Hårt vatten och Ph på 8 = Malawiciklider?

#1 - 10 mars 2009 18:40
Håller på och ska starta upp ett nytt akvarium (200 liter) och hade tänkt ha discus med efter att ha gjort efterforskningar har jag insett att de är rätt krävande både i skötsel men även sedan i utrymme.

Har läst (rätta mig om jag har fel!) att Malawiciklider trivs i hårt vatten och högt Ph, vilket jag har. Vore Malawiciklider något för mig? Eller är några andra ciklider lämpligare med mina grundförutsättningar?

Vilka fiskarter hade ni rekommenderat i ett 200 liters? Antal? Vilka går bra ihop? (Mina enda önskemål är att de ska vara trevliga, fina att se på, vore kul att kuna ha några olika sorter samt det vore kul om de inte är omöjliga att få bebisar i framtiden)

Ska min inte ha växter alls till ciklider (då de ofta påpekas att de är små demolerare ;-) Vilka växter kan passa?

Tar tacksamt emot alla tips ni har!
#2 - 10 mars 2009 20:29
om du ska ha ciklider i ett 200 liter ch vill ha snälla fiskar skulle du nog kunna ca 20 st.
Exempel på snälla och lättlekta ciklider (de flesta är lättlekta) är Golden och Acei, blir väldigt fina ihop, så kanske 10 vardera?
Hårda planter går i regel bra (svrare för dem att förstöra) jag har Javaormbunke samt höga gräsliknande växter.
Vallisneria går också bra och är mkt fina och höga. Anubias är lägre men går också fint.

Sen finns det också Tanganyikaciklider, inte lika färgglada som malawi men deras beteenden är väldigt kul att studera!

Lycka till!
#3 - 11 mars 2009 12:32
ligger ph:t på 8 så e det perfecka att skaffa malawi ciklider.
#4 - 11 mars 2009 20:22
Jag vet! Det är därför jag kanske får acceptera att det får bli Malawiciklider och inte discus........

Inga andra som har tips på fisksorter?
#5 - 12 mars 2009 08:21
jag brukar göra egen räk och malawimix,
det är enkelt, det fins recept att googla på.
#6 - 12 mars 2009 08:23
mitt vatten är ju neutralt men det fixar jag med bicarbonat. lavastenar höjer ph-kh lite gran med. kalksten.
#7 - 12 mars 2009 18:33
Vad rekommenderar du för fiskar?
#8 - 16 mars 2009 17:08
Inga fler tips?
#9 - 17 mars 2009 08:30
själv gillar jag en massa malawi ciklider, men några favisar melanochromis mangano, metraclima zebra maisoni, zebra esthrese (vanlig röd-zebra). kan rekomendera pseudopropheus crabo,fast dom gräver en hel del, men endock fina,
#10 - 22 mars 2009 14:36
graneborg skrev:
Inga fler tips?

Tjena jag hade haft någon liten cynotilapia afra art,

Där finns en bra artbeskrivning
http://www.ciklid.org/artregister/artreg_visa_art.php?ID=708

livliga och roliga att kolla på. Min favorit är den från Jalo reef. http://www.cichlidforums.com/gallery/data/503/Cynotilapia_afra_Jalo_Reef.jpg

Sen kanske några "maingano" som är lite snällare så att afra hanen får vara kung. mycket cirkulation och typ sten plockad från ett och samma ställe är snyggare än "stensoppa" som man ofta ser ;)

mvh tobbe

Annons