Hårda fakta om svärdbärare och platy

#1 - 7 mars 2008 12:10
För att räta ut en del frågetecken och att ha en "bra tråd" att hänvisa till så startar jag denna tråd om svärdbärare (X. helleri) och platy (X. variatus "indianplaty" eller X.maculatus. "vanlig platy")

[SIZE=1]Jag skriver utifrån min ungefär 25-åriga erfarenhet som akvarist, och fakta har jag hämtat från många böcker, som jag nu inte kommer räkna upp här, den som är intresserad kan PM:a mig....sedan har jag dessutom surfat runt på nätet och läst en hel del där med.[/SIZE]

Dessa två arter av släktet Xiphophorus är trevliga och vanliga akvariefiskar. De vi ser i akvarieaffärerna är, med få undantag, framavlade varianter som bara finns i akvarium. I naturen finns det många olika arter av båda sorterna, det finns t.ex minst 5 olika svärdbärararter och minst lika många olika arter av platy, om inte fler. Dessutom finns det av varje enskild art flera olika POPULATIONER med sinsemellan olika utseende. Dessa arter korsar sig villigt sinsemellan och får livskraftig avkomma. Under avelsarbetet har man korsat platy och svärdbärare fram och tillbaka för att föra över olika typer av anlag, bland annat färg och fenanlag som från början bara fanns hos den ena arten.

Hanens befruktningsorgan heter GONOPODIUM och ser ut som en liten pinne, honans analfena är triangelformad. Ett säkert tecken på att du har en hona är att hon har en mörk DRÄKTIGHETSFLÄCK strax intill analfenan. Dräktighetsfläcken är där hela tiden, men blir större när det närmar sig "födseln". Ibland kan man skymta ynglens ögon genom buken strax innan de föds.
Platy och svärdbärare är "dräktiga" i ungefär 28-30 dagar och kan föda flera kullar med yngel på rad eftersom de har FÖRRÅDSBEFRUKTNING.

Könsmognad:
Så fort de bildar gonopodium och hos svärdbärarna också svärd så är de könsmogna. Detta tar lite olika tid, beroende på miljö, vattenkvalitet mat mm, men omkring 3-4 månaders ålder borde de flesta ha blivit könsmogna i en kull. Vissa utvecklas väldigt tidigt och en och annan blir inte könsmogen förrän vuxen storlek. Honor blir i genomsnitt könsmogna lite senare än hanarna.

Ibland är hanar aggressiva sinsemellan, speciellt om man har bara två hanar och ett gäng honor, en lösning i så fall kan vara att skaffa en större grupp hanar så aggressionerna sprids på alla individer i gruppen, då blir det ofta lugnt och harmoniskt i akvariet. Fler honor kan också vara en lösning i vissa fall.
#2 - 7 mars 2008 12:11
Mer info kommer framöver.
#3 - 7 mars 2008 18:58
Se her:
http://www.xiphophorus.org/distribution.htm
Karta med alle Xiphophorus-arterne (och deres distribution):
14 arter av svärdbärere och nio arter av platy. Kan hände der faktisk är tio arter av platy (det er der inte helt enighet om).

Ofte er de platyer och svärdbärere, vi ser i affärerne kryss mellem olika arter -också mellon platyer och svärdbärere. Det kan blant annet väre på grund av fargerne.

Personligt foreträkker jeg naturformerne - inte mindst av svärdbärerne, hvor naturformerne ofte er större och vakrere (i min uppfatning) :-)
#4 - 9 mars 2008 19:17
thues skrev:
Se her:

Karta med alle Xiphophorus-arterne (och deres distribution):

14 arter av svärdbärere och nio arter av platy. Kan hände der faktisk är tio arter av platy (det er der inte helt enighet om).

Ofte er de platyer och svärdbärere, vi ser i affärerne kryss mellem olika arter -också mellon platyer och svärdbärere. Det kan blant annet väre på grund av fargerne.

Personligt foreträkker jeg naturformerne - inte mindst av svärdbärerne, hvor naturformerne ofte er större och vakrere (i min uppfatning) :-)

Tack för kompletteringen. Men om man sedan tycker mer om vildarterna eller "akvariesvärdbärare" beror ju på smaken, dessutom har de flesta ALDRIG fått tillfälle att se en vild svärdbärare, oavsett art.:p Du får GÄRNA bidra med bilder här i tråden om du har.
#5 - 9 mars 2008 19:30
Hur upploader man bilder i en tråd ?
#6 - 9 mars 2008 20:04
Men et par länker med bilder, kan jeg finde:
Xiphophorus clemenciae: http://www.britishlivebearerassociation.co.uk/Database/Xiphophorus/X.clemenciae.htm
Xiphophorus nezahualcoyotl:
http://www.britishlivebearerassociation.co.uk/Database/Xiphophorus/X.nezahualcoyotl.htm
Xiphophorus nigrensis
http://www.britishlivebearerassociation.co.uk/Database/Xiphophorus/X.nigrensis.htm
Xiphophorus alvarezi:
http://www.akvarieviden.dk/galleri/showpic.php?id=1305
Här den "vanlige" Xiphophorus heller(i) från to ulika fangssteder (Rio Seco II, delstaten Oaxaca. Mexico och Hummingbird II, Belize):
http://www.akvarieviden.dk/fisk/show.php?id=695
(man kan klicka på hvert bilde - Rio Seco II varianten er från mit akvarie-rummet).

Desuten er her flere bilder, men i en ringere kvaliteten tyckes jeg:
http://www.xiphophorus.org/nsword.htm
http://www.xiphophorus.org/ssword.htm

Samt Xiphophorus montezumae (med lokation (ort), som det ses på bildet):
http://www.akvarieviden.dk/fisk/show.php?id=1083

---

Der kan finnes flere både svärdbärere och platyer. Naturformerne af svärdbärere er generelt större av två årsaker: De er inte kryssat (med platyer t.ex.). Och de små hanor får sällant parret sig i naturen, men ofta i akvariet. I naturen har hanan av Xiphophorus helleri(i) et harem - eller intet. Och det er en av de store hanor, som förer sine gener vitere på det sätt (de små hanor har til tidar en "snig-parring"). I opdræt av naturformer bör de små hanor derfor fjernes, når de opdages for at beholde en balans mellon store och små. Jeg har haft honor på 16,5 cm. av Rio Seco II variationen---:-)
#7 - 9 mars 2008 21:05
thues skrev:

Precis som du gjorde :D alltså genom att lägga en länk till bilden.
Det är bara guldmedlemmar som får lägga bilder direkt i inlägget

Om du har egna bilder så kan du använda dig att flera sajter t.ex. www.ladda-upp.com för att lägga där dina bilder och sedan klistra de in här :)

Det var intressant att se bilderna på de vilda former. Men jag tycker om mina "korsade". De är lagom stora ;)
#8 - 10 mars 2008 08:38
Anna_mvb skrev:
Precis som du gjorde :D alltså genom att lägga en länk till bilden.

Det är bara guldmedlemmar som får lägga bilder direkt i inlägget

Om du har egna bilder så kan du använda dig att flera sajter t.ex. www.ladda-upp.com för att lägga där dina bilder och sedan klistra de in här :)

Det var intressant att se bilderna på de vilda former. Men jag tycker om mina "korsade". De är lagom stora ;)

Jamen, at dine fisk er fine, tvekar jeg inte om ;):D

Man kan have fisk och akvarier av mange gode grunde - og kun av ganske få dårlige.

Dog är det vigtigt at skelne mellon korsade och fremavlede fiskar. Det sidste er samme art, som er avleet for at få bestemte farger eller kropsformer. Så länge der inte fremavles handicappede fisk är det fint med mig.

Korsade er mellon forskellige arter. Hos många Cichlid-folk er det totalt forbjudet. Jeg ser lite mere avslappet på det. Specielt i Xiphophorus-släkten er det sket mycket.

Om man specielt intresserer sig for beteende giver det et problem. Når man korsar två och/eller flere arter, korsar man sig också väk från det artsspecifikke beteende.
Samtidig er det bra OCKSÅ at have de ursprungelige arterne och former, tyckar jeg. Om man arbetar mer eller mindre professionelt med genetik, bevarer man också altid den ursprungelige stamme, som det hele kommer från - det er mycket pladskrävende ;)

Jeg tycker, det er bra at holde fiskar for pryd. Det er också bra at intressere sig for och arbete med genetik (också på hobbyplan). Och endelig er det bra, at några arbetar med bevaring av de ursprungelig arterne och naturformer - både i akvarierne och i forhold til naturen. Det ene uteslutar inte det annat ;)

Ursakte mit svenska. Det er inte mit mål :D
#9 - 15 mars 2008 14:00
Upp igen, så alla ser :D
#10 - 15 mars 2008 18:33
#9 > Later on - kommer der mere bilder..(jeg är på väg til at bli Guld-medlem, så jeg kan posta direkt...)..
Indtil da er der länkerne i #6 :-)
#11 - 31 mars 2008 12:32
Upp igen, då frågorna återkommer :D
#12 - 31 mars 2008 13:00
thues skrev:

Eftersom du uppenbarligen är goldmedlem, så bör du kunna ladda upp bilder :)

Under rutan där du skriver dina meddelanden finns "tilläggsalternativ" som i sin tur innehåller "bifoga filer" med en knapp där det står "hantera bifogade filer". Klicka på den, så löser det sig nog se´n :)

Håller förresten med om att vildformerna är finast, av alla djur. De har en naturlig skönhet, och en logik i sina färger och mönster, som odlingsformer saknar, ibland ser de t.o.m mer eller mindre konstgjorda ut.
#13 - 31 mars 2008 16:00
Ja, jeg er blevet guldmedlem siden...og jeg skal nok få taget mig sammen til at upladda några bilder :-)
#14 - 12 april 2008 20:04
thues skrev:
Ja, jeg er blevet guldmedlem siden...og jeg skal nok få taget mig sammen til at upladda några bilder :-)

DET ser vi/jag fram emot! Vi/jag väntar med spänning.....:)
#15 - 12 april 2008 20:55
Japp, det gör vi!!
#16 - 12 april 2008 21:12
han får gärna skicka lite fisk.....vildformen på svärdbärare,,,,,,mums...
#17 - 13 april 2008 13:03
Åh - jeg glemmer det hele tidem - har myckert bråttom nu. Reiser (som I kan se i en annen tråd) til Mexico om kort tid (mindre end en vecka) och er til Poecilia-träf i Danmark i denne weekend.

Pröver at få det gjort i de närmeste dage - ellers må det vente til jeg er hemme - om drygt fire veckor från nu ..
#18 - 14 april 2008 11:55
Vi börjer med en platy: Xiphophorus evelynae (Bjergplaty på tysk):
#19 - 14 april 2008 11:59
En hon av Xiphophorus helleri(i), Vanlig svärdbärere, från Rio Seco ll i Mexico..
#20 - 14 april 2008 12:01
Samme - bara en han...:)
#21 - 14 april 2008 12:05
Bilderne skal krediteres Rasmus Hurup Hansenn (i övrigt formand for Dansk Akvarie Union) och Jan Andresen (DK). Jeg har flere end disse, men skal have tillatelse (da det inte er mig, der er fotografen) - och det når jeg inte, för jeg rejser til Mexico på lördag. Så jeg vänder baks i midten av maj med flere bilder med naturformer av Xiphophorus-arter..
#22 - 14 april 2008 12:58
Vilka fina bilder!
Och ännu finare fiskar :p
#23 - 14 april 2008 18:27
Riktigt snyggt exemplar av hanen!!!
#24 - 14 april 2008 21:30
Vill bara kommentera påståendet i första inägget att dräktighetsfläcken skulle vara ett säkert tecken på att det är en hona, det stämmer inte eftersom det är vanligt med "dräktighetsfläck" på indianplatyhanar, ibland kan man se det anlaget inkorsat även på "vanlig" platy, skulle inte förvåna mig om det gick att hitta "butiks-svärdbärarhanar" som man kan skönja det på.

Det är något speciellt med vilda stammar som är fräscha, men när genomsnittsakvaristen kommer in i zooaffär och frågar efter röda fiskar blir det lite svårt att slå "butiks" svärdbärare och platy.
#25 - 18 april 2008 14:23
Härligt med bilder, MERA!!!!!!!
#26 - 18 april 2008 14:24
Härligt med bilder, jag vill se flera!!!!!!
#27 - 21 april 2008 12:31
tummen, ett medlemskap i poecilia,och du får tillgång till enormt många bilder på alla ungfødande tandkarpar,jag blev medlem før bara ett par dagar sedan,och jag var førvånad øver hur många arter det var,många bra artiklar i deras databas,och bilder bara att rekomendera
mvh
johnny
#28 - 21 april 2008 13:29
johnny9900 skrev:
tummen, ett medlemskap i poecilia,och du får tillgång till enormt många bilder på alla ungfødande tandkarpar,jag blev medlem før bara ett par dagar sedan,och jag var førvånad øver hur många arter det var,många bra artiklar i deras databas,och bilder bara att rekomendera

mvh

johnny

Tack, men detta visste jag i och för sig, men just nu är inte ett medlemskap där något jag har prioriterat. Kanske i framtiden, men eftersom poecilias huvudsyfte är att sprida arterna så mycket som möjligt så kan ni väl lägga ut lite mer bilder här, kanske att fler som har intresset blir medlemmar hos er då...?:p;)
#29 - 21 april 2008 13:33
Erik... skrev:
Vill bara kommentera påståendet i första inägget att dräktighetsfläcken skulle vara ett säkert tecken på att det är en hona, det stämmer inte eftersom det är vanligt med "dräktighetsfläck" på indianplatyhanar, ibland kan man se det anlaget inkorsat även på "vanlig" platy, skulle inte förvåna mig om det gick att hitta "butiks-svärdbärarhanar" som man kan skönja det på.

Det är något speciellt med vilda stammar som är fräscha, men när genomsnittsakvaristen kommer in i zooaffär och frågar efter röda fiskar blir det lite svårt att slå "butiks" svärdbärare och platy.

Detta har jag aldrig hört talas om, det måste ju i det fallet vara frågan om PIGMENT, inte en riktig dräktighetsfläck.:confused: Med hjälp av dräktighetfläck kan man i alla fall i de FLESTA fallen säga att man kan skilja på könen redan innan könsmognad.:)
#30 - 21 april 2008 13:34
thues skrev:
Bilderne skal krediteres Rasmus Hurup Hansenn (i övrigt formand for Dansk Akvarie Union) och Jan Andresen (DK). Jeg har flere end disse, men skal have tillatelse (da det inte er mig, der er fotografen) - och det når jeg inte, för jeg rejser til Mexico på lördag. Så jeg vänder baks i midten av maj med flere bilder med naturformer av Xiphophorus-arter..

Ha en bra resa! Vi ser fram emot fler bilder då.:)
#31 - 21 april 2008 15:12
tummen skrev:
Tack, men detta visste jag i och för sig, men just nu är inte ett medlemskap där något jag har prioriterat. Kanske i framtiden, men eftersom poecilias huvudsyfte är att sprida arterna så mycket som möjligt så kan ni väl lägga ut lite mer bilder här, kanske att fler som har intresset blir medlemmar hos er då...?:p;)

Just nu är det extrapris på medlemsskap för svenska akvarister som nytecknar ett medlemsskap
http://www.poecilia.org/start/default.asp?page=193
#32 - 21 april 2008 20:29
150:- för resten av året alltså....värt att tänka på, speciellt för er som har plats över i karen....vilket inte jag har för tillfället...
#33 - 26 april 2008 20:28
Hejsan nu lyfter jag tråden igen eftersom det verkar som om flera skribenter inte verkar söka i forumet innan de postar frågor.....
#34 - 26 april 2008 20:36
Bra tummen

Men jag har en fråga (har inte hittat info, eller så läser jag som...)

