Har värmeböljan börjat skörda fiskliv?

#1 - 14 juli 2010 20:15
Hej!

Jag vet inte om detta är rätt placering - jag tror att det är värmen som är boven och jag vet inte vad jag ska göra. :(

Jag har ett ganska stort akvarium med lite fisk i väntan på hösten då tanken är att beståndet ska utökas. Just nu är jag glad för att jag startat så lugnt, eftersom döden plötsligt kommit på besök. Fiskarna trivs i ganska kalla temperaturer och nu vistas de i ca. 29-gradig värme.

En Pseudomugil gertrudae dog i söndags hastigt och nu är ytterligare en på g, tror jag. Har lyft över den till en hink för att kunna hålla koll. Avlivar ikväll om den inte kvicknar till. En Puntius oligolepis (nätbarb) håller sig gömd så jag har inte lyckats få tag i den. Den är definitivt döende.

Pga att jag har räkor och bettor som är rymningsbenägna har jag inte vågat lyfta bort locken från akvariet. Jag har gjort vattenbyten med svalt vatten (som knappt sänkt temperaturen alls), släckt belysningen mitt på dagen och bara haft tänt i några timmar per dygn. Den där fancy fläktvarianten som händiga zoopetare verkar kunna bygga utan problem kan inte tummen mitt i handen-jag ordna, så det är trist nog inget alternativ. Ska köpa petflaskor att fylla med kallvatten i morgon och frysa in.

Fyller i mallen för att någon kanske ska lyckas upptäcka något som jag inte tänkt på skulle kunna vara orsaken.

