Hårdaste fisken?

#1 - 8 november 2003 19:17
hittade nån sida med en massa rovfiskar, verkar ju finnas en del fulingar. Vilken är den hårdaste av dom hårda? och då bara såna som går att köra i ett någorlunda normalt akvarium, kanske svårt att avgöra men man kan ju försöka
#2 - 8 november 2003 19:37
Måste väl nästan vara jaggan???
kilo för kilo så kan kanske Melanochromis chipocae vara nåt, sen så har vi ju allla troffar.
#3 - 8 november 2003 20:46
Parachromis Managuense?
Inte en chans...
Antagligen är det den fisken jag huserar just nu Parachromis Dovii.
Nandopsis Festae och Citrinellum/Labiatum ligger nog rätt bra till också.Managuense har inte mycket att sätta upp mot dessa fulingar i.a.f det vet jag av egen erfarenhet.

Mvh
Danne
#4 - 8 november 2003 21:33
Hehe...detta är ett mycket oseriöst svar men jag var bara tvungen!

Den hårdaste fisken måste ju vara stenfisken!!![;)] Men det är ju en saltvattensfisk och är extremt giftig!!!
#5 - 8 november 2003 22:14
Tuffaste fisken per kilo fisk måste väl ändå vara någon av snäckskalslekarna.
Jag har t. ex några Lamprologus stappersi som inte tvekar att anfalla min hand om jag sticker ner den i akvariet. Otrologt kaxiga små firrar.

-- MW
#6 - 8 november 2003 22:15
Crenicichla jegui eller nån annan stor crenicichla måste vara hårdast.
#7 - 8 november 2003 22:55
jag gissar lätt på nån art amphilopus, Trimac, Festae, Citrinellum eller Labiatum.

Jag har personlig erfarenhet av snäckslals-lekare, Crenicichla, Amphilopus-arter och jaggor. Jaggorna är lätt mesigast. sen är snäcskalslekare 100% attityd, men de har inget att backa sin attityd med. Crenicichlor kan vara onda, men mest inom arten. Amphilopus-arterna däremot bara hatar och dödar _allt_. Iallafall mina. Sen hjälper det ju att de blir stora och grova.

Troffar och malawis, dom e liksom som ett förortsgäng på stan, ja sure dom e ettriga å jobbiga å har potential att döda, men bara i grupp och det är mycket krusiduller runtomkring. en fet Amphilopus är mer som en gammal ärrad tungviktsboxare som är på dåligt humör efter en kväll på krogen... det är mycket kraft bakom men kanske inte så jävla smidigt :)

ojoj det här blev värsta filosofiska inläget om olika fiskars sätt att vara agressiva på, tack gud för alkohol.
#8 - 8 november 2003 23:04
>Orm
Du glömmer Dovii..annars håller jag med till 100% ;-)

Mvh
Danne
#9 - 8 november 2003 23:14
jamen ja har inte nån egen erfarenhet av dovii ju! :D
#10 - 8 november 2003 23:28
Det går att lösa jag har yngel:-)

//Danne
#11 - 9 november 2003 00:00
Jag håller med om att Citrinellumen är en god kandidat.. vi har fem småttingar av citrinellum och små yngel brukar gömma sig i grottor dom första dagarna åtminstone.. men dessa krabater var framme direkt och bara nyfikna, inte rädda. Redan första dan började dom spänna upp sig mot varandra.. idag fick vi nästan se ett liplock, mellan yngel som är ca 2 cm... så jag lägger min röst på denna rovfisk.
#12 - 9 november 2003 00:02
Sebracikliden är rejält jobbig, det är nog den ciklid som har ställt till med mest oreda av de ciklider jag har provat på. Citrinellumciklider är också ena knepiga rackare, de är allmänt kända för att vara extremt aggressiva och till skillnad från jaguarcikliden så verkar det stämma även då de inte leker. Jag hade en ensammen hona som gick till attack så fort man bara doppade fingertopparna i karet och jag tvingades hålla undan henne med håven för att inte bli biten då man skulle fixa något i karet... Hyffsat jobbigt i längden. :P

Mvh Fredrik Isaksson
#13 - 9 november 2003 00:10
dom här firrarna ser ju ganska hårda ut!!

