Hårdhet

#1 - 3 augusti 2009 15:16
Spelar vattnet hårdhet en stor roll ?
Testade mitt vatten idag, och det låg på rekordlåga 2 kH...
Ska jag öka hårdheten ? Hur då isf?
#2 - 3 augusti 2009 15:40
Bra för vissa fiskar sämre för andra.
Jag avundas ditt vatten....
Ska du öka kH tror jag det är bikarbonat du ska använda
Kjell Fohrman
Administrator
#3 - 3 augusti 2009 15:46
Så låg karbonathårdhet ger ett instabilt vatten (pH-variationer) och det är inte bra för någon fisk.
Enklast är att använda en del kalk i akvariet så stiger KH - ev. oxå pH (dock ej över 7,6).
Vill du odla survattensarter bör du köra med CO2 eller tillsätta något preparat som gör vattnet surare.
#4 - 3 augusti 2009 18:25


Vill du odla survattensarter bör du köra med CO2 eller tillsätta något preparat som gör vattnet surare.


Har jag missförstått det, men är det inte kH som är problemet (med survattensarter) om det är för högt eftersom det ger ett osmostryck i äggen?
(det jag menar är att det brukar vara kopplat mellan mycket salter i vattnet och kH)
#5 - 3 augusti 2009 19:36
Hur ska jag tillsätta kalk eller bikarbonat i vattnet för att göra det hårdare? Hur mycket ska jag tillsätta etc.
#6 - 15 augusti 2009 09:37
Jag vill inte höja mitt pH eftersom det ligger bra på 7.5. Men min kH ligger bara på 2. Kan jag höja kH utan att påverka mitt pH ?
#7 - 15 augusti 2009 10:12
Spongeduck skrev:
Jag vill inte höja mitt pH eftersom det ligger bra på 7.5. Men min kH ligger bara på 2. Kan jag höja kH utan att påverka mitt pH ?
Ja, som Kjell nämnde så stannar PH vid 7,6 när du använder kalk! Använder man bikarbonat tror jag det stannar runt 8...
#8 - 15 augusti 2009 11:20
Spongeduck skrev:
Jag vill inte höja mitt pH eftersom det ligger bra på 7.5. Men min kH ligger bara på 2. Kan jag höja kH utan att påverka mitt pH ?


Har du ett skapligt stabilt pH runt finns ju inte någon anledning att trixa med KH. Har själv KH3-4 och det är väldigt stabilt utan att det finns något kalkhaltigt i material i akvariet. Det är förvånansvärt vad svårt det är att påverka pH nedåt.
#9 - 15 augusti 2009 23:53
flygrc skrev:
Har jag missförstått det, men är det inte kH som är problemet (med survattensarter) om det är för högt eftersom det ger ett osmostryck i äggen?

(det jag menar är att det brukar vara kopplat mellan mycket salter i vattnet och kH)



KH reflekterar bara halten av bikarbonat och karbonat i vattnet - GH däremot är en samlingsparameter för olika salter i vattnet - framförallt kalcium och magnesiumsalter.

KH skall vara lågt vi några få mjukvattensarter (schakbräde och chokladgurami) annars är det GH som skall vara lågt.

MVH Lasse
Bilagor:
#10 - 20 augusti 2009 09:41
Hej!

Om det står att den totalhårdheten är 5,6 0dH (kan inte göra dem lilla nollan) är det då GH eller KH?
#11 - 20 augusti 2009 09:52
Ok!

Stockholms kranvatten har ett pH på 8,5. Mitt är 7,3.
Stockholms kranvatten har en totalhårdhet på 4,1-5,6 0dH. Är det GH eller KH?

Tack.
Kjell Fohrman
Administrator
#12 - 20 augusti 2009 10:25
lillan :) skrev:
Hej!



Om det står att den totalhårdheten är 5,6 0dH (kan inte göra dem lilla nollan) är det då GH eller KH?

Det är GH - dvs en tämligen ointressant siffra.
Kjell Fohrman
Administrator
#13 - 20 augusti 2009 10:25
lillan :) skrev:
ok!



Stockholms kranvatten har en totalhårdhet på 4,1-5,6 0dh. Är det gh eller kh?



Tack.

gh
Bilagor:
#14 - 20 augusti 2009 11:13
Tack!

Mitt vatten hamnar dock på 8 i pH efter ett tag varför?
Hör inte kh och gh ihop?
Kjell Fohrman
Administrator
#15 - 20 augusti 2009 11:20
lillan :) skrev:
Tack!