[FONT=Times New Roman][SIZE=3]1/ Hur stort är akvariet? [/SIZE][/FONT][FONT=Times New Roman][SIZE=3][FONT=Arial][FONT=Times New Roman][COLOR=red]240 liter[/COLOR][/FONT][/FONT][/SIZE]
[SIZE=3]2/ Vilken filtrering använder du? [COLOR=red]Ytterfilter Fluval [/COLOR][/SIZE][/FONT]
[SIZE=3][FONT=Times New Roman]3/ När startade du akvariet? [COLOR=red]2010 04 06[/COLOR][/FONT][/SIZE]
[SIZE=3][FONT=Times New Roman]4/ Om akvariet är nytt (mindre än 2 månader från att de första fiskarna las i) – hur många fiskar startade du med och vilka fiskar? [/FONT][/SIZE][SIZE=3][FONT=Times New Roman]Hur länge dröjde det innan du la in ytterligare fiskar?[/FONT][/SIZE]
[SIZE=3][FONT=Times New Roman]5/ Vilka fiskar har du i akvariet idag? [COLOR=red]2 betta coccina (flyttade tillbaks från lekakvarium i fredags), 6 Tanichtys micagemmae, 5 Pseudomugil gertudae, 6 Puntius oligolepis, 4 amanaoräkor (inköpta i fredags). [/COLOR]Hur många av respektive och ungefärligen vilken storlek har de? [COLOR=#ff0000]Alla är små fiskar.[/COLOR][/FONT][/SIZE]
[SIZE=3][FONT=Times New Roman]6/ Har du växter i akvariet? Hur många (ungfär) och vilka? [COLOR=red]Massor av växter. Mest snabbväxande sorter som Bacopa Carolinana, Hygrophilia Polysperma, Ludwigia arcurata..., någon sorts svärdplanta, en del flytväxter som jag för tillfället glömt namnet på, yvig mossa på rot, sötvattenstång, m.fl.[/COLOR][/FONT][/SIZE]
[SIZE=3][FONT=Times New Roman][COLOR=red][SIZE=3][FONT=Times New Roman][COLOR=black]7/ Vilka pH och KH-värden har du på kranvattnet?[/COLOR] Stockholmsvärden. Har glömt exakt, men högt pH och lågt KH.[/FONT][/SIZE]
[SIZE=3][FONT=Times New Roman][COLOR=black]8/ Vilka pH, KH och nitritvärden har du på akvarievattnet?[/COLOR][COLOR=black] KH skall vara taget minst en dag efter det senaste vattenbytet [/COLOR][COLOR=red]pH 7-7,5, KH har inte kollats på ett tag, nitrit 0[/COLOR][/FONT][/SIZE]
[COLOR=black][SIZE=3][FONT=Times New Roman]9/ Hur ofta och hur mycket vatten byts?[COLOR=red] Normalt ca 50 - 60 liter 1 gång i veckan. [/COLOR][/FONT][/SIZE][/COLOR][/COLOR][/FONT][/SIZE]
[SIZE=3][FONT=Times New Roman][COLOR=red][SIZE=3][FONT=Times New Roman][COLOR=black]10/ När genomförde du det senaste vattenbytet? Hur mycket byttes då`?[/COLOR][COLOR=#ff0000] 60 l i fredags. Har bytt 20 liter idag.[/COLOR][/FONT][/SIZE]
[FONT=Times New Roman][SIZE=3][COLOR=black]11/ Har du på sistone (senaste månaden) lagt i någon ny inredning (stenar, rötter etc.) i akvariet eller gjort någon större ommöblering?[/COLOR] Nej[/SIZE][/FONT]
[SIZE=3][FONT=Times New Roman][COLOR=black]12/ Har du på sistone satt in någon ny fisk? Om ja, höll du dessa i karantän innan de släpptes ner i huvudakvariet? Om ja, hur länge?[/COLOR] [COLOR=red]Köpte 4 amanoräkor i fredags. Ingen karantän. Samma dag återfördes bettorna från lekkaret.[/COLOR][/FONT][/SIZE]
[SIZE=3][FONT=Times New Roman][COLOR=black]13/ Har det under det senaste halvåret bytts vattenledningsrör eller varmvattenberedare i fastigheten där du har akvariet? [COLOR=red]Nej[/COLOR][/COLOR][/FONT][/SIZE]
[FONT=Times New Roman][SIZE=3][COLOR=black]14/ Vad matar du fiskarna med och hur ofta får de mat.[/COLOR] Nykläckt artemia är huvudfoder. Flingfoder ca. 1 gång/vecka. Ibland frusen artemia.[/SIZE][/FONT]
[FONT=Times New Roman][SIZE=3][COLOR=black]15/ Har du nyligen bytt foder?[/COLOR] Nej[/SIZE][/FONT]
[SIZE=3][FONT=Times New Roman][COLOR=black]16/ När började fiskarna bli sjuka och hur var symptomen då?[/COLOR] I söndags morse flöt en u-formad gertrudae med strömmen. Såg inte konstig ut i övrigt. Ikväll vilade en nätbarb mot en rot. Rörde sig långsamt. Tappat färg. Simmade iväg vid infångningsförsök 1. Möjligen lite vinglig. Gömde sig vid infångningsförsök 2 i en grop mellan grus och rot. Kröp in under när jag försökte fånga den. Nu hittar jag den inte, men den lyckades uppbåda kraft nog för att ta sig undan när jag lyfte lite på roten. Såg väldigt risig ut. [/FONT][/SIZE][/COLOR][/FONT][/SIZE]

[SIZE=3][FONT=Times New Roman][COLOR=red][SIZE=3][FONT=Times New Roman]Strax efteråt upptäcker jag en gertudae som hänger vid ytan med mun upp och stjärt ned. Den fångade jag lätt. Har inte sett att något varit konstigt tidigare under dagen, men de kan ha hållit sig undan. Inga fläckar, sår eller andra konstigheter.[/FONT][/SIZE][/COLOR]
[COLOR=red][COLOR=black][SIZE=3][FONT=Times New Roman]17/ Har några dött, i å fall vilka och hur tätt har de dött? [COLOR=red]1 (snart troligtvis 3). Se punkt 16.[/COLOR][/FONT][/SIZE]
[/COLOR][SIZE=3][FONT=Times New Roman][COLOR=black]18/ Har fiskarnas beteende förändrats? Exempel: andas hastigt; står vid ytan; skyggare; äter inte etc. etc.[/COLOR] Ja, de drabbade fiskarnas beteende är beskrivet under punkt 16.[/FONT][/SIZE]
[SIZE=3][FONT=Times New Roman][COLOR=black]19/ Finns det några synliga sjukdomstecken på fisken -exempel: prickar, svamp (typ bomullstussar), bölder, sår etc.? Om så är fallet beskriv var de sitter, mängden och hur stora de är.[/COLOR] Nej[/FONT][/SIZE]
[SIZE=3][FONT=Times New Roman][COLOR=black]20/ Har du redan medicinerat? Om så är fallet – vad blev resultatet?[/COLOR] Nej[/FONT][/SIZE]
[FONT=Times New Roman][SIZE=3][COLOR=black]21/ Beskriv händelseförloppet så noga som möjligt – t.ex. om alla sjuknade in samtidigt eller var det först en, sedan två osv?[/COLOR] [COLOR=red]Se punkt 16.[/COLOR][/SIZE][/FONT]
[SIZE=3][FONT=Times New Roman][COLOR=black]22/ Tar du direkt bort döda fiskar?[COLOR=red] Ja (dödsfallet i söndags var det första sedan uppstart i början av april i år)[/COLOR][/COLOR][/FONT][/SIZE][/COLOR][/FONT][/SIZE]