Hur längre lever svärdbärare? I akvariet alltså vid bra förhållande

/Anna
#35 - 2 maj 2008 23:16
Anna_mvb skrev:
Bra tummen

Men jag har en fråga (har inte hittat info, eller så läser jag som...)

Hur längre lever svärdbärare? I akvariet alltså vid bra förhållande

/Anna

Nja, det får nog bli en gissning: jag gissar på 2-3 år som längst, vad tror ni andra?
#36 - 3 maj 2008 05:05
Enligt Aquarien Atlas Band 2 så lever de 3-4 år
#37 - 3 maj 2008 21:33
Tack.
Jag hoppas att de lever 3-4 år.
Det räcker att zebrfisk (brachydanio rerio) lever i 2 år. Har fått de i julklapp och nu tycker jag om de busiga små fiskar.
#38 - 4 maj 2008 18:13
Anna_mvb skrev:
Tack.

Jag hoppas att de lever 3-4 år.

Det räcker att zebrfisk (brachydanio rerio) lever i 2 år. Har fått de i julklapp och nu tycker jag om de busiga små fiskar.

Vilka då, svärdbärarna eller zebrafiskarna....?:D
Bilagor:
#39 - 5 maj 2008 18:37
Guy Palm skrev:
Just nu är det extrapris på medlemsskap för svenska akvarister som nytecknar ett medlemsskap

http://www.poecilia.org/start/default.asp?page=193

Hej!
[FONT=Arial]Har lite funderingar på att gå med i er förening, tycker ungfödare, (svärdbärare) i vildform är något av det finaste man kan ha i ett akvarie.[/FONT]
[FONT=Arial]Tycker också ert koncept är tilltalande![/FONT]
[FONT=Arial]En fråga bara; kommer man få tillgång till att köpa vildformerna? I såfall, hur går det till? Jag bor i skåne.. [/FONT]
[FONT=Arial]Skickas de eller det är på mässor eller liknande som man kan komma i kontakt med er/de?[/FONT]
[FONT=Arial] Jag frågar dig Guypalm för att jag kunde inte skicka e-mail till någon på poecilia sidan..[/FONT]
[FONT=Arial]Kan du svara så kan du, annars, tack ändå!
[/FONT]
#40 - 5 maj 2008 18:43
NIC skrev:
Hej!

[FONT=Arial]Har lite funderingar på att gå med i er förening, tycker ungfödare, (svärdbärare) i vildform är något av det finaste man kan ha i ett akvarie.[/FONT]

[FONT=Arial]Tycker också ert koncept är tilltalande![/FONT]

[FONT=Arial]En fråga bara; kommer man få tillgång till att köpa vildformerna? I såfall, hur går det till? Jag bor i skåne.. [/FONT]

[FONT=Arial]Skickas de eller det är på mässor eller liknande som man kan komma i kontakt med er/de?[/FONT]

[FONT=Arial] Jag frågar dig Guypalm för att jag kunde inte skicka e-mail till någon på poecilia sidan..[/FONT]

[FONT=Arial]Kan du svara så kan du, annars, tack ändå!

[/FONT]

Hade det inte varit bättre att skriva detta i ett PM till honom direkt?:D;)

Jag tror dock att så fort du blivit medlem så kan du också få tillgång till fiskar till en billig peng, om inte gratis i vissa fall rentav....
#41 - 5 maj 2008 19:07
tummen skrev:

Jag tror dock att så fort du blivit medlem så kan du också få tillgång till fiskar till en billig peng, om inte gratis i vissa fall rentav....

Jo såklart, men jag är inte riktigt hemma på detta och jag var aningen frustrerad vid det tillfället, hade försökt skicka ett mejl till en kontaktperson på föreningen men mejlet kom bara tillbaka hela tiden och sen försvann det bara... grrr, datorer..
Tror inte guypalm har något emot att svara på det här.
Ber om ursäkt isåfall!
#42 - 5 maj 2008 19:09
tummen skrev:

Ha!
Där satt den!!!
#43 - 5 maj 2008 19:24
Tillbaka till saken nu, någon annan som har mer uppgifter som kan förgylla tillvaron och räta ut frågetecken angående svärdbärare och platy.?????

Jag har till exempel hört att om man korsar vissa arter av svärdbärare så blir avkomman resistent mot bakteriell fenröta, någon som vet vilka arter man skall korsa i så fall?
#44 - 8 maj 2008 08:46
tummen skrev:
Tillbaka till saken nu, någon annan som har mer uppgifter som kan förgylla tillvaron och räta ut frågetecken angående svärdbärare och platy.?????

Jag har till exempel hört att om man korsar vissa arter av svärdbärare så blir avkomman resistent mot bakteriell fenröta, någon som vet vilka arter man skall korsa i så fall?

Det var som tusan.., det skulle jag också vilja veta! :)
#45 - 9 maj 2008 21:23
Jag skall läsa om min platy/svärdbärarbok, jag tror den upplysningen finns där någonstans....
#46 - 14 maj 2008 15:04
Hejsan här kommer en länk till bilder på svärdbärare!
http://images.google.se/images?gbv=2&hl=sv&q=sv%C3%A4rdb%C3%A4rare
#47 - 9 juni 2008 19:57
tummen skrev:
Jag skall läsa om min platy/svärdbärarbok, jag tror den upplysningen finns där någonstans....

Jag läste om den boken häromsistens, det stog ingenting där, skall kolla mina andra böcker framöver, jag återkommer!:p
Bilagor:
#48 - 9 juni 2008 22:09
tummen skrev:
Jag läste om den boken häromsistens, det stog ingenting där, skall kolla mina andra böcker framöver, jag återkommer!:p

Väntar som alltid storögd på din expertis! :)
#49 - 10 juni 2008 10:12
NIC skrev:
Väntar som alltid storögd på din expertis! :)

Nu fjäskar du lite väl mycket ;) hehe
#50 - 11 juni 2008 17:39
XenOn skrev:

Det [SIZE=3][COLOR=Red]skadar[/COLOR][/SIZE] ju aldrig, om man smörar kanske jag tar mig tid att läsa igenom mina böcker snabbare eller hur?:D;)
#51 - 11 juni 2008 18:31
XenOn skrev:

Du behöver väl inte lägga upp det svart på vitt... ;) :p
#52 - 13 juni 2008 22:19
NIC skrev:
Du behöver väl inte lägga upp det svart på vitt... ;) :p

Varför inte det? Mutor går kanske också hem.....:D
#53 - 17 juni 2008 06:58
de är bäst att läsa i sina böcker så vet man litte mer.
#54 - 17 juni 2008 07:02
Hmmmm? Fick du inte med lite platys i den länken också? Då pekar jag på bilden i mitten ett steg till vänster. Eller det kanske jag som misstar mig för svärdbärarhonor.

tummen skrev:
Hejsan här kommer en länk till bilder på svärdbärare!

http://images.google.se/images?gbv=2&hl=sv&q=sv%C3%A4rdb%C3%A4rare
#55 - 17 juni 2008 07:21
läs lite om fiska för de tycker jag.
#56 - 17 juni 2008 11:05
Simon H skrev:
läs lite om fiska för de tycker jag.

Är det så SimonH? Ska man läsa bara för att du tycker det? Förlåt om jag svarar dig så här men det lät ganska roligt ;)
#57 - 17 juni 2008 11:31
De gör inget jag menade att man ska läsa mycket om akvariefiskar för de gör jag.
#58 - 17 juni 2008 12:32
Jag gillar svärdbärare men ser aldrig så fina gula svärdbärare som för 20 år sen. De flesta man ser är numera brokiga i färgen. Jag gillar enfärgat.
Man får väl bara drömma om fiskar lika gula som en "golden"
#59 - 17 juni 2008 12:54
De enda svärdbärare jag ser i affären är väl de vanliga orange'a. Skulle vart fräckt att skaffa ett gäng vita/gula om någon vet vart man kan köpa de. :)
#60 - 17 juni 2008 13:04
den ända svärdbäraren jag ser i äfferer är gula och svarta och orange a och röda....
#61 - 18 juni 2008 09:14
Har affärerna inte "rätt" färgvariant hemma så kan man be dem beställa hem några nästa gång de ändå beställer. Det finns oftast mer att tillgå än den vanliga affären håller i lager.
#62 - 18 juni 2008 09:16
XenOn skrev:
Hmmmm? Fick du inte med lite platys i den länken också? Då pekar jag på bilden i mitten ett steg till vänster. Eller det kanske jag som misstar mig för svärdbärarhonor.

Visst, men dem bjuder jag på! Googles bildsök är inte så träffsäkert alla gånger, det är ju tur att tråden handlar om dessa också, eller hur?:p
#63 - 18 juni 2008 09:55
dom som är svarta och gula är fina tycker jag.
#64 - 18 juni 2008 10:22
tummen skrev:
Visst, men dem bjuder jag på! Googles bildsök är inte så träffsäkert alla gånger, det är ju tur att tråden handlar om dessa också, eller hur?:p

Thats right ;)
#65 - 18 juni 2008 11:48
tummen skrev:
Har affärerna inte "rätt" färgvariant hemma så kan man be dem beställa hem några nästa gång de ändå beställer. Det finns oftast mer att tillgå än den vanliga affären håller i lager.

Jag har provat detta men tyvärr är färgkvaliteen så dålig så det som kallas gult är antingen fläckigt eller mera åt det vita hållet. Det jag letar efter
är "knallgula" svärdbärare som fanns förr
#66 - 26 juni 2008 08:01
HåkanM skrev:
Jag har provat detta men tyvärr är färgkvaliteen så dålig så det som kallas gult är antingen fläckigt eller mera åt det vita hållet. Det jag letar efter

Du får väl helt enkelt avla fram det du inte kan hitta i affärerna!:)
Du kan t.ex. få fram renare gula färger genom att korsa med gula platy, sedan återkorsar du ynglen med gula svärdbärare tills du fått tillbaka "rätt kroppsform" igen, och tills du blivit av med det svarta på kroppen....Lycka till.:D
#67 - 9 juli 2008 21:12
Södermalms Akvarieaffär har 4 sorters Svärdbärare om jag inte minns fel, någon vit med svarta prickar som var enligt mina mått väldigt stor :)
sen även några såna där ljusa med grönaktig rand i...jag kan ta reda på namnen, ska kanske dit imorgon igen för att plocka upp mina grodor :)

Tycker de var väldigt mycket finare än "vanliga" svärdbärare, men så tycker jag att många fiskar ser för färg-glada ut också och det är som de säger, smaken är som baken ;X
#68 - 9 juli 2008 22:27
fick precis veta att han har Xiphophorus hellerii av Belize typ och Yucatan typ och Xiphophorus kallmani av typen Logo catemacha, om jag förstått det rätt :P
#69 - 10 juli 2008 19:16
Kul. Jag var på väg dit häromdagen, men resten av familjen fick mig att gå på Allsången på Skansen istället.....Dagen innan var jag på Aquaria vattenmuseum, ett sådant akvarium som deras regnskog skulle man ha......
#70 - 9 augusti 2008 20:31
Lyfter tråden eftersom innehållet fortsatt är aktuellt.....
#71 - 12 augusti 2008 16:54
svärdbärare?

har kollat denna tråden, men hittar ingen som ser ut som mina (svärdbärare) är det inte det? dom har även fått ett enda stackars litet yngel. varför bara et? har dom andra blivit uppätna?

http://i533.photobucket.com/albums/ee338/mijo1968/IMGP1282.jpg
#72 - 12 augusti 2008 18:07
mijo skrev:
har kollat denna tråden, men hittar ingen som ser ut som mina (svärdbärare) är det inte det? dom har även fått ett enda stackars litet yngel. varför bara et? har dom andra blivit uppätna?

De du har kallas slöjsvärdbärare elr. långfenade svärdbärare, säkert någon annan som kan beskriva bättre, vänta tills tummen ser ditt inlägg.
#73 - 13 augusti 2008 13:18
mijo skrev:

du har en svärdbärartyp med förlängda fenor, hanarna får då svårt/omöjligt att para sig ordentligt,eftersom även gonopodiet förlängs, du kanske skall vara glad att de åtminstone fått ett yngel....möjligheten finns naturligtvis att det fötts fler yngel som blivit uppätna, inte helt ovanligt tyvärr, men "that´s life" som man säger.....

Skaffa EN normalfenad hane så kommer du kunna hålla liv i denna variant framöver, jag har skrivit en del om detta förut, kommer inte ihåg vart bara....[:o] i första korsningsgenerationen med de långfenade honorna kommer alla yngel ha "normalt" utseende men bära på långfensgener, i nästa generation efter det kommer det fram långfenade honor och hanar igen....lycka till!:)
#74 - 13 augusti 2008 13:20
NIC skrev:
De du har kallas slöjsvärdbärare elr. långfenade svärdbärare, säkert någon annan som kan beskriva bättre, vänta tills tummen ser ditt inlägg.

...och jag som just missade ditt.....:p
#75 - 13 augusti 2008 16:37
tack tummen för svaret ska prova detta. och hoppas på fler yngel. det lilla gliet jag har nu växer och frodas. har blivit ca 2 cm stort. svårt att säga hur fenorna kommer att se ut. väntar med spänning.

Marie
#76 - 13 augusti 2008 17:02
HåkanM skrev:
Jag gillar svärdbärare men ser aldrig så fina gula svärdbärare som för 20 år sen. De flesta man ser är numera brokiga i färgen. Jag gillar enfärgat.

På Fridhems akvarier på Kungsholmen har de gula svärdbärare med röd sidolinje.
#77 - 14 augusti 2008 05:34
suzanne.h skrev:
På Fridhems akvarier på Kungsholmen har de gula svärdbärare med röd sidolinje.

Det låter som en "guldfärgad" albinovariant, de hade troligen röda ögon också , eller hur? Det räcker tyvärr inte för att få fram rent gula svärdisar, de kan nämligen bära på andra anlag som just nu "fallit bort" på grund av albinismen....:p;):)
#78 - 20 augusti 2008 18:54
HåkanM skrev:

Jag hittade knallgula svärdbärare i dag här i Lund!
Vet inte var du bor men det finns här, (guldfisken tror jag den heter) i alla fall ett tag till.
#79 - 26 augusti 2008 22:02
Åh, "befruktningsorgan".. så det är DET den fen-pinnen är. Men för han IN den i honan, eller hur gör han för att befrukta?
Och hur kan det komma sig att de föder levande yngel?
"bara däggdjur föder levande ungar" har väl alla hört.
Jag är inne på min 4:e generation med yngel nu på svärdisarna! *stolt nybörjare*
Har aldrig ALDRIG varit akvarieintresserad, och skulle ALDRIG skaffa en "tråkigt akvarium som är jobbigt att rengöra, med massa tråkiga fiskar som inte ger något tillbaka" men kommer ALDRIG vara utan akvarium igen! Är inne på 3:e året nu.

Jag har tagit in lite "nytt blod" i generationerna, men ser alltid till att det är "raka led" från generationerna annars. Så det inte är en ny hane och en ny hona som får yngel.

Men... kan man få problem om det blir för mycket "inavel"??
Är det viktigt att få in nytt blod?

Summering:
*Hur befruktar hanen honan?
*Är det inte bara däggdjur som föder levande ungar, hur går det ihop?
*Är det viktigt att det inte blir inavel?

//Tack för svar! /TinTin
#80 - 26 augusti 2008 22:12
Åh, "befruktningsorgan".. så det är DET den fen-pinnen är. Men för han IN den i honan, eller hur gör han för att befrukta?