Mitt vatten hamnar dock på 8 i pH efter ett tag varför?

Är GH högt blir pH högt.

Hör inte kh och gh ihop?

Nej - se Lasses svar ovan
#16 - 20 augusti 2009 11:37
Tack!

Jag läste hans inlägg men jag förstår inte ändå.
Hur kan pH värdet ändra på sig från upptappning 7,3 till 8 efter en stund?
#17 - 20 augusti 2009 11:45
lillan :) skrev:
Tack!



Jag läste hans inlägg men jag förstår inte ändå.

Hur kan pH värdet ändra på sig från upptappning 7,3 till 8 efter en stund?


Testar du i akvariet eller i en annan behållare när du kollar pH?
I akvariet kan det finnas processer som "kör" upp pH. T.ex växter med god belysning (=brist på CO2 med högre pH som följd).
#18 - 20 augusti 2009 11:47
Hej!

Annan behållare.
#19 - 20 augusti 2009 14:58
Hej!

Jag testade vattnet med Tetra och Hagen och jag får samma resultat.
7,3 i pH och 18 i kh.
#20 - 20 augusti 2009 15:26
alkalinitet. HCO3

Norsborg: mälaren 47 dricksvattnet 52 mg/l
Lovö: mälaren 69 driksvattnet 74 mg/l

exakt vad är HCO3?
#21 - 20 augusti 2009 16:09
lillan :) skrev:
alkalinitet. HCO3



Norsborg: mälaren 47 dricksvattnet 52 mg/l

Lovö: mälaren 69 driksvattnet 74 mg/l



exakt vad är HCO3?


Kolla denna http://sv.wikipedia.org/wiki/Kolsyra
Egentligen är det hela i stort ointressant i akvariesamanhang. Man kan alltså strunta i det där med GH och KH. Får man problem som kan kopplas till vattnets hårdhet eller karbonathårdhet om man så vill, och man får för lågt pH så är det enkelt att åtgärda. Gäller det att sänka pH så kan man tillsätta t.ex. CO2. Vilket oftast bara är intressant i växtakvarier. Men som sagt, ser fiskarna pigga ut så finns det ingen anledning att mixtra med vattnet.
#22 - 20 augusti 2009 18:36
lillan :) skrev:
alkalinitet. HCO3



Norsborg: mälaren 47 dricksvattnet 52 mg/l

Lovö: mälaren 69 driksvattnet 74 mg/l



exakt vad är HCO3?

Alkaliniteten kan man uttrycka på olika sätt. Reningsverken använder ofta att uttrycka aklaliniteten som mg HCO3 (bikarbonat) per liter vatten. Vårt sätt att uttrycka alkaliniteten (akvarister) kommer från tyskland och är i tyska hårdhetsgrader och är just begreppet KH. KH 1 dvs en tysk hårdhetsgrad motsvarar ungefaär en alkalinitet på 21 mg/l uttryckt i HCO3. Uttryckt på akvariesät är KH:t då ca 2,2 i mälaren, 2,7 i dricksvattnet från Norsborg

Från Lovön blir det KH ca 3,3 i Mälaren och ca 3,4 i dricksvattnet.

Om ditt vatten drar up till pH till ca 8 så har du troligtvis kalk i din inredning eller också är det som någon sa växter som drar upp PH: För att avgöra vilket - ta pH precis före ljuset släcks och precis innan det tänds. Du kan inte ha ett KH på 18 med pH 7,3 - det är en felmätning - alternativt något som stör. Ta KH:t från ditt akvarium en dag efter vattenbyte så kommer det vara mer rättvisande.

Kjell har svarat fel - höjning av eller högt GH medför automatiskt inte höjt pH - höjnig eller högt KH gör det dock. GH mäter framförallt magnesium och kalciumsalter och kommer de från kalksten så får du högre pH men kalcium och magnesium kan också komma från kalcium/magnesium sulfat eller kalciumklorid - då blir det inte höjt eller högt pH.

Jag vill invända till sleeper att KH spelar stor roll när det gäller stabiliteten - den skall ligga på över 3 - 4 tyska hårdhetsgrader för att ge ett stabilt vatten med bra nitrifikation. Detta medför ofta ett pH på ca 7,6 vilket är utmärkt för 99 % av våra akvariefiskar.