[COLOR=#ff0000][SIZE=2][COLOR=black]Tror ni kloka där ute att det är värmen eller har fiskarna drabbats av någon sjukdom? Kan räkorna ha något med saken att göra? Har sett att fiskarna varit väldigt närgångna när de kollat in nykomlingara ibland. Vad ska jag göra? [/COLOR][/SIZE][/COLOR]

[SIZE=2]Vänliga, men sorgsna, undringar häpp[/SIZE]
#2 - 14 juli 2010 20:39
min kampfisk och min nya fisk (vet ej "ras" då jag fick den) dog idag på bara någon timme.. har normal temp i akvariumet..
#3 - 14 juli 2010 22:59
Myggnät stoppar bra och tillåter avdunstning, se till att du har bra drag på ytvattnet och följ min anvisning nedan.
http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=140431&p=1420171&viewfull=1#post1420171
#4 - 14 juli 2010 23:05
Ändra utblåset på pumpen så att det blåser mer vågor på vattenytan.
#5 - 15 juli 2010 05:01
Gaffel & Grothras:

Tack för era tips!
Jag ska köpa myggnät idag och ändra utblåsets riktning en aning. Byggeriet kommer jag inte kunna få till. Har varken utrustning eller kunskapen som krävs. :( Får se om jag hittar något som skulle kunna funka när jag köper myggnätet. Ska för säkerhets skull köpa ett par petflaskor att göra isklampar av.

Jossy89:
Vad tråkigt. Då är det nog inte värmen som är boven i ditt fall. Nitrit? Flytt kan ju i sig vara stressande. Du kan ju fylla i en sjukdomsmall och slänga ut dina frågor här i hopp om hjälp om du inte själv listat ut vad som är orsaken. Lycka till!
#6 - 15 juli 2010 06:10
En liten uppdatering:

Jag återfann inte nätbarben igårkväll, när jag hade tänkt avliva den. I morse hittade jag den död. Inga synbara skador.

Gertrudaen som flyttat över i hink verkar må bättre idag. Såvitt jag kan se simmar hon som vanigt, trots att hon igår när jag skrev inlägget såg ut att vara förlorad. I hinken har det antagligen inte varit lika varmt under natten, så jag misstänker att det verkligen är värmen som är boven.
#7 - 15 juli 2010 07:50
Har du tillgång till en golvfläkt? Ställ den på en stol(om det behövs) och rikta fläkten mot akvariet(inte direkt mot vattnet - det blir för kraftigt) och låt gå. Alternativt, två 1,5l petflaskor med is såväl morgon som kväll.