Jag är inne på min 4:e generation med yngel nu på svärdisarna! *stolt nybörjare*

Har aldrig ALDRIG varit akvarieintresserad, och skulle ALDRIG skaffa en "tråkigt akvarium som är jobbigt att rengöra, med massa tråkiga fiskar som inte ger något tillbaka" men kommer ALDRIG vara utan akvarium igen! Är inne på 3:e året nu.

Jag har tagit in lite "nytt blod" i generationerna, men ser alltid till att det är "raka led" från generationerna annars. Så det inte är en ny hane och en ny hona som får yngel.

Summering:

//Tack för svar! /TinTin

Befruktningsorganet, även kallad gonopodiet förs inte hela vägen in. Det lilla jag har studerat våra Guppy och Svärdbärare så tar det hela en hundradels sekund och endast yttersta är inne. Detta är mina erfarenheter och inte helt hundra säkert dock ;).

Det sägs att de föder levande yngel men i själva verket är det ägg som kläcks i samma sekund som de föds. Så där löstes däggdjursfrågan :D.

Det är alltid bra att köpa in lite nya fiskar då och då för att "tunna ut blodet" så att säga. Men meningarna går isär angående om det är skadligt eller ej med inavel på just fisk. Själv anser jag att de blir försvagade och lättare får sjukdomar eller dör i förtid. Dock inget som jag har bevis på utan för mig är det endast logik.
#81 - 28 augusti 2008 10:14
Nina82 skrev:

Själv anser jag att de blir försvagade och lättare får sjukdomar eller dör i förtid. Dock inget som jag har bevis på utan för mig är det endast logik.

Allt beror på hur noga man är i urvalet av vilka fiskar som får bli föräldrar i nästa generation. Problem med svaga fiskar beror oftast på brister i hållningen, istället för problem med generna....inavel kan i själva verket vara enda sättet att få fram det man vill i avelsarbetet.....
Dessa brister i hållningen kan vara allt möjligt; dåligt med vattenbyten, fel eller enformigt foder, fel temperatur för arten, för dålig cirkulation eller filtrering, för litet akvarium, överbefolkat akvarium, mm. Min åsikt är att problem i akvariet nästan alltid är ägarrelaterat, väldigt sällan genetiskt.....;)
#82 - 28 augusti 2008 10:17

Summering:

//Tack för svar! /TinTin

Nytt blod är inte fel, men knappast nödvändigt, i så fall skall det vara en ny individ med samma egenskaper som man korsar in, som inte är nära släkt med dina fiskar, om man vill uppnå något speciellt i aveln vill säga.....vill du bara föda upp yngel så går det bra att mixa som du vill färgmässigt och inom gruppen också om du känner för det.
#83 - 28 augusti 2008 10:21
HåkanM skrev:

Om du korsar dessa (ta de gulaste du hittar) med varandra över några generationer så kanske du så småningom kan sålla fram gulare individer som saknar "smutsen" i färgerna.....generna klyvs ut lite olika hos olika individer ibland.....
Bilagor:
#84 - 28 augusti 2008 12:07
Lyfter tråden eftersom den är fortsatt aktuell.....
Bilagor:
#85 - 28 augusti 2008 12:16
Är det risk att en pansarmal äter upp Endlers yngel,det är en liten albino variant som jag har för att äta ifrån botten mest för prov där är ju en del för den att äta gammal mat..
Bilagor:
#86 - 28 augusti 2008 12:20
Är det risk att en pansarmal äter upp Endlers yngel,det är en liten albino variant som jag har för att äta ifrån botten mest för prov där är ju en del för den att äta gammal mat..

Man kan aldrig GARANTERA att det inte sker, men troligen kommer den inte röra ynglen det minsta, sätt gärna i lite fler corys istället så städar de & trivs ännu bättre. Ottocinklusar är också snälla nog att kunna städa bort. t.ex. alger i ett yngelakvarium.:)

Din "skurk":p, posta två identiska inlägg i båda mina "hårda fakta"-trådar samtidigt! Undra på att jag blev förvirrad!:D
#87 - 9 oktober 2008 10:34
Lyfter tråden för att alla skall få njuta av min (och andras) visdom i detta ämne
#88 - 5 november 2008 15:11
Eftersom detta forum är så hejdlöst aktivt tvingas jag lyfta den här tråden igen, för allas bästa!!!!!
#89 - 5 november 2008 15:29
Köpte häromdagen tre (1+2) gröna svärdbärare, "vildformen" alltså, helt klart de snyggaste (inte detsamma som färgstarkast) vanliga svärdbärarna. Helt renrasiga är de nog dock inte, eftersom en av hanarna i butiken såg ut att ha antydan till lyrstjärt.
#90 - 6 november 2008 19:06
Hur länge ska man ha kvar platy honan i yngel karet efter det att hon har ynglat?
#91 - 9 november 2008 18:35
HåkanM skrev:

Jag var inne på Femmans Zoo i Nordstan/Göteborg idag. Där hade dom gula Svärdbärare. Har dock för mig att "förr i tiden" så var dom svagare gula med lite grön teckning. Minns kanske fel, detta var på 80-talet. :confused:

Dom hade också Apelsin Platys (knallgula!), vad händer om man korsar dom med Röda Platys? Blir dom gröna då :p
#92 - 11 november 2008 16:31
Mr.Loop skrev:
Hur länge ska man ha kvar platy honan i yngel karet efter det att hon har ynglat?

Nu har du nog förväxlat mina två "hårda fakta -trådar", kolla i den som handlar om platy/svärdbärare istället....:D
#93 - 11 november 2008 16:35
Ferengi skrev:
Jag var inne på Femmans Zoo i Nordstan/Göteborg idag. Där hade dom gula Svärdbärare. Har dock för mig att "förr i tiden" så var dom svagare gula med lite grön teckning. Minns kanske fel, detta var på 80-talet. :confused:

Dom hade också Apelsin Platys (knallgula!), vad händer om man korsar dom med Röda Platys? Blir dom gröna då :p

Av svärdbärare finns/och fanns/ det många olika typer, mer än man kan hålla reda på.Men visst kan du ha rätt i att de "förr" innehöll lite mer grönt, men det kan också ha berott på ljuset....

Angående färger och hur det blir i olika korsningar så kan man aldrig säga riktigt HUR det blir i en korsning, det beror på vilka gener som ligger dolda och vilken färg som är dominant gentemot den andra, vad jag däremot KAN säga med säkerhet är att de aldrig kommer bli gröna, troligen blir de snarare orangefärgade.....men det vet man inte säkert förrän man provat....:D
#94 - 13 november 2008 19:25
tummen skrev:
Nu har du nog förväxlat mina två "hårda fakta -trådar", kolla i den som handlar om platy/svärdbärare istället....:D

Jag trodde denna tråd handlade om både platys och svärdbärare
#95 - 13 november 2008 21:00
tummen skrev:

:D:D Nu har herr Forumspolis snärjt in sig ordentligt ;) Håller inte ens reda på sina egna trådar längre :p

Mr.Loop skrev:
Jag trodde denna tråd handlade om både platys och svärdbärare

Om man ska tro rubrikerna så :rolleyes: [:-13] [:-53] [:-100] [;)]
#96 - 15 november 2008 12:46
Nina82 skrev:
:D:D Nu har herr Forumspolis snärjt in sig ordentligt ;) Håller inte ens reda på sina egna trådar längre :p

Om man ska tro rubrikerna så :rolleyes: [:-13] [:-53] [:-100] [;)]

Ja, kanske att jag mixtrat fram och tillbaka med trådarna och skrivit i båda så mycket att jag inte har koll längre;), men det beror [COLOR=Red]också[/COLOR] på att det är annat folk också som just inte håller reda på det, och skriver om endler och guppy här med[:o]....undra på att jag och andra blir förvirrade ibland, jag ber så mycket om ursäkt för detta....inte ens jag är ofelbar!:p:D
#97 - 26 november 2008 15:21
Lyfter tråden igen, samt att jag ännu en gång ber om ursäkt för mitt missöde......
#98 - 29 november 2008 22:35
tummen skrev:
Lyfter tråden igen, samt att jag ännu en gång ber om ursäkt för mitt missöde......

Men jag har fortfarande inte fått svar på min fråga.

Vore taxam för för svar.

H/Jimmy
#99 - 29 november 2008 22:46
Mr.Loop skrev:

Är det en yngelbox som hänger i akvariet ska hon helst inte vara där mer än nödvändigt. Alltså tills hon fått sina yngel eller tills hon fått den mängd yngel du vill ha. Honan kan lätt bli stressad av att vara instängd och göra mer skada mot ynglen däe än om de skulle födas fritt. Därför är det alltid bäst att låta ynglen födas fritt och ha gott om gömställen ist i form av mossor, täta växter och rötter.

Är det ett yngelakvarium kan hon vara däri lite längre. Något dygn eller två vore kanske lagom men även där behövs täta växter.

Hoppas du fick svar på din fråga nu ;)
#100 - 1 december 2008 11:36
...men så fort ynglen är födda så behövs honan inte där längre!
#101 - 1 december 2008 12:54
[FONT=Trebuchet MS]Tänkte skriva lite om min erfarenhet av ha flera hanar i ett akvarium[/FONT]
[FONT=Trebuchet MS]tummen, kanske nåt att komplettera med till i början av tråden?[/FONT]

I alla fall så äventyret började med ett par svärdbärare i 240 l akvarium och som alla kan förstå snart var de många. Av första ynglen överlevde 5 stycken, en hane och fyra honor. Senare blev de fler och fler. Jag har lämnat en del till bekanta, en del (större del) till butiken. Men jag hade bara två hanar med några honor plus yngel (alfa hane och hans son). Det funkade bra till sonens svärd började växa och han började visa intresse för honorna (då var den ca 4-5 månader gammal).
Pappa jagade den hela tiden och det var inte så roligt för unge hanen. Han verkade mycket stressad och knappt åt. [B)] Till slut fiskade jag den upp tillsammans med några andra som skulle till zoobutiken.

Det verkade som det var bara honor som föddes men hanarna var med. 4-5 stycken började visa sina ”svansar” samtidigt. De visade upp sig för varandra, alfa hanen var med men brydde sig inte så mycket om dem. Och så är det nu med om det finns flera unga hanar, alltså inga häftiga jakter och fajter, inga stressade firrar.

Jag kunde bara konstatera att om man vill ha flera hanar så måste det vara mer än 4 stycken. Alfa hanen behöver inte bry sig om dem så mycket då de tar hand om varandra genom att visa upp sig och bråka lite grann.
Alfa hanen nöjer sig med att då och då visa vem som bestämmer. :p

Jag tror att flera av er upplevde samma sak men man inte tänker på det så mycket. Men för nybörjare med svärdbärare kan det vara nyttigt information, jag har lärt mig nåt nytt i alla fall.
#102 - 3 december 2008 15:26
Ja det stämmer rätt så bra, att kalla den stora hanen för "alfahane" är lite överord dock, uttrycket kommer från däggdjursvärlden, med vargarna som texempel, och där tillåts inte andra individer att få avkomma.
Svärdbärarna funkar på lite annat sätt; om det bara finns två hanar kommer det oftast blir så att den ena mobbas ut, men om det finns fler så sprids aggressionerna på hela gruppen. De unga hanarna kommer också komma åt och para sig då och då när den dominante hanen är "upptagen" med att jaga någon annan individ i akvariet....
#103 - 3 december 2008 20:05
:D typ som hos andra djur...om huvudparet inte ser så andra ger sina försök...

men jag tänkte mest på på att dela med mig mina erfarenheter (korta, inte vetenskapliga direkt men ändå) angående hur det gick till med flera hanar av svärdbärare i samma kar

två hanar - en, den starkare bestämmer, den andre knappt vågar vissa sig

nu har jag 6-8 stycken och ser inga bråkande svärdbärare, de kanske jagar varandra i typ 5 cm lång sträcka, sen simmar de ihop som bästa kompisar igen ;)
inte mycket till agression, de bara visar upp sig för varandra genom att sträcka på sina fenor och kolla varandra :p
Bilagor:
#104 - 4 december 2008 22:09
som en paralell kan man dra hur det funkar i våra egna vattendrag:
Laxen föds som bekant i sötvatten, vandrar ut i havet för att sedan återvända som storvuxen lekfisk. Detta stämmer med ett undantag: en del unga hanar stannar i vattendraget och passar på att som "smygare" (småvuxen ett eller tvåårig lax som ändå uppnått könsmognad) blanda sig i leken som de "fullvuxna" fiskarna ägnar sig åt, dessa smygare vandrar sedan ut i havet och återvänder också som "storlax" då har de passat på att sprida sina gener vid två tillfällen och har alltså större schans att sprida just sina gener.....lite på samma sätt som jag beskrev ovan med inte helt utvecklade unghanar av svärdbärare alltså....
#105 - 4 december 2008 22:11
Anna_mvb skrev:
:D typ som hos andra djur...om huvudparet inte ser så andra ger sina försök...

men jag tänkte mest på på att dela med mig mina erfarenheter (korta, inte vetenskapliga direkt men ändå) angående hur det gick till med flera hanar av svärdbärare i samma kar

två hanar - en, den starkare bestämmer, den andre knappt vågar vissa sig

nu har jag 6-8 stycken och ser inga bråkande svärdbärare, de kanske jagar varandra i typ 5 cm lång sträcka, sen simmar de ihop som bästa kompisar igen ;)

inte mycket till agression, de bara visar upp sig för varandra genom att sträcka på sina fenor och kolla varandra :p

Trevligt med harmoni och att ingen individ behöver mobbas ihjäl.:) Skall (vid tillfälle) skriva till detta i första inlägget....:D;)
#106 - 5 december 2008 08:20
Någon som vet varför det är så svårt att få tag i Sunset platy?? De man kan köpa här på ön är inte så rena i färgerna..

Jag hittade tag på ett gäng när vårt kar hade varit igång 1,5 vecka, köpte fem st varav en dog efter en vecka, han hade hoppat ur bunken som vi koppade in de i, de resterande honorna lever och frodas!! Jag ville inte sätta i för mycket fiskar på en gång därav köptes bara fem.

Har letat som bara den efter ett gäng till, men de får inte hem några sånna verkar det som här... De sista jag såg var inte snygga och de ville jag inte blanda med mina..
#107 - 11 december 2008 20:15
Maraschino skrev:
Någon som vet varför det är så svårt att få tag i Sunset platy?? De man kan köpa här på ön är inte så rena i färgerna..

Jag hittade tag på ett gäng när vårt kar hade varit igång 1,5 vecka, köpte fem st varav en dog efter en vecka, han hade hoppat ur bunken som vi koppade in de i, de resterande honorna lever och frodas!! Jag ville inte sätta i för mycket fiskar på en gång därav köptes bara fem.

Har letat som bara den efter ett gäng till, men de får inte hem några sånna verkar det som här... De sista jag såg var inte snygga och de ville jag inte blanda med mina..

