Hårdhet och pH - spelar de ngn roll?

#1 - 31 december 2006 11:03
Har allteftersom jag läst mer om akvaristik insett att en väl utbredd åsikt är att varken vattnets hårdhet eller pH-värde spelar så stor roll, så länge de med längder inte går utanför "gränsvärdena" för akvarievatten.

Har själv ett nybörjarakvarium med arter från Sydamerika, vilkas naturliga miljö har mjukt och ganska surt vatten. Även om jag har mjukt vatten, är det ganska basiskt med ett pH-värde på runt 8. Men det spelar i princip ingen roll - har jag förstått det som, eller?
#2 - 31 december 2006 12:21
Nja, så enkelt är det väl inte riktigt. Visst, man får de flesta fiskar att överleva i ett vatten mellan 6-8 i ph men skall man få dem att trivas, leka, och få yngel att överleva så krävs det oftast att man efterliknar deras naturliga miljö så mycket och där är dessa två värden viktiga parametrar.
#3 - 1 januari 2007 10:53
Jag har ett kar igång med enbart sydamerikaner i. Vattnet här är mjukt men med pH 8.2. Vattnet i karet har surnat till tack vare lite rötter och sånt så det hamnar på pH 7.5 i mitt kar. Det verkar fiskar vara helnöjda med. Mitt kakaduapar har lekt 5-6 ggr och mitt fjärilsciklidpar har åtminstone lekt 1 gång.
#4 - 1 januari 2007 20:18
Varken hårdhet (dgh) eller ph är särskilt viktiga parametrar för fiskarna. Att det anses vara viktigt för akvaristerna är nog för att det är lättmätta variabler. Undantag finns, men då gäller det odling av extremt survattenlevande fiskar.
MVH
Magnus
Kjell Fohrman
Administrator
#5 - 1 januari 2007 21:01
Ett stabilt vatten är viktigare än att pH-värdet är optimalt.
Men visst är det också en fördel om PH-värdet är någorlunda OK - speciellt om man vill odla på fiskarna.
Läs i Zoopetavdelningen "Akvarievatten" där finns en del matnyttig info
#6 - 1 januari 2007 22:00
Om man höjer Kh med bikarbonat kan man sänka Ph med ekextrakt el. dyl. då.
Eller blir det fel.
MvH Richard
#7 - 2 januari 2007 16:27
kh och ph har ett svårubbligt förhållande mellan sig. Det som kan rubba förhållandet är främst co2. En viss glidning går att få med organiska syror såsom ekbark. Men räkna inte med underverk. Ett stabilt vatten (kh mer än 3) med lågt ph (under 7) är nog omöjligt med denna metoden.
MVH
Magnus
#8 - 2 januari 2007 17:26
Ok då vet jag varför jag inte har lyckats.Blir till att tillsätta mäsk då,annars blir det så satans dyrt.
MvH Richard
#9 - 2 januari 2007 18:04
"Det kostar att ligga på topp"
#10 - 2 januari 2007 18:15
Nyss skaffat akvarium och bl a räkor. Fann i f m att en räka ömsat skal. Har kontakt med min zoohandlare som påstod att där vi bor kan jag byta 30% av vattnet var 14:e dag (behövde ingen PH-Mätare alltså). Skönt att slippa frustreras av PH-graden hela tiden. Alla mina invånare ser ut att må bra

= Guppy, dvärgklogrodor, amanoräkor

Annons