På sikt måste du lösa problemet - Skaffa fläktar som är särskilt gjorda för akvarium. Ex:
http://cgi.ebay.com/Aquarium-Fish-Tank-Single-Cooling-Fan-cooler-Quiet-/270597659293?cmd=ViewItem&pt=UK_Pet_Supplies_Fish&hash=item3f00e09a9d

Skaffa sedan en temperaturvakt på JULA eller liknande och koppla fläktarna till den.
#8 - 15 juli 2010 08:01
jag tror inte det är värmen just i sig, dessa fiskar brukar tåla +29c utan problem om man har bra flås på vattnet. dvärgkardinalfisk, nätbarb, betta c och amano har jag själv haft i åtminstone +30grader. Pseudomugil gertudae har jag inte haft men hittade på en sida att den kan vara i 23-30grader.

annars skulle jag gissa på syrebrist såfall då varmt vatten innehåller mindre syre. eller någon annan förgiftning. imed en av fiskarna var vid ytan med munnen upp och stjärten ner så brukar det tyda på¨syrebrist eller förgiftning.

och doppvärmare förmodar jag att du inte har i.
#9 - 15 juli 2010 11:32
Flaxss skrev:
jag tror inte det är värmen just i sig, dessa fiskar brukar tåla +29c utan problem om man har bra flås på vattnet. dvärgkardinalfisk, nätbarb, betta c och amano har jag själv haft i åtminstone +30grader. Pseudomugil gertudae har jag inte haft men hittade på en sida att den kan vara i 23-30grader.

annars skulle jag gissa på syrebrist såfall då varmt vatten innehåller mindre syre. eller någon annan förgiftning. imed en av fiskarna var vid ytan med munnen upp och stjärten ner så brukar det tyda på¨syrebrist eller förgiftning.

och doppvärmare förmodar jag att du inte har i.

Nej. Använder inte doppvärmare alls. Den ligger ouppackad i sin förpackning.

Dina tankar är intressanta. Jag har ju inte stoppat i något nytt i akvariet på ett bra tag och det ligger inga döda fiskar och förpestar vattnet heller. Den fisk som jag förde över till hink igår kväll (nu flyttad till ett litet akvarium med vatten från stora plus en liten andel kallare kranvatten) återhämtade sig under natten och hänger inte vid ytan längre. I morse såg hon ut att vara i ganska gott skick och så har det fortsatt.

Vad kan det vara då? Maten? Något räkorna har haft med sig? Kan inte komma på vad som skulle orsaka förgiftning. Eftersom två fiskar dött med fem dagars mellanrum och jag tidigare inte haft några problem blir jag förstås rädd att de nu ska gå hädan en efter en utan att jag kommer på vad som är fel. Om det inte är värmen då, vilket jag i min desperation trott och försöker åtgärda.

vordf:
Ska se om vi kan fixa fläkt att ställa intill akvariet. Tack för tipset. Jag hittade en liten handfläkt för 50 spänn som jag lyckades montera bra, men den slutade funka efter 10 minuter... [:(!]

Jag har också efter tips här skaffat myggnät som får agera tak istället för luckorna som vanligtvis sitter där.
#10 - 15 juli 2010 11:50
i naturen där dessa fiskar finns blir det/kan bli över 25-30grader.

Betta coccina kommer från Malaysia och Indonesien. tropiskt.

Tanichthys micagemmae kommer från bergstrakter i norra Vietnam, denna är mest känslig av alla dina fiskar när det gäller värme. även om den tål mycket också.

Pseudomugil gertrudae kommer från Nya Guinea och norra Australien. där blir det inte så kallt/svalt. det är ju tropiskt klimat i norra Australien.

Puntius oligolepis kommer från Sumatra och Indonesien. här blir det inte heller så kallt/svalt.

förövrigt när det blir varmt så bör man mata lite mindre, ha bra flås på vattnet, och vara noga med vatten byten. har man inte detta eller gör så här så kan det blir problem i värmen.

när startade du upp karet ? är det etablerat ? är du säker på att alla nitrit-toppar är borta ? har du testat vattnet nyligen ?

några av dessa fiskar är känsliga och kan dö i början. dom vill ha etablerade akvarium.
#11 - 15 juli 2010 12:38
när startade du upp karet ? är det etablerat ? är du säker på att alla nitrit-toppar är borta ? har du testat vattnet nyligen ?

Jag startade upp det mycket försiktigt i början av april. Har sakta fyllt på med ny fisk och varit noga med vattenbyten, samt försökt att inte övergöda. Jag har mätt nitriten lite då och då sedan start (proven har tagits vid olika tidpunkter under dagen och olika dagar i vattenbytesschemat). Självklart tog jag ett prov igår i samband med att jag upptäckte fiskar som såg ut att må dåligt och i söndags när jag upptäckte den första döda fisken. Resultatet har varit noll.