MVH Lasse
#23 - 20 augusti 2009 19:09
Jag vill invända till sleeper att KH spelar stor roll när det gäller stabiliteten - den skall ligga på över 3 - 4 tyska hårdhetsgrader för att ge ett stabilt vatten med bra nitrifikation. Detta medför ofta ett pH på ca 7,6 vilket är utmärkt för 99 % av våra akvariefiskar.

MVH Lasse[/QUOTE]

Är medveten om att KH spelar roll för stabiliteten och det är inget jag ifrågasätter. Däremot vet jag av erfarenhet efter att i många år försökt att sänka pH i akvarier med kommunalt vatten med KH på 3-4 att det är väldigt svårt utan ganska rejält med CO2. Så under mina 30-35år med akvarier så har jag aldrigt upplevt att pH inte är stabilt. Snarare ganska opåverkbart.
#24 - 20 augusti 2009 21:45
Påverkar kH och pH enbart av vad man har i kranen? Har nämligen två kar med olika värden och det med "dåliga" värden ligger även nitrit och nitrat i taket. Japp, jag har gjort ett stort vattenbyte i den baljan.
Bilagor:
#25 - 20 augusti 2009 22:07
Nej pH/KH påverkas också av vad du har i karet. I korthet så kan man säga att när du har kalksten (kalciumkarbonat) i karet så faller den sönder till kalcium och karbonat. Det är andelen bikarbonat/karbonat som utgör själva alkaliniteten. När karbonat tillförs vattnet så stiger pH beroende på att buffringssystemet (karbonatbuffringen) ställer in sig i en ny jämnvikt. Detta är i verkligheten samma process som gör att tillförsel av koldioxid får pH att sjunka. Tillsätter man bikarbonat så får man pH att öka upp till ca 8,2 - 8,3 sedan om man kommer över (eller är över) så sjunker pH om man sätter in bikarbonat! Sönderfall av kalciumkarbonat brukar stoppa vid ett pH på ca 7,5-7,7 och kalksten stabiliserar därför pH där. Förutom att påverka buffringsförmågan är karbonat i vattnet livsviktigt för nitrifikationsbakterierna eftersom dera kolkälla är oorganisk.

@sleaper. Om man tar direkt kranvatten så kan det KH vi mäter upp där komma från en del olika källor. De viktigaste är hydroxidalkalinitet och alkalinitet från bikarbonat/karbonat. I många orter i Sverige så höjs pH på vattenverken till ca 8 med hjälp av exempelvis natruimhydroxid. Det är alltså i dessa fall hydroxidalkalinitet vi mäter med KH-testen. denna alkalinitet har ingen direkt buffringsförmåga - det är så att säga jon för jon. Detta är en av de orsaker som gör att jag alltid rekommenderar att ta KH:t i karet och tidigast en dag efter vattenbytet - då får man oftast bara med den alkalinitet som orsakas av karbonatbuffringssystemet.

Med ungefär samma längd på erfarenheten vad gäller akvaristik så har jag motsatt erfarenhet än den du har men det beror på att jag har mest bott i kommuner med låga karbonatinnehåll i vattnet (Göteborg och Lammhult). Därför är det viktigt att innan man uttalar sig veta vilken typ av vatten som finns på den ort där frågeställaren befinner sig. Karbonatfattigt vatten är ganska vanlig och man behöver lite kalksten åtminstone i gruset på många platser i Sverige - Norrland exempelvis, Bohuslän, Göteborg, Småland - vissa delar av Stockholm också.

MVH Lasse
#26 - 21 augusti 2009 06:10
Bor i Gbg och har som sagt kommunalt vatten enligt det du beskriver. Dock har jag aldrig uppmätt pH under 7,6 i akvarier utan tillsats av syra av något slag. Framför allt CO2. Så min erfarenhet är att vattnet trots KH 3-4 är väldigt stabilt även vid sällan utförda delvattenbyten osv. Men som vanligt finns det ju alltid undantag och extremfall, vilket man väl kan lämna därhän.
#27 - 21 augusti 2009 06:59
Okej i mitt lilla akvarium har jag svart grus, kH 4 och pH 6,5 just nu. Samt nitrit och nitrat i taket. Tänkte börja med att försöka sänka n-värdena med vatten byten över helgen. Kan jag sen köpa en kalksten och lägga i akvariet för att långsamt höja kH och pH?
#28 - 21 augusti 2009 07:58
Ja det kan du. Mycket märkligt med KH - använder du något preparat för att sänka pH?