http://www.predatoryfish.net/ibforums/index.php?act=ST&f=18&t=45118&s=8f7d6ab25f6d3359c077faceae9fe3dd
#14 - 9 november 2003 00:19
Ursprungligen skickat av orm

Jaggorna är lätt mesigast.
Mesiga kanske inte är rätt ordval... Min erfarenhet är bara att de aldrig lägger det första slaget, men blir de väl attackerade så backar de inte en millimeter utan ser snabbt till att få undan angriparen, ofta helt utan att använda våld utan bara genom hot. Bättre än så kan det väl knappast bli? :)
Detta är förövrigt en av anledningarna till att jag tycker att jaguarciklider är en fantastiskt tacksam ciklidart att hålla i akvarium. De dominerar karet totalt men utan att skada andra fiskar. Det är bara leken som kan vara problematisk i övrigt så är de helt fantastiska firrar. :)
...lite reklam... Hehe ;D

Mvh Fredrik Isaksson
#15 - 9 november 2003 00:30
>F1
Jo men nu handlade ju tråden om dem "hårdaste" fiskarna och då räcker det inte att bara hota;-)

Topp 5
1 Dovii
2 Festae
3 Citrinellum/Labiatum
4 Trimaculatum
5 Dem tuffaste malawicikliderna typ Auratus med flera...

Mvh
Danne
#16 - 9 november 2003 00:31
sundelin: Jo vargtetrorna slår nog det mesta, de där bestarna kan säkert slita av ett finger eller två...
Ska vi snacka stora fiskar så är väl annars den röda ormhuvudsfisken en av de värsta firrarna man kan ha i ett sötvattenskar, jag har iofs ingen erfarenhet av dem själv men en närbild ner i deras gap räcker gott...
http://www.snakeheads.org/images/micropeltes/cMicropeltes7.2Kg.jpg

Mvh Fredrik Isaksson
#17 - 9 november 2003 00:37
om man hade sådana fiskar skulle man ju inte våga mata dom...
#18 - 9 november 2003 00:50
Ursprungligen skickat av mrgreed

Topp 5

1 Dovii

2 Festae

3 Citrinellum/Labiatum

4 Trimaculatum

5 Dem tuffaste malawicikliderna typ Auratus med flera...

hittar inget info om trimaculatum??
#19 - 9 november 2003 01:04
mrgreed: Jag tyckte bara inte att ordet mesig passade så bra ihop med jaggor, mina har dominerat totalt över allt jag har stoppat ner i karet(även citrinellumen jag berättade om ovan) och är de mest självsäkra fiskar jag har stött på, de är fullständigt omöjliga att skrämma, det går inte riktigt ihop med ordet mesig enligt min mening.
Personligen så tycker jag att det är betydligt hårdare att bara stå som fastsvetsad och fläka ut gälarna så att angriparen flyr i panik än att attackera som en ettrig liten spigg... ;)
Men jag förstår att tråden egentligen handlade om vilken art som är aggressivast och då håller jag med om att jaggan absolut inte ska komma på tal.

Mvh Fredrik Isaksson
#20 - 9 november 2003 08:40
Jag skulle satsa på en Redtail, sen om det är en akvarie fisk eller inte........ :)

Annars är den ondaste fisken jag haft en Fahaka kulfisk, den backade aldrig utan tog bara en tugga av den andra fisken, den hade så vassa tänder att det blev knivskarpa kanter där den bitit...

//Marcus
#21 - 9 november 2003 09:44
Dr.strange: Kommer du ihåg att jag nämnde att de hade två redtailare på butiken där jag köpte skovelnosmalen, och att de hade vuxit ruskigt snabbt?
De har fortfarande kvar dessa och den största redtailen är nu lugnt 40cm(kanske mer), helt och hållet handtam, den kommer upp och hälsar på en då man öppnar luckan osv. Försäljaren sa att man skulle behöva hosta upp REJÄLT med stålar för att han skulle kunna tänka sig att sälja den, han hade blivit väldigt fäst vid den, han har haft den i butiken sedan den var 5cm. Ruskigt vacker och häftig firre, jag börjar förstå fascinasionen du har för dem nu. :)
Hur stora är dina redtailare?

