Haramal?

#1 - 3 februari 2010 09:50
Jag har kikat litegrann på de här raringarna: http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=345&SOK=1
Hara hara (äntligen ett vetenskapligt namn som går att uttala utan att slå knut på tungan!) och går sådär och velar.
Är det någon som har erfarenhet?
Finns de ens ute i handeln?

Vore trevligt att prova på något lite annorlunda som faktiskt hör hemma i asienbiotopen. ^^
#2 - 3 februari 2010 10:19
Arterna i släktet Hara är lättskötta, snälla och trevliga. Och visst går det att hitta dem i handeln (just nu verkar dock H. hara och pyttelilla H. jerdoni bara gå att beställa från tyska Glaser).
Fast jag gillar lite större släktingen Erethistes pusillus ännu mer - den är inte lika skygg.
#3 - 3 februari 2010 11:02
Vilket snabbt och trevligt svar jag fick!
Jag är rädd att jag får vänta om de bara finns hos Glaser. Häruppe vet jag inte av någon återförsäljare som beställer därifrån, men det är ändå gött att vet att hoppet inte är förlorat. Bara att lägga in en förfrågan hos Imazo och de andra och tålmodigt vänta på svar som vanligt.
På rekommendation kanske jag borde fråga efter Erethistes pusillus också förstås, och se vilken rackare som dyker upp först. De var utan tvekan snarlika och verkar inte heller bli några bjässar.
Tack och bock! ^^

Annons