Hastig tempsänkning skadlig för yngel?

#1 - 2 november 2009 10:56
Hej.

Vad tror ni man vågar ner till för temperatursänkningar för att inte påverka mina ancistrusyngel?

Har 26 grader i vattnet och igår kläcktes en kull på 120 yngel som jag har i yngelkasse. Väntade med att sänka temp så länge de var okläckta men tänkte göra ett VB nu.

Är småttingarna för känsliga så jag ska försöka hålla samma temp eller kan jag dra ner den tillfälligt till 22 som jag brukar vid VB.

Tog denna rommen ifrån hanen då 2 av 3 romkakor lossnade och det är en jäkla fart på alla honor nu men han är fortfarande så han jagar iväg dem.

mvh / M
#2 - 2 november 2009 11:14
DOm är känsligare än vuxna så du kanske kan byta med lite varmare vatten än att det blir 22 grader.
#3 - 2 november 2009 11:25
eller två mindre VB med 24 timmars mellanrum.

funkade hos mig iaf.

.
#4 - 2 november 2009 12:01
Okej, vet att ynglen är väldigt känsliga mot ändringar i vattenkvalité och förflyttningar, men ingen koll på temp.

Hanen har samma beteende som tidigare och det är något mystiskt som händer vid 20-22 grader vid VB och utan värmare resten av dagen och han släpper in honorna efter några timmar. 1 eller 2 kullar åt gången tillåter han då.

Har klantat mig innan och bara fått ner till 24 vid vattenbyten och inget händer då.

Skulle vara kul om någon redan har testat med att sänka temp hos småttingar.
#5 - 2 november 2009 12:06
Jag har ett mindre kar igång med ett lekpar ancistrus och numera ett par hundra yngel från 2 kullar som är mellan en o en halv vecka gamla och 4 veckor.
Byter vatten en gång i veckan, sänker nån grad i bytet med urluftat vatten som stått och cirkulerat i ett tillredningskar.
Inga dödsfall på ynglen under hela perioden dom varit i karet.
Flyttade faktiskt dit ytterligare ett gäng yngel från mitt kar bredvid med albino ancistrus och dom släppte jag ner utan att koppa in dom och dom överlevde allesammans.
Dom små är kanske inte så känsliga ingentligen ;)
#6 - 2 november 2009 16:20
Härligt!

Iofs om man tänker på vad deras naturliga miljö kan erbjuda så är de nog rätt tåliga :)

Har sänkt ner ett par grader nu och tänkte hålla det så någon dag istället för snabbt ner och sen upp i temp. Ser man om hanen reagerar på det trots att det bara är liten sänkning :)

Ska nog styra upp ett till kar som alla malar kan växa upp i, en bilogisk kopia av huvudkaret.
Då kan man flytta ut kullen redan ett par veckor efter att rommen är lagd :)

Har en väldigt enkel lösning på uppfödandet nu, och trångt blir det :(

Hightec var det ja´

http://www.zoopet.com/medlemsbilder/data/500/Ancistrusodling_2.jpg
http://www.zoopet.com/medlemsbilder/data/500/Ancistrusodling1.jpg

Annons