@Sleaper Mycket konstigt här också eftersom GBG vatten från Alelyckan är ett typexempel på hur fort det kan droppa bara det kommer ner i akvariet. Många gånger, många gånger har jag mätt upp pH kring 8 vid itappning och och dropp väldigt snabbt i ingångna kar - ja kring 7,5 efter vattenbyte och under 7 dagen efteråt. Eftersom jag jobbat i affär i GBG så vet jag att detta åtminstone var en regel för 10 år sedan och vad jag hört så har affärerna fortfarande dessa problem. Vart bor du i Göteborg - det finns några olika vattenverk. Du säger att du aldrig uppmätt under 7,6 i dina kar vilket tyder på att du kan ha kalk i din inredning eftersom 7,6 är där ungefär som kalsten slutar att lösas upp.

MVH Lasse
#29 - 21 augusti 2009 08:20
Hej!

Tack för jätte fina svar, men jag har som sagt ett pH på 7,3 och ett kh på 18 när jag testar vattnet direkt från kranen. Om jag sendan testar vattnet igen efter en stund har pH värdet hamnat på 8 och kh värdet på ca 15.

Jag hade ett kar förut, dock utan fisk, som jag bara hade en luftpump i. Jag lät den flöda rätt friskt. I det karet kunde jag sen se kalkflingor på botten.

Mitt magnesium värde är 22 och Norsborg 4,0, Lovö 4,8.

Så, jag förstår inte riktigt varför och det är igentligen min stora fråga varför kan det bli så här?
#30 - 21 augusti 2009 11:07
Hej!

Jag förstår om ni tycker att det här verkar osanolikt. Det tycker jag också.

Jag skrev en gång dessa svar på ett prov som jag hade, och jag fick fel på det svaret. (För övrigt fick jag även minus poäng på det provet).

Men jag har inte fel.

Så om det finns nån där ute som kan förklara det här fenomenet för mig, så snälla gör det.

Fler värden är dessa:
Klorid Cl: 37
Natrium Na 35
Kalcium Ca 132

Tack på förhand
#31 - 21 augusti 2009 11:21
Ang. Gbg-vatten.
Bor numera i centrum-väster men har bott längre västerut tidigare. Konstigt hur det kan skilja sig erfarehetsmässigt.
Jag är väldigt noga med att inte använda något kalkhaltigt material i akvariet just för att inte trigga ett högre PH. Mitt mål har oftast varit att få vattnet svagt surt men dom flesta försök har varit förgäves. Även vid användande av CO2 har det varit problem till helt nyligen med att kunna lösa tillräckliga mängder för att kunna nå önskat pH-värde. Har äntligen hittat en reaktor som gör ett bra jobb.
Antar att du menar zoo-affärer när du nämner "affärer"? Små akvarier utan växter och med mycket fisk mm. som i en zoo-affär, är vad jag tidigare menade med extremfall.
#32 - 21 augusti 2009 15:07
Jag använder ingenting i vattnet förutom fiskar och fiskmat! *S* Jo jag har börjat med pmdd också men inte i lilla akvariet ännu och det är där det är obalans. Jajaja jag fortsätter enligt planen, ska byta lite vatten nuuuu....
#33 - 21 augusti 2009 16:10
Sleaper skrev:
Ang. Gbg-vatten.

Bor numera i centrum-väster men har bott längre västerut tidigare. Konstigt hur det kan skilja sig erfarehetsmässigt.

Jag är väldigt noga med att inte använda något kalkhaltigt material i akvariet just för att inte trigga ett högre PH. Mitt mål har oftast varit att få vattnet svagt surt men dom flesta försök har varit förgäves. Även vid användande av CO2 har det varit problem till helt nyligen med att kunna lösa tillräckliga mängder för att kunna nå önskat pH-värde. Har äntligen hittat en reaktor som gör ett bra jobb.

Antar att du menar zoo-affärer när du nämner "affärer"? Små akvarier utan växter och med mycket fisk mm. som i en zoo-affär, är vad jag tidigare menade med extremfall.


Bor i Linköping med ett kranvatten som verkar vara ganska lika det i Göteborg.

Har exakt samma erfarenheter som du Sleaper!

Lasse som har säkert har läst en del om mina burkar på zoopet vet att jag har kämpat med pH-värden.

Men trots att jag har läst och tagit del av Lasses kemi undervisningar, som är helt underbara, så har jag inte lyckats få bukt med mina pH-värden.

Tror dock att växtlighet har en stor betydelse. Min 400 burk med CO2 som jag har provat att införa 14 dagars vattenbyten på hade i går kväll ett pH-värde på 7,1. Detta med ca 120 CO2 bubblor/minut!

