller där :S
Va kanske inte ngn vidare bra fisk att skaffa om nu den gula är lika elak som den vanliga?

Annons