Någon riktig topp har jag aldrig haft (eller åtminstone inte vid mätning) och jag har frågat kunnigt folk om detta (eftersomså många verkar drabbas). Svaret har blivit att jag har väldigt få och små fiskar i ett förhållandevis stort akvarium (240 l), jag har inte skyndat mig och köpt allt på en gång utan låtit det gå tid emellan. Jag har tagit det väldigt lugnt, helt enkelt. Jag har nöjt mig med det svaret.
#12 - 15 juli 2010 12:59
MIna Sewellior, zebrafiskar och Dario Dario har klarat upp emot 30 grader när jag inte varit hemma och bytt vatten (i med kallt!), trodde de skulle kola på direkten!
Tur måste man ha ibland.
#13 - 15 juli 2010 14:52
MIna Sewellior, zebrafiskar och Dario Dario har klarat upp emot 30 grader när jag inte varit hemma och bytt vatten (i med kallt!), trodde de skulle kola på direkten!

Tur måste man ha ibland.

Vilken tur! Mina övriga fiskar visar heller inga tendenser till att må dåligt, men jag har å andra sidan inte lagt märke till något direkt avvikande med de två nu döda och den som är bättre efter att ha verkat döende, innan de plötsligt blev väldigt dåliga. Den första gången inträffade det under natten, men ingen uppvisade ovanligt beteende innan lyset slocknat.

Kanske var det helt enkelt svaga exemplar som inte klarade av så lång värmebölja, eller så är det något i vattnet. Det är jag egentligen mest rädd för. Funderar över maten, men jag har ju aldrig gett dem dålig mat (åtminstone inte medvetet och att jag skulle serverat dålig artemia vid två tillfällen på kort tid, men aldrig innan verkar osannolikt).

Det mest märkliga i allt detta just nu är att den lilla gertrudaen inte längre visar några tendenser till sjukdom, trots två hastiga flyttar först till hink och sedan till akvarium. Hon kan möjligen verka lite slö, men hänger inte vid ytan och jagade mat när jag nyss testade att ge lite. Jag är minst sagt FÖRVIRRAD.:confused:
#14 - 15 juli 2010 14:57
om alla nu verkar må bra så ta det försiktigt och se hur det går, som sagt ha bra flås på vattnet.

kanske blir syrebirst på natten imed växterna använder syre på natten, så kanske därför den/dom mådde sämre under natten.
#15 - 15 juli 2010 15:23
Flaxss skrev:
om alla nu verkar må bra så ta det försiktigt och se hur det går, som sagt ha bra flås på vattnet.

kanske blir syrebirst på natten imed växterna använder syre på natten, så kanske därför den/dom mådde sämre under natten.

Så skulle det kunna vara. Hoppas att det värsta är över nu, men det här att inte veta vad som är den egentliga orsaken är lite läskigt. Jag är tack och lov ledig tills på måndag så jag har ju möjlighet att pyssla och titta nu. Känns skönt mitt i allt elände. Tack för alla dina svar, förresten. Du har varit mycket hjälpsam och fått mig att fundera i nya banor.
#16 - 16 juli 2010 15:27
Gertrudaen började sloka lite under kvällen, men såg inte så dålig ut som under kriskvällen när allt verkade vara på tok. I morse var hon död. De andra fiskarna räknas in flera gånger per dag och ingen av dem har visat något uppseendeväckande beteende. Temperaturen har sjunkit något.

Om det är problem med att syrenivån sjunker under natten - vad kan det då bero på om jag inte har några mätbara problem av typen nitritspikar eller dylikt? Någon som har några idéer?
#17 - 16 juli 2010 17:45
värmeböljan dödade fiskar för över 6000kr i tisdags för mig :(
#18 - 16 juli 2010 18:17
Diskusarna färgar ut och mår kanon i värmen.
Det är väl också dom enda :(
#19 - 16 juli 2010 18:25
starman_ skrev:
värmeböljan dödade fiskar för över 6000kr i tisdags för mig :(

Nää! Vad hemskt! :( Jag hoppas att du inte har tappat sugen nu.