Har du redan 4 honor så kommer du snart ha tilllräckligt med platy, du nämner inte vilken ö det handlar om, men jag antar att det är Gotland, och jag tycker nog att det borde gå att få dit sunsetplaty av god kvalitet, OM butikerna VILL, och det finns att beställa alltså....
#108 - 15 december 2008 13:03
Lyfter tråden igen då den annars "glider ner" för långt!
#109 - 15 december 2008 13:46
Ja, gotland är "vår" ö.. :D
När vi frågat i affärerna här på ön så tycks dem hämta på lite olika ställen på fastlandet, men det låter lite som att dem köper "grisen i säcken". Dem vet aldrig vad dem kommer att hämta för fisk eller hur många!? Dem vet NÄR dem ska hämta fisk, men som sagt inte vad för fisk.. :confused:
#110 - 16 december 2008 09:24
Maraschino skrev:

När vi frågat i affärerna här på ön så tycks dem hämta på lite olika ställen på fastlandet, men det låter lite som att dem köper "grisen i säcken". Dem vet aldrig vad dem kommer att hämta för fisk eller hur många!? Dem vet NÄR dem ska hämta fisk, men som sagt inte vad för fisk.. :confused:

Det låter mer som att de inte riktigt "orkar" säga till dig vad de tänker beställa framöver. Däremot kan jag förstå att de inte kan säga vilken "färgkvalitet" olika varianter av t.ex. platy eller guppy kommer ha när de väl levereras.:p Men du kan likväl lägga in önskemål ändå, så får du se vad de får hem sedan. Ibland räcker det med att smila in sig på rätt sätt med rätt person för att få igenom sina önskemål......:D;)

Du vet väl förresten att du kan lägga in i din avatar var du bor?:)
#111 - 18 januari 2009 19:07
Hoppsan vad den här tråden halkade ner fort......lyft igen som man säger......
#112 - 29 januari 2009 13:09
Maraschino skrev:

Hur går det, har du fått tag i den sort du ville ha?
#113 - 29 januari 2009 14:09
lägger till en länk till ett bildsök för att bidra med lite bilder att suktas av.

http://images.google.se/images?hl=sv&q=sv%C3%A4rdb%C3%A4rare&gbv=2

Och en till:
http://images.google.se/images?gbv=2&hl=sv&q=montezuma+sv%C3%A4rdb%C3%A4rare
#114 - 7 februari 2009 20:28
Eftersom tråden halkar ner så fort, fast den alltid verkar vara aktuell, så lyfter jag den IGEN.....
#115 - 11 februari 2009 08:31
tummen skrev:

Hejsan, jag lovade att återkomma med information, och här är den, men det var ju synd att det inte handlade om svärdisar egentligen, utan om scalarehybrider....tänk så fel man minns ibland:[:I]

http://home7.swipnet.se/~w-73085/altu.htm
#116 - 13 februari 2009 18:13
Är det så att svärdbärarhanar som utvecklar svärdet sent blir större en de som utvecklar tidigt? Jag menar då inte honor som utvecklar svärd.
#117 - 14 februari 2009 03:40
akus skrev:
Är det så att svärdbärarhanar som utvecklar svärdet sent blir större en de som utvecklar tidigt? Jag menar då inte honor som utvecklar svärd.

Så är det med mina i alla fall.
När jag flyttar några yngel till andra kar så brukar hanen (om sådan finns med) utvecklas snabbare men blir betydligt mndre än de som är i stora karet med alla andra.
#118 - 26 februari 2009 13:45
akus skrev:

Ja, så verkar det funka......:)
#119 - 26 februari 2009 13:49
tummen skrev:
Trevligt med harmoni och att ingen individ behöver mobbas ihjäl.:) Skall (vid tillfälle) skriva till detta i första inlägget....:D;)

Sagt och gjort! Nu är det tillagt i första inlägget!:d
#120 - 1 mars 2009 10:23
Osäker om jag skriver på fel ställe nu men jag provar ändå.
Hur är Svärdbärare mot andra yngel? Är dom ännu tuffare än gupp mfl?
Jag har nämligen 3 svärdbärare och 3 Guppys i ett 100l kar. Så jag undrar om detta funkar för att yngel ska kunna födas fritt och växa upp?
Har givetvis tät plantering av växter.
#121 - 3 mars 2009 16:05
akus skrev:
Osäker om jag skriver på fel ställe nu men jag provar ändå.

Hur är Svärdbärare mot andra yngel? Är dom ännu tuffare än gupp mfl?

Jag har nämligen 3 svärdbärare och 3 Guppys i ett 100l kar. Så jag undrar om detta funkar för att yngel ska kunna födas fritt och växa upp?

Har givetvis tät plantering av växter.

Jag kan inte garantera något, för alla fiskar är individer, men finns det bara bra med gömställen så skulle jag säga att det borde funka. Annars får du väl antingen flytta svärdisarna eller plantera mer växter. FLYTORMBUNKE är suverän för de små ynglen när de just fötts....går också att plantera som bottenväxt om man inte sätter den för djupt. Javamossa är en bra växt att ha längre nere vid botten.....
#122 - 6 mars 2009 15:22
idag invigde jag mitt akvarium med lite platys, valde 2 jätte fina sunset platy, 3 st som kallades musse pigg platy (3 fläckar på stjärtfenan), och 2 st så kallade koi platy. dessa koi platy är visst en korsning mellan platy och svärtbärare och kan visst kallas koi svärdbärare oxå enligt min handlare. Han berättade även att denna korsning blev steril. efter lite googlande så läste jag att folk visst har fått yngel av dessa? är det någon som vet mer om dessa nya koi platys? jääätte fina e dom i alla fall!
#123 - 16 mars 2009 20:28
martinah86 skrev:
idag invigde jag mitt akvarium med lite platys, valde 2 jätte fina sunset platy, 3 st som kallades musse pigg platy (3 fläckar på stjärtfenan), och 2 st så kallade koi platy. dessa koi platy är visst en korsning mellan platy och svärtbärare och kan visst kallas koi svärdbärare oxå enligt min handlare. Han berättade även att denna korsning blev steril. efter lite googlande så läste jag att folk visst har fått yngel av dessa? är det någon som vet mer om dessa nya koi platys? jääätte fina e dom i alla fall!

"Koi"platy/svärdbärare är bara ytterligare en avelsform av en "hybrid-Xhiphophorus"; troligen en med albinoanlag av något slag, och vissa av dessa kan säkert bära på ytterligare anlag som gör dem sterila, men säkert inte alla, långt därifrån tror jag.:);)
Dessa och dina andra riktiga platy kommer korsa sig i akvariet och du kommer kunna se fram emot många nya färgvarianter framöver. Ha det så kul!:D
#124 - 18 mars 2009 20:01
måste tyvärr informera om att mina 2 koi platy honor faktiskt verkar vara sterila :P äsch då. dom e dom enda 2 som inte e på tjocken så jag e ganska säker, dom har dessutom inte hållts separerade från hanarna i affären så...synd...men men :)
#125 - 18 mars 2009 21:13
Inte för att ni tvivlade på saken, men jag kan nu styrka vikten av att "få igång" svärdbärare när man skaffar en extra hane:
Hade först 1 hane plus 2 honor. Det hände inte speciellt mycket i parningsväg. Hittade ett fint par hane,hona och släppte ner. Och vips blev hanarna som tosiga efter honorna:)
(Blir en bump om inte annat)
#126 - 23 mars 2009 19:31
Ja lite konkurrens kan ju aldrig skada....om den dominante hanen är för hård mot den andre så kan ytterligare en hane införskaffas, då hinner den dominante sällan både markera revir, para sig och hålla de andra två undertryckta på samma gång.....
#127 - 26 mars 2009 09:23
När slutar hanarna att växa? Är det när svärdet är "klart" eller när det börjar uvecklas?
#128 - 26 mars 2009 14:17
akus skrev:
När slutar hanarna att växa? Är det när svärdet är "klart" eller när det börjar uvecklas?

Nej, de kan mycket väl fortsätta växa även efter svärdet är helt utväxt, men då krävs plats, bra foder och tid.:)
#129 - 27 mars 2009 09:24
Hade två hanar i vårt kar och den mindre hanen (fast längst svärd) bedrev terror mot den större hanen.
Har nu köpt en hane till och lugnet har lagt sig. Skönt. Va jätterädd att den utsatte hanen skulle stryka med av stressen. Han är så otroligt vacker, så det hade varit sorgligt. ( Min son döpte honom till Tai -Lung efter den tuffe krigaren i filmen Kung FU pandan. Han gjorde inte riktigt skäl för namnet. ;0))
#130 - 2 april 2009 17:13
Kul att det funkade....lycka till i framtiden!
#131 - 14 april 2009 08:38
tummen skrev:
Hur går det, har du fått tag i den sort du ville ha?

Jag hittade tag på ett gäng till, sa till killen att jag ville ha två hanar resten honor, tittade ut två fina hanar och lät honom sen fiska upp resten själv... Resultatet när vi hade kommit hem och koppat in de var att det var SEX HANAR.... Gissa om jag blev arg, en hane har dött så nu går det fem hanar och fyra honor i karet, blir inga yngel dock... Tror det är för stressigt för mina honor med alla hanarna så jag funderar på att göra mig av med tre st och se om det blir bättre..

Har även satt i mer växter i karet så det ska finnas gömställen..
#132 - 14 april 2009 13:24
Maraschino skrev:
Jag hittade tag på ett gäng till, sa till killen att jag ville ha två hanar resten honor, tittade ut två fina hanar och lät honom sen fiska upp resten själv... Resultatet när vi hade kommit hem och koppat in de var att det var SEX HANAR.... Gissa om jag blev arg, en hane har dött så nu går det fem hanar och fyra honor i karet, blir inga yngel dock... Tror det är för stressigt för mina honor med alla hanarna så jag funderar på att göra mig av med tre st och se om det blir bättre..

Har även satt i mer växter i karet så det ska finnas gömställen..

Nja, låt växterna ta sig så kan du se hur det går sedan, hanarna har nog fullt upp med att kolla varandra, så det borde inte bli för stressigt för honorna, men det ser du bäst själv....Mer gömställen i form av rötter och stenar kan ge honorna de gömställen de behöver. Lycka till!;):)
#133 - 22 april 2009 14:09
bump
#134 - 29 april 2009 14:15
bump igen.....;)
#135 - 29 april 2009 14:24
tummen skrev:
bump igen.....;)

bump på dig själv......:p
#136 - 29 april 2009 14:27
Kensa skrev:
bump på dig själv......:p

Javisst, men den här tråden halkar ner hela tiden, fast den helt uppenbart behövs.....TÄNK om alla nybörjare kunde SÖKA igenom forumet FÖRE de postade nya frågor......:D:p
#137 - 29 april 2009 14:40
Hej, Jag har en 54 liters kar med 5 platy(2hanar 3 honor) och 2 guppyhonor(kommer en hane snarast) mina guppys var gravida när jag köpte dem iallafall sa de så i butiken. Det jag undrar är varför ger inte hanen på en av honorna? de har vart i karet i snart 1 vecka och ännu har jag inte sett någon skillnad mina hanar simmar runt med guppyhonorna, och platyhonorna tillsammans. har någon, någon ide om varför de inte ger sig på?
De är iallafall könsmogna.

1. hel röd hona
2. gul och röd hane(som på bilden i platy faktan)
3. en till röd med svart bakdel (kommer inte ihåg vad det kallas:D)
4.blå,vit,svart hane
5.orange hona
#138 - 29 april 2009 17:54
tummen skrev:
Javisst, men den här tråden halkar ner hela tiden, fast den helt uppenbart behövs.....TÄNK om alla nybörjare kunde SÖKA igenom forumet FÖRE de postade nya frågor......:D:p

varför ber du inte någon admin att ''nåla'' tråden så den alltid ligger högst upp, samma med guppy tråden :)
#139 - 6 maj 2009 06:24
martinah86 skrev:
varför ber du inte någon admin att ''nåla'' tråden så den alltid ligger högst upp, samma med guppy tråden :)

DET var ju en bra idé, men eftersom jag inte kan så mycket om det tekniska på nätet så visste jag faktiskt inte att man kunde göra så.:p
Bilagor:
#140 - 6 maj 2009 06:27
:D då slipper du det eviga bumpandet!
#141 - 19 maj 2009 19:04
Tack för en bra tråd... har haft akvarium i 5-6 år men börjat med platy nu av någon anledning... någon ska ju börja i fel ände också... men det är kul med fiskar som man inte behöver vara professor i vatten för att klara av eventuell fortplantning.

Nu har jag läst samtliga sidor och jag behöver no gställa några kompleterande frågor...

Angående när man ska ta honan ur yngelkaret? Nu har jag inget speciellt akvarium för yngel, utan har bara en sådan där genomskinlig plastbalja modell liten. Det kan väl ändå inte vara möjligt att man ska ha den gravida honan i den lilla baljan väl? Och om så skulle vara fallet... när ska man stoppa i henne däri? Jag har ju ingen rutin på detta så jag vet ju inte när de börjar hålla sig undan m.m Håller de sig undan så fort de är gravida? Och det finns säkert bra trådar om yngelfoder, men vad stoppar ni i ynglen när de kommer ut... när börjar de äta?
#142 - 19 maj 2009 19:16
Holymaco skrev:
Tack för en bra tråd... har haft akvarium i 5-6 år men börjat med platy nu av någon anledning... någon ska ju börja i fel ände också... men det är kul med fiskar som man inte behöver vara professor i vatten för att klara av eventuell fortplantning.

Nu har jag läst samtliga sidor och jag behöver no gställa några kompleterande frågor...

Angående när man ska ta honan ur yngelkaret? Nu har jag inget speciellt akvarium för yngel, utan har bara en sådan där genomskinlig plastbalja modell liten. Det kan väl ändå inte vara möjligt att man ska ha den gravida honan i den lilla baljan väl? Och om så skulle vara fallet... när ska man stoppa i henne däri? Jag har ju ingen rutin på detta så jag vet ju inte när de börjar hålla sig undan m.m Håller de sig undan så fort de är gravida? Och det finns säkert bra trådar om yngelfoder, men vad stoppar ni i ynglen när de kommer ut... när börjar de äta?

Det bästa du kan göra för dina fiskar är att låta honorna föda fritt i akvariet. Med många och täta växtsnår kommer ynglen ha stor chans att kunna gömma sig och honorna får en mer naturlig födsel utan stress.
Javamossa är ett bra tips på yngelgömma men även andra täta växter som sträcker sig upp mot ytan är att rekommendera.
Levandefödare är ständigt dräktiga och kan lagra sina ägg i flera månader efter befruktningen (förrådsbefruktning).
Ynglen börjar äta med det samma och äter det mesta som du smular sönder. Favoriten är helt klart nykläckt artemia men även vanligt smulat flingfoder funkar fint.
Du får prova dig fram lite så kommer du snart bli haj på detta. Det är inte komplicerat och har du haft akvarium i 5-6år kommer du nog alldeles strax lista ut hur detta funkar ;)
#143 - 19 maj 2009 19:44
Nina82 skrev:
Det bästa du kan göra för dina fiskar är att låta honorna föda fritt i akvariet. Med många och täta växtsnår kommer ynglen ha stor chans att kunna gömma sig och honorna får en mer naturlig födsel utan stress.

Javamossa är ett bra tips på yngelgömma men även andra täta växter som sträcker sig upp mot ytan är att rekommendera.

Levandefödare är ständigt dräktiga och kan lagra sina ägg i flera månader efter befruktningen (förrådsbefruktning).

Ynglen börjar äta med det samma och äter det mesta som du smular sönder. Favoriten är helt klart nykläckt artemia men även vanligt smulat flingfoder funkar fint.

Du får prova dig fram lite så kommer du snart bli haj på detta. Det är inte komplicerat och har du haft akvarium i 5-6år kommer du nog alldeles strax lista ut hur detta funkar ;)

Tackar för svaret... det var lite som jag tyckte också... känns inte kul att stoppa in en fullvuxen fisk i en lite behållare. Det har ju stått lite om detta att de hålelr sig undan m.m är det mot slutet av graviditeten? Men de simmar väl inte runt i månader och ser svullna ut om magen väl, utan när man ser att de blir större så är det väl dags snart?