Ett dygn efter vattenbyte ligger pH på 6,5 där Ph mätaren slår av CO2.

Ska återgå till vecko vattenbyten från och med nu!

400 liters akvariet

" target="_blank">
#34 - 21 augusti 2009 16:12
Sleaper skrev:
Har äntligen hittat en reaktor som gör ett bra jobb.



Nyfiken!
#35 - 21 augusti 2009 17:15
c90368 skrev:
Nyfiken!


Kolla in:
http://www.us-aquaristikshop.com/product_info.php?pName=co2-reaktor-nanojet-2-p-25&cName=co2-reaktoren-c-6

Men sen jag bytt filter till ett med grövre slangar så känns ett Midijet med anslutningar på 16mm väldigt lockande. Tappar lite tryck med Nanojet. Inte mycket kanske, men ändå.
Inspirationslänk:
http://www.akvarieplanter.dk/forum/viewtopic.php?t=1761&sid=e2b027337a49c94daaf9508f79457a8e#15059
#36 - 21 augusti 2009 17:52
Sleaper skrev:
Kolla in:

http://www.us-aquaristikshop.com/product_info.php?pName=co2-reaktor-nanojet-2-p-25&cName=co2-reaktoren-c-6



Men sen jag bytt filter till ett med grövre slangar så känns ett Midijet med anslutningar på 16mm väldigt lockande. Tappar lite tryck med Nanojet. Inte mycket kanske, men ändå.

Inspirationslänk:

http://www.akvarieplanter.dk/forum/viewtopic.php?t=1761&sid=e2b027337a49c94daaf9508f79457a8e#15059


Arghhh! Det var den där dyrgripen som kom fram igen[:(!]

Har spanat in den tidigare, men 1000 riksdaler med frakt osv. känns inte helt rätt just nu.
#37 - 21 augusti 2009 18:17
c90368 skrev:
Arghhh! Det var den där dyrgripen som kom fram igen[:(!]



Har spanat in den tidigare, men 1000 riksdaler med frakt osv. känns inte helt rätt just nu.


Jepp! Rätt mycket pengar, men det är gött med saker som funkar. Undrar hur mycket pengar jag spenderat på reaktorer från Dennerle, Dupla och Aquatic Nature till ingen nytta? Puh..
Gillar ditt kar förresten, förtjänar verkligen en god reaktor..:)
#38 - 21 augusti 2009 19:21
Sleaper skrev:


Gillar ditt kar förresten, förtjänar verkligen en god reaktor..:)


Tackar:)

Använder just nu en hyfsad reaktor kombinerat med att jag skickar in hälften av CO2 i mitt Eheim filter med enbart skurna grova filtermattor.

Fungerar bättre än allt annat jag har provat.

Men din reaktor verkar var "typ of the art"!

Ursäkta trådkapningen[:o]
#39 - 21 augusti 2009 21:28
@ Sleaper och C90368. Jo det är troligtvis all er klorofyll som ställer till det :) Linköpingsvattnet känner jag inte till erfarenhetsmässigt meb Göteborgsvattnet har jag brottats mycket med. Nu har jag aldrig haft mycket växter vilket kan förklara en del men min granne kör ett 800 liters växtkar med koldioxid. Där buffrade han medvetet upp KH till 4 med bikarbonat innan start och det är inga problem med att hålla ett pH kring 6,8 - 6,9 med en AM koldioxidreaktor (lägre har han inte gått). Jag körde en gång ett mycket speciellt system som var lite av genomflödessystem som var ordentligt buffrat - upp mot 5-7 i KH och hade en duppla reaktor - inte heller några problem med att hålla ett pH kring 6,8 och detta i ett genomflödessystem..

Men en sak som är väldigt viktigt för hur mycket koldioxid som kan lösas - oavsett reaktorns utförande - är det tryck man har i reaktorn. Hur mycket av en gas som löses i vatten här en direkt funktion av trycket i den. Jag har alltid använd tryckstarka pumpar typ EHEIM 1200 och reglerat flödet igenom på andra sidan av reaktorn med hjälp av en kran och därmed styra trycket något. Viktigt är att det skall inte vara fritt blås igenom. Ju tryckstarkare pump ni har - desto bättre upplösning. Det är mycket bättre att ta en pump som exempelvis ger - låt oss säga 2000 liter i timmen fritt men har en pumphöjd på ca 3-5 meter. Sen ställer man motståndet ut så man får mängden vatten man önskar - låt oss säga 300 liter i timmen. Då lyckas man lösa betydligt mer koldioxid än om man har en pump som ger 300 liter i timmen och låter den blåsa direkt igenom. Men det här är fysik :)

