" Hårdaste fisken " som jag erfarit är Tomocichla Asfraci, hade en grupp på 7 st i varierande storlek, könsfördelningen vet jag inte riktigt, försökte att få dem att tåla varann men det var en av mina tidigare exemplar som blev en dominat till att börja med.
Den började att systematiskt psyka ner sin pappa faktiskt på 30 cm och det är väl inga problem tänkte jag med tanke på storleksskillnaden, men som sagt i en vecka höll den på o psyka ner den stora för att en natt döda den helt enkelt, borde kanske flyttat den men men det blev som det blev.
Veckorna efter det här så var det klappjakt efter samtliga andra artfränder, grottor o dylikt hjälper inte, den jaga ut dom på nåt sätt och attackera dom sedan, en till strök med så jag tog ur den här dominanten.
Det innebar bara att en ny dominant tar över och visar samma beteende, underkastelse eller att ge upp finns inte här, dom ska dö helt enkelt.
Just det där beteendet får mig att resonera 2 eller 3 meters akvarium skulle inte råda bot på det här beteendet.
Hursom så försökte jag med ett ex av arten ihop med Synspila, gick ett tag tills jag noterade att nu var den intresserad av Synspila honan och en dag precis innan vattenbyte så gjorde den helt vulgära angrepp på Synspila honan och det går inte för sig så ut med den igen,ett dygn till o honan hade varit död, helt säker på det,börjar kunna tomocichlans kroppsspråk.
Idag ett halvår senare så har jag en Tomocichla går ihop med Synspilorna, den minsta jag hade då, och det funkar bra än så länge men jag har den under ständig uppsikt, den här mindre kanske inte blivit könsmogen än.
Anledningen till att jag tycker den här är grymmast är att den inte hävdar sig på det typiska ciklidsättet att vädra gällock och se hotfull ut, oftast vänder den bara ryggen till visar prakt och försiktigt studerar sina opponenter tills den känner överläge, sen smäller det!
En slug taktiker skulle jag påstå, lite synd för den är ruskigt vacker,men jag har ett praktex. kvar iallafall.
Mvh Jari