De är ju helt otroliga de där fiskarna... en av hanen är helt sjuk, det enda han gör om dagarna är att tränga upp någon hona och på ett svårt sätt att beskriva men man fattar att han "gör det han ska"... är platy på detta sätt eller är det en riktig player jag har fått tag i?
#144 - 19 maj 2009 20:09
Holymaco skrev:
Tackar för svaret... det var lite som jag tyckte också... känns inte kul att stoppa in en fullvuxen fisk i en lite behållare. Det har ju stått lite om detta att de hålelr sig undan m.m är det mot slutet av graviditeten? Men de simmar väl inte runt i månader och ser svullna ut om magen väl, utan när man ser att de blir större så är det väl dags snart?

De är ju helt otroliga de där fiskarna... en av hanen är helt sjuk, det enda han gör om dagarna är att tränga upp någon hona och på ett svårt sätt att beskriva men man fattar att han "gör det han ska"... är platy på detta sätt eller är det en riktig player jag har fått tag i?

Honor är över lag något kraftigare än hanar pga att de ständigt bär på yngel, men när en födsel närmar sig brukar man kunna se det på att magen blir betydligt större. När det endast är något dygn kvar brukar de flesta honor dra sig tillbaka och slappa på pumpen eller bland växterna men det är ganska individuellt. Du kommer märka hur dina beter sig så småningom.
När de fött smalnar de såklart av något men blir inte jättesmala eftersom det endast är en månad tills nästa kull kommer :D
Hur "på" hanar är beror även det lite på individen men många hanar är ganska intensiva så därför brukar man rekommendera minst två honor per hane.
Tekniskt sett så räcker det med en hane för att betäcka hela akvariet ;)
#145 - 19 maj 2009 21:31
Nina82 skrev:
Honor är över lag något kraftigare än hanar pga att de ständigt bär på yngel, men när en födsel närmar sig brukar man kunna se det på att magen blir betydligt större. När det endast är något dygn kvar brukar de flesta honor dra sig tillbaka och slappa på pumpen eller bland växterna men det är ganska individuellt. Du kommer märka hur dina beter sig så småningom.

När de fött smalnar de såklart av något men blir inte jättesmala eftersom det endast är en månad tills nästa kull kommer :D

Hur "på" hanar är beror även det lite på individen men många hanar är ganska intensiva så därför brukar man rekommendera minst två honor per hane.

Tekniskt sett så räcker det med en hane för att betäcka hela akvariet ;)

Okej... tackar tackar för bra svar, spännande ska det bli iaf. Ska bli intressant att se om några klarar sig till stor storlek... flr jag antar att när man ser yngel ska man försöka fånga upp dem i en yngelkasse el. dyl... jag misstänker att mina 4 år gamla sorgmanteltetror är ganska sugna på de små.

Jag har 3 honor på en hane av de vita och 3 hanar och 4 honor av de röda... så om det kan nog bli lite yngel känns det som.
#146 - 20 maj 2009 14:37
Holymaco skrev:
Okej... tackar tackar för bra svar, spännande ska det bli iaf. Ska bli intressant att se om några klarar sig till stor storlek... flr jag antar att när man ser yngel ska man försöka fånga upp dem i en yngelkasse el. dyl... jag misstänker att mina 4 år gamla sorgmanteltetror är ganska sugna på de små.

Jag har 3 honor på en hane av de vita och 3 hanar och 4 honor av de röda... så om det kan nog bli lite yngel känns det som.

Vill man vara säker på att få yngel att överleva bör man egentligen hålla dem för sig själv. Dvs. hålla levandefödarna i ett kar och tetrorna i ett men det finns kanske inte möjlighet till det och då får du helt enkelt testa dig fram vad som passar dig.
Jag gillar inte yngelburar så jag är lite fel person att ta upp den frågan med kanske ;)
#147 - 4 juni 2009 18:13
Holymaco skrev:

Skall du föda upp ynglen separat rekommenderar jag definitivt att du skaffar ett "litet" yngelakvarium på minst 40-50 liter där honorna får föda ynglen och sedan kan ynglen växa till sig där på egen hand när honan flyttat tillbaka. Yngelkasse tenderar att inte funka så bra eftersom det stressar ynglen att "bo" i en så liten behållare.....

IKEA har billiga bra genomskinliga backar för några spänn som funkar bra som tillfälliga akvarier, om man inte har råd med äkta vara...men å andra sidan är ju akvarier på t.ex. blocket inte speciellt dyra ibland.
#148 - 4 juni 2009 21:57
det negativa med dom inte så speciellt dyra akvarierna på blocket är oftast att de är slitna och behöver byta silicon. men orkar man med sånt kan man ofta hitta fynd :)
Bilagor:
#149 - 7 augusti 2009 15:05
Arctic skrev:
det negativa med dom inte så speciellt dyra akvarierna på blocket är oftast att de är slitna och behöver byta silicon. men orkar man med sånt kan man ofta hitta fynd :)

...många gånger är det ju helt oskadade akvarier också, många ställer undan/lägger ner akvarierna redan efter något år från inköpet. Fast samtidigt är det ju inte speciellt svårt att skära bort silikonet på insidan och limma dit nya strängar, man behöver ju inte skära isär akvariet helt. Kladdigt, ja, svårt nej!:)
#150 - 7 augusti 2009 20:18
Jag har några frågor:
*Jag köpte en hona igår och jag ser små prickar i trekanten vid analöppningen, är det yngelögon?
*Och om det är det så när kommer hon att föda? Hon är inte så tjock än, bara lite rundare än dom andra honorna.
#151 - 8 augusti 2009 09:18
Amazon77 skrev:
Jag har några frågor:

*Jag köpte en hona igår och jag ser små prickar i trekanten vid analöppningen, är det yngelögon?

*Och om det är det så när kommer hon att föda? Hon är inte så tjock än, bara lite rundare än dom andra honorna.

Det är troligtvis ögonen du ser och när du ser yngelögon är det inte långt kvar.
Storleken på honan beror på hur många yngel hon bär på och många gånger kan första kullen bli lite mindre eftersom de stressas en hel del i butiker.
#152 - 9 augusti 2009 18:14
Jag pratade med några i chatten som sa att om hon var gravid så skulle hon vara jätte tjock så jag tog ut henne ifrån yngelburen. Men nu 2 dagar efter så ser jag inga prickar. :(
#153 - 9 augusti 2009 22:09
Amazon77 skrev:
Jag pratade med några i chatten som sa att om hon var gravid så skulle hon vara jätte tjock så jag tog ut henne ifrån yngelburen. Men nu 2 dagar efter så ser jag inga prickar. :(

Så kan det gå när du tror mer på folk i chatten än på mig ;) Haha.. :p

Strunta i det där med yngelbur. Det stressar honor enormt mycket att behöva känna sig instängda när de i själva verket vill gömma sig och föda sina yngel på ett skyddat ställe.
Plantera ist. med täta snår i olika nivåer och låt honorna föda fritt.
#154 - 10 augusti 2009 09:21
Men dom i chatten pratade jag med före dig. Jo jag har fixat växter men dom behöver växa på sig lite.
#155 - 14 augusti 2009 20:18
Amazon77: det är inte helt otroligt att hon kan ha ätit upp sina yngel innan du såg dem. dessutom brukar honorna inte bli så stora om magen de första kullarna, unghonor kan ofta överraska med en liten kull utan att man misstänkt någonting....
#156 - 21 augusti 2009 13:37
:d "Bumpar" tråden igen!
#157 - 25 augusti 2009 08:41
Hur länge dröjer det innan svärdbärare blir könsmogna? Min unghanne är ca 3 cm inklusive svärd och honorna (tror jag, trekantiga analfenor i alla fall) är något mindre.
#158 - 25 augusti 2009 09:20
Så fort de bildar gonopodium och svärd så är de könsmogna. Vissa utvecklas väldigt tidigt och en och annan blir inte könsmogen förrän vuxen storlek.
Tror dock att svärdbärare är bland de levandefödare som i snitt utvecklas senast.
#159 - 26 augusti 2009 19:52
ToveTott skrev:
Hur länge dröjer det innan svärdbärare blir könsmogna? Min unghanne är ca 3 cm inklusive svärd och honorna (tror jag, trekantiga analfenor i alla fall) är något mindre.

Hejsan, det du frågar efter finns nog i de första inläggen i den här tråden...bara som en upplysning alltså, Nina har ju gett dig ett bra svar redan!:) ...men i fortsättningen borde du nog läsa lite mer innan du postar ett nytt inlägg...för speciellt i en tråd som heter "Hårda fakta om svärdbärare och platy" så borde ju den här typen av frågor redan vara besvarade eller hur?:confused:

Ta nu inte detta som "gnäll" för det är verkligen menat som konstruktiva tips! Ha en bra dag!:)
#160 - 30 augusti 2009 14:46
Har bara skummat igenom tråden så jag kan ha missat detta någonstans. Jag har 3 svärdbärare (2 honor, en hane) varav den största honan har en kull på gång, jag förväntar mig att ynglena bör komma inom en vecka iaf. Jag har ett mindre yngelkar på runt 20-30 liter (det har bara varit igång i 4-5 dagar, ett par växter i, inga fiskar). Ska jag flytta över den ena honan nu, eller ska jag vänta lite? Ska jag bara flytta över den gravida honan så hon blir ensam i yngelkaret, eller ska alla svärdbärare flyttas?
#161 - 30 augusti 2009 15:09
tummen skrev:
Hejsan, det du frågar efter finns nog i de första inläggen i den här tråden...bara som en upplysning alltså, Nina har ju gett dig ett bra svar redan!:) ...men i fortsättningen borde du nog läsa lite mer innan du postar ett nytt inlägg...för speciellt i en tråd som heter "Hårda fakta om svärdbärare och platy" så borde ju den här typen av frågor redan vara besvarade eller hur?:confused:

Ta nu inte detta som "gnäll" för det är verkligen menat som konstruktiva tips! Ha en bra dag!:)

Jag kan inte låta bli att ta åt mig lite ändå :p
Har faktiskt läst igenom precis hela tråden utan att hitta något svar på den frågan. Tyckte ju att det borde stå någonstans i en tråd som heter "Hårda fakta om svärdbärare och platy" :p:D Om man söker i tråden kommer det inte heller upp något annat resultat än min fråga och Ninas svar. Men kanske finns frågan ställd på något annat sätt :confused:

Försöker alltid undvika onödiga frågor och söka först men "Frågar man inget så får man ingenting veta" ;)
#162 - 30 augusti 2009 16:19
ToveTott skrev:
Jag kan inte låta bli att ta åt mig lite ändå :p

Har faktiskt läst igenom precis hela tråden utan att hitta något svar på den frågan. Tyckte ju att det borde stå någonstans i en tråd som heter "Hårda fakta om svärdbärare och platy" :p:D Om man söker i tråden kommer det inte heller upp något annat resultat än min fråga och Ninas svar. Men kanske finns frågan ställd på något annat sätt :confused:

Försöker alltid undvika onödiga frågor och söka först men "Frågar man inget så får man ingenting veta" ;)

DÅ ber jag om ursäkt, och får i så fall skriva in/lägga till den informationen vid ett senare tillfälle.;):d Det lovar jag....:)
#163 - 30 augusti 2009 16:21
ImPulse skrev:
Har bara skummat igenom tråden så jag kan ha missat detta någonstans. Jag har 3 svärdbärare (2 honor, en hane) varav den största honan har en kull på gång, jag förväntar mig att ynglena bör komma inom en vecka iaf. Jag har ett mindre yngelkar på runt 20-30 liter (det har bara varit igång i 4-5 dagar, ett par växter i, inga fiskar). Ska jag flytta över den ena honan nu, eller ska jag vänta lite? Ska jag bara flytta över den gravida honan så hon blir ensam i yngelkaret, eller ska alla svärdbärare flyttas?

Kort svar:
Om du inte har glupska fiskar och lite gömställen så behöver du inte flytta honorna. annars kan honan gå ensam ett par veckor i ett sådant akvarium, och när hon fött så flyttar man henne. Tänk på att inte spara FÖR många yngel, de växer dåligt i ett för litet akvarium.:)
#164 - 31 augusti 2009 12:49
tummen skrev:
DÅ ber jag om ursäkt, och får i så fall skriva in/lägga till den informationen vid ett senare tillfälle.;):d Det lovar jag....:)

Nu är det fixat....och jag ber än en gång om ursäkt för mina "hårda ord", men det beror på att allt för många ställer frågor utan att först söka i forumet!:p;)

Ha det så bra!:)
#165 - 2 september 2009 14:05
Bump....har inte fått admin. att "nåla" den här tråden ännu....:D;);):p:)
#166 - 2 september 2009 14:05
tummen skrev:
Bump....har inte fått admin. att "nåla" den här tråden ännu....
:d;):)
#167 - 5 september 2009 10:25
En liten lägesrapport kanske...;)

Efter semestern fyllde jag på med ett 15-tal nyköpta platy i olika färger i mitt 144-litersakvarium; mina dvärgciklider (och de andra i akvariet) hade kalasat upp alla mina små platyyngel under semestern, plus att de ursprungliga vuxna hade börjat bli gamla och dö av. Nu har det fötts ett gäng nya yngel den senaste veckan och de börjar precis bli lite orädda och vågar sig ut ur flytväxttäcket. Trevligt!:)
#168 - 22 september 2009 13:09
På grund av eftersatt underhåll i det akvariet har jag senaste tiden drabbats av "massplatydöd" så nu har jag ungefär 5 vuxna kvar. Inga yngel verkar ha överlevt. Funderar starkt på en grovrengöring av det akvariet...
#169 - 28 september 2009 11:39
Tvättade pumpen/ytterfiltret häromdagen och efter detta har inga fler platy dött. Nu återstår en rejäl städning av akvariet innan jag får kompletteringsköpa fler platy.

Lite cyanoalger på ytan också i det akvariet, kanske får totalmörklägga det akvariet också för att komma till rätta med det problemet.

Återkommer med mer info. framöver...

I den här tråden finns det lite fina bilder på vilda svärdbärare:
http://zoopet.com/forum/showthread.php?t=134117
#170 - 28 september 2009 19:04
tack för en väligt bra tråd[:-15]

har dock en liten fråga, jag har 6st platys ( 2 hanar och 4 honor som tydligen kommer yngla väldigt snart) men jag har inte tänkt att odla en massa plays så jag tänkte införskaffa någon tetra eller nåt så de kan ''hålla'' koll på populationen lite, jag har alltid gillat neontetror men jag undrar om det räcker med de små liven?? men sen hade det varit roligt om något yngel klara sig....jag har ett väldigt växttät akvarium så att hitta gömställen är några problem, kommer jag att få någon överlevare på detta sätt.

