Harley har blivit galen!

#1 - 27 januari 2012 18:57
Vår stora ceklidhane Harley har blivit knäpp!
Vårt aktiva Texasciklidpar var nu för fjärde gången på gång att lägga rom. Hanen i det paret, Charlie har alltid varit kung i karet men nu verkade det som Harley har tröttnat på att vänta på att få leka.

Helt plötsligt börjar han tokgräva under och bakom det rör som rommen lades i och nu får inte Charlie vara i närheten av honan och romen/ynglen?.
Han tog över hela verksamheten.

Nu ligger Charlie i en blomkruka i akvariumet och trycker...vågar sig inte ut eftersom han får däng av Harley!
Honan verkar inte gilla Harley men det verkar som om hon inte vågar "säga ifrån"

Vi har alltid trott av vi har haft 2 par men det har visat sig att det nog bara är en hona.
Hur skulle ni göra i detta skede.
Jag håller på att skriva en Blocket annons för att sälja Harley men tänker inte skicka iväg den förrän jag får lite råd här.

Tror ni att det är bäst att jag säljer båda hanarna så det aktiva paret får vara i fred?

Är det svårt att sälja vuxna Texasceklider.
Vet ej ur gamla de är men den största är kanske 14cm.
Vad ska man ta för pris för att få dem sålda?
#2 - 27 januari 2012 20:14
Ja, det blir nog mest lugn och ro för alla inblandande, och färre maktkamper om du säljer de två överblivna hanarna. Prova att fråga om nå´n butik i närheten kan ta emot dem.

Om honan inte gillar den nya hanen, så kommer de nog aldrig att bli ett bra par, och lekarna kommer nog inte att lyckas så bra.
#3 - 27 januari 2012 20:27
Tack för svaret! Vad tror du man kan sälja dem för då om man ska försöka med blocket?
#4 - 27 januari 2012 20:30
Det brukar vara bäst att låta fiskarna reda ut sånt här själva. Man skall nog akta sig lite för att väga in mänskliga aspekter.
Saker och ting sker ofta av någon anledning som vi i bland (ofta) inte förstår.
Hur stort akvarium har du och hur ser det ut inredningsmessigt? Bild kanske?
#5 - 27 januari 2012 20:33
Tja, vet inte, om du har nå´n butik i närheten som kan ta emot dem är det kanske enklare. Det kostar pengar att annonsera på blocket va? Vet inte hur mycket du tjänar på att sälja dem där, du kanske kan ta 50-100:- styck för dem eller så. Och det kan ju dröja innan du får svar där. Kan en butik ta dem med en gång är det ju bra, eftersom originalhanen i paret inte trivs med situationen nu, vad jag förstod?
#6 - 27 januari 2012 20:54
Vår butik ska flytta precis och håller på att tömma alla akvarium så det funkar nog inte. Får nog ta grannstäderna men då blir det en massa bensinpengar i stället!
#7 - 27 januari 2012 21:07
Tja, Texasciklider är snygga, men man får nog inte mycket för dem, tyvärr. Men prova blocket.
#8 - 28 januari 2012 14:37
[QUOTE=bossep;1571186]Det brukar vara bäst att låta fiskarna reda ut sånt här själva. Man skall nog akta sig lite för att väga in mänskliga aspekter.
Hur stort akvarium har du och hur ser det ut inredningsmessigt? Bild kanske?[/QUOTE

Jag har ett 375 liters akvarium och det är för litet för att ha två par Texasceklider så vi har tänkt minska ner lite på innehållet tidigare. När vi köpte akvariumet ingick fiskarna men det har fungerat till nu.

Nu börjar jag dock bli lite osäker om jag sälja hanarna eftersom Charlie (pappan till ynglen som nu blivit utstött) inte verkar må så bra. Han ser ut att ha fått en skada på underläppen, har blivit mager och är ofta uppe vid ytan och pustar.
Han kanske har blivit skadad av allt däng han fått! Vi kanske ska spara den lille hanen.....
Det kan väl kanske hända att Charlie inte mådde så bra innan heller så det kanske är därför stora Harley har tagit över...
Så saker och ting har säkert en anledning som du säger :)

Har ett foto på akvariumet men jag är inte guldmedlem så jag kan lägga ut någon bild. Har testat med länkar från fotosidor men det har inte fungerat så bra.

Ska försöka ge mig på en beskrivning. Vi har finkornigt grus. Vi har tre stora rötter som räcker sig genom hela akvariumet då de ligger på rad. Vi har höga och låga växter och simyta på mitten. Vi har ett ytterfilter och ett innerfilter (hemmabygge). På botten har vi en stor sten där ancistrusarna föder upp ungar under stenen på löpande band, en blomkruka och ett tegelrör där Texasparet har sin barnkammare. Akvariumet är ett "Juvel" akvarium ett sådant med buktat glas.
#9 - 28 januari 2012 14:39
bossep skrev:
Det brukar vara bäst att låta fiskarna reda ut sånt här själva. Man skall nog akta sig lite för att väga in mänskliga aspekter.

Hur stort akvarium har du och hur ser det ut inredningsmessigt? Bild kanske?

Jag har ett 375 liters akvarium och det är för litet för att ha två par Texasceklider så vi har tänkt minska ner lite på innehållet tidigare. När vi köpte akvariumet ingick fiskarna men det har fungerat till nu.

Nu börjar jag dock bli lite osäker om jag sälja hanarna eftersom Charlie (pappan till ynglen som nu blivit utstött) inte verkar må så bra. Han ser ut att ha fått en skada på underläppen, har blivit mager och är ofta uppe vid ytan och pustar.
Han kanske har blivit skadad av allt däng han fått! Vi kanske ska spara den lille hanen.....
Det kan väl kanske hända att Charlie inte mådde så bra innan heller så det kanske är därför stora Harley har tagit över...
Så saker och ting har säkert en anledning som du säger [:)]

Har ett foto på akvariumet men jag är inte guldmedlem så jag kan lägga ut någon bild. Har testat med länkar från fotosidor men det har inte fungerat så bra.

Ska försöka ge mig på en beskrivning. Vi har finkornigt grus. Vi har tre stora rötter som räcker sig genom hela akvariumet då de ligger på rad. Vi har höga och låga växter och simyta på mitten. Vi har ett ytterfilter och ett innerfilter (hemmabygge). På botten har vi en stor sten där ancistrusarna föder upp ungar under stenen på löpande band, en blomkruka och ett tegelrör där Texasparet har sin barnkammare. Akvariumet är ett "Juvel" akvarium ett sådant med buktat glas.
#10 - 28 januari 2012 16:16
Det är många fördelar att vara guldmedlem! Inte minst så stödjer du den här emineta sajten så vi kan fortsätta att ha nytta och glädje av den.
Det är ofta inte lätt att bryta upp en eteblerad grupp med ciklider. Ofta har dessa helt andra ideer om hur det skall fungera. Exempelvis hade jag 5 scalarer var av 2 var etablerade par tycktes det. Men efter ett tag började den ena hanen leka med den extra honan också.
Det blev ganska stökigt med detta i ett 250 litersakvarium så vi beslutade att ta bort trion för att ge paret lite lugn och ro. Vips inte ett romkorn så långt ögat når. Men övrig fisk fick en massa stryk av de kvarvarande.
Kanske du skulle se till så att det blir lite mer avdelningar och gömställen för övriga fiskar så dom kan hålla sig undan vid texas lek?

Annons