Härliga fjärilar! Fast sjuka...

#1 - 21 november 2007 18:33
Jag blev så grymt besviken! Var i en butik och såg dom absolut snyggaste fjärilsciklider jag sett hittills! Stora, maffiga och rejält med färg. Stod en stund och stirrade och insåg att allihopa hade mer eller mindre vita prickar. Det var inte lite jobbigt att inse att jag nog gjorde bäst i att inte köpa någon.
Tycker att det verkar vara ovanligt med stora, fina exemplar. Kan det stämma?
De jag själv hade förut var betydligt mindre och inte lika vackra. Skulle så gärna vilja ha sådär riktigt fina exemplar men vet inte om jag vågar köpa någon av de jag såg, även om de blir behandlade mot sina prickar i butiken...
#2 - 21 november 2007 22:16
Det ska väl inte vara någon fara att köpa efter de blivit behandlade och är friska... Själv fick jag oxå tag på riktigt fina fjärilar idag.. Så nu har jag 3 par i mitt kar..:) Kul att se hur hanarna står och spänner sig för varandra och honorna..:)
#3 - 22 november 2007 09:56
Hmmm, om jag åker dit idag ska jag säga till om prickarna och boka ett par tills om de blir "fläckfria"
#4 - 22 november 2007 12:11
Ja det kan du ju göra.. Men har de inte större koll på fiskara än att de inte sätt det.. Låter dåligt..
För säkerhets skull kan du ju alltid ha nya fiskar i ett litet karantänkar ett tag oxå..
#5 - 22 november 2007 13:23
Det där var inte roligt. Snygga åtråvärda fiskar --- och så prickar! Trist.

Men å andra sidan brukar ju fiskarna färga ut när de kommer hem. Efter ett tag blir de mycket finare. Det är min erfarenhet.
#6 - 22 november 2007 14:31
Det kan ju vara så att affären sett prickarna och redan behandlar dom. Brukar iofs synas på vattnet oftast med att det kan vara lite färgat. Kanske får tinga ett par tills dom blivit ok igen ändå.
Bilagor:
#7 - 22 november 2007 14:45
Var in idag. Tydligen har de sett prickarna, eftersom vattnet var lite grönfärgat och det stod att de var i karantän. Det var väldans lite personal i den stora butiken, så jag bokade inga utan åker in på nån vecka igen och kollar
#8 - 23 november 2007 13:18
Tro fan på att jag fick med mig vitaprick med mina fjärilar...:( Han i zooaffären blev chockad och sa att han alltid är så noga med sina fiskar, men att det inte egentligen spelar så stor roll då detta kan ligga "vilande" på fisken och inte bryter ut förens vid stress.. Medicinering tar bara död på vitaprick då dessa lämnar fisken (en parasit som sitter på fisken någon dag för att sedan hitta en ny värd).. Men han jag handlar av är en bra kille, han gav mig en flaska medicin gratis och lovade mig en kompensation ifall någon av fjärilarna dog.. Det kallar jag service!!!
#9 - 23 november 2007 15:44
Såg lika snygga fjärilar i ännu en butik och de hade också vita prick! Undrar om de kom från samma leverantör? Tänkte när det just är fjärilarna som åkt på det.
Skönt med en bra zoohandlare. Jag fick medicin gratis då jag köpte regnbågsfiskar som hade Columnaris då man klart såg att även de i butiken hade samma.
Hoppas dina fjärilar blir friska snart, de i butiken som fått behandling hade inga prickar alls, tre dagar efter första gången jag såg dem.
#10 - 23 november 2007 16:36
Fjärilar brukar vara ganska känsliga och ganska lättmottagliga för sjukdommar.. Det är en fisk som är avlad ganska hårt och jag har har hört att det dessutom ganska vanligt med inavel och därmed ännu mottagligare och känsligare..

Men visst är den bland de vackraste akvariefiskarna som finns..:)

Annons