Har två gula malar

#1 - 12 mars 2008 10:07
Hej! Har två gula malar ,en hane o en hona.Det är så här att hanen är inne i stubben och rotar med fenan uppe så att man kan se den. Så hon an simmar oxå in i stubben till hanen ,kan det vara parning på väg? När hon har varit därinne hos hanen ett tag så simmar hon ut igen, men inte han.Ser ut som han rensar därinne.Kan det vara parning på gång Eller? Hjälp mig.:confused:
#2 - 12 mars 2008 10:35
tror de e guldancistrus du har. ancistrus leker i "grottor" eller ja överallt som dom kopper in eller under. hanen vaktar romen. om han ligger och vifftar med fenrorna e de nog rom där. ta en ficklampa och lys
#3 - 12 mars 2008 11:06
Om han rensar grottan & honan kommer dit men sticker igen så kan det vara så att den inte e tillräckligt städad- men det e helt klart rom på gång. Om det e guldancistrus du har då vill säga. Skulle inte rekommendera att du lyser med ficklampa då hanen kan bli stressad och putta ut rommen om det redan finns där. Hanen kommer att fläkta med sina fenor ca 10-14 dagar innan det börjar komma ut små söta malrackare ur grottan.

Lycka till!
#4 - 12 mars 2008 14:14
Bonnie skrev:
Hej! Har två gula malar ,en hane o en hona.Det är så här att hanen är inne i stubben och rotar med fenan uppe så att man kan se den. Så hon an simmar oxå in i stubben till hanen ,kan det vara parning på väg? När hon har varit därinne hos hanen ett tag så simmar hon ut igen, men inte han.Ser ut som han rensar därinne.Kan det vara parning på gång Eller? Hjälp mig.:confused:

Det verkar vara ett helt vanligt knull :>

haha förlåt ^^
#5 - 13 mars 2008 20:59
Hej! Hurra mina gula malar ska bli föräldrar. Jag skulle bara släcka ljuset så tittade jag ner i stubben så såg jag ägg,men nu är frågan hur många kan dem lägga?
#6 - 17 mars 2008 23:29
hur ser man skilnad på kön av guldancistrus?
#7 - 19 mars 2008 21:06
Jemmba skrev:
hur ser man skilnad på kön av guldancistrus?

Hanen har sprön på hela ansiktet och honan helt slät,det fick jag reda på.
#8 - 19 mars 2008 21:10
Det jag har läst/hört så har hanen spröt/skägg i tre rader, medans honan inte har något alls eller högst en rad.
#9 - 19 mars 2008 22:25
Ragiza skrev:
Det jag har läst/hört så har hanen spröt/skägg i tre rader, medans honan inte har något alls eller högst en rad.

Honan har lite på sidorna,sa dem till mig,men man märker om man har två hanar eller honor.:)

Annons