För min del handlar det inte om dyr fisk, så jag förlorar inte så himla mycket pengar även om alla går hädan. Det är det här med att vilja ge dem en så bra tillvaro som möjligt nu när jag har skaffat dem som är skäl till min oro. Tänker inte köpa ny fisk förrän i slutet av augusti eller senare om temperaturen här hemma inte sjunkit några grader då.

Hur högt hamnade temperaturen i ditt/dina kar och under hur lång tid varade det innan de började dö? Jag hoppas att det är över här nu, men vågar inte sluta vara superuppmärksam. Här tycker jag att det har varit ett snabbt förlopp från tillsynes frisk till dödssjuk.
#20 - 16 juli 2010 18:31

Jag, som ser fram emot att så småningom ha ett akvarium fullt av små fiskar, kanske borde tänka om och börja fantisera om diskus... Nä, så blir det inte, men det är ju kul att några trivs. Synd att de andra drabbas så hårt bara.

Förra gången jag hade akvarium bodde jag i en svalare lägenhet och drabbades inte på samma sätt av värmen. Det var i stort sett det enda som var bättre med den lägenheten än den vi har nu, men de senasre dagarna har jag då och då längtat tillbaks. Det är inte kul att fiskar dör av det här skälet.
#21 - 16 juli 2010 21:14

och så mina fiskar dom verkar trivs ganska bra i värmen också.

Dvärgkardinalfisk - Tanichthys micagemmae
Kardinalfisk - Tanichthys albonubes
Praktbarb - Puntius conchonius
Mesonoemacheilus guentheri
Pakistanbotia - Botia almorhae
Eldstjärt - Epalzeorhynchos bicolor
Skunkbotia - Yasuhikotakia morleti
Praktbotia - Chromobotia macracanthus
Zebrabotia - Botia striata
Botia dario
Siamesisk algätare - Crossocheilus oblongus
Eldål - Mastacembelus erythrotaenia
Tigerbarb - Puntius tetrazona
Fembandsbarb - Puntius phutunio
Kopparbarb - Puntius titteya
Kilfläcksrasbora - Trigonostigma heteromorpha
Jättedanio - Devario aequipinnatus
Doktorsfisk - Garra spp
Trichogaster leeri - Mosaikgurami
Trichogaster microlepis - Månskensgurami
Macropodus - Makropod

mf

så nog finns det mer än Diskus. i värmen sköter jag dom som jag beskrev ovan. har aldrig fläktat eller lagt i kylande is i karen. både små och stora kar blandat. inga problem någon sommar. just nu har jag i alla kar 27-31c.

men jag tycker det är väldigt tråkigt för dom som förlorar fiskar i värmen.
#22 - 17 juli 2010 09:32
Jag tror Per/Haninge menade att diskusarna är de av hans fiskar som ser ut att uppskatta att det är så varmt.

Nåväl, angående trådens ämne anser jag att du är inne på helt rätt spår Flaxss, det är inte värmen i sig som dödar, det är bieffekter av värmen. Inte nog med att vattnet kan lösa mindre syre, syrebehovet går upp ju varmare det blir, för fiskar, filterbakterier och växterna då på natten.

Jag haft över 33° som "toppnotering" i flera av mina akvarier flera dagar, inte ens fiskarna som egentligen lever i tempererat klimat verkade besvärade, så som guldfiskar och Pseudorasbora parva.
#23 - 17 juli 2010 09:59
Erik... skrev:
Nåväl, angående trådens ämne anser jag att du är inne på helt rätt spår Flaxss, det är inte värmen i sig som dödar, det är bieffekter av värmen. Inte nog med att vattnet kan lösa mindre syre, syrebehovet går upp ju varmare det blir, för fiskar, filterbakterier och växterna då på natten.