Mvh Fredrik Isaksson
#22 - 9 november 2003 09:52
Eller en Tilapia buttikoferi. Bara man märmar sig karet så gapar den som om den ville genom akvarieglaset & kör munnen mot rutan om man sätter dit fingret.
#23 - 9 november 2003 11:31
FI: Redtails blir väldigt personliga, min är ca 35cm.

men ett bra alternativ om man tycker redtail är för stor är Leiarius Marmoratus , blir väldigt fin och inte lika stor.

//Marcus
#24 - 9 november 2003 12:32
" Hårdaste fisken " som jag erfarit är Tomocichla Asfraci, hade en grupp på 7 st i varierande storlek, könsfördelningen vet jag inte riktigt, försökte att få dem att tåla varann men det var en av mina tidigare exemplar som blev en dominat till att börja med.

Den började att systematiskt psyka ner sin pappa faktiskt på 30 cm och det är väl inga problem tänkte jag med tanke på storleksskillnaden, men som sagt i en vecka höll den på o psyka ner den stora för att en natt döda den helt enkelt, borde kanske flyttat den men men det blev som det blev.

Veckorna efter det här så var det klappjakt efter samtliga andra artfränder, grottor o dylikt hjälper inte, den jaga ut dom på nåt sätt och attackera dom sedan, en till strök med så jag tog ur den här dominanten.
Det innebar bara att en ny dominant tar över och visar samma beteende, underkastelse eller att ge upp finns inte här, dom ska dö helt enkelt.
Just det där beteendet får mig att resonera 2 eller 3 meters akvarium skulle inte råda bot på det här beteendet.

Hursom så försökte jag med ett ex av arten ihop med Synspila, gick ett tag tills jag noterade att nu var den intresserad av Synspila honan och en dag precis innan vattenbyte så gjorde den helt vulgära angrepp på Synspila honan och det går inte för sig så ut med den igen,ett dygn till o honan hade varit död, helt säker på det,börjar kunna tomocichlans kroppsspråk.

Idag ett halvår senare så har jag en Tomocichla går ihop med Synspilorna, den minsta jag hade då, och det funkar bra än så länge men jag har den under ständig uppsikt, den här mindre kanske inte blivit könsmogen än.

Anledningen till att jag tycker den här är grymmast är att den inte hävdar sig på det typiska ciklidsättet att vädra gällock och se hotfull ut, oftast vänder den bara ryggen till visar prakt och försiktigt studerar sina opponenter tills den känner överläge, sen smäller det!
En slug taktiker skulle jag påstå, lite synd för den är ruskigt vacker,men jag har ett praktex. kvar iallafall.

Mvh Jari
#25 - 9 november 2003 13:42
payaran eller en el ål
#26 - 10 november 2003 07:38
sundelin: Amphilophus Trimaculatus

se här: http://community-2.webtv.net/MorganaLaFey/StansAquariumPage/media/captureD93.jpg (det är en haplis i hans mun)

se även: http://www.fishbase.se/Summary/SpeciesSummary.cfm?ID=4692&genusname=Cichlasoma&speciesname=trimaculatum

jarinen: precis sådär är mina Trimacs. Tar man ut den stora stygga så tar bara nästa i rangordning över. De är totalt brutala och det bara smäller till utan varning. Allt annat ska dö. och hittils har de lyckats med det också. Jag har ingen aning hur ja ska lyckas husera dem... de kan inte gå tillsammans och de kan bara gå med andra större fiskar som är tuffa. Och då de blir 35cm så blir det svårt att hitta. Nu har jag dem utspridda i akvarier med större fisk men de växer ju.
#27 - 10 november 2003 22:09
ingen annan som har bilder på grymma fiskar?
#28 - 10 november 2003 23:24
prova sök en Bagarius Yarrelli på www.planetcatfish.com

jag håller på att föda upp en :)

//Marcus
#29 - 11 november 2003 05:54
Hur stort akvarium hade du tänkt till denna? blir ju över 1500mm..

http://www.planetcatfish.com/catelog/sisorida/bagarius/786_f.htm
#30 - 11 november 2003 06:11
Stort akvarium
#31 - 11 november 2003 11:17
Ursprungligen skickat av orm

jarinen: precis sådär är mina Trimacs. Tar man ut den stora stygga så tar bara nästa i rangordning över. De är totalt brutala och det bara smäller till utan varning. Allt annat ska dö. och hittils har de lyckats med det också. Jag har ingen aning hur ja ska lyckas husera dem... de kan inte gå tillsammans och de kan bara gå med andra större fiskar som är tuffa. Och då de blir 35cm så blir det svårt att hitta. Nu har jag dem utspridda i akvarier med större fisk men de växer ju.

