Spelar vattnet hårdhet en stor roll ?
Testade mitt vatten idag, och det låg på rekordlåga 2 kH...
Ska jag öka hårdheten ? Hur då isf?
Kjell Fohrman skrev:
Vill du odla survattensarter bör du köra med CO2 eller tillsätta något preparat som gör vattnet surare.
Ja, som Kjell nämnde så stannar PH vid 7,6 när du använder kalk! Använder man bikarbonat tror jag det stannar runt 8...Spongeduck skrev:Jag vill inte höja mitt pH eftersom det ligger bra på 7.5. Men min kH ligger bara på 2. Kan jag höja kH utan att påverka mitt pH ?
Spongeduck skrev:Jag vill inte höja mitt pH eftersom det ligger bra på 7.5. Men min kH ligger bara på 2. Kan jag höja kH utan att påverka mitt pH ?
flygrc skrev:Har jag missförstått det, men är det inte kH som är problemet (med survattensarter) om det är för högt eftersom det ger ett osmostryck i äggen?
(det jag menar är att det brukar vara kopplat mellan mycket salter i vattnet och kH)
lillan :) skrev:Hej!
Om det står att den totalhårdheten är 5,6 0dH (kan inte göra dem lilla nollan) är det då GH eller KH?
lillan :) skrev:ok!
Stockholms kranvatten har en totalhårdhet på 4,1-5,6 0dh. Är det gh eller kh?
Tack.
lillan :) skrev:Tack!
Mitt vatten hamnar dock på 8 i pH efter ett tag varför?
Hör inte kh och gh ihop?
lillan :) skrev:Tack!
Jag läste hans inlägg men jag förstår inte ändå.
Hur kan pH värdet ändra på sig från upptappning 7,3 till 8 efter en stund?
lillan :) skrev:alkalinitet. HCO3
Norsborg: mälaren 47 dricksvattnet 52 mg/l
Lovö: mälaren 69 driksvattnet 74 mg/l
exakt vad är HCO3?
lillan :) skrev:alkalinitet. HCO3
Norsborg: mälaren 47 dricksvattnet 52 mg/l
Lovö: mälaren 69 driksvattnet 74 mg/l
exakt vad är HCO3?
Sleaper skrev:Ang. Gbg-vatten.
Bor numera i centrum-väster men har bott längre västerut tidigare. Konstigt hur det kan skilja sig erfarehetsmässigt.
Jag är väldigt noga med att inte använda något kalkhaltigt material i akvariet just för att inte trigga ett högre PH. Mitt mål har oftast varit att få vattnet svagt surt men dom flesta försök har varit förgäves. Även vid användande av CO2 har det varit problem till helt nyligen med att kunna lösa tillräckliga mängder för att kunna nå önskat pH-värde. Har äntligen hittat en reaktor som gör ett bra jobb.
Antar att du menar zoo-affärer när du nämner "affärer"? Små akvarier utan växter och med mycket fisk mm. som i en zoo-affär, är vad jag tidigare menade med extremfall.
c90368 skrev:Nyfiken!
Sleaper skrev:Kolla in:
http://www.us-aquaristikshop.com/product_info.php?pName=co2-reaktor-nanojet-2-p-25&cName=co2-reaktoren-c-6
Men sen jag bytt filter till ett med grövre slangar så känns ett Midijet med anslutningar på 16mm väldigt lockande. Tappar lite tryck med Nanojet. Inte mycket kanske, men ändå.
Inspirationslänk:
http://www.akvarieplanter.dk/forum/viewtopic.php?t=1761&sid=e2b027337a49c94daaf9508f79457a8e#15059
c90368 skrev:Arghhh! Det var den där dyrgripen som kom fram igen[:(!]
Har spanat in den tidigare, men 1000 riksdaler med frakt osv. känns inte helt rätt just nu.
Sleaper skrev:
Gillar ditt kar förresten, förtjänar verkligen en god reaktor..:)