Tack på förhand.
#171 - 29 september 2009 12:42
Ja stora neon- eller kardinaltetror äter en del yngel, men de smartaste ynglen kommer nog kanske att klara sig ändå, lycka till.
Bilagor:
#172 - 12 oktober 2009 10:47
Igår bytte jag ännu mer vatten samt rensade bort MYCKET växter. Jag flyttade också på mina bilbukar eftersom de verkar misstänkt välnärda, och alltså säkert står bakom försvinnandet av många platyyngel. Har i nuläget 3 små yngel och två vuxna platyhanar kvar, kanske också en platyhona, men är inte säker. Känner jag mig själv rätt så kommer jag nog snart kompletteringsköpa fler vuxna platy till det akvariet.....Nu har jag ju kommit ikapp med skötseln i alla fall.
#173 - 16 oktober 2009 14:13
Fiskarna är glada, nu gäller det att jag får snurr på vattenbytena även framöver!
#174 - 17 oktober 2009 13:18
....idag fyllde jag på med 5 stycken svenskodlade "mixplaty"-honor (alltså lite blandade färger)....jag köpte dem på "Akvarieshopen" i Halmstad.
#175 - 23 oktober 2009 23:10
Köpte lite fler platy idag(/egentligen igår!):
1)två högfenade hanar i två färger.(den ena röd wagtail och den andra gul mussepiggplaty)
2)2+1 stycken röda wagtail med penselstjärt.
3)två indianplatyhonor.
4)2 olika halvsvarta honor.(gul resp. röd grundfärg)

...och sedan de kommit hem har NÅGON av alla mina honor släppt ifrån sig yngel.....
#176 - 4 november 2009 12:47
...nu finns det små platyyngel lite överallt och i många olika färger....KUL!
#177 - 11 november 2009 22:07
....en snabb koll i akvariet säger mig att det nu är ännu fler yngel och att de första växer bra....
#178 - 12 november 2009 12:31
Skoj, själv håller jag isär mina platy och svärdbärare, blandar du dina av någon speciell anledning , eller bara för att det är fint med mång olika färger?
#179 - 15 november 2009 11:01
Markus1984 skrev:
Skoj, själv håller jag isär mina platy och svärdbärare, blandar du dina av någon speciell anledning , eller bara för att det är fint med många olika färger?

Jag blandar bara olika avelsformer av platy, med olika färger och fenformer, för att se vad resultatet blir.:eek: Jag skulle inte blanda platy med svärdbärare (även om det i avelsformerna snarast är frågan om X."hybridus") för det man så småningom kommer ha i akvariet är någon sorts mix, och jag tycker varianterna (svärdbärare resp. platy alltså) är snyggare som de "skall se ut".

...att blanda olika färg/fenformer däremot har jag ingenting emot.:d
#180 - 16 november 2009 17:46
Okej! Jag vart tvungen att blanda Blåa wagtail mussepigg med mina röda platy med annan fena förra veckan pga platsbrist. Jag ogillar att blanda sådär, men det får lov att bli så nu....
#181 - 17 november 2009 07:50
Markus1984 skrev:
Okej! Jag vart tvungen att blanda Blåa wagtail mussepigg med mina röda platy med annan fena förra veckan pga platsbrist. Jag ogillar att blanda sådär, men det får lov att bli så nu....

Var inte ledsen över det, med lite arbete/gallring kanske du snart "sitter" där med en egen, unik variant! Lycka till.:)
#182 - 17 november 2009 14:20
tummen skrev:
Var inte ledsen över det, med lite arbete/gallring kanske du snart "sitter" där med en egen, unik variant! Lycka till.:)

Kanske det :) Mest spännande tycker jag mina viltfångade är...jag ser tydligt 2 hanar nu, hoppas de andra 3 är honor :) Börjar se någon ljust ljust grön färg på hanarna också...
#183 - 17 november 2009 15:46
Markus1984 skrev:
Kanske det :) Mest spännande tycker jag mina viltfångade är...jag ser tydligt 2 hanar nu, hoppas de andra 3 är honor :) Börjar se någon ljust ljust grön färg på hanarna också...

vildfångade? Vildform menar du? För du har väl inte varit och håvat själv i Mexico? (obs, halvt skoj och halvt allvar....:)) Var det svärdbärare? Den stammen skall du definitivt INTE korsa/blanda med något annat, men det vet du säkert redan....:D
#184 - 17 november 2009 16:54
tummen skrev:
vildfångade? Vildform menar du? För du har väl inte varit och håvat själv i Mexico? (obs, halvt skoj och halvt allvar....:)) Var det svärdbärare? Den stammen skall du definitivt INTE korsa/blanda med något annat, men det vet du säkert redan....:D

Dom är vildfångade nångång, men de som jag har är avkommor från dom antar jag. Föreningen fick ärva dessa av en gammal medlem som gick bort här i sommras.

Tyvärr så har inte jag koll på fångstplats osv, men jag ska ta reda på det vid tillfälle...
#185 - 18 november 2009 08:15
:)...alltså är det en vildform...inte för att det spelar så stor roll, men det kan bli förvirrat med det där i bland.

Det är nog ganska värdefullt om du har koll på fyndplatsen, man vet aldrig när/om den biotopen blir förstörd och då kanske du har de enda kvarvarande individerna därifrån.;)
Bilagor:
#186 - 18 november 2009 11:51
tummen skrev:
:)...alltså är det en vildform...inte för att det spelar så stor roll, men det kan bli förvirrat med det där i bland.

Det är nog ganska värdefullt om du har koll på fyndplatsen, man vet aldrig när/om den biotopen blir förstörd och då kanske du har de enda kvarvarande individerna därifrån.;)

Ikväll har vi möte på akvarieföreningen med ett 'föredrag' av Kenneth som startade upp Lustgårdenszoo i Eskilstuna, han ska prata (förslaget av mig) om odling, det ska bli spännande. Iallfall så ska jag försöka komma ihåg att fråga om Svärdbärarens ursprung, vi är flera i föreningen som har denna fisk!
#187 - 18 november 2009 12:37
Markus1984 skrev:
Ikväll har vi möte på akvarieföreningen med ett 'föredrag' av Kenneth som startade upp Lustgårdenszoo i Eskilstuna, han ska prata (förslaget av mig) om odling, det ska bli spännande. Iallfall så ska jag försöka komma ihåg att fråga om Svärdbärarens ursprung, vi är flera i föreningen som har denna fisk!

Ha det så kul i kväll, och glöm inte fråga (och skriva upp) vad det var för variant du har......:)
#188 - 18 november 2009 17:23
Bra tråd! Platy och svädbärare är några av de finaste fiskarna. Köpte för nästan en vecka sedan 5 stycken "red corall platy" eller vad de hette. Grymt fin röd färg på dem. :)

Får hoppas att dem kommer trivas och yngla sig. Hade varit mycket roligt!
#189 - 18 november 2009 22:38
tummen skrev:
Ha det så kul i kväll, och glöm inte fråga (och skriva upp) vad det var för variant du har......:)

Det första jag kommer på när jag kom hem 22.30 idag efter ett mycket intressant "föredrag" var att jag skulle fråga vad mina svärdbärare har för ursprung....*suck*
#190 - 19 november 2009 14:00
Markus1984 skrev:
Det första jag kommer på när jag kom hem 22.30 idag efter ett mycket intressant "föredrag" var att jag skulle fråga vad mina svärdbärare har för ursprung....*suck*

Ringa någon annan som har den kanske....?:D
#191 - 20 november 2009 20:50
tummen skrev:
Ringa någon annan som har den kanske....?:D

Får lov att göra det, var och tittade till dom nyss och bytte vatten....skulle hellre ha dom i lägenheten än i lokalen men kan inte ha hur mycket som helst här uppe!

Dom växer på bra iallfall! och ingen har trillat av pinn..
#192 - 21 november 2009 11:27
Markus1984 skrev:
Får lov att göra det, var och tittade till dom nyss och bytte vatten....skulle hellre ha dom i lägenheten än i lokalen men kan inte ha hur mycket som helst här uppe!

Dom växer på bra iallfall! och ingen har trillat av pinn..

Kul att de växer och frodas, men detta tolkar jag som att du endast har ungfiskar...?
Igår föddes det ett nytt gäng platyyngel i mitt "stora" akvarium. En del av de första ynglen (c:a 5-6 stycken) visar sig nu vara "äkta" röd wagtailplaty med penselstjärt...:)
#193 - 22 november 2009 13:35
tummen skrev:
Kul att de växer och frodas, men detta tolkar jag som att du endast har ungfiskar...?

Igår föddes det ett nytt gäng platyyngel i mitt "stora" akvarium. En del av de första ynglen (c:a 5-6 stycken) visar sig nu vara "äkta" röd wagtailplaty med penselstjärt...:)

Roligt med fler yngel :)

Japp det är ungfiskar, ena hanen kan vara från någon tidigare avkomma av de "ursprungliga föräldrarna" då han är lite större och har lite mer färg och längre svärd. Lite tråkigt att jag vet så lite om dessa fiskar..
#194 - 23 november 2009 08:11
Markus1984 skrev:
Roligt med fler yngel :)

Japp det är ungfiskar, ena hanen kan vara från någon tidigare avkomma av de "ursprungliga föräldrarna" då han är lite större och har lite mer färg och längre svärd. Lite tråkigt att jag vet så lite om dessa fiskar..

Du lär dig säkert mer framöver, första steget är att ta reda på vilken variant du har, sedan kan man luska vidare.....:)

I helgen föddes det massor av platyyngel i mitt akvarium, nu simmar det omkring små "streck" i olika färger och storlekar lite här och där (överallt alltså) i akvariet.:d
#195 - 23 november 2009 12:09
tummen skrev:
Du lär dig säkert mer framöver, första steget är att ta reda på vilken variant du har, sedan kan man luska vidare.....:)

I helgen föddes det massor av platyyngel i mitt akvarium, nu simmar det omkring små "streck" i olika färger och storlekar lite här och där (överallt alltså) i akvariet.:d

Va roligt :) Härligt med alla yngel...!
#196 - 25 november 2009 18:28
Markus1984 skrev:
Va roligt :) Härligt med alla yngel...!

Visst är det:p:d, nu måste jag bara se till att göra vattenbyte, det var ett tag sedan....[:o]
#197 - 28 november 2009 08:25
Vattenbyte gör jag automatiskt 1 gång varje vecka ungefär, blir lätt så när man har många akvarium :)

Mina röda svärdbäraryngel växer lite långsamt tycker jag! Ska prova med lite levande foder till dom, dom har mest fått granulat,flingor och wafers.(lättast så då jag inte har kyl i hobbylokalen)
#198 - 29 november 2009 09:04
Hur går det för dig nu tummen? Var ett tag sedan du uppdatera. Hur många platys har du nu. :)
#199 - 29 november 2009 09:48
janson skrev:
Hur går det för dig nu tummen? Var ett tag sedan du uppdatera. Hur många platys har du nu. :)

Någa av de vuxna har blivit sjuka/trötta/ledsna, och några har dött[:o] (åldersproblem kan kanske vara orsaken...?).

....men samtidigt har jag fått ännu fler yngel de senaste dagarna, nu senast har någon hona släppt ifrån sig ett 20-tal ljusgula yngel med svarta fenor, skall bli kul att se vad det blir av dem. Så sammantaget rullar det på.....:d Hur många de är? Gissningsvis ett 40-50-tal yngel, kanske 10 vuxna, varav några gamla/trötta/sjuka....
#200 - 29 november 2009 09:54
Markus1984 skrev:
Vattenbyte gör jag automatiskt 1 gång varje vecka ungefär, blir lätt så när man har många akvarium :)

Mina röda svärdbäraryngel växer lite långsamt tycker jag! Ska prova med lite levande foder till dom, dom har mest fått granulat,flingor och wafers.(lättast så då jag inte har kyl i hobbylokalen)

Ja, levandefoder kan få fart på dem, speciellt yngel växer lite fortare i början om man har t.ex. micromask/grindalmask att ge dem. De vuxna uppskattar också detta foder, men för dem blir det mest som "snacks"....:D Samtidigt brukar de växa lite i "ryck", så du behöver nog inte vara orolig.

....när man har många akvarium tenderar det snarast att bli tvärt om, i alla fall när det gäller mig[:o]....men jag skall se om jag kan skärpa till mig ännu en gång och komma igång med vattenbytena regelbundet igen. Bytte häromdagen i alla akvarier, får gå igenom pumpar/filter snart och sedan ett vattenbyte igen om några dagar därefter.;)
#201 - 29 november 2009 18:44
Ska öva på att kläcka lite artemia, väntar ju på att kläcka mina killis nu också, så jag måste få få kläm på det där innan jag kläcker dem!

Roligt med alla yngel i dina burk! Jag ska försöka fota mina svärdbärar och platy burkar!
Bilagor:
#202 - 1 december 2009 07:52
Fota på, jag flyttade mina "trötta" platysar och de har faktiskt repat sig lite grann.
#203 - 1 december 2009 08:54
Detta har ju blivit min favorittråd på Zoopet. :)

Var flyttade du de gamla platys till tummen? Akvarium med salt eller någon annat som gjorde dem lite mer pigga igen? Tur att de verkar må bättre iaf.
#204 - 1 december 2009 12:54
janson skrev:
Detta har ju blivit min favorittråd på Zoopet. :)

Var flyttade du de gamla platys till tummen? Akvarium med salt eller någon annat som gjorde dem lite mer pigga igen? Tur att de verkar må bättre iaf.

....de "trötta" flyttade till ett litet akvarium som dessutom fick en liten dos salt, trots att jag själv brukar argumentera emot användande av dylika "kemikalier".
Men nu var det faktiskt frågan om begränsad användning i behandlingssyfte, och detta har jag också sagt att jag kan tänka mig att göra om det är motiverat. :)

Jag skall nu byta vatten för att få bort det mesta saltet ur akvariet igen, men akvariet de kom till hade stått i stort sett utan fiskar (endast en liten ancistrus) ett bra tag så vattnet mådde säkert mycket bättre än i det där de var när de blev sjuka/trötta, vilket kan ha spelat in en del också....

Jag är bara glad att de repar sig igen, vad det nu beror på.:d
#205 - 2 december 2009 15:34
I behandlingssyfte använder jag också salt. Flyttar över fisk till karantän och salt så har de repat sig varje gång. Vet inte om saltet är huvudsaken till att de blir friskadock.

En annan underlig fråga men hur sover dina platys tummen? När mina sover ligger snett uppåt med huvudet nästan vid vattenkanten. Tycker det är lite konstigt att de sover vid ytan då många andra, tex tetror och mollys bara svävar runt vid botten. :)
#206 - 3 december 2009 14:32
janson skrev:
I behandlingssyfte använder jag också salt. Flyttar över fisk till karantän och salt så har de repat sig varje gång. Vet inte om saltet är huvudsaken till att de blir friskadock.

En annan underlig fråga men hur sover dina platys tummen? När mina sover ligger snett uppåt med huvudet nästan vid vattenkanten. Tycker det är lite konstigt att de sover vid ytan då många andra, tex tetror och mollys bara svävar runt vid botten. :)

Mina sover antingen uppe i ytväxterna eller "liggande på botten".

Saltet skall enligt uppgift ge fiskarna möjlighet att använda energin effektivare. I vanliga fall går en stor del av energin till att upprätthålla den osmotiska balansen i kroppen. Sannolikt kan deras kropp då i ett "saltat" kar använda energin till sjukdombehanling istället. Är de inte sjuka så kan de använda energin till att växa fortare. Tyvärr har saltet en del andra, oönskade effekter i vissa fall, därför rekommenderar jag att man bara använder det som "medicin" i vissa speciella fall.;)

Jag flyttade 4 "trötta" platy, två har dött[:o], men de två andra verkar (mycket) piggare och ok.:D
#207 - 3 december 2009 15:01
Ska skriva upp på min hand att jag måste fråga om mina svärdbärare idag! ;) (sista mötet för året med föreningen)
#208 - 3 december 2009 16:51
till Tummen:

Ja mina söker sig till den lugnaste delen där det är en stor "buske" med växter. Där sover de i lugn och ro.

Tur att några repade sig iaf.

Lite uppdatering för mig.
Själv så börjar honorna att tjocka till sig en aning. Kan ju bara att det är nåt på G. :)

En annan fråga. Finns ju som sagt väldigt många olika sorters platy. Vilken sort är det på denna bilden?
http://zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=38&SOK=1
Jag kan då inte hitta något som som får upp liknande på google.
#209 - 3 december 2009 16:56
janson skrev:
till Tummen:

Ja mina söker sig till den lugnaste delen där det är en stor "buske" med växter. Där sover de i lugn och ro.

