Hästar

#1 - 15 september 2003 07:24
Hejsan. Undrar bara om det finns nån som har hästar som hobby här?
#2 - 15 september 2003 07:50
Jodå..fast tyvärr blir det inte så mycket ridning nuförtiden...
#3 - 15 september 2003 15:26
Jajamensan, rider 1-2 ggr i veckan och tycker det är roligare än nånsin!
#4 - 15 september 2003 15:40
Japp, hästarna är min story hobby även om de inte får lika mycket tid nu som jag skulle önska. Tycker att CSN ska sponsra alla hästgalningar med extra pengar. [;)]
#5 - 15 september 2003 16:41
Uppvuxen på hästryggen. Mamma har ett mindre stuteri. Numera rider jag bara när jag är i skåne och hälsar på.
#6 - 15 september 2003 18:45
Hej!
Jag rider jag också. Har väl ridit i ca 11 år. Red tidigare på ridskola men har nu börjat rida ett svenskt halvblods sto. Hennes ägare studerar och har därför inte riktigt tid för henne. Dessutom så har hon massa barn att ta hand om. Jag bara älskar att rida. Det finns nog inget härligare. Fast ibland blir man ju vansinnig. Som när man springer runt 1 timme och jagar en liten elak ponny som rymt ur hagen precis när det börjar störtregan och åska. Då är man inte så glad :-(.
Mvh Maria
#7 - 23 september 2003 09:06
Vad trevligt att här finns fler hästfantaster =)
Själv har jag ridit runt tio år och har gått hästlinjen på naturbruksgymnasium. Min familj nu fyra egna hästar hemma. Två halvblod en D- ponny och en shettis. Om en månad får vi dessutom hem två Welsh Mountain fölisar - längtar.
Hoppas att det kan bli lite hästsnack här.
#8 - 23 september 2003 09:11
Jag har ridit på ridskola till och från sedan jag var liten. För 8 år sedan förverkligade jag min flickdröm och köpte en häst. En nordsvensk travare. När jag för fyra år sedan fick barn räckte varken tid eller pengar till. Sedan började jag på ridskola igen, men kunde inte få upp den rätta entusiasmen av att trampa runt i manegen. Jag saknar de långa härliga uteritterna!!
#9 - 23 september 2003 10:04
jag har ridit två gånger. en ena gången på en ponny på en marknad i tomelilla, fram o tillbaka 25 meter, kostade 15kr. Den andra gången så fick jag rida själv i en hage, dvs ingen som ledde mig =) då red jag på en vit häst, mtycket roligt. Sen har det inte blivit mer hästridning ...........
#10 - 23 september 2003 14:09
Hej!
Jag tycker att fler borde testa att rida. Speciellt killar, som inte så ofta brukar ha testat det mer än på barnridning. Det är en mycket härlig känsla att kunna ha full kontroll över ett så stort djur, kanske i full gallopp på en äng, eller kanske få hästen att dansa omkring på en ridbana och gå precis dit man vill på precis det sättet man vill. Killar tycker nog ofta att det ser töntigt ut att gå runt runt i ett ridhus, men det är ju så mycket mer än det. De flesta killar skulle nog tycka att det är ganska läskigt att gå sakta runt i ett ridhus sittandes ca 160-170 cm upp i luften.
Mvh Maria
#11 - 23 september 2003 14:31
klart jag e hästtokig!!
har ju 2 själv! En isis och en travare!!
#12 - 23 september 2003 15:01
Jag red när jag var liten och hyrde häst på somrarna. Nuförtiden har jag inte tid, men jag har alltid sagt att jag ska köpa häst när jag blir pensionär!
#13 - 23 september 2003 15:35
På tiden me ett häst ämne!!
hejhej!
kul att det finns fler än jag som är "hästfjollor" för finns det någe härlagare än att galopera i full karula över en stubbåker?
eller köra fort me en travare? inte för mig iallfall!
nettrax: vilket gymnasium gick du på?
har nämligen oxå gått hästutbildningen... på kvinnersta skolan i örebro (rekomenderas inte!!) har ridit 13 år... haft egen häst i 11 så man har snappat upp en helt del! nästa häst som kommer till mitt stall är en nordsvensk travare!! dom är ju så hääääärliga!!
mvh // Tokfia
#14 - 23 september 2003 15:44
Jodå, jag har ridit lite grand, tyvärr är jag dock pälsdjursallergiker, så jag kan inte vara i ett stall.

