hårdhetsvärde m.m

#1 - 11 augusti 2010 15:44
jag har letat här på forumet men kan inte hitta något svar om no3, no2, dGH, dKH, pH, samt Cl2.

jag vet att det är olika värden på detta beroende på vad man har för fiskar mm.

men vad bör det ligga på i ett akvarium med sällskapsfiskar så som guppy, svärdbärare, neontetror m.m av den sorten

alltså nått värde mellan tummen o pekfingert så att man kan få en fingervisning :D
#2 - 11 augusti 2010 16:01
Ok:

NO3: Inte över 50 mg/lit. (Byt då ca 30-40% av vattnet)
NO2: 0. Nitrit, giftigt!
gH: Inte så hemskt viktigt.
kH: 3-5 grader är ok, helst inte lägre.
Cl: Inte så viktigt, åtminstone inte om du inte har vatten med klorföreningar i. Har du det, använd vattenberedningsmedel.
#3 - 11 augusti 2010 16:09
okej jag tackar, jag undrar bara för att jag får dessa värdena med stickor (vet att man inte skall lita på dom, men man får ett nogalunda värde)

NO3 : 0
NO2 : 0
gH : >7 grader
KH : 20 grader
pH : 8
Cl : 0

värden enligt aquavital multitest 6in1

är där nåt fel på dessa värden förutom pH:t kanske, undrar för att jag har haft några nya fiskar som dött
#4 - 11 augusti 2010 22:28
De låter väldigt skumma i mina öron iaf...
#5 - 12 augusti 2010 08:22
icom skrev:
okej jag tackar, jag undrar bara för att jag får dessa värdena med stickor (vet att man inte skall lita på dom, men man får ett nogalunda värde)

NO3 : 0

NO2 : 0

gH : >7 grader

KH : 20 grader

pH : 8

Cl : 0

värden enligt aquavital multitest 6in1

är där nåt fel på dessa värden förutom pH:t kanske, undrar för att jag har haft några nya fiskar som dött

Du bor i Skåne?
då är kh och ph helt vanligt om du får vatten från kalkberget...

Du får antingen ordna fram annat vatten eller så får du välja fiskar och växter efter vattnet.

Kolla fiskarna på
http://www.zoopet.com/fiskar/index.php
så får du koll på vad de behöver, men fiskarna har även en förmåga att vänja sig vid annat vatten..
#6 - 12 augusti 2010 08:24
flygrc skrev:
Du bor i Skåne?

då är kh och ph helt vanligt om du får vatten från kalkberget...

Du får antingen ordna fram annat vatten eller så får du välja fiskar och växter efter vattnet.

Kolla fiskarna på

http://www.zoopet.com/fiskar/index.php

så får du koll på vad de behöver, men fiskarna har även en förmåga att vänja sig vid annat vatten..

Är det såpass högt där? Så länge man inte vill sänka pH är det ju rena lyxen!
#7 - 12 augusti 2010 14:28
japp jag bor i skåne vid ystad närmare bestämt

så om jag tolkar dig rätt VD så har jag väldigt optimalt vatten
#8 - 12 augusti 2010 20:11
Extremt stabilt vatten som passar bra för allt utom de som kräver mjukt vatten och/eller lågt pH, då får du problem. ;)

Annons