Jag haft över 33° som "toppnotering" i flera av mina akvarier flera dagar, inte ens fiskarna som egentligen lever i tempererat klimat verkade besvärade, så som guldfiskar och Pseudorasbora parva.

tack

exakt det är det jag menar. ;)

och som jag skrev innan matar jag lite mindre, ökar flåset på vattnet m.m. så klarar dom/hanterar/trivs-bättre i värmen.
#24 - 17 juli 2010 11:16
Jag har nu bytt ut mitt vanliga utblås mot ett långt strilrör för att sprida rörelsen på ytan så mycket som möjligt utan att fiskarna behöver åka kana). De som är kvar ser ut att må prima. Jag hoppas att jag kommit tillrätta med problemen nu. Tack för all hjälp! :)

Och så fler frågor:
Kan orsaken ha varit för dålig ytrörelse (jag tycker att den har varit god hela tiden, men hoppas att nya systemet blir ännu bättre) och övermatning i kombination med värme? Är det den troliga orsaken till att fiskarna inte orkade? Eller kan det vara någonting annat som gjort att syrenivåerna blivit för låga? Vill ju inte att detta eventuellt kvarstående problem ska fortsätta lura över akvariet som en tickande bomb.
#25 - 17 juli 2010 11:29
Förlorade igår en silver haj... Ingen större förlust räknat i pengar, men det är tiden man lagt ner på fiskarna som man förlorar :(
Även min hajmal dog av värmen för någon dag sen....

Är riktigt orolig över att min RTC, Paroon haj och mina 3 st oscar's (påfåglar) ska stämpla ut... Igår när jag kom hem ifrån jobbet visade termometern 32 GRADER!!!!! Så kl 3 på natten blev det ett rejält vattenbyte och i med 6 st pet-flaskor fyllda med is...
#26 - 17 juli 2010 15:26
Ursprungligen postat av starman_
värmeböljan dödade fiskar för över 6000kr i tisdags för mig
Nää! Vad hemskt! Jag hoppas att du inte har tappat sugen nu.

För min del handlar det inte om dyr fisk, så jag förlorar inte så himla mycket pengar även om alla går hädan. Det är det här med att vilja ge dem en så bra tillvaro som möjligt nu när jag har skaffat dem som är skäl till min oro. Tänker inte köpa ny fisk förrän i slutet av augusti eller senare om temperaturen här hemma inte sjunkit några grader då.

Hur högt hamnade temperaturen i ditt/dina kar och under hur lång tid varade det innan de började dö? Jag hoppas att det är över här nu, men vågar inte sluta vara superuppmärksam. Här tycker jag att det har varit ett snabbt förlopp från tillsynes frisk till dödssjuk.

Kom hem från jobb och det luktade konstigt i lägenheten...Var all fisk i akvariet som hade dött. Ingen kul syn o se sina fina fiskar ligga där. Har tappat suget nu känns det som.
#27 - 17 juli 2010 15:50
starman_ skrev:

Kom hem från jobb och det luktade konstigt i lägenheten...Var all fisk i akvariet som hade dött. Ingen kul syn o se sina fina fiskar ligga där. Har tappat suget nu känns det som.

Det var en fruktansvärd syn, kan jag tänka mig. Förstår att du känner dig låg.

Hittills har jag ju inte drabbats så hårt, men jag har lärt mig mycket under den här veckan. Allt är nedskrivet så att jag minns nästa sommar. Förhoppningsvis kan jag då undvika riktig kris.

Jag kör på enligt råden ovan, försöker mata mindre än vanligt och kör dagliga små vattenbyten. Att ta av täckglasen tror jag har varit det bästa av alla råd jag fått. Det sänkte temperaturen en del. Nu håller jag tummarna för att inte fler fiskar bär på någonting bakteriellt eller vad det nu kan ha varit som brutit ut i värmen. Vill att allt trist ska vara över så att jag kan återgå till att drömma om hur kul det ska bli i höst när jag törs köpa ny fisk, fler räkor och ska testa att dra upp fler yngel.
#28 - 17 juli 2010 16:01
sandish skrev:
Förlorade igår en silver haj... Ingen större förlust räknat i pengar, men det är tiden man lagt ner på fiskarna som man förlorar :(

Även min hajmal dog av värmen för någon dag sen....

Är riktigt orolig över att min RTC, Paroon haj och mina 3 st oscar's (påfåglar) ska stämpla ut... Igår när jag kom hem ifrån jobbet visade termometern 32 GRADER!!!!! Så kl 3 på natten blev det ett rejält vattenbyte och i med 6 st pet-flaskor fyllda med is...