Särskilt härligt var det att rida på min kusins häst som är westerntränad, känslan i att ha helt lösa tyglar och tala om för hästen vad den skall göra genom små viktförskjutningar i sitsen är fantastisk, verkligen häst och ryttare i harmoni.

Så visst kan killar gilla ridning.

Min flickvän har tagit upp ridningen igen, hon red hela sin skoltid och haft uppehåll under universitetsutbildningen, men nu har hon börjat igen i Skövde där hon nu arbetar som AT-läkare. Hon är -riktigt- hästtokig.
#15 - 23 september 2003 16:06
självklart älskar man ridning!! har ridit privathästar sen jag föddes och lägg till det 10 år på ridskola. planerar att förverkliga den eviga drömmen om en egen häst nästa sommar. äntligen!
#16 - 23 september 2003 19:23
Hej!
Tokfia: Vad är en stubbåker?
Jag skulle väldigt gärna också vilja ha en häst. Men tyvärr så har jag varken tid eller råd. Men man har ju drömt en del. Funderar ofta på vad jag skulle välja för häst om man skulle köpa en egen. *Jag älskar islänningar, de är ju såååå mysiga!
*Nordsvensk har jag alltid gillat. Ordentliga hästar med kraftiga steg.
*Fjordingar verkar ju så lugna och harmoniska och även de är ju ganska kraftiga (det gillar jag) men samtidigt så verkar det vara lite fart i dem.
*Halvblod är den tjejen jag rider nu och det jag mest har ridit. De är ju väldigt allsidiga och jag älskar att rida dressyr, tycker att det är en så häftig känsla när man lyckas. :-)

Man kanske skulle fundera på en korsning mellan dessa hästar, det skulle väl bli en riktig liten going.

Mvh Maria
#17 - 23 september 2003 19:58
Maria: En stubbåker är en skördad havre/korn/veteåker som bara ca 2dm av stråna är kvar på! hästar tycker det är super kul att arbeta på dom =) mina blir helt tossiga när dom kommer ut på en.. lite för busiga ibland hehe...
#18 - 24 september 2003 14:30
Hej!
Tokfia: Du ska nog vara lite försiktig med dina hästar om du rider på dessa stubb åkrar. Har hört att det är lätt för hästarna att göra illa sig på de vassa stråna. Men du kanske har lindat benen på dem eller använder någon form av skydd? Annars ska du kanske fundera på att göra det.
Mvh Maria
#19 - 24 september 2003 15:15
Jodå eftersom jag mest är hoppinriktad så har jag alltid skydd på mina hästar som standard! men har ridit utan skydd på stubb åker många gånger under dessa 11 år som jag haft egna hästar...och det har aldrig hänt något... men du har helt rätt... dom kan göra sig illa på dom... men det är nog inte allt för vanligt att dom gör det!
#20 - 24 september 2003 18:46
Min pappa blev mycket motvilligt släpad till ridskolan först som 22-åring, av min då ridtokige mor. Idag är han snart 50 år, har fyra egna svindyra proffshästar (en kostade en miljon) och tävlar i dressyr. Där ser man hur det kan gå :-)

Mamma däremot, blev rädd för hästar när hon kom upp i åren och törs numer knappt gå in i ett stall. Och ja, de har separerat.