En annan sak är - och det är viktigt, mycket viktigt - den koldioxid som växterna tar upp direkt sänker inte pH:t. Det är överflödet av koldioxid som sänker pH:t (det växterna inte tar upp !) när karbonatbuffringssystemet försöker ställa in jämnvikten. Vad som helt enkelt sker när man inte kan trycka ner pH:t är att växterna har en sådan konsumtion att all koldioxid som tillförs går till växterna. Skulle pH:t även stiga (fast man tillsätter koldioxid) så är det ett tecken på att de just då "lånar" koldioxid från bikarbonaten och karbonaten. Detta gör att för min del är det helt ointressant om jag skulle reglera in koldioxiden på ett pH på 6,5 eller på 7 för tillväxt. Bara att systemet verkligen håller det bestämnda pH:t så får växterna det de frågar efter (dvs man låter bubbelräknaren gå snabbare än vad normalförbrukningen är och låter magnetventilen sköta doseringen).

Intressant fråga är om ni har haft samma problem med pH:t där ni inte kört koldioxid?

MVH Lasse
#40 - 21 augusti 2009 22:31
Som vanligt har du en bra förklaring och jag skulle nog förklarat mina problem i växtburken på samma sätt, men inte med samma ord.

Jo, jag har haft problem i mitt 180 liters. Jag försökte sänka pH med torv, ekblad, alkottar, avkok av ek och al, ekextrakt och andra hemliga vätskor.

Visst jag fick ner pH-värdet, men det var lögn i h*lvete att hålla det på kring 6,0. Det stack upp så fort jag vände ryggen till!

Höll på i ett halvår med förpreparerat vatten i en tunna och bytte vatten med ett pH under 5,0, men lik förbaskat steg det.

Hade garanterat ingen kalk i karet!

Numera har jag den uppfattningen att man kan hålla ner pH till ca 6,5 med CO2.

Ska man lägre och ha ett konstant värde så är det Osmos vatten som gäller. Allt annat är tillfälliga sänkningar som bara skapar svajiga värden.
#41 - 22 augusti 2009 09:18
Har i stort sett alltid haft planterade akvarier. Kanske inte alltid växtakvarier direkt, men ganska välplanterade sällskapsakvarium. Snart märkte man ju hur mängden ljus och fotosyntesen påverkade pH via karbonatsystemet.
Mycket ljus=högt pH osv. Och att man började testa med CO2 berodde ju på en önskan att få ner pH, kunna öka belysningen och få fart på växterna. Men som nämnts tidigare så visade sig att det inte var så enkelt att sänka pH till önskad nivå, ens med CO2. För det handlade ju om att kunna lösa gasen effektivt.
Lasse:
Intressant det där med "tryck", kan vara något att fundera på. När jag försökt med kraftigare pumpar till tidigare reaktorer så har alltid resulterat i att CO2 bara "blåst igenom reaktorn" och alltså inte hunnit lösa sig nåt nämnvärt.
#42 - 22 augusti 2009 10:02
Om du använder en större pump så skall du strypa flödet där det går ut ur akvariet - alltså efter reaktorn. Alla pumpar har en pumpkurva där mängden vatten per timma är loggad mot lyfthöjd (mottrycket). Lyfthöjden kan du simulera med en kran. Har en pump en max lyfthöjd på 3 meter så innebär det att inget vatten kommer ut över 3 meters höjd om du tar en slang från utblåset och lyfter den tre meter. Men mellan dessa tre meter och 0 meter så ger pumpen efter en kurva. Om du tar en bra pump (tips bra pumpar i detta hänseende drar lite mer watt än sämre pumpar vid samma maxflöde) som ger en så där 2000 liter i timmen som mest. Drar matningen genom reaktorn och stryper ner flödet efter reaktorn - helst precis innan det går ner i vattnet - till 300 liter så kommer du att ha något hekto (eller några hekto) mer tryck i detta system - då löser du också mer gas. När sedan detta vatten möter det trycklösa öppna systemet som akvariet är så kommer gasen diffundera ut i vattenmängden utan att bilda några bubblor.

MVH Lasse
#43 - 22 augusti 2009 10:08
Jo, jag fattade att man skall strypa flödet efter reaktorn för att öka trycket. Väldigt intressant som sagt. Tackar för det tippset!











Annons