Mmm jag känner igen dilemmat, hoppas det går bra för dig med Trimacsen!

Min nu enda Tomocichla blev det fart på när jag igår introducerade en Carpinte,den köper inte gärna nykomlingar och Carpinten är ju ochså en tuffing så det var intressant att se när dom gjorde upp om domänerna, Zebra cikliden fick dock snällt ge upp sitt favoritberg ; )

Mvh Jari
#32 - 12 november 2003 17:39
Jarinen: Min Carpinte spöar mina Jaguarer utan problem, den backar aldrig. grymt hård fisk

//Marcus
#33 - 12 november 2003 17:48
Ursprungligen skickat av Dr. Strange

Jarinen: Min Carpinte spöar mina Jaguarer utan problem, den backar aldrig. grymt hård fisk

//Marcus

Då inser du vad "Tomocichla Asfraci" handlar om, den tar inget tjafs från Carpinten ; }

Carpinten skiljer en hel del individuellt vad jag förstått, någorlunda lugna och sociala individer eller brutala mördarmaskiner.

Hoppas jag fått en ur den först nämnda kategorin!

Mvh Jari
#34 - 15 november 2003 12:57
Arowanan är ju rätt så kool....men min fick stryk av lungfisken...
Den har tagit ett och annant, tog bland annat 2st nyinköpta ormhuvudsfiskar, slet sönder buken på en paroonhaj, Var tvungen att omplacera den *snyft* då han tog min ögonsten Arowanan...men vargtetran verkar ju vara rätt så trevlig...
#35 - 24 november 2003 19:15
Kom just på att lungfiskar är bland dom hårdaste, inte mycket som sätter emot en lungfisk

//Marcus
#36 - 7 maj 2004 00:27
Ciklider kan vara FRUKTANSVÄRT aggressiva. Mina små ynkliga sajica-ciklider jagade bort alla andra fiskar från deras lilla plats. Malarna fisk inte ens chans att äta. Fast de ska straffas när min arowana blir större...
Arowanan är annars väldigt "hård". Har man otur äter den allt den får in i munnen.
Fast lungfisken låter inte så trevlig måste jag säga...
#37 - 7 maj 2004 18:38
Och dom har ordentlig kraft i käkarna, dom största lungfisk arterna kan bita av ett finger, men min elektriska mal va inte att leka med heller.
#38 - 14 september 2004 21:30
Vithaj... Eller möjligtvis Tigerhaj...

#39 - 14 september 2004 22:10
Jag provade att ge malajsiska sandsnäckor till en halvmeterlång afrikansk lungfisk (den lever på mollusker i naturen), och den tog en munfull snäckor, och sen lät det som om den tuggade knäckebröd... Den malde ner dem som ingenting. Otrolig bettstyrka.
#40 - 15 september 2004 05:11
Min trimac är en riktig bastard :) Salvinin inte lika arg, dock är han ju lite mindre, så han vågar inte sätta upp sig mot honom.

Sen har jag faktiskt en blå defin hona som käftar upp sig mot alla i malawikaret. Ändå är hon nästan minst.
#41 - 23 september 2004 19:13
Mina Jaguarer är ca 25 cm och väldigt lugna, en bet min red tail i bukfenan iof, men det är nog lungnt.
Men den vidrigaste fisk jag haft är just en jaguar, jag har 3 hanar och en hona, nu har alla hanar växt i kapp varandra och bråkar ständigt om tjejen, mycket underhållande.
Men för ca ett år sedan var de 1 2 3 i storlek och då vart den minsta helt utanför, och psykopat, den dödade typ alla andra fiskar utan att äta dem, den såg sådär hemskt rävig ut, mörk med ryggfenan liggande, Den bet av två öron ålar, två rödciklider och dödade en blå ciklid som nästan var i samma storlek som den själv.
Skummt alltså, ganska mänskligt!!
men nu är den cool.
Och annars tycker jag som dr, strange sa att Bagarius Yarrellin iaf ser grym ut.
Jag börjar helt tappa intresset för akvarie fiskar och inriktar mig på freak shows i stället:-)

Annons