På min ridskola är det en tjej som är 40 + som började rida i somras. Så ni som inte börjat än och tycker ni är för gamla - kom igen :-)
#21 - 24 september 2003 19:43
Hej!
Nej, jag tror inte heller att det är så vanligt att hästarna gör illa sig på stubbåkrar, men risken finns ju. Har nyligen sett eller läst något om just detta så det var därför jag reagerade på det.
B-ianca: Kan vi byta pappa med varandra??? [;)] En sån pappa skulle jag vilja ha. Tänk att få rida en riktigt duktig dressyrhäst, det är en av mina största drömmar.
Mvh Maria
#22 - 24 september 2003 20:22
Heh, tror du han låter en amatör som jag sitta på hans fina hästar? Har hintat och hintat men inte då. Den dyraste hästen är de så rädda om att de knappt rider den själva, de hyr en ännu duktigare ryttare som gör det åt dem ...
#23 - 24 september 2003 20:29
Hej!
Vad är det då för vits med att ha en häst om man inte kan rida den själv???? Tycker nog att du ska få testa att rida den. Så mycket amatör är du väl inte? Hur länge har du ridit?
Mvh Maria
#24 - 24 september 2003 21:05
B-ianca: skulle gärna ta din pappa jag me =) fast mina päron är rätt ok dom me... lika häst galna som jag! Om inte värre! dom har båda två en varsin kuse! Önskar att man kunde ha råd med riktiga höjdar hästar! men de medelmåttiga får väl duga =)
#25 - 26 september 2003 07:52
Tokfia: Jag gick på Uddetorp i Skara. Då var det en väldigt dålig utbildning men nu har dom gjort om så det är nog helt okej nu.
Har alltid ridit på stubbåkrar utan skydd och det har aldrig hänt något. Det som är bra med stubbåkrar är att de inte blir så hårda när det är fruset ute.
#26 - 26 september 2003 08:18
Har ridit på stubbåkrar i 30 år och med de känsligaste fullblod och araber, har aldrig haft minsta skråma från detta.

Se nålen veterinären använder när de ger en spruta och lyssna på ljudet.. Tjockt skinn...[:-99]
#27 - 27 september 2003 16:46
Hej!

Vad är det då för vits med att ha en häst om man inte kan rida den själv???? Tycker nog att du ska få testa att rida den. Så mycket amatör är du väl inte? Hur länge har du ridit?

Mvh Maria

Den är relativt nyköpt, så jag tror de är rädda för att sabba den eller nåt. Men jag håller med, det är skitkonstigt.

Jag har ridit sporadiskt sen jag var 11, men det har blivit ett år här och en termin där - sammanlagt kanske 4-5 år under en 16-årsperiod. Nu på sistone har jag i alla fall fått rejält blodad tand och gör ganska stora framsteg. Det är så himla kul! Har flyttat till Luleå från Stockholm och hittat en väldigt bra ridskola, så det har nog mycket med det att göra. Pappa och hans tjusiga hästar är dock kvar i sthlm.
#28 - 28 september 2003 09:42
Hej!
Vill bara klargöra att jag inte har påstått att hästarna gör illa sig om man rider på stubbåkrar. Men jag tror att jag läste om det i en Ridsport tidning. Har själv aldrig gjort det så jag vet inte hur vassst det är. Men det verkar ju inte så farligt. Då är det ju bättre att rida där på vintern än någonstans där marken är stenhård och stum.
Brukar det låta när man sticker in en spruta i en häst? Det har jag aldrig hört, eller gäller det bara benen?
Mvh Maria
#29 - 15 oktober 2003 06:20
hej!
jag har en underbar c-ponny som heter jason! Han är new forest å 10 år!
#30 - 15 oktober 2003 06:28
Bubbelina, Vad mysigt det låter med en egen New Forest!! Nordsvensken jag hade hette Janne (Spilta Jan) egentligen :-)
#31 - 22 oktober 2003 12:09
Mariaa: nää det brukar det inte.

Får snart hem Welsh Mountain fölisarna, ska bli skitkul att få något nytt att jobba med.
#32 - 22 oktober 2003 15:09
Hej!
Cri: Har du hört att det låter när man sticker in en nål i hästens ben?
Mvh Maria

Annons