Visst är det trist. Man blir lite uppgiven. Har du sett de fiskar du oroar dig för uppvisa några sjukdomstecken? Aptitlöshet eller annat? Om inte kan de kanske klara sig. Kolla igenom alla bra råd här, så får du säkert ned temperaturen några grader.

Det är så mycket som man borde ha kommit på själv, men som åtminstone jag inte tänkt på innan folk här påtalat det. Det där med syrehalten och att det är något de redan burit på som tagit knäcken på dem i värmen - varför kunde jag inte komma på det själv? Skyller min egen slöa tankeverksamhet på värmen. Nu är det bara att hoppas på att det går vägen.
#29 - 17 juli 2010 16:07
Flaxss skrev:
tack

exakt det är det jag menar. ;)

och som jag skrev innan matar jag lite mindre, ökar flåset på vattnet m.m. så klarar dom/hanterar/trivs-bättre i värmen.

Just nu är jag benägen att säga samma sak om fiskarna här. Idag har gertrudaehannarna hållit stiliga uppvisningar för varandra och honorna, så de kvarvarande ser ut att trivas. Ska följa dina fina råd. Du har lärt mig en viktig läxa. Tack!
#30 - 17 juli 2010 16:08
Mina har då nästan slutat äta helt :(... Paroon hajen har inte ätit på över 1 vecka, Red tail malen är väl snart uppe i en vecka...
Och 1 av mina 3 påfåglar äter inte alls... Och alla dessa fiskar är kända för att nästan stoppa i sig vad som helst.
Har faktiskt ställt mig in på att jag kommer förlora RTC'n och paroon hajen... med tanke på värmen och att de matvägrar

EDIT: Där rök den sista silverhajen också... ännu ett offer för värmeböljan :mad:
#31 - 17 juli 2010 16:13
sandish skrev:
Mina har då nästan slutat äta helt :(... Paroon hajen har inte ätit på över 1 vecka, Red tail malen är väl snart uppe i en vecka...

Och 1 av mina 3 påfåglar äter inte alls... Och alla dessa fiskar är kända för att nästan stoppa i sig vad som helst.

Har faktiskt ställt mig in på att jag kommer förlora RTC'n och paroon hajen... med tanke på värmen och att de matvägrar

EDIT: Där rök den sista silverhajen också... ännu ett offer för värmeböljan :mad:

Jättetråkigt!

Jag kan fortfarande allt för lite för att ge några råd - jag bara tar emot än så länge - men har du slängt upp en tråd här angående problemen? Det kan ju hända att det är någonting åt magen eller så som går att medicinera? Jag vet som sagt inte, men det kan väl vara värt ett försök?
#32 - 17 juli 2010 19:05
sandish skrev:

Testat lösningen med fläktar 45 grader mot vattenytan för att öka avdundstningen? Temperaturen man mäter upp är ju bara ett medelvärde och transporterar man bort de aktivaste moleklerna (vattenångan) sänker det temperaturen. Jag har själv inte testat men ska köpa datorfläktar först.
Bilagor:
#33 - 19 juli 2010 20:55
@ sandish (om du skulle titta in igen): Hoppas att det har börjat gå bättre och att den mörka bild med massiv fiskdöd som du målade upp inte blev verklighet. Det är jättetrist när fisk dör. :(

Uppdatering: Jag har fortsatt med dagliga små vattenbyten, plus det vanliga stora en gång i veckan. Hoppas att jag inte överdriver? Det har i alla fall hittills inte strukit med några fler fiskar och de kvarvarande ser ut att må bra. Jag hoppas innerligt att jag inte får äta upp att jag skriver så.

Har ett yngelkar också och de små betta coccina-ynglen äter och växer så sakteliga. Inga verkar ha dött där. :)

Tror inte att jag kan göra mer än jag gjort/gör för att få behålla de fiskar och räkor jag har. Funkar inte det här så vet jag inte vad jag ska ta mig till. Det här ska ju vara kul. Det är inte roligt med bakslag av det här dramatiska slaget, men än ger jag inte upp. Tycker att det börjar kännas roligt igen och har skojiga akvarieplaner för hösten.

Annons