Paletter är som alla ciklider revirhävdande. Se till så de har lite grottor nära sanden, gärna trånga som de kan gräva ut. Då blir reviret ofta mindre och de jagar bara bort fisk därifrån. Om de inte har en grotta tar de i bland hela akvariet som revir. Oftast är det fiskar som är större än de själva de ser som ett hot.
Sätt dig ned och studera dom. Det kanske bara är att de ”kör bort” annan fisk från sitt revir?
Jag har massa grottor och gömställer och har försökt att även spärra av dessa så att paletterna ska få en egen sida där de inte kan se de andra fiskarna på andra sidan.
Mest är det hanen som jagar men jag har studerat dem noga väldigt länge och det är intressant hur han väljer vilka som skall jagas.
För var det svärdsbärarna som var prio ett och dem kunde han jaga runt och runt till förbannelse.
Sen tog jag bort dem och han blev ganska lugn tills jag till dit kineserna.
Han jagar ju den gula scalaren också men bryr sig lite om siameserna, pansarmalarna och kilfläcksbororna.
Dem kan tom äta mat samdidigt som honom. Dock gillar han inte sewalian något större iofs (lite gulaktig?) :P