Tur att några repade sig iaf.

Lite uppdatering för mig.

Själv så börjar honorna att tjocka till sig en aning. Kan ju bara att det är nåt på G. :)

En annan fråga. Finns ju som sagt väldigt många olika sorters platy. Vilken sort är det på denna bilden?

http://zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=38&SOK=1

Jag kan då inte hitta något som som får upp liknande på google.

Sunset Platy
http://images.google.se/images?q=sunset%20platy&oe=utf-8&rls=org.mozilla:sv-SE:official&client=firefox-a&um=1&ie=UTF-8&sa=N&hl=sv&tab=wi
#210 - 4 december 2009 14:59
Ja det är en "sunset" platy, men jag skulle inte bli förvånad om det finns flera andra namn på dem också....speciellt i grossistledet och i affärerna florerar det många mer eller mindre fantasifulla "handlarnamn"...
#211 - 8 december 2009 07:35
Nu börjar mina platyyngel "bekänna färg, många nya varianter verkar dyka upp redan. T.ex. så verkar min "wagtail-penselstjärts-hane" vara pappa till yngel som en av mina indianplatyhonor födde för ett tag sedan...bland annat alltså...
Dessutom; ännu fler nya yngel födda senaste dagarna.
#212 - 29 december 2009 09:03
Nu har de flesta vuxna platysarna dött av ålder:(, så nu väntar jag bara på att mina 30-50 yngel skall växa till sig.....:D
#213 - 22 januari 2010 19:24
I lördags köpte jag 6 högfenade platy(4 hanar och 2 honor, olika färger allihop), så nu har jag 8 vuxna individer, 4 hanar och 4 honor. Dessutom 25-50 yngel, svårt att säga hur många de egentligen är eftersom akvariet är tätt planterat......
#214 - 25 januari 2010 18:53
Uppvaktar hanen även en hona med "yngel" i magen?
#215 - 1 februari 2010 14:03
Jag har läst i flera timmar här på forumet och hittat mycket värdefull information! Jag är nybliven akvarieägare (egentligen min sons) och har ingen som helst erfarenhet av detta. Akvariet är ett 69 liters. Jag har 7 platys, (2 hanar, 3 honor och två jag inte är säker på, hona och hane tror jag) 4 yngel (tror jag) och två ancistrus. Det är några frågor som jag inte har fått svar på:

1. Platy ska ju vara stimfiskar. Jag tycker inte mina simmar i stim. Varför gör de inte det?

2. Jag har läst att platys brukar hålla sig i mittskiktet, men mina håller sig i mitten och mycket på botten. Är det normalt?

3. Flera platy gömmer sig i växter och grottor, är det normalt?

Jag oroar mig såklart för att de inte ska må bra, när de inte beter sig som jag har läst mig till.

En sista fråga är om akvariet är fullt nu, eller om det finns plats för tex några guppy eller botia?

Hoppas ni förstår mina frågor, tack på förhand!
#216 - 1 februari 2010 14:18
sandrah skrev:
Jag har läst i flera timmar här på forumet och hittat mycket värdefull information! Jag är nybliven akvarieägare (egentligen min sons) och har ingen som helst erfarenhet av detta. Akvariet är ett 69 liters. Jag har 7 platys, (2 hanar, 3 honor och två jag inte är säker på, hona och hane tror jag) 4 yngel (tror jag) och två ancistrus. Det är några frågor som jag inte har fått svar på:

1. Platy ska ju vara stimfiskar. Jag tycker inte mina simmar i stim. Varför gör de inte det?

2. Jag har läst att platys brukar hålla sig i mittskiktet, men mina håller sig i mitten och mycket på botten. Är det normalt?

3. Flera platy gömmer sig i växter och grottor, är det normalt?

Jag oroar mig såklart för att de inte ska må bra, när de inte beter sig som jag har läst mig till.

En sista fråga är om akvariet är fullt nu, eller om det finns plats för tex några guppy eller botia?

Hoppas ni förstår mina frågor, tack på förhand!

Hej sandrah och välkommen till zoopet :)

1. Platy är inte stimfisk utan levandefödare. Däremot trivs de bäst med kompisar och bör inte hållas ensamma längre perioder.

2&3. Platy rör sig ganska fritt i akvariet men mest i mitten och övre skiktet.
Det behöver inte betyda något särskilt att de gömmer sig i grottor och simmar på botten men det kan även vara ett tecken på att något inte stämmer.
Nu har du startat karet med lite för mycket fisk på en gång så risken är ganska stor att giftiga ämnet nitrit börjar bildas.
Skaffa ett dropptest som mäter nitrit (NO2) och gör test varje dag den första månaden. Mata även väldigt sparsamt, endast några krossade flingor var tredje dag de första veckorna och öka sedan gradvis.
Rengör inte ditt filter och läs på lite om nystartade akvarium..

När akvariet är inkört kan du skaffa ett fåtal fiskar till och guppy går bra men botia kräver väldigt mycket större akvarium än 54L.
Läs på vad fisken vill ha innan du köper den och lita inte på att få korrekt information från butikspersonal.

Hoppas det inte blev för mycket på en gång nu och lycka till med ert akvarium :)
#217 - 1 februari 2010 14:46
Tack så mycket för det snabba svaret! :) Vi har haft akvariet i cirka en månad, den första veckan utan fisk för att få en bra början. Alla säger ju olika gällande hur många fiskar man ska starta med osv, det känns skönt att här på zoopet få bra svar på det man undrar! Ska köpa nitritstickor så fort vi har möjlighet, är tydligen bra att ha hemma!

/Sandra
#218 - 9 mars 2010 21:19
sandrah skrev:

Ska köpa nitritstickor så fort vi har möjlighet, är tydligen bra att ha hemma!

/Sandra

Frågar du mig så sparar du de pengarna! Vattentester visar ju bara att du måste byta vatten och det skall man ju ändå göra, så varför slösa pengar på tester då? [:o]

Men alla gör som de vill, jag lägger tiden (och pengarna!) på annat än att testa vatten.....:d
#219 - 30 mars 2010 12:23
Köpte en ny platyhona (indianplaty) med hög ryggfena i torsdags. Snart föds det fler yngel där honan är högfenad, och antagligen är pappan också det.
#220 - 17 april 2010 20:17
tummen skrev:
Frågar du mig så sparar du de pengarna! Vattentester visar ju bara att du måste byta vatten och det skall man ju ändå göra, så varför slösa pengar på tester då? [:o]

Men alla gör som de vill, jag lägger tiden (och pengarna!) på annat än att testa vatten.....:d

Håller med, dessutom brukar dessa stickor lagras för länge och visa helt felaktiga siffror.

Byt ca 1/3 - 1/2 vattenmängden var till varannan vecka. Då skall du se att du får bra vatten till dina svärdbärare och växter.
För att få bra och tät växtlighet till dina yngel, så försök skaffa åtminstone 1/2 W per liter vatten i ljus. Sedan kan lite gödning göra susen med. Prova flera växter, så ser du vilka som fungerar för dig. Växer växterna bra, så kommer vattenvärden även bli bra. :)

Att mata "för lite" är oftast mycket bättre än att mata när "fiskarna är hungriga". De är alltid "hungriga". Vanligaste nybörjarfelet är att mata för mycket så att mat blir kvar och gör vattnet dåligt.
#221 - 17 april 2010 20:22
sandrah skrev:
Tack så mycket för det snabba svaret! :) Vi har haft akvariet i cirka en månad, den första veckan utan fisk för att få en bra början. Alla säger ju olika gällande hur många fiskar man ska starta med osv, det känns skönt att här på zoopet få bra svar på det man undrar! Ska köpa nitritstickor så fort vi har möjlighet, är tydligen bra att ha hemma!

/Sandra

Sent, men allmänt så säger man 1cm fisk (som vuxen, inte som ungfisk) per liter vatten. Utom guldfiskar, som man rekommenderar 50l per fisk. Sedan så brukar större akvarium (ca 150l) vara lättare att sköta.
#222 - 17 april 2010 22:11
Jag måste bara fråga om det är större risk för missbildningar när man korsar två olika färger? Tänker frömst på svärdbärare.
#223 - 18 april 2010 06:24
Amazon77 skrev:
Jag måste bara fråga om det är större risk för missbildningar när man korsar två olika färger? Tänker frömst på svärdbärare.

Nej... Missbildningar kommer om du låter samma lilla stam hållas för länga utan nytt blod. Men det lär förmodligen ta ett par år iaf innan du märker några tydliga missbildningar eftersom fiskar är relativt tåliga för inavel.
#224 - 16 maj 2010 13:58
Har läst/skummat igenom hela tråden nu, men fortfarande inte hittat svar på min fråga. Jag undrar om de olika typerna/färvarianterna av platy. Jag har 2 som är helfärgade orangeröda och 2 orangeröda med svarta fenor (den ena har även en liten svart pussmun ^^). Vad för sorter är det? Hur ser indianplatyn ut?

Om man skall para platys, spelar det någon roll vilka sorter de är av då? Finns det några som kanske inte funkar att korsa?
#225 - 16 maj 2010 14:53
Rockdoll skrev:
Har läst/skummat igenom hela tråden nu, men fortfarande inte hittat svar på min fråga. Jag undrar om de olika typerna/färvarianterna av platy. Jag har 2 som är helfärgade orangeröda och 2 orangeröda med svarta fenor (den ena har även en liten svart pussmun ^^). Vad för sorter är det? Hur ser indianplatyn ut?

Om man skall para platys, spelar det någon roll vilka sorter de är av då? Finns det några som kanske inte funkar att korsa?

De första du nämner låter som sunset platy och de andra kanske är sunset wagtail platy http://www.google.se/imgres?imgurl=http://www.livefish.com.au/images/platy_sunset.jpg&imgrefurl=http://www.livefish.com.au/index.php%3Fmain_page%3Dindex%26cPath%3D1_47&usg=__lZKnT5kJwKZUr3mTGjUDmkbX9Gg=&h=263&w=421&sz=12&hl=sv&start=24&um=1&itbs=1&tbnid=TA_56XlbHCfRmM:&tbnh=78&tbnw=125&prev=/images%3Fq%3Dsunset%2Bplaty%26start%3D20%26um%3D1%26hl%3Dsv%26client%3Dfirefox-a%26sa%3DN%26rls%3Dorg.mozilla:sv-SE:official%26ndsp%3D20%26tbs%3Disch:1

Spelar ingen roll vilken färg eller form av platy du har för de korsar sig ändå ;)
#226 - 16 maj 2010 15:46
Nina82 skrev:

Skulle mycket väl kunna vara sunset och sunset wagtail. Dock är inte mina helfärgade sådär fade:ade, ljusa längst fram och mörka längre bak, som de på bilderna, men de kanske inte måste det? Mina har alltså ingen skiftning i färg alls, utan är helt enfärgade.

Jag trodde wagtail var en form på fenan också, men det är alltså bara att den är svart? Den ena med svart fena har en liten flärp på mitten av stjärtfenan också, heter det nåt speciellt då? :)
#227 - 16 maj 2010 16:08
Rockdoll skrev:
Skulle mycket väl kunna vara sunset och sunset wagtail. Dock är inte mina helfärgade sådär fade:ade, ljusa längst fram och mörka längre bak, som de på bilderna, men de kanske inte måste det? Mina har alltså ingen skiftning i färg alls, utan är helt enfärgade.

Jag trodde wagtail var en form på fenan också, men det är alltså bara att den är svart? Den ena med svart fena har en liten flärp på mitten av stjärtfenan också, heter det nåt speciellt då? :)

Kan ju vara korsade hur som helst innan du fick dom så prova googla och se om du hittar någon som liknar din :)
#228 - 16 maj 2010 16:21
Nina82 skrev:
Kan ju vara korsade hur som helst innan du fick dom så prova googla och se om du hittar någon som liknar din :)

Hmm, verkar ju finnas en hel massa att välja på! Och tusen olika benämningar på färger. Tror jag lämnar det vid att de är orangea ;)

Dock hittar jag ingenting om fenformer, mer än de med långa fenor såklart. Min har alltså en extra lång flärp på mitten av stjärtfenan. Riktigt fint. Har sett någon fisk med likadan stjärt i djuraffären där hans föräldrar är köpta också, så det verkar ju vara något som kan ligga i generna och inte bara är en tillfällighet. Ingen som vet nåt om det?
#229 - 14 juni 2010 15:00
Rockdoll skrev:
Hmm, verkar ju finnas en hel massa att välja på! Och tusen olika benämningar på färger. Tror jag lämnar det vid att de är orangea ;)

Dock hittar jag ingenting om fenformer, mer än de med långa fenor såklart. Min har alltså en extra lång flärp på mitten av stjärtfenan. Riktigt fint. Har sett någon fisk med likadan stjärt i djuraffären där hans föräldrar är köpta också, så det verkar ju vara något som kan ligga i generna och inte bara är en tillfällighet. Ingen som vet nåt om det?

"Flärpen" mitt på stjärtfenan kallas för "penselstjärt", det finns en mycket bra bok i detta ämne: "Svärdbärare och platy", förlag: tidskriften "Akvariet", borde gå lätt att få tag i via biblioteket.
Boken är gammal men den tar upp mycket om olika odlingsformer. Alla dessa mer eller mindre fantasifulla namn kallas för "handlarnamn" som dessutom blandas ihop med mer eller mindre etablerade standardnamn, alltså kan du lätt hitta både två och tre (eller flera än så!) benämningar på "samma" sorts fisk.
#230 - 3 augusti 2010 09:56
Semester är inte bra...för akvarieskötseln alltså! Alla mina högfenade platy har gått hädan.
Får se om jag satsar på sådana igen. Kankse någon (tålig) svärdbärare kunde funka bättre? Annars får det bli lite färgglada tetror istället.
Bilagor:
#231 - 3 december 2010 22:23
Numera har jag flera olika tetror istället, men jag lyfter tråden eftersom den innehåller så mycket fakta som kan vara av intresse för speciellt nybörjare, håll till godo!
#232 - 30 mars 2011 21:03
tummen skrev:
Numera har jag flera olika tetror istället, men jag lyfter tråden eftersom den innehåller så mycket fakta som kan vara av intresse för speciellt nybörjare, håll till godo!

Ovanstående gäller fortfarande, kolla här först!:D;)
#233 - 6 april 2011 14:41
Värst vad den här tråden "föll fort", bump!
#234 - 8 april 2011 20:03
Bumpar väl lite med min fråga istället för att göra en egen tråd då.

Men när brukar man kunna se kön på de små platy-rackarna? Jag tycker de börjar bli stora nog att flytta ur yngelkaret snart - spec som jag inte vill ha ÄNNU fler platyyngel tack ;)

Men de små rackarna ser ju ut som honor hela bunten om man ska försöka kika efter gonopodium eller avsaknad av sådant - och riktigt såå lättlurad är jag inte att jag går med på att allihopa är töser.

Så när utvecklas det där gonopodiumet egentligen? Svårt säga exakt hur gamla de är, jag såg dem första gången 18/3 men svårt säga exakt hur gamla de var då iom stort akvarium, mycket 'fiender' och gott om gömställen. De är ca centimetern.

Tacka vet jag endlers - färg = hane, ingen färg = tös ;P
#235 - 14 april 2011 17:02
Alexia skrev:
Bumpar väl lite med min fråga istället för att göra en egen tråd då.

Men när brukar man kunna se kön på de små platy-rackarna? Jag tycker de börjar bli stora nog att flytta ur yngelkaret snart - spec som jag inte vill ha ÄNNU fler platyyngel tack ;)

Men de små rackarna ser ju ut som honor hela bunten om man ska försöka kika efter gonopodium eller avsaknad av sådant - och riktigt såå lättlurad är jag inte att jag går med på att allihopa är töser.

Så när utvecklas det där gonopodiumet egentligen? Svårt säga exakt hur gamla de är, jag såg dem första gången 18/3 men svårt säga exakt hur gamla de var då iom stort akvarium, mycket 'fiender' och gott om gömställen. De är ca centimetern.

Tacka vet jag endlers - färg = hane, ingen färg = tös ;P

Allt du undrar står (eller borde gå att utläsa) i första inlägget i den här tråden. Ha det bra!
Och det KAN faktiskt vara så att alla är tjejer...beror på generna och vilka arter som ursprungligen varit med i aveln.
#236 - 27 april 2011 14:03
Jag har fått tag på lite olika viltformer av Svärdbärare & Platy :)
Jag köpte dessa fiskar från England (kostade under 200kr i frakt):
Xiphophorus cortezi, population Vinasco 2008.
Xiphophorus pygmaeus, population Rio Huichihuayan 2008.
Xiphophorus xiphidium, population Rio Corona 2006.

och dessa inom Sverige:
Xiphophorus maculates – Rio Grijalva 2009.
Xiphophorus alvarezi, population Rio Dolores

Så nu har jag nio stycken olika viltformer av svärdbärare & platy, inom kort så kommer det ett till parti med fiskar till mig från england.
Mina absoluta favoriter är Cortze svärdbärarna med dess färgteckning med gul ryggfena, svarta fläskiga kroppar med band på.
Hälsn Johan
#237 - 31 maj 2011 19:53
Grattis Johan till alla dina vildformer! Bli "goldis" och lägg upp bilder på dem, eller länka till annan bildsida så vi får se dem! ;)
#238 - 5 juli 2011 14:05
Bump! Glad sommar!:D
#239 - 19 augusti 2011 17:26
Bump!;)
#240 - 21 augusti 2011 18:36
Vill bara påpeka att alla "arter" du pratar om inte alls är arter, utan varianter på en art. Typ raser.
#241 - 22 augusti 2011 18:38
Silkisif skrev:
Vill bara påpeka att alla "arter" du pratar om inte alls är arter, utan varianter på en art. Typ raser.

Säger vem??? Nu vet jag ju inte riktigt vem du svarar på/skriver till eller vilket inlägg du pratar om, läs det första inlägget av mig i den här tråden så ser du i alla fall att du kanske lite är ute och cyklar...och visst finns det MÅNGA olika arter av svärdbärare också, men de man ser i akvarieaffärerna hör oftast inte till dem....
#242 - 28 augusti 2011 19:31
Bump.....
#243 - 19 oktober 2011 19:20
Bump igen!
#244 - 12 maj 2012 12:19
Hej hoppas att någon svarar och kollar denna tråd fortfarande, jag har haft yngel av Xiphophorus helleri i flera månader nu och de lever i ett 60 L akvarium men de verkar inte bli större än typ 2 Cm och ingen av dem har utvecklat "svärdet" vad ska jag göra jag vill ju se dem växa sig så stora som de ska vara. är tacksam för all hjälp och fakta till detta. jag börjar tro att akvariet är för litet men det kan ju vara minst 60L står det i artbetsbeskrivningarna.

MVH
#245 - 12 maj 2012 14:48
Tillväxt beror på faktorer såsom foder,akvariestorlek,temperatur,antal fiskar i akvariet,vattenkvalitet. Det kan hända att jag glömt någon faktor men dessa är de jag spontant tänker på.
#246 - 30 maj 2012 12:47
jag har också upplevt vissa arter av platy som otroligt långsamma i tillväxt....Wagtail platy verkar växa fortare än mina korallplaty......nu har jag införskaffat några sunset platy, ska kolla hur fort dom ynglena växer......

Kan detta vara genetiskt betingat?
#247 - 3 juni 2012 20:35
Måste väl skriva mitt premiärinlägg någonstans.. :)

Jag hittade en vit svärdbärare hos den lokala fiskhandlaren och kände att den måste få följa med hem. Sen slog det mig att jag nog aldrig sett en sådan förr så.. Frågan är ganska enkel, hurpass vanliga är de?
Den har inte röda ögon eller något annat som skulle tyda på albino så min spontana tanke är att den kommit från "koi-färgade" föräldrar och av någon anledning bara fått det vita.

Tankar och teorier någon?
#248 - 3 juni 2012 21:02
zoddri skrev:
Måste väl skriva mitt premiärinlägg någonstans.. :)

Jag hittade en vit svärdbärare hos den lokala fiskhandlaren och kände att den måste få följa med hem. Sen slog det mig att jag nog aldrig sett en sådan förr så.. Frågan är ganska enkel, hurpass vanliga är de?

Den har inte röda ögon eller något annat som skulle tyda på albino så min spontana tanke är att den kommit från "koi-färgade" föräldrar och av någon anledning bara fått det vita.

Tankar och teorier någon?

Har aldrig sett en helt vit svärdbärare, men varför inte, hehe :p Men "koisvärdbärare" har väl röda ögon? Åtminstone har jag precis för mig att de i "min" butik har röda ögon, och de är röda på framkroppen och bakkroppen, och vita i mitten. Men det finns kanske svartögda också.
#249 - 3 juni 2012 21:10
Kom på att sambon lyckats fånga rackaren på bild:
http://i384.photobucket.com/albums/oo286/zoddri/vitsvard.jpg

Lite speciell sådär. Fast efter en noggrann studie så kan det hända att svärdet har lite rött i sig, måste se hur han blir. De har ju en tendens att utveckla färgerna lite mera efter att de fått komma från butiken..
#250 - 3 juni 2012 21:12
Hmm, hehe, den såg ju lite annorlunda ut, lite rosaaktig också.
#251 - 26 juni 2012 12:27
Ifall nån undrar så lever den vita hanen ännu och spenderar sina dagar med att äta och uppvakta honor.

Har dock en orelaterad fråga, hur gammal kan en svärdbärare bli? Har för mig jag läst upp till 5år, är det aktuellt? Går det alls att åldersbestämma fiskar?
#252 - 6 augusti 2012 13:12
zoddri skrev:
Ifall nån undrar så lever den vita hanen ännu och spenderar sina dagar med att äta och uppvakta honor.

Har dock en orelaterad fråga, hur gammal kan en svärdbärare bli? Har för mig jag läst upp till 5år, är det aktuellt? Går det alls att åldersbestämma fiskar?

De kan kanske bli lite äldre ändå men jag vet inte riktigt hur gamla de kan bli, t.ex. den äldsta guldfisken blev 60 år, men det skiljer mycket mellan olika arter av fisk, går inte att säga generellt.

Det finns olika typer av albinism, en del är med normal ögonfärg, tror de kan kallas "lutino" men kan ha fel där.

Grattis till din "vita" hane hursomhelst.;)
#253 - 6 augusti 2012 13:13
Hej hoppas att någon svarar och kollar denna tråd fortfarande, jag har haft yngel av Xiphophorus helleri i flera månader nu och de lever i ett 60 L akvarium men de verkar inte bli större än typ 2 Cm och ingen av dem har utvecklat "svärdet" vad ska jag göra jag vill ju se dem växa sig så stora som de ska vara. är tacksam för all hjälp och fakta till detta. jag börjar tro att akvariet är för litet men det kan ju vara minst 60L står det i artbetsbeskrivningarna.

MVH

Jag tror (också) att du har rätt, testa med att ge dem utrymme och varierad kost så skall du se att de växer! Lycka till!
#254 - 19 november 2013 12:50
Bump!!!!
#255 - 26 november 2013 14:15
Bump, på dig själv, tummen!

Jag har nyligen köpt ett 112 liters akvarium, startades med växter, stenar och vatten, samt tillsatsen "Easy-fix". Efter en vecka köpte jag 10st små neontetror och 4st lite större Kerritetror samt 3st pansarmalar. Jag ska vänta ytterligare 2 - 3 veckor, sedan vill jag gärna ha några platys också. Det borde få plats med 4st platys i karet. Eller blir det för mycket fisk för 112 liter?

Korallplatyn och någon gul variant borde göra sig bra i mitt akvarium. Annars fanns det många andra färgvarianter hos akvarieaffären i staden där jag bor. Men rött och gult blir nog bäst i mitt fall.

Är det något speciellt man ska tänka på när man skaffar platyfiskar till akvariet? Är dom känsligare för något? sjukdomar? vatten? mat? eller annat?

/turismo/
#256 - 12 oktober 2014 18:06
Länge sedan jag var inne, hur gick det?
#257 - 25 oktober 2014 11:38
Lustigt att tråden är såpass "död". Går det att få tag i vildformer på svärdbärare? Eller är det väldigt svårt?
#258 - 26 oktober 2014 08:33
Det såldes ett antal exemplar av vildformer på Örebros akvarieauktion igår har det rapporterats.
#259 - 26 oktober 2014 13:51
Dessa arter såldes på auktionen. Ameca splendens
[FONT=&amp]Characodon lateralis Los Berros, Durango. Mexico[/FONT]
Priapella compressa Rio Notohem, Chacoma. Mexico, 2007
Xiphophorus alvarezi Dolores. Guatemala,
Xiphophorus milleri, Lago de Catemaco, Veracruz Howard Prestons 1960s
Xiphophorus nezahualcoyotl Akvarieform

Xiphophorus pygmaeus Rio Axtla, Rio Panuco drainage, San Luis Potosi. Mexico

Xiphophorus mayae Rio Polochic. Guatemala, 2002
Xiphophorus mayae
Xiphophorus clemenciaeAkvarieform,
Nomorhamphus ebrardtii
#260 - 26 oktober 2014 16:41
Oj, vilken skattkammare... Synd att man inte tog sig dit, men familjen behöver se mig ibland också.

Har du, eller någon annan, koll på vilka priser som betingades?
#261 - 27 oktober 2014 01:24
Jag har ett antal Xiphophorus nezahualcoyotl som jag köpte i Örebro får många år sedan. Har dem i Gävle.
#262 - 27 oktober 2014 07:21
Dessa arter såldes på auktionen. Ameca splendens

[FONT=&amp]Characodon lateralis Los Berros, Durango. Mexico[/FONT]

Priapella compressa Rio Notohem, Chacoma. Mexico, 2007

Xiphophorus alvarezi Dolores. Guatemala,

Xiphophorus milleri, Lago de Catemaco, Veracruz Howard Prestons 1960s

Xiphophorus nezahualcoyotl Akvarieform

Xiphophorus pygmaeus Rio Axtla, Rio Panuco drainage, San Luis Potosi. Mexico

Xiphophorus mayae Rio Polochic. Guatemala, 2002

Xiphophorus mayae

Xiphophorus clemenciaeAkvarieform,

Nomorhamphus ebrardtii

Det var en trevlig lista :)
#263 - 27 oktober 2014 19:31
Men det är typ på auktiiner man kan få tag i vildformer? Har bestämt mig att ha svärdbärare i akvariet på jobbet. Vore kul att ha nåt lite annorlunda. Men tänkte att svärdbärarna får ta jobbet som "uppstartare" av akvariet. Xiphophorus nezahualcoyotl var ju riktigt vackra!
#264 - 27 oktober 2014 19:41
jackson skrev:
Jag har ett antal Xiphophorus nezahualcoyotl som jag köpte i Örebro får många år sedan. Har dem i Gävle.

Har du inga bilder på dem? :)
#265 - 3 november 2014 12:46
....kul att höra om vildformerna, vill man ha tag i sådana kan man bli medlem i "Poecilia"-föreningen.:)
#266 - 17 april 2015 11:25
Hmmm, kul att läsa här. Det var jag som köpte gruppen med 4st Mayae (vilken av de två påsarna av de i listan det var vet jag inte) i Örebro i höstas. En hona var liten och har tyvärr inte vuxit till sig och verkar nu tyvärr vara på väg utför med avsmalning och dålig aptit. Det var ju en förutom den lilla en massiv hona och en lite mer normalstor hona, och en fin hane. Trodde jag ja... Den lite beskedligare honan har nu börjat utveckla gonopodium och svärd?
Har aldrig sett den mörka fläcken på hen, men att utveckla svärd och gonopodium vid ca ett års ålder?

Tror även att jag fått ett par kullar yngel som ätits upp, kanske att det finns ett yngel simmande i karet fortfarande. Jag ska se om det kan finnas några fina honor på auktionen nästa lördag, annars skall jag åka till Assar på ZooHoo och köpa två/tre av hans finaste honor.

Tror detta var min första post här, men har läst mycket.
#267 - 17 april 2015 14:32
Mayae är så fina! Det finns hanar som utvecklar sig väldigt sent... Och en del säger att honor som är "färdigynglade" kan typ konvertera till hanar.. Mina mayaer han ännu inte fått yngel men mina clemenciae har fått fem yngel. :)
#268 - 17 april 2015 14:36
[ATTACH]75419[/ATTACH]

Mayae-hanen hemma
#269 - 18 april 2015 14:51
Märkte igår att mina röda svärdbärare, ynglet som föddes för fem månader sen börjar nu få svärd :) Att det är en hane har synts ett tag då gonopodium utvecklats tidigare.
#270 - 27 april 2015 09:55
Lördagens auktion utmynnade i att jag fick fyra fina X. Mayae till. Dessutom råkade jag köpa ett gäng Guppy, tyvärr dog nästan samtliga 50-talet individer (var packade för länge eller vattnet förgiftat på nåt vis), ett annat impulsköp var 7st Phallichthys tico, en inte helt vanlig levandefödare.
#271 - 27 april 2015 11:53
Vad roligt med mayaerna! Grattis! Och oj vad synd med guppysarna :( Hade behövt bytas lite vatten där kanske :( Gärna bild på den lite ovanliga fisken du köpte! :)
#272 - 27 april 2015 11:59
Just ja, jag fick mayaeyngel igår! Och mina clemenciaeyngel växer och frodas. Kul med dessa svärdbärare!
#273 - 20 november 2015 21:12
Snart är det dags för auktion i Göteborg! Kolla in på GCGs hemsida så hittar du fram till auktionslistan om det dyker upp något kul!
#274 - 3 mars 2016 20:52
Kanske en dum fråga men har någon försökt på hobbybasis avsiktligt korsa svärdbärare och platy ?, funderar på vad det månne bliva av tex sunsetsvärdbärare och gul glödband platy ?
#275 - 4 mars 2016 06:23
[QUOTE=HåkanM;n2351826]Kanske en dum fråga men har någon försökt på hobbybasis avsiktligt korsa svärdbärare och platy ?, funderar på vad det månne bliva av tex sunsetsvärdbärare och gul glödband platy ?[/QUOTE]

De har redan korsats kommersiellt, de flesta kraftigt färgade svärdbärare har olika varianter av platy inkorsade. Hur resultatet blir är omöjligt att förutse, men antagligen inte enhetligt utan ynglen kan se olika ut, men det är bara en kvalificerad gissning.

Tobbe

#276 - 4 mars 2016 22:09
Jo men måste man "tvångskorsa" dvs ha endast typ en svärbärarhona med en playhane ensamma", om man har en sällskapsburk med både platy och svärbärare (är väl rätt vanligt), så kommer dessa att korsa sig spontant eller håller de sig till sin egen art ?
#277 - 14 juni 2016 12:30
De tar den som finns till hands....
#278 - 18 november 2018 16:41
Jag har sagt det förr: akvariestammarna av svärdbärare och platy är redan hybridiserade, så de korsar sig hej vilt.....;